Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Bankrutuoja „Latvijas auto” padalinys

Kaip teigia latvių žurnalas „Vestnik komerčeskogo transporta”, komercinis Latvijos tarptautinės vežėjų asociacijos padalinys SIA „Lauto Servis” šiuo metu likviduojamas. Padalinio vadovai nesugebėjo grąžinti asociacijai lėšų, prieš kurį laiką skirtų keltų tinklui tarp Latvijos ir Vokietijos organizuoti bei serviso paslaugoms teikti.

Likvidavimas neišvengiamas

Latvijos vežėjų asociacijos struktūrinis padalinys SIA „Lauto Serviss“ įkurtas teikti Latvijos vežėjams serviso paslaugas, platinti TIR karnetus, kuro korteles, padėti gauti vizas vairuotojams bei kitiems asociacijos darbuotojams, spausdinti CMR važtaraščius (tam buvo nupirkta spaustuvė) ir kt. Tačiau rimti pažeidimai, neefektyvus lėšų panaudojimas bei nesugebėjimas realizuoti keltų linijos projekto, kuriam skirta 70 tūkst latų (per 344 tūkst. litų), sukėlė konfliktą su „Latvijas auto“ vadovybe, po kurio atsistatydino „Lauto Serviss“ direktorius. Nemenka asociacijos ir vežėjų pinigų suma buvo negrąžinamai prarasta, o jų likimas iki šiol neaiškus.

Po šio įvykio „Lauto Serviss“ dar bandė dirbti, tačiau netrukus vežėjams nebereikėjo vizų į Vokietiją bei Šengeno zoną, o transporto priemonių sertifikavimas pagal TIR sistemą perėjo Latvijos muitinės žinion – taigi baigėsi ir piniginiai srautai už šias paslaugas. Bendrovei dirbant nepelningai, likvidavimas tapo neišvengiamas.

Didžiausios problemos prasidėjo tada, kai „Latvijas auto“ paskolino „Lauto Serviss“ pinigų organizuoti keltų liniją. Kaip teigė „Lauto Serviss“ įkūrėjas ir pirmasis direktorius Vladimiras Zvonariovas, šis sandoris iš anksto buvo pasmerktas: jis sudarytas siekiant „išplauti“ asociacijos pinigus. Lėšos buvo greitai iššvaistytos kitoms reikmėms, o tai sukėlė konfliktą su asociacija. Už keltų linijos organizavimą atsakingi „Lauto Serviss“ darbuotojai vienas po kito išėjo iš darbo, tad įmonė liko be vadovybės. Direktoriaus pareigas atlikti paskirtas darbuotojas, iki tol buvęs atsakingas už leidybą. Naujų verslo sričių „Lauto Serviss“ nesiėmė, tačiau ankstesni darbai, kuriems atlikti bendrovė ir buvo įkurta ir kurie buvo pelningi, tam tikrą laiką buvo tęsiami.

V. Zvonariovo teigimu, po to, kai TIR procedūrų vykdymas perėjo muitinės tarnyboms, „Lauto Serviss“ funkcijos gerokai susiaurėjo. Naujų veiklos nišų nebuvo ieškoma, todėl, nepaisant to, kad dalis skolos asociacijai už keltų liniją (10-15 tūkst. latų) buvo grąžinta, struktūrą nutarta likviduoti. Prieš tai analogiškai situacija susiklostė su kitu „Latvijas auto“ padaliniu – Mokymo ir konsultavimo centru. Teisinį procesą su šia struktūra pradėjo įmonių, nesugebėjusių susigrąžinti savo įdėtų lėšų, kreditoriai.

Bankrotas planuotas?

V. Zvonariovo manymu, šių struktūrų bankrotas suplanuotas iš anksto. „Latvijas auto“ sukūrė paprastą, bet juridiškai nepriekaištingą schemą, kad išvengtų prisiimtų įsipareigojimų. Ji veikia paprastai: pirmiausia paskelbiama apie kurios nors struktūros nemokumą, tada priimamas sprendimas apie jos likvidavimą, paskiriamas direktorius, kuriam galima užkrauti visą atsakomybę, netgi jei vienam ar kitam faktui nėra realių įrodymų“, – teigė V. Zvonariovas. Pasak jo, tyčinio bankroto požymių galima įžvelgti tiek pirmuoju, tiek antruoju atveju. Realizuojant šią schemą, bankrutuojantis padalinys automatiškai pereina „Latvijas auto“ žinion, o iš bendrovės „išjungiami“ žmonės, kurie gali būti apkaltinti vežėjų lėšų iššvaistymu (šiuo atveju – 70 tūkst. latų).

Bumerango principas

Jei tokie būgštavimai pasitvirtintų, kas ateityje laukia „Latvijas auto“ bei prie jos įkurtos tarpusavio draudimo bendrijos „Lauto klubs“? Kokia tikimybė, kad, pasikeitus aplinkybėms (pavyzdžiui, vežėjams pareikalavus grąžinti skolas), jiems nebus pritaikyta ta pati bankroto schema?

V. Zvonariovo manymu, į šį klausimą vienareikšmiškai atsakyti negalima. „Atlikus mano ir kolegų padarytų klaidų, taip pat „Latvijas auto“ ir visų jos struktūrų veiklos analizę, galima įžvelgti negerų tendencijų. Jei susiklosčius tam tikroms aplinkybėms kiltų problemų, susijusių su piniginiais įsipareigojimais, vargu ar dabartiniai „Latvijas auto“ vadovai imtųsi rimtų veiksmų jai išgelbėti bei apginti. Nė vienas iš jų nebuvo tarp „Latvijas auto“ kūrėjų, todėl kažin ar asociacijos likvidavimas jiems sukeltų neigiamų emocijų. Tereikia pažiūrėti, kaip lengvai dabartiniai vadovai atsisakė visų „Latvijas auto“ padalinių, kai, mano manymu, ėmusis tam tikrų veiksmų, pavyzdžiui, pakeitus vadovus, bendroves net tik buvo galima išsaugoti, bet ir užtikrinti tolesnę sėkmingą jų veiklą. Sunkinančia aplinkybe gali tapti „Latvijas auto“ skolos vežėjams, susidariusios už neišmokėtas garantines sumas, vežėjų įneštas perkant kiekvieną TIR karnetą. Juk mažėjant TIR poreikiui, stiprės balsai tų, kurie norės susigrąžinti pinigus“, – kalbėjo V. Zvonariovas.

Pasak jo, galimas ir kitas įvykių scenarijus: asociacija pertvarkys savo darbą ir taps visuomenine organizacija – be kokių nors piniginių įsipareigojimų.

Pesimizmas ar realizmas?

„Mano manymu, tarpusavio draudimo bendrija „Lauto klubs“ šiuo metu yra perspektyvesnė struktūra nei pati asociacija“, – teigė V. Zvonariovas. Valstybės struktūros bei bankai griežtai kontroliuoja šį padalinį, taigi galima tikėtis, kad bent čia įdėtos vežėjų lėšos patikimai saugomos. Tai, V. Zvonariovo nuomone, gali tapti svarbiu veiksniu, kuris padėtų išsaugoti ne tik draudimo bendriją, bet ir asociaciją. Žinoma, jei neatsiras vienokių ar kitokių „force majeure“ aplinkybių. Nors, V. Zvonariovo manymu, esant dabartinėms aplinkybėms bei vadovams, Latvijas auto“ neturi ateities.

Parengė Lina JAKUBAUSKIENĖ

"Transporto pasaulis"
Lapkritis Nr.11 (83)

"Linava" informuoja

Kronika

Aktualijos

Rusijos Federacija: vežėjų perspektyvos ir problemos

Navigacija

Siemens VDO

Parodos

Kai viskas atnaujinta, galima tobulinti

„Busworld Europe 2007“ – kupina naujovių

Pas kaimynus

Bankrutuoja „Latvijas auto” padalinys

Priekabų ūkis

Keturi kart keturi

„Hanse Trailer“ aktyvina puspriekabių nuomą

Stambiu planu

Vienas iš trynukų – “Jumper

„Hankook“ krovininių padangų naujovės

Lietuvoje ir pasaulyje

15 milijoninis “VW Passat”

Apdovanoti geriausi logistikos projektai

Naujienos

Transporto politika

Problemų amplitudė: nuo Pietų Europos iki Vidurinės Azijos

Ir kariamas šuo pripranta, tačiau

Žinotina

Ašys ir jų gamintojai

„DKV Euro Service“: visos paslaugos iš vienų rankų

Perspektyvos

Rekviem rankinei pavarų dėžei

Keleivinis transportas

Problemas aptarė keleivininkai

„Temsa Opalin“ pateisino lūkesčius

Teisė

Laikinosios apsaugos priemonės (areštas)

Muziejus

SUNKVEŽIMIŲ APTAKUMO IŠTAKOS