Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Ašys ir jų gamintojai

Prieš dešimtį metų vieno milijono kilometrų ridos arba nuo šešių iki aštuonių metų eksploatavimo garantija sunkiasvorių transporto priemonių junginiams atrodė kaip tolimos ateities vizija. Ašių ir jų konstrukcinių elementų technika pastaraisiais metais sparčiai žengia į priekį. Dabar jau nieko nebestebina, kad sunkvežimiai su priekabomis turi ABS, stabdžių elektroninės kontrolės ir valdymo sistemą EBS, pakeliamas ir atramines vairuojamas ašis.

Skaitytojus supažindiname su pagrindiniais ašių ir jų konstrukcinių elementų gamintojais bei jų produkcija, tiekiama Europos rinkai.

Diskiniai stabdžiai vairuojamosioms ašims pirmą kartą buvo pritaikyti 1989 m. „Renault“ sunkvežimiuose. Pneumatinė stabdžių sistema dar beveik dešimtmetį išliko tradicinė, iki 1996 m. „Mercedes-Benz” modelyje “Actros“ buvo sukurtas elektroninis stabdžių antiblokavimo sistemos ABS valdymas per 5 polių kištukinę jungtį. Stabdžių elektroninės kontrolės ir valdymo sistemos EBS pritaikymas vilkikams užtruko dar ketverius metus.

Pasak techninės kontrolės specialistų, dabar standartinės 9 t apkrovos vilkikų ašys jau pasiekė itin aukštą kokybę. Aukščiausi kokybės reikalavimai joms ir jų konstrukciniams elementams keliami dėl daugelio veiksnių. Pirmiausia tai susiję su eksploatavimo, degalų ir padangų sąnaudomis bei efektyvesniu saugumo užtikrinimu keliuose. Štai ašys su diskiniais stabdžiais užtikrina 16 proc. geresnį stabdymą, o vilkiko ir puspriekabės junginio su EBS stabdymo kelias gali sutrumpėti iki 23 proc.

Nors daugelis naujos kartos ašių kainuoja gerokai brangiau, tačiau, pasak gamintojų, transporto priemonių savininkams jos atsiperka nuvažiavus maždaug 200–300 tūkst. km. Štai „Arvin-Meritor“ naujos kartos vienalakštės lingės, pagamintos iš kompozitinių medžiagų, yra ženkliai lengvesnės už analogiškas iš plieno lakštų, be to, jos atsparios korozijai. Puspriekabės su pasisukančiais ašigaliais mažiau gadina kelio dangą, sumažina vežėjų išlaidas padangoms ir degalams. BPW gamintojai per metus parduoda daugiau kaip 250 tūkst. ašių sunkvežimiams, priekaboms ir puspriekabėms. Iš jų apie 10 tūkst. – su pasisukančiais ašigaliais: 7 tūkst. kelių transportui, 3 tūkst. žemės ūkio technikai. Pasak techninės priežiūros specialistų, puspriekabės su pasisukančiais ašigaliais 1 mln. km ridos padeda sutaupyti apie 10 tūkst. litrų dyzelino, padangų eksploatavimo laikotarpis padidėja daugiau kaip du kartus.

„Gigant“ gamintojai „Euro“ ašims su diskiniais stabdžiais ir į jų sistemą integruota „Hub-Unit“ suteikia 1 mln. km ridos garantiją be techninės priežiūros. Šio gamintojo rato stebulė ir jungė sudaro vieningą komponuotę, vadinamą “Hub-Unit”, kuri leidžia keisti stabdžių diskus, nenuėmus rato stebulės guolio. Be to, jungė ir „Hub-Unit“ derinys garantuoja kontroliuojamą stabdžių aušinimą, kuris padidina visų komponentų eksploatavimo laikotarpį.)

Gamintojai ir jų produkcija

„Arvin-Meritor“ (JAV)

Ašys, kurių apkrova nuo 3 iki 9 tonų. Europos rinkai – 9 t ašys su būgnais (prieš stebulę), diskiniai stabdžiai, guoliai, atitinkantys DIN - ISO standartą, pneumatinė pakaba su priekinės lingės kronšteinu, nepriklausoma ratų pakaba „Indair“.

Padangų slėgio kontrolė ir jo papildymo įranga.Vienalakštės parabolinės lingės iš kompozitinių medžiagų.

BPW - “Bergische Achsen Komanditgesellschaft” (Vokietija)

Ašys su torsioninėmis lingėmis ir važiuoklės lengvoms bei turistinėms priekaboms iki 3 t. Iki 15 t ašys ir važiuoklės žemės ūkio technikai.

Priekabų ašys, kurių apkrova – nuo 3 iki 20 t.

9 t apkrovos standartinės ašys su DIN guoliais, diskiniai stabdžiai, važiuoklės su pakabos tampriojo elemento juostiniu ribotuvu, kvadratinio skerspjūvio pusašių korpusai, ašys su pasukamais ašigaliais.

„Daimler-Chrysler“ (Vokietija)

Varančiosios ir atraminės 9–10,5 t apkrovos ašys su pasukamais ašigaliais 19.5 ir 22.5 ratlankiams, diskiniai stabdžiai, lingės su nepriklausoma ratų pakaba, modifikuotos DCA ašys su pneumatine pakaba. Nuo 2005 m. spalio mėn. naujausios DCA modifikacijos „Weightmaster“ašys net 31 kg lengvesnės už pirmtakes.

„Gigant“ (Vokietija)

Varančiosios nuo 1 iki 12 t apkrovos ašys su būgniniais arba diskiniais stabdžiais, laikančiosios 9–12 t apkrovos ašys, vairuojamosios 10–12 t ašys su trauklėmis ir hidrauliniu vairavimo mechanizmu.

Svyruojančiosios ašys, parabolinės ir pneumatinės lingės, standartinės 9 t ašys su lengva pakopine „Hub-Unit“ stebule.

GFA (Vokietija)

Nuo 3,5 iki 6,5 t apkrovos ašys su parabolinėmis lingėmis ir nuo 4 iki 6,5 t ašys su pneumatinėmis lingėmis, būgniniai arba diskiniai stabdžiai, apvalaus vamzdžio ašių sijos, pusašiai – specialios paskirties transporto priemonėms.

SAF (Otto Sauer Achsenfabrik, Vokietija)

Ašys su būgniniais arba diskiniais stabdžiais bei integruota balansyrine svirtimi, lėkštelės formos diskiniai stabdžiai, kompaktiniai guoliai ir „Hub-Unit“ stebulės, lakštinės lingės, svyruojamųjų ašių agregatai.

„Schmitz Cargobull“ (Vokietija)

9 t apkrovos ašys, „Hub-Unit“ stebulės, 430 mm diskiniai stabdžiai, ašys su apvalaus vamzdžio sijomis.

Gamintojų ir specialistų rekomendacijos

Pasak ašių gamintojų ir techninės priežiūros specialistų, per pastaruosius dešimt metų labai padidėjo sunkvežimių variklių galia, todėl daugelis vairuotojų sunkiasvoriais junginiais pradėjo važinėti kaip lengvaisiais automobiliais. Nors stabdžių mechanizmų efektyvumas taip pat didėja, tačiau ašių ir jų agregatų ilgaamžiškumui iki šiol labai didelę įtaką tebeturi žmogiškasis veiksnys – važiavimo stilius.

Vairuotojų ir jų kvalifikacijos trūkumas Europoje turi nemažai įtakos ir technikos gedimams, dėl kurių dažniausiai kaltinami gamintojai. Automobilių pramonė dabar bando techniškai kuo geriau pritaikyti transporto priemones prie vairuotojų poreikių. Ašių ir jų komponentų gamintojai suteikia ilgalaikes garantijas savo produkcijai, tačiau ekspertai įspėja, jog be pagrindinių žinių, būtinų vairuotojams, net tobuliausia technika nepajėgi dirbti be gedimų. Viena iš svarbiausių sąlygų siekiant pratęsti bet kokių agregatų ekspolatavimo ilgaamžiškumą - periodinė techninė priežiūra ir kontrolė, būtina net ir gamintojo garantijos laikotarpiu.

Parengė Tomas LABŽENTIS

"Transporto pasaulis"
Lapkritis Nr.11 (83)

"Linava" informuoja

Kronika

Aktualijos

Rusijos Federacija: vežėjų perspektyvos ir problemos

Navigacija

Siemens VDO

Parodos

Kai viskas atnaujinta, galima tobulinti

„Busworld Europe 2007“ – kupina naujovių

Pas kaimynus

Bankrutuoja „Latvijas auto” padalinys

Priekabų ūkis

Keturi kart keturi

„Hanse Trailer“ aktyvina puspriekabių nuomą

Stambiu planu

Vienas iš trynukų – “Jumper

„Hankook“ krovininių padangų naujovės

Lietuvoje ir pasaulyje

15 milijoninis “VW Passat”

Apdovanoti geriausi logistikos projektai

Naujienos

Transporto politika

Problemų amplitudė: nuo Pietų Europos iki Vidurinės Azijos

Ir kariamas šuo pripranta, tačiau

Žinotina

Ašys ir jų gamintojai

„DKV Euro Service“: visos paslaugos iš vienų rankų

Perspektyvos

Rekviem rankinei pavarų dėžei

Keleivinis transportas

Problemas aptarė keleivininkai

„Temsa Opalin“ pateisino lūkesčius

Teisė

Laikinosios apsaugos priemonės (areštas)

Muziejus

SUNKVEŽIMIŲ APTAKUMO IŠTAKOS