Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

„Busworld Europe 2007“ – kupina naujovių

Asociacijos „Linava“ mokymo centras Lietuvos vežėjams jau šeštą kartą surengė išvyką į Belgijoje, Kortrijko mieste, vykstančią vieną iš didžiausių pasaulyje specializuotą autobusų parodą „Busworld Europe 2007“.

Tematika

Kas dvejus metus į Kortrijką suvažiuojantys keleivinio transporto specialistai turi progos susipažinti su paskutiniais konstruktorių, dizainerių pasiekimais, technologinėmis keleivinio transporto priemonių naujovėmis. Tai – ir viena iš seniausių autobusų parodų: šiemet ji vyko aštuonioliktąjį kartą.

Bene pagrindinis ir visų labiausiai laukiamas įvykis – „Metų autobuso“ paskelbimas. Savaitę iki parodos pradžios geriausiojo nominacijai pateikti autobusai bandomi: tikrinamos jų techninės savybės, ekologiškumas, saugumas ir, be abejo, komfortas. Šiemet „Metų autobusu“ karūnuotas atnaujintas trečiosios kartos turistinis „Volvo 9700“. „Metų gamintojo“ titulas atiteko turkų kompanijai „Temsa“.

Švedų pergalė

Kaip ir kiti švedų gaminiai, „Volvo 9700“ dizainas nėra itin įspūdingas, tačiau jo elegancija, ko gero, ir slypi paprastume. Didžiuliai tonuoti stiklai, aptakios linijos, originaliai išdėstyti žibintai suteikia modeliui solidumo įspūdį. Dideli šoniniai langai bei šiek tiek nuolaidžios grindys, kurias, beje, siūlo tik „Volvo“ švedų gamintojas, bet kurioje salono vietoje sėdintiems keleiviams leidžia gerai matyti aplinką.

Vienodą temperatūrą salone palaiko nauja klimato reguliavimo sistema. Tinkamą režimą kiekvienas keleivis gali nusistatyti pats. Užsakovas gali rinktis tris kimato bei ventiliacijos sistemų variantus – tobuliausia iš jų valdoma elektronikos. Talpios uždaromos bagažo lentynos (panašiai kaip lėktuvo salone) leidžia keleiviams su savimi vežtis daugiau daiktų. Bagažo skyrius – nuo 11,5 iki 13,5 kub. m. Jei variklis montuojamas autobuso gale, bagažo skyrius padidėja iki 13–17 kub. m. Pagal užsakymą autobuse gali būti montuojamas šaldytuvas, garso sistema su garsiakalbiais virš kiekvienos sėdynių eilės, vaizdo įranga su ekranais, tualetas, virtuvėlė ir kitos moderniausiams autobusams įprastos sistemos.

9700-asis pasižymi saugumu – jis atitinka griežčiausius tarptautinės saugumo sistemos R66 reikalavimus. Visos autobuso versijos gaminamos su elektronine sistema valdomais diskiniais stabdžiais, ABS, ASR, varikliniu stabdžiu VEB bei „Volvo“ retarderiu. Priekinė nepriklausoma pakaba drauge su galine priklausoma pneumatine taip pat valdomos elektronikos. Kėbulas gaminamas iš nerūdijančio plieno, todėl itin atsparus korozijai.

„Volvo 9700“ gali būti tiek dviejų, tiek trijų ašių, nuo 12 iki 14,7 m ilgio. Dyzelinis nuo 340 AGiki 460 AG DN12 variklis montuojamas arba kėbulo viduryje, arba gale. Per vidurį sumontuotas variklis balansuoja autobuso svorį, be to, tokiu atveju salono grindis galima gaminti visiškai lygias – be laiptelio gale. Pavarų dėžė – I-Shift, nuo aštuonių iki dvylikos laipsnių. Autobusai montuojami ant naujos B12M važiuoklės. Maksimali transporto priemonės masė – 19 tūkst. kg dviašės ir 26,5 tūkst. kg triašės versijos.

Grandų premjeros

Jų šįkart bene daugiausia pateikė „DaimlerChrysler“. Kone ties kiekvienu „Mercedes-Benz“ modeliu – užrašas „Atnaujintas“. „DaimlerCrysler“ išlieka Vakarų Europos gamintojų lyderiu: per pirmąjį šių metų pusmetį parduota 5 200 autobusų ir 13 500 važiuoklių – tai 3 proc. daugiau nei per praėjusių metų tą patį laikotarpį.

Šiemet „DaimlerCrysler Buses“ pristatė įvairiausius turistinius bei miesto, mini ir vidutinės klasės „Mercedes-Benz“ bei „Setra“autobusų modelius. Visi gaminiai atitinka aukščiausius komforto, ekologijos bei saugumo reikalavimus. Lankytojai galėjo apžiūrėti „Setra TopClass 400“ , atnaujintą „ComfortClass 400“ variantą. Pirmą sykį Kortrijke demonstruoti ir 12,2 metro S 415 UL (49 sėdimosios vietos) bei 14,05 metro ilgio S 417 UL (61 sėdima vieta) „Setra“ priemiesčio autobusų modeliai. Šių transporto priemonių salonas erdvesnis, taigi patogesnis keleiviams, autobuso viduryje įrengtos aikštelės žmonių su negale vežimėliams. Atnaujinta lubų apšvietimo sistema, sėdynių nugarėlės gaminamos iš plastiko – jos lengvesnės, apsaugotos nuo sugadinimo, didesnis bagažo skyrius. Naujoji pavarų keitimo svirtis su pneumostiprintuvu „Servoshift“ palengvina vairuotojo darbą.

Čia pat – atnaujinti „Mercedes-Benz“ modeliai, kurių šeimyną papildė naujas keleivinis mikroautobusas „Mercedes-Benz Sprinter Travel 65“. Šis naujos serijos modelis skirtas vadinamiesiems VIP keleiviams – jame montuojamos itin patogios sėdynės, kita įranga, garantuojanti maksimalų komfortą, padidintas bagažo skyrius. Siūlomi trys šio mikroautobuso variantai: „Travel 45“– 7,3 m, ir „Travel 55 ir 56“ – 7,7 m ilgio. Kad autobusai atitiktų griežčiausius ekologinius reikalavimus, kompanija „DaimlerCrysler Buses“ įdiegė gausybę vadinamųjų ateities sistemų: „BlueTec 4/5“, EEV ir kitas moderniausias technologijas.

Parodoje lankytojai galėjo apžiūrėti ir miesto autobusą „Mercedes-Benz Citaro“ su hibridiniu dyzeliniu bei elektriniu varikliu. Šis autobusas atskirose kelio atkarpose gali naudoti akumuliatoriaus energiją, taip išvengdamas kenksmingų dalelių išmetimo. 2008-aisiais jis bus bandomas miesto gatvėse, pradėti serijinę gamybą ketinama 2009-aisiais. Jis bus surenkamas ne tik pagrindiniame „Mercedes-Benz“ padalinyje Manhaime, bet ir Naujajame Ulme įsikūrusioje „Setra“ gamykloje. Čia bus surenkami ir itin įspūdingi atnaujinti „Mercedes-Benz Travego“, skirti Vakarų rinkai. Tačiau ne į ją pastaruoju metu orientuojasi vokiečių gamintojai: prekyba autobusais itin suaktyvėjo Azijos, ypač Indijos ir Kinijos, bei Lotynų Amerikos, ypač Brazilijos, rinkose. Būtent šių rinkų spartus augimas leido padidinti „DaimlerCrysler Buses“ autobusų pardavimą, nors Vakarų Europai jų pagaminta šiek tiek mažiau nei ankstesniais metais.

Hibridinį autobusą pristatė ir „Solaris“ (apie jį rašėme „Transporto pasaulio“ 6-ajame numeryje). Lenkų gamintojai demonstravo ir dar dvi naujoves: sutrumpintą 8,6 m „Urbino 12“, pasak gamintojų, tinkamą važinėti ne tik siauromis senamiesčių gatvelėmis, bet ir kalnų keliais. Siūloma tiek žemagrindė, tiek pusiau žemagrindė šio autobuso versijos. Žemagrindžiame yra 20, pusiau žemagrindžiame – 15 sėdimų vietų. Kita naujovė – gamtinėmis dujomis varomas pailgintas autobusas, skirtas Švedijos rinkai.

Visai naują turistinį autobusą „Magelys“ pristatė „Irisbus“. Jo priekis šiek tiek primena ispaniškąjį irizarą – įspūdingo dizaino gražuolis, pasak gamintojų, pasižymi ne tik dailia išore, bet ir patogumu keleiviams bei vairuotojui. Jame montuojama visa įmanoma saugumo bei komforto įranga. Ergonomiška vairuotojo darbo vieta: ji erdvi, prietaisai išdėstyti parankiai aplinkui vairą, montuojamas borto kompiuteris, vaizdo kameros, garso sistemos. IVECO „Cursor 10“ variklis atitinka Euro 5 reikalavimus. Naujajame „Magelys“ įdiegtos EBS, ESP, AS Tronic, ACC, „Gearbox“, „Lane Guarding“ ir kitos saugumo sistemos. Be premjerinio modelio, „Irisbus“ stende buvo galima apžiūrėti ir kitus jau matytus ar šiek tiek atnaujintus modelius – nuo mini klasės autobusų iki įspūdingų turistinių lainerių.

Atnaujintą safario versiją – paaukštintą „Safari HD“ – pristatė „Metų gamintoju“ nominuotas turkų koncernas „Temsa“. Be šio, „Temsa“ siūlo įvairių tipų priemiesčio, tarpmiesčio bei turistinius autobusus. Jų modeliuose montuojami DAF, MAN, „Cummins“ varikliai, ZF, DAF ašys, garsių Europos gamintojų detalės. Pagal kliento pageidavimus, kėbulas gali būti gaminamas iš nerūdijančio plieno. Du „Safari HD“ neseniai įsigijo UAB „Kautra“, taigi netrukus jie turėtų pasirodyti ir Lietuvoje.

Viena iš „Scania“ naujovių – „OmniExpress“. Jis gali būti skirtas priemiesčio ar tarpmiesčio vežimams. „Scania OmniExpress“ padidintas bagažo skyrius, įrengtos erdvios bagažo lentynos salone, individualus apšvietimas, kondicionierius bei kita įprasta bazinė ar kliento užsakoma įranga. Varikliai – nuo 310 iki 470 AG, atitinkantys Euro 4 reikalavimus, pavarų perjungimo sistema „Scania Comfort Shift (CS)“ arba „Scania Opticruise“. Greičio lėtintuvas „Scania Retarder“ yra „minkštesnis“ bei patogesnis, mažiau triukšmingas ir efektyvesnis stabdant. Elektros sistema „CAN-Bus“, diagnostikos sistema „Scania Diagnos“ padeda greitai surasti ir pašalinti elektroninių sistemų gedimus.

„OmniExpress“ šeimynos autobusai gali būti dviejų bei trijų ašių, nuo 12 iki 15 metrų ilgio, aukštis – nuo 3,40 iki 3,60 metro.

Dar viena švedų naujovė – turistinis „Scania Irizar i4“. Kaip ir kiti švediški modeliai, šis – itin ekologiškas, atitinkantis R66-01 reikalavimus, įsigaliosiančius tik po keleto metų. Variklis – nuo 310 iki 380 AG, atitinkantis Euro 4 reikalavimus. Autobusas patogus tiek vairuotojui, tiek keleiviams, be to, pasižymi ekonomiškumu bei saugumu.

Koncerno „Neoman“ autobusai užėmė kone visą ekspozicijų salę. Greta įspūdingų, ne kartą prestižinį „Metų autobuso“ titulą laimėjusių MAN bei „Neoplan“ lainerių puikavosi ne ką mažiau apdovanojimų pelnę miesto autobusai. Viena iš stendo naujovių – atnaujintas „Neoplan Cityliner“, kurio premjera įvyko praėjusiais metais Hanoveryje. Prestižiškojo „Starliner“ išvaizdą primenantis laineris skirtas tarpmiesčio vežimams. Jo salonas paaukštintas iki 3,70 m, padidinta bagažo skyriaus talpa. Gamintojai siūlo rinktis tris skirtingas atnaujinto neoplano versijas. Autobuse montuojamas 10,5 l dyzelinis variklis MAN D2066 ar galingesnis 480 AG MAN D2676.

Itin gausus buvo šešiasdešimties metų jubiliejų švenčiančio belgų gamintojo „Van Hool“ stendas. Belgai taip pat gamina tiek miesto, tiek priemiesčio tipo autobusus, turistinius lainerius. Parodoje pristatytieji modeliai ne tik įspūdingai išdažyti bei išpuošti – juose įdiegta nemažai techninių naujovių. Šiems autobusams gaminti naudojami „Cummins“ bei MAN varikliai, ZF bei „Voith“ pavarų dėžės, „Mercedes-Benz“, „Volvo“ bei „Scania“ važiuoklės. Baziniu „Van Hool“ turistinio autobuso modeliu laikomas 12 metrų T915 „Asgop“, laimėjęs 1998-ųjų „Metų autobuso“ titulą.

Naujovė lankytojų laukė ir „VDL Bus“, neseniai sujungusiam Beniliukso šalių autobusų gamintojus: stende puikavosi naujas „Futura“ modelis FLD104, skirtas priemiesčio vežimams.

Retesnieji

Parodoje galėjai atrasti ir egzotiškų autobusų – tai jaų praėjusioje parodoje matytas 25 vietų ispanų midi autobusų gamintojo „Indicar“ kabrioletas „Mago 2“. Jo gale montuojamas užtraukiamas tentas, prireikus paslepiantis keleivius nuo lietaus ar saulės spindulių.

Originalaus dizaino gaminius pateikė Didžiosios Britanijos firma „Optare“. Lidso mieste įsikūrusi kompanija priklauso amerikiečių autobusų gamintojų koncernui NABI. „Optare“ gamina vidutinės klasės autobusus. Jie renkami ant „Mercedes-Benz“ važiuoklių. Tarp kitų modelių, parodoje pristatytas 2006-aisiais pradėtas gaminti midi klasės modelis„Versa“.

Didžiausia Brazilijos autobusų firma „Marcopollo“ į Kortrijką atvežė keletą Europai skirtų modelių, kurie gaminami gamykloje Portugalijoje. Tai – aukščiausios klasės turistiniai autobusai „Ideale 770“ bei „Viaggio 370“.

Ispanijos kėbulų gaminoja „La Carrocerias Ayats“, priklausanti tarptautiniam koncernui „Special Bus System Mauri“, demonstravo keletą autobusų. Tarp jų – prestižiškiausias „Bravo 1 Exlusive“. Triašiame modelyje – 67 sėdimos vietos. Variklis – D2876 LOH 03, 460 AG. Pavarų dėžė – ZF.

Atnaujintus modelius pristatė ir portugalų firma „Salvador Caetano“, gaminanti autobusus ant „Volvo“, MAN, DAF, „Mercedes-Benz“, IVECO ir kitų gamintojų važiuoklių. Čia pat galėjai apžiūrėti ir ispanų gamintojo „Sunsundegui“ autobusus. Ispanai gamina nuo 12 iki 15 metrų ilgio miesto, tarpmiesčio ir turistinius modelius. Kėbulas – ispanų, važiuoklės – MAN, „Mercedes-Benz”, IVECO, DAF, „Scania“, „Volvo“.

Naujokai

Šįkart autobusų gamintojų geografija gerokai išsiplėtė. Jau antrą kartą autobusus pristatė kinų gamintojas „King Long“. Savo modeliuose naudojantys geriausių Europos gamintojų agregatus, kiniečių gamintojai ne juokais užsimojo užkariauti ne tik Afrikos, Azijos, Rusijos, bet ir Vakarų Europos rinkas. Pasak gamintojų, jie siūlo naujausias technologijas, platų serviso tinklą bei geriausią kokybę. Vilioja, be abejo, ir kur kas mažesnės kinietiškų autobusų kainos.

Pirmą kartą savo gaminius demonstravo ir rumunų gamintojai. Parodoje pateiktas autobusas „Tourism Probus“ montuojamas su „Cummins 220 CP“ varikliu, jame 34+1+1 sėdimos vietos. Keleivių patogumui – visa komforto įranga.

Pirmąsyk parodoje dalyvavo rusų bei baltarusių gamintojai. Ekspozicijos salių prieigose galėjai apžiūrėti „Volžanin“, LAZ bei MAZ gaminius.

Pasak parodoje dalyvavusių LAZ atstovų, visi jų gaminami autobusai atitinka griežčiausius europinius komforto, ekologijos bei dizaino standartus. Jie skirti tiek miesto, tiek turistiniams vežimams. Į modelius komplektuojami Jaroslavlio motorų gamyklos varikliai, skirtiesiems Europai – vokiškieji „Deutz“. Įdiegtos modernios technologijos: antikorozinis karkaso ir vidinių kėbulo paviršių padengimas, langų montavimui naudojamos vokiškos technologijos ir pan.

Minsko automobilių gamykla demonstravo žemagrindį miesto tipo modelį bei tarpmiesčio vežimams skirtą autobusą. Baltarusiški autobusai, pasak gamintojų, itin tinkami šiaurės šalims: įdiegta speciali šildymo sistema bei salono termoizoliacija, dvigubos grindys, patobulinta ventiliacijos sistema ir pan. Vakarų rinkai skirtuose autobusuose montuojamas „Deutz“ variklis atitinka Euro 4 normatyvų reikalavimus.

Volgograde įsikūrusi autobusų gamykla „Volžanin“ į tarptautinius vandenis išplaukė ne pirmą kartą – savo modelius ji jau demonstravo pernai Hanoveryje vykusioje IAA parodoje. Pastaruoju metu gamykloje pradėta rinkti naujo tipo miesto autobusai „SityRitm“, kurių kėbulas gaminamas iš specialaus aliuminio lydinio. Šis modelis, pasak gamintojų, ne tik atitinka visus Europos Sąjungos standartus – jo komplektacija niekuo neatsilieka nuo vakarietiškų autobusų. Žemagrindžiame miesto autobuse montuojamas „Deutz“ Euro 4 standartus atitinkantis variklis. Pakaba ir automatinė pavarų dėžė – ZF, stabdžių sistema su elektroniniu valdymu „Wabco-EBS“. Kompiuterizuota vairuotojo darbo vieta – „Siemens-VDO“.

Buvo įdomu Kortrijke sutikti Lietuvos gamintojus – parodoje iš krovininių į keleivinius perdarytus mikroautobusus demonstravo UAB „Altas komercinis transportas“. Bendrovė užsiima mikroautobusų bei kitų komercinės paskirties automobilių perdarymu bei gamyba. „Tarptautinėje parodoje dalyvavome pirmą kartą. Manau, jau išaugome iš Lietuvos rinkos – nutarėme ieškotis partnerių kitose šalyse. Dirbame laikydamiesi griežčiausių ES reikalavimų, naudojame ES sertifikuotą įrangą, taigi galiu teigti, mūsų gaminiai nė kiek ne prastesni nei pagaminti Vakaruose. Dalyvavimas parodoje – tarsi ilgalaikė investicija ateičiai, tikimės, savo gaminius Kortrijke pristatėme ne paskutinį kartą“, – kalbėjo UAB „Altas komercinis transportas“ atstovas Arūnas Žukauskas. Ši bendrovė pirmoji Lietuvoje atliko visus būtinus bandymus, numatytus atitinkamuose teisės aktuose, ir gavo sertifikatus, patvirtinančius gaminamų autobusų atitiktį. Įmonėje įdiegta kokybės vadybos sistema ISO 9001.

Lina Jokubauskienė

"Transporto pasaulis"
Lapkritis Nr.11 (83)

"Linava" informuoja

Kronika

Aktualijos

Rusijos Federacija: vežėjų perspektyvos ir problemos

Navigacija

Siemens VDO

Parodos

Kai viskas atnaujinta, galima tobulinti

„Busworld Europe 2007“ – kupina naujovių

Pas kaimynus

Bankrutuoja „Latvijas auto” padalinys

Priekabų ūkis

Keturi kart keturi

„Hanse Trailer“ aktyvina puspriekabių nuomą

Stambiu planu

Vienas iš trynukų – “Jumper

„Hankook“ krovininių padangų naujovės

Lietuvoje ir pasaulyje

15 milijoninis “VW Passat”

Apdovanoti geriausi logistikos projektai

Naujienos

Transporto politika

Problemų amplitudė: nuo Pietų Europos iki Vidurinės Azijos

Ir kariamas šuo pripranta, tačiau

Žinotina

Ašys ir jų gamintojai

„DKV Euro Service“: visos paslaugos iš vienų rankų

Perspektyvos

Rekviem rankinei pavarų dėžei

Keleivinis transportas

Problemas aptarė keleivininkai

„Temsa Opalin“ pateisino lūkesčius

Teisė

Laikinosios apsaugos priemonės (areštas)

Muziejus

SUNKVEŽIMIŲ APTAKUMO IŠTAKOS