Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Transporteriai: kada keisti alyvą?

Bendroje transporterių eksploatacijos išlaidų kalkuliacijoje nemaža išlaidų dalis tenka alyvos keitimui. Kadangi komercinės paskirties transportu vis daugiau krovinių gabenama ne tik Europoje, bet ir Lietuvoje, skaitytojus supažindiname su transporterių gamintojų rekomendacijomis, kada keisti alyvą šiose transporto priemonės, siekiant pailginti jų eksploatacijos trukmę ir išvengti nuostolių.

Kaip pažymi Vokietijos spauda, anksčiau įprastas vasarinės ir žieminės alyvos keitimas jau beveik pamirštas. Universalios alyvos, tinkamos naudoti bet kuriuo metų laiku, automatiškai pailgina ir jų keitimo periodiškumą. Trumpi alyvos keitimo intervalai – ( nuo 7 500 iki 10 000 km ) beveik nebeegzistuoja, įprasta norma – apie 30 000 km.

Vis dėlto skirtingų markių ir modelių gamintojai pateikia kartais visiškai skirtingas rekomendacijas apie alyvos keitimo periodiškumą. Tai suprantama: kodėl greitkeliais normaliai įkaitusiu varikliu ir normaliu greičiu važinėjantis transporteris, kas 30 000 km turėtų keisti alyvą, kaip ir jo “giminaitis”, nuolat važinėjantis trumpais atstumais šaltu varikliu. Taigi universalių rekomendacijų nėra, nes pasak gamintojų, būtų beprasmiška transporterį su dviguba kabina vežti remontuoti į dirbtuves du kartus dažniau. Vadinasi, būtina atsižvelgti į variklių apkrovas ir apskritai į transporterių eksploatavimo specifiką.

Vadovaudamiesi šiais teiginiais, “Mercedes-Benz” gamintojai “Vito” ir “Sprinter” transporteriuose montuoja specialų alyvos kontrolės prietaisą – kalkuliatorių “Assyst”. Jis daviklių pagalba įvertina alyvos būklę, t.y. registruoja pernelyg didelį metalo, vandens arba degalų kiekį alyvoje, taip pat fiksuoja nuvažiuotą atstumą nuo tada, kai tepimo sistema buvo papildyta šviežia alyva. Jei alyvos papildyta nebuvo, skaitmeninis įrenginys prietaisų skydelyje siunčia vairuotojui duomenis apie būtiną, galbūt ir paankstintą, alyvos keitimą. Be to, šis techninės kontrolės įrenginys pateikia duomenis apie alyvos ir aušinimo skysčio temperatūrą, apsukų dažnį, greitį ir variklio apkrovą. Iš visų šių duomenų prietaisas apskaičiuoja ir pateikia individualų techninės priežiūros planą, kuriame tarp kitų duomenų nurodoma, kada būtina keisti ar papildyti alyvą. Normaliai eksploatuojamam “Mercedes-Benz Sprinter” tai turi būti atliekama nuvažiavus nuo 40 iki 50 tūkst. km.

Lanksčiausią alyvos keitimo periodiškumą dabar yra nustatę “Volkswagen” transporterių gamintojai. Jų savininkams puikiai žinoma ilgaamžiškumo (Longlife) sąvoka: naudojant gamintojo nustatytą alyvą, jos keitimo laiką galima pratęsti, atsižvelgiant į variklio apkrovas. Serijinė “Longlife” įranga su duomenų kalkuliatoriumi informuoja vairuotoją, kada būtina keisti alyvą.

Tarp mažųjų transporterių ilgiausią alyvos keitimo periodiškumą – iki 30 000 km – gali pasiekti FIAT “Doblo Cargo” ir VW “Caddy”. Trumpiausias intervalas – dyzelinių “Renault Kangoo Rapid” ir “Nissan Kubistar”: alyvą būtina keisti kas 20 000 km arba vieną kartą per metus.

Tarp kompaktinių transporterių alyvos ilgaamžiškumo karaliaus karūna priklauso “Mercedes-Benz Vito”, jo alyvos keitimo intervalas – iki 45 000 km: dvejų metų periodiškumas galioja tik važinėjantiems nedideliais atstumais. Dideli alyvos keitimo intervalai gali sukelti dusulį Azijos gamintojų atstovams – “Hyundai H1” ir “Toyota Hiace” - jiems “kraujo perpylimas” reikalingas kartą per metus arba kas 15 000 km.

Tarp didžiųjų transporterių pirmauja du ilgų distancijų bėgikai: dyzelinis “Mercedes-Benz Sprinter” ir “Ford Transit” su užpakalinių ratų pavara. Jiems alyva keičiama nuvažiavus po 50 000 km. Nedaug – tik 5 000 km – nuo jų atsilieka FIAT “Ducato” ir VW “Crafter”. Be to, FIAT “Ducato” ir mažesniajam jo giminaičiui “Scudo” su naujais varikliais nebeegzistuoja alyvos keitimo laiko intervalas.

Visi transporterių gamintojai vienodai – kas dveji metai – rekomenduoja keisti stabdžių skystį, tačiau alyvos keitimo periodiškumas dėl daugelio priežasčių ženkliai skiriasi. Gamintojai pirmiausia rekomenduoja atkreipti dėmesį į alyvos būklės kontrolės prietaisų (žinoma, jei tokie yra) rodmenis ir variklio apkrovas, priklausančias nuo transporterio eksploatavimo sąlygų. Standartiniai intervalai dažnai sutrumpėja, jei transporteris trumpais atstumais “nuo durų iki durų” išvežioja prekes, be to, važinėjama esant žemai oro temperatūrai ar šalyse, kur nuolat ekstremalios orų sąlygos. Tokiais atvejais gamintojų rekomenduojamas nuvažiuoto atstumo intervalas gali sumažėti iki trečdalio.

Sutrumpinti alyvos keitimo periodiškumą gali ir dyzelio suodžių dalelių filtrai, ypač kai nuolat važinėjama mieste trumpais atstumais. Tokiais atvejais ne visada pasiekiama būtina variklio ir išmetamųjų dujų temperatūra, kuriai esant optimaliai dirba suodžių filtras. Tuomet, jei borto kompiuteris dar nenurodo, jog būtina keisti alyvą, rekomenduojama pasukti į greitkelį ir stipriai paspaudus akceleratoriaus pedalą smagiai pasivažinėti: variklis įkais ir suodžių filtras vėl pradės normaliai dirbti.

Jei nesilaikoma alyvos keitimo periodiškumo, galima prarasti gamintojo garantiją ar patirti papildomų nuostolių dėl variklio gedimo. Be to, rekomenduojama laikytis gamintojo nurodytos rūšies, nenaudoti senos alyvos, kurią įvairios dirbtuvės kartais siūlo su ją pagerinančiais priedais: jie gali pakeisti alyvos struktūrą ir pabloginti tepimo savybes. Alyva nėra atsarginė detalė, kurios kokybę gali tuoj pat patikrinti. Neverta rinktis nežinomų alyvų ir už patrauklią kainą. Nereikėtų pamiršti pakeisti ir alyvos filtro: jei jis važinėjant dulkėtais keliais jau užsikimšęs, šviežios alyvos papildymas bus neveiksmingas.

Gamintojų teigimu, transporterių naudotojai, besilaikantys nustatytų alyvos keitimo rekomendacijų, visada gali sutaupyti nemažai pinigų.

Alyvos keitimo periodiškumas

Mažieji transporteriai

Markė, modelis Variklio tipas Nuvažiuotas Minimalus

atstumas laiko

(km) intervalas

Citroen Berlingo visi dyzeliniai 20 000 kas 2 metai

benzininiai, bivalenčiai 30 000 kas 2 metai

FIAT Doblo Cargo visi dyzeliniai

ir benzininiai 30 000 kas 2 metai

dyzeliniai su

suodžių filtru maks. 30 000 kas 2 metai

Ford Transit Connect visi dyzeliniai 25 000 1 kartą per metus

Nissan Kubistar visi dyzeliniai 20 000 1 kartą per metus

visi benzininiai 30 000 kas 2 metai

Peugeot Partner visi dyzeliniai 20 000 kas 2 metai

benzininiai, bivalenčiai 30 000 kas 2 metai

Opel Combo visi dyzeliniai, benzininiai,

dujiniai 30 000 1 kartą per metus

Renault Kangoo Rapid visi dyzeliniai 20 000 1 kartą per metus

visi benzininiai, dujiniai 30 000 1 kartą per metus

VW Caddy visi dyzeliniai, benzininiai,

dujiniai maks. 30 000 kas 2 metai

Kompaktiniai transporteriai

Citroen Jumpy visi dyzeliniai, benzininiai 30 000 kas 2 metai

FIAT Scudo visi dyzeliniai 30 000 nėra

Ford Transit visi dyzeliniai 2.2 TDCi 25 000 1 kartą per metus

Hyundai H1 visi dyzeliniai 15 000 1 kartą per metus

M-B Vito visi dyzeliniai 30 000 – 45 000 kas 2 metai

visi benzininiai 30 000 – 40 000 kas 2 metai

Nissan Primastar 2.0 dCi 90/115 30 000 1 kartą per metus

2.5 dCi 150 DPF maks. 30 000 1 kartą per metus

Opel Vivaro visi dyzeliniai, benzininiai 30 000 1 kartą per metus

Peugeot Expert visi dyzeliniai, benzininiai 30 000 kas 2 metai

Renault Trafic dyzeliniai dCi 90/115,

benzininiai 30 000 1 kartą per metus

dyzeliniai dCi 150 FAP maks. 30 000 1 kartą per metus

Toyota Hiace visi dyzeliniai 15 000 1 kartą per metus

VW T5 visi dyzeliniai, benzininiai maks. 30 000 kas 2 metai

Didieji transporteriai

Citroen Jumper visi dyzeliniai 40 000 kas 2 metai

FIAT Ducato 2.2 Multijet 100 40 000 nėra

2.3/3.0 Multijet 120/160 45 000 nėra

Ford Transit 2.4 TDCi 74/85 kw 25 000 1 kartą per metus

2.4 TDCi 103 kw 50 000 kas 2 metai

IVECO Daily visi dyzeliniai 40 000 1 kartą per metus

dyzeliniai su suodžių filtru maks. 30 000 1 kartą per metus

M-B Sprinter visi dyzeliniai 40 000 – 50 000 kas 2 metai

benzininiai 30 000 – 40 000 kas 2 metai

Nissan Primastar 2.5 dCi 100/120 30 000 1 kartą per metus

2.5 dCi 150 DPF maks. 30 000 1 kartą per metus

Opel Movano visi dyzeliniai 30 000 1 kartą per metus

Peugeot Boxer visi dyzeliniai 40 000 kas 2 metai

Renault Master 2.5dCi 100/120 30 000 1 kartą per metus

2.5 dCi 150 FAP maks. 30 000 1 kartą per metus

VW Crafter visi dyzeliniai maks. 45 000 kas 2 metai

Parengė Tomas LABŽENTIS

"Transporto pasaulis"
Rugsėjis Nr.9 ( 81)

"Linava" informuoja

Kronika

Aktualijos

IRU tobulins autobusų klasifikavimo sistemą

Įkurtuvės

Atnaujintame „Volvo“ servise – daugiau paslaugų

„Autokurto“ servisas – ir Klaipėdoje

Kas yra kas

Populiariausi Vokietijoje: rinkimai 2007

Keliai Keleliai

Apie kelių muziejų veiklą – seminare Islandijoje

Palyginkite

Testas: sunkvežimių oro kondicionavimo įranga

Premjeros

MAN TG: nauja karta - X ir S

Servisas

Apskaičiuotos „Kumho“ ambicijos

„Amanda“ siūlo sutaupyti

Tradicijos

Keleivininkai džiaugėsi švente

XI varžybos: plentų asai – po aukštu Kėdainių dangum...

Lietuvoje ir pasaulyje

Didžiojoje Britanijoje – naujas kelio ženklas

Ekspeditorių susitikimas

ERF – jau istorija

Naujjienos

Transporto politika

Reglamentų ir direktyvų džiunglėse

Keleivinis transportas

Keleivių vežėjai dirbo stabiliai

Technika

Lietuvos kariuomenei – SISU

Transporteriai: kada keisti alyvą?

Teisė

Nesaugomos stovėjimo aikštelės

Save apkaltinti sunkiau

Muziejus

Vermachto kariai – “Mercedes Benz” L4500S/A