Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

KALNų LAVINA - AUTOMAGISTRALIų MOKESTIS

Vežėjai, be abejonės, jau žino

apie Vokietijoje nuo rugpjūčio 31 d.

įvedamа mokestį už naudojimаsi

automagistralėmis krovininėms

transporto priemonėms.

šį kartа skaitytojus supažindiname

su šio mokesčio panaudojimu

kelių infrastruktūrai ir vežėjų

verslo sаlygoms gerinti,

prognozuojama galimybe

įvesti panašų mokestį ir

lengviesiems automobiliams,

Bavarijos fenomenu ir

kelių mokesčio dydžiais

13-koje Europos valstybių.

Kol vežėjai skaičiuoja būsimus nuostolius, pedantiški vokiečiai jau apskaičiavo ne tik išlaidas šių mokesčių rinkimo sistemos sukūrimui, bet ir pajamas.

Ekspertų duomenimis, pateiktais „Auto Motor und Sport“, automagistralių mokestis Vokietijoje kasmet bus mokamas už 1,4 mln. krovininių automobilių, jų savininkai šalies iždа papildys 3,4 milijardo eurų. Kadangi dar nepradėjusi funkcionuoti naujoji kelių mokesčio sistema susilaukė ypatingo dėmesio visoje Europoje bei turi daug skeptikų net ir pačioje Vokietijoje, šios šalies Federalinė vyriausybė praėjusiais metais krovininio autotransporto naudotojus informavo apie investicijas, skirtas automobilių kelių būklei ir savo šalies vežėjų verslo sаlygoms gerinti.

2002 metais Vokietijos federalinei susisiekimo, statybos ir būsto ministerijai skirta 13,5 mlrd. eurų. Tai didžiausia suma, kuriа iš biudžeto skyrė Vokietijos vyriausybė. 11,4 mlrd. eurų teko vien transporto investicijoms. 4,4 mlrd. eurų buvo skirta geležinkeliams, 4,6 mlrd. eurų - automagistralių tinklui ir 1,7 mlrd. eurų - eismo sаlygoms vietinės reikšmės keliuose gerinti.

žinoma, šis automagistralių mokesčio paskirstymas labiau nei užsienio šalių krovinių gabentojus domina Vokietijos vežėjus, tačiau daugelis jau iš anksto abejoja naujos elektroninės mokesčių sistemos galimybėmis, juo labiau surinktos mokesčių sumos racionalaus paskirstymo deklaravimu.

Nebaigto austi kilimo lopymas

Vokietijos federalinis ūkio ekonomikos ir darbo ministras Wolfgangas Clementas, kaip informuoja „AutoBild“, jau kalba ir apie galimybę už naudojimаsi automagistralėmis apmokestinti ne tik krovinines transporto priemones, bet ir lengvuosius automobilius. Toks vyriausybės atstovo siūlymas, anot transporto ekspertų ir daugelio visuomeninių organizacijų vadovų, primena nebaigto austi kilimo lopymа, kai bandoma ieškoti būdų, kaip koreguoti dar nepradėjusiа veikti mokesčio sistemа.

Kaip tvirtina Vokietijos pramonės ir prekybos rūmų transporto ekspertas Patrickas Thielcas, naujosios sistemos įrengimas yra toks brangus, jog iškyla realus pavojus, kad automagistralių mokestis bus pradėtas taikyti ir lengviesiems automobiliams.

Lyg reziumuodamas kolegų mintis, Federalinės krovinių gabenimo sаjungos vadovas Karlheinzas Schmidtas teigia, jog atsižvelgiant į didelę unikalios sistemos kainа, anksčiau ar vėliau kaip papildomas valstybės pajamų šaltinis bus įvestas mokestis visoms transporto priemonėms, kurios naudojasi automagistralėmis.

Bavarijos fenomenas

Kol visos Vokietijos svarbiausiuose automagistralių tinklo mazguose bus baigtos statyti 300 specialių arkų, skirtų naujojo mokesčio apskaitos ir kontrolės sistemai, o valdininkai dar derina jos taikymo tvarkа ir ginčijasi dėl smulkmenų, Bavarijos vieno kelio atkarpoje jau įvestas mokestis visoms motorinėms transporto priemonėms. 7,5 km privataus kelio atkarpoje tarp Brannenburgo ir Tatzelwurmo.

Prie įvažiavimo į mokamа kelio zonа tarp Brannenburgo ir Tatzelwurmo informaciniame skyde nurodyti tokie mokesčio dydžiai:

Lengviesiems automobiliams 2,00 eurai

Motociklams 1,50 euro

Mopedams 0,50 euro

Autobusams

(kiekvienam asmeniui) 0,50 euro

Mažiausiai 10,00 eurų

Krovininiams automobiliams

už kiekvienа tonа 2,00 eurai

žinoma, mokestį už leidimа naudotis ne pačia svarbiausia 7,5 km kelio atkarpa Bavarijoje daugeliui vežėjų gali sukelti tik šypsenа, tačiau nustatytų rinkliavų dydis verčia susimаstyti, kadangi jis ženkliai viršija visoje Vokietijoje numatytа įvesti automagistralių mokestį krovininėms transporto priemonėms.

Kelių mokestis Europoje

Vokietija - ne vienintelė šalis, kurioje bus įvestas automagistralių mokestis krovininėms kelių transporto priemonėms. Problemiškiausia užsienio šalių krovinių vežėjams yra Austrija, kurioje, be ekologinių taškų, renkamos tiltų, tunelių ir kitos rinkliavos, taip pat ketinama įvesti kelių mokestį krovininiams automobiliams, tačiau jau dabar aišku, kad jis bus ženkliai didesnis negu Vokietijoje. Vežėjų susirūpinimа kelia ir tai, kad kai kuriose šalyse (pvz., Prancūzijoje ir Portugalijoje), kuriose šių metų pradžioje mokestis buvo šiek tiek pakeistas, jis gali būti koreguojamas įvairių apribojimų ir rinkliavų didinimo linkme. Kita papildomos naštos vežėjams pavojaus galimybė - Europoje plintantis „Bavarijos fenomenas“, kai tenka mokėti už tam tikras kelio atkarpas. Tokie mokesčiai jau nustatyti ir mūsų kaimyninėse šalyse - Lenkijoje bei Baltarusijoje.

Beveik visose Europos šalyse kelių mokestis pirmiausia priklauso nuo sunkvežimio ašių skaičiaus, didžiausio leistino svorio ir ekologiškumo klasės, vis dėlto jo dydžiai ir rinkimo formos labai skiriasi. Pigiausiai nuvažiuotas kilometras kainuoja Graikijoje ir Turkijoje, Vokietija šiuo atžvilgiu užims tik vidurio pozicijа, palyginti su šveicarija ir Austrija.

Konkretūs kelių mokesčio dydžiai už kiekvienа nuvažiuotа kilometrа nurodyti diagramoje (eurais).

Unikali mokesčio rinkimo sistema

Kartu su vasaros pabaiga Vokietijoje įvedamo automagistralių mokesčio elektroninė apskaitos ir kontrolės sistema bus unikali, apie tokiа, 6-ajame dešimtmetyje įvesdami šį mokestį, negalėjo svajoti prancūzai. Tiesa, tada buvo žadėta, kad kelių mokestis įvedamas tik laikinai, iki atsipirks kelių modernizavimo išlaidos ir po 20-30 metų bus panaikintas. Deja, to neįvyko ir apie tai visiškai nebekalbama.

Vokietijoje automagistralių mokesčio apskaitos sistemа sudarys 300 arkų su automatinės kontrolės postais ir apie 3000 mokėjimo terminalų, kuriuose už naudojimаsi automagistrale bus galima sumokėti tiesiogiai. Pastarieji skirti rečiau į Vokietijа važinėjantiems sunkvežimiams, kurie savo kabinoje neturės 300-400 eurų kainuojančio elektroninio įrenginio OBU (On Board Unit). Tačiau nepriklausomai nuo to, kuris būdas bus pasirinktas, automagistralių mokestis - ženkli papildoma našta krovinių vežėjams, per metus panaudojantiems daugiau kaip 100 tūkstančių Vokietijos leidimų.

Sunkvežimių vairuotojai, kabinoje turintys elektroninę OBU įrangа, nesustodami galės pasiųsti signalа į automatinės kontrolės postа, o jos neturintys - atsiskaityti mokėjimo terminaluose.

Tomas LABžENTIS

"Transporto pasaulis"
Gegužė Nr. 5 (29)

"Linava" informuoja

Austrija

Derybos su Danija

Kova su skolininkais

Latvija

Lenkija

Linava

Prancūzija

Prancūzija - Jungtinė Karalystė

Sustabdoma narystė

TOKS SėKMINGAS PRIVATIZAVIMAS

Aktualijos

Kalvarijos punkte - pasienio procedūrų tyrimas

Idėjos

Vilniaus „krovinių kaimelis“ atviras visiems...

Kongresui pasibaigus

XIII-asis asociacijos „Linava“ kongresas

Psichologija

KAIP ATSIKRATYTI VAIZDINIų NAšTOS

Specialusis transportas

„Miško broliai“, vardu MAZ

Lietuvoje ir pasaulyje

Bendradarbiavimas

NAUJA BILIETų SISTEMA

Sindromo grėsmė

Sulaikyti pareigūnai

Transporto politika

ETMK: geresnio bendradarbiavimo siekiant

KALNų LAVINA - AUTOMAGISTRALIų MOKESTIS

Žinotina

VALSTYBINEI KELIų TRANSPORTO INSPEKCIJAI - 10

Perspektyvos

EUROSPEKTRAS: dar daugiau krovininių automobilių detalių

Keleivinis transportas

Tarėsi keleivinio transporto biuro nariai

Technika

Dviaukščiai buna ne tik autobusai

MTIS: kad padangos tarnautų ilgai

Palfinger jau Lietuvoje

„Pamaitinti“ dyzeli tačiau - kaip?

Teisė

Visiškos materialinės atsakomybės sutartys pagal naujаjį Darbo kodeksа

Verslo etika

APIE DIKCIJА IR TARSENА

Automobilių sportas

Krazo kometa

„SKRAJOJANčIO OLANDO“ EPOPėJA