Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

“KrAZ” SIEKS DAKARO LAURŲ

Nuo seno žinoma: geriausia reklama automobiliui – sėkmingas startas lenktynėse. Tik retas gamintojas, pavyzdžiui, “Rolls–Royce”, gali sau leisti visiškai nekreipti dėmesio į automobilių sportą. Net sunkvežimių gamintojai norom nenorom investuoja į specialios konstrukcijos galingus monstrus tam, kad jų pavadinimas atsirastų televizorių ekranuose ir pirmuosiuose laikraščių bei žurnalų puslapiuose.

O kokios varžybos tarp sunkvežimių gamintojų populiariausios? Žinoma, maratonas Paryžius–Dakaras, kur sunkioje trasoje atsiskleidžia tiek silpnos, tiek stiprios sunkvežimio pusės.

Dalyvavimas lenktynėse į Dakarą – firmos potencialių galimybių patvirtinimas, puiki jos produkcijos reklama. Tai gerai suprato Ukrainos Kremenčiugo automobilių gamyklos vadovybė. Prieš kokius 15 metų krazus galėjai sutikti dešimtyse pasaulio šalių, tačiau TSRS suirus svarbiausioji rinka – Rusija – tapo nemoki, o svarbiausias užsakovas – kariuomenė – nebepirko sunkiųjų didelio pravažumo sunkvežimių. KrAZ ne vienus metus balansavo ant bankroto ribos, tačiau šiaip ne taip išsilaikė, modernizavo savo sunkvežimius ir vėl ėmė dairytis užsakovų.

Tačiau dirbti rinkos sąlygomis – sudėtinga: egzistuoja stipri konkurencija, reikia laikytis konstrukcijos tarptautinių reikalavimų, kuriuos anksčiau galima buvo ignoruoti. Pagaliau reikia sukurti markės naują įvaizdį. Todėl dar 2002 metais iš Kremenčiugo pasklido žinia, jog ruošiamasi dalyvauti lenktynėse Paryžius–Dakaras. O štai pernai oficialiai paskelbta, jog holdingas “AvtoKrAZ” turi parengęs sportinio sunkvežimio projektą ir gali pradėti nedidelės tokių automobilių partijos – 15 mašinų – surinkimą.

Sportinio sunkvežimio projektą ukrainiečiai pavadino “Samum”. Samumu arabai vadina Šiaurės Afrikos ir Arabijos dykumose pučiantį sausą karštą vėją, atnešantį smėlio audras. Pagal šį projektą sukonstruotas penktosios kartos KrAZ- 5173RE, kurio bendroji masė – 16 tonų, keliamoji galia – 6 tonos. Dviašis 4x4 tipo sunkvežimis su nepriklausoma visų ratų pakaba skirtas eksploatuoti temperatūrų diapazone nuo minus 45 iki plius 550 C, įveikia 32 laipsnių įkalnę, su 900 litrų dyzelino dviejuose bakuose nuvažiuoja ne mažiau kaip 850 kilometrų.

KrAZ’o komponuotė – klasikinė, tai dabar retenybė, nes vyrauja sunkvežimiai su kabina virš variklio. Antstatas sudarytas iš keturių atskirų blokų, nesujungtų tarpusavyje, kad važiuojant bekele neapkrautų rėmo sukančiomis jėgomis. Priekyje – stiklaplasčio gaubtu su integruotais priekiniais sparnais uždengtas variklio skyrius, už jo – trivietė kabina, toliau – sistemų skyrius su galingu kabiną ir šį skyrių saugančiu apsauginiu lanku bei nedidelis kėbulas – furgonas. Rėmo priekyje – apsauginė metalinė konstrukcija iš plieninių vamzdžių. Kai reikia prieiti prie motoro, apsauga atlenkiama į priekį ir žemyn, tada atverčiamas variklio skyriaus gaubtas, ir dyzelis su visomis jo sistemomis – kaip ant delno.

Konstruktoriai krazui pasirinko skysčiu aušinamą “Deutz” V8 tipo 740 AG vokišką turbodyzelį su tarpiniu oro aušinimu. Būtent tokie varikliai naudojami daugelyje į Dakarą važiuojančių sunkvežimių. Yra numatyti ir kiti variantai tam atvejui, jei bendradarbiauti sutiktų kiti gamintojai. Neatmetama galimybė ukrainietiškame sunkvežimyje sumontuoti rusišką 750 AG dyzelį JaMZ, jei tik Jaroslavlio motorų gamintojai būtų tuo suinteresuoti ir turėtų parengę tokį variklį būtent ekstremalioms maratono per dykumas sąlygoms.

Sportinio krazo kabina pagaminta iš serijinės kabinos elementų. Joje – trys anatominės sėdynės ekipažui, susidedančiam iš vairuotojo, šturmano bei mechaniko. Kiekvienam numatyta atskira prietaisų lenta. Į kabinos konstrukciją integruotas vidinis apsauginis karkasas iš vamzdžių, turintis apsaugoti žmones virtimo atveju.

Sistemų skyriuje sumontuota įvairi automobilio funkcionavimui būtina įranga. Prie skyriaus apsauginio lanko tvirtinami du vertikalūs išmetimo vamzdžiai bei oro paėmimo vamzdžiai su efektyviais filtrais. Uždaras krovinių kėbulas – iš aliuminio, jį sukonstravo ir pagamino Čerkasuose esanti įmonė “Bogdan-Specavtotechnika”. Kėbulas – iš aliuminio, su galinėmis dvivėrėmis durelėmis. Jame numatyta sudėti instrumentus, atsargines dalis, įskaitant du ratus ant specialių nuleidžiamų kronšteinų, taip pat talpos vandeniui bei alyvai.

KrAZ-5173RE transmisija nepanaši į serijinių krazų. Prie variklio jungiama Didžiojoje Britanijoje pagaminta mechaninė 13 laipsnių pavarų dėžė. Sukimo momentui paskirstyti už jos įrengta paskirstymo dėžė “ZF Steyr”. Tiltai ratų stebulėse turi cilindrinius reduktorius, padidinančius prošvaisą, nors ji ir taip nemaža: ukrainiečiai panaudojo gerai pasiteisinusius Dakaro trasose kaltus lengvojo metalo diskus su 14.00R20 dydžio padangomis, tokius jau ne pirmi metai naudoja KamAZ komanda. Visų ratų pakaba – nepriklausoma, su skersinėmis svirtimis bei išilginiais torsionais ir galingais amortizatoriais. Ją sukonstravo Charkovo Morozovo vardo mašinų gamybos konstravimo biuras. Atskleisime paslaptį: tai ne šiaip sau KB, o Charkovo tankų gamykla, legendinio tanko T-34 gimtinė. Pagal skaičiavimus, krazo važiuoklė maždaug 1,5 karto tvirtesnė, nei lenktyninių kamazų. Projektinis maksimalus šio dykumų laivo greitis – 165 km/h.

Dar vienas svarbus projekto “Samum” dalyvis – Kijevo miesto automotoklubas. Jo užduotis – parengti būsimąją krazais startuosiančių lenktynininkų komandą. Jau dabar vyksta derybos su prityrusiais vairuotojais bandytojais, atranka vyksta ir tarp kito lygio varžybose dalyvaujančių lenktynininkų. Juk šiandien Ukrainoje nėra nė vieno piloto, galinčio įveikti sudėtingą afrikietišką trasą. Net savo meistriškumą tarptautinėse ginkluotės parodose IDEX krazu demonstravęs Vasilis Uchnalis nėra pasirengęs ilgam alinančiam maratonui. Todėl kandidatai į komandą treniruosis su jau pagamintu pirmuoju prototipu ir mokysis suvaldyti jį ekstremaliomis sąlygomis. O gamykloje tuo metu bus surenkami trys komandos automobiliai – du skirti varžyboms ir vienas – techninei pagalbai. Visi trys – visiškai vienodi, kad sugedus “koviniam” automobiliui, varžybas galėtų tęsti techninės pagalbos mašina.

Be abejo, 2008 metais krazai Dakare dar nestartuos. Optimistiškiausi skaičiavimai rodo, jog norint bent finišuoti, naujai komandai reikia ne mažiau kaip dvejų pasirengimo metų. Taigi belieka laukti 2010-ųjų, ir galbūt išvysime tris ilganosius raudonus milžinus, nardančius tarp Sacharos barchanų…

Aleksandras Govorucha

"Transporto pasaulis"
Gruodis Nr. 12 (84)

"Linava" informuoja

Kronika

Aktualijos

Apie vežėjų verslo aktualijas – ant metų sandūros slenksčio

Kaip išvengti problemų Rusijoje

Egzotika

“KrAZ” SIEKS DAKARO LAURŲ

Keliai Keleliai

Lietuvoje eismo intensyvumas auga greičiau, nei galimybės kelius prižiūrėti

Magistralės jubiliejus

Modeliai

"Temsa Safari HD "– naujovė Lietuvoje

Vėl nauji FH

„Solbus“ – naujovė iš Lenkijos

Parodos

Lūžio metas: būtinas sisteminis požiūris

Pas kaimynus

Prieššventinė prekyba koreguoja krovinių gabenimo maršrutus

PREVENCIJA

Tikslas : saugus eismas ir vienodos konkurencijos sąlygos

Servisas

UAB "Centrako" pradėjo modernaus DAF serviso statybą Vilniuje

Stambiu planu

MAN TGM – “Metų sunkvežimis” Lietuvoje

Lietuvoje ir pasaulyje

Bankas SNORAS remia profesionalių pilotų komandą

Logistikos miestas bunda

Naujienos

Perspektyvos

Studentams – piniginės premijos

Keleivinis transportas

Keleivininkų regioniniuose – einamieji reikalai

Technika

Naujienos

Teisė

Akcijų apskaita bendrovėse ir jų perleidimas (1)