Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Ir kariamas šuo pripranta, tačiau

Spalio 18-ąją Lietuvos transporto darbuotojų federacija, solidarizuodamasi su Latvijos ir Estijos transporto darbuotojų profesinėmis sąjungomis, dalyvavo akcijoje prie Rusijos sienos Latvijoje. Prieš tai parengtas bendras trijų šalių profesinių sąjungų kreipimasis į Rusijos ir Europos Sąjungos valstybių Vyriausybes.

Vargsta eilėse

Niūroką spalio 18-ąją, kai lankėmės pasienyje, ties Grebnevo postu stovėjo daugiau nei tūkstantis krovininių automobilių. Tai – per tūkstantį žmonių, keletui parų be kaltės įkalintų orumą žeminančiomis sąlygomis: be šilto maisto, vandens, elementarių higienos ar sanitarinių priemonių... Stebino į beviltišką situaciją įstumtų žmonių kantrybė: vieni snausdami, kiti žiūrėdami televizorių ar bendraudami tarpusavyje, jie stoiškai laukė savo eilės įvažiuoti į Rusijos teritoriją, o kalbinami pernelyg neburnojo nei ant valdžios, nei ant muitininkų.

Transporto darbuotojų federacijos atstovų vizitas vairuotojus pradžiugino – bent šiokia tokia atrakcija ir būdas prasiblaškyti. „Džiugu, kad bent kas nors mumis domisi ir bando padėti“, – kalbėjo vairuotojai.

Latvijos atstovai ieškojo vilkikų su savo šalies numeriais, Lietuvos – su lietuviškais. Neliko nepastebėti ir rusai, kazachai ar lenkai – profsąjungų atstovai rado laiko pabendrauti ir su jais. Nė vieni neapipylė skundais: be abejo, sunku, tačiau ne pirmą sykį susidūręs su situacija, kai nieko negali pakeisti, neišvengiamai su ja susitaikai. Ko gero, kaip tame liaudies posakyje – šuo ir kariamas pripranta...

„Šįkart stovėjau tris paras. Tačiau tai – ne rekordas: pasitaikė, kad tekdavo laukti ir po keturias“, – kalbėjo bendrovės „Liatukas ir ko“ vairuotojas. Liūdnesnes gaidas galėjai išgirsti Rusijos vairuotojų žodžiuose – jiems už paras, praleistas eilėse, darbdaviai paprastai nemoka. „Už prastovas užmokesčio negauname. Galima sakyti, stoviu čia savo sąskaita, nes už reisą gaunu tam tikrą sulygtą sumą. Kiek tenka prastovėti, darbdavių manymu, mano problemos, taigi laukimas gerokai apkarpo uždarbį“, – sakė vienos Rusijos bendrovės vairuotojas. Beje, dauguma Latvijos pusėje eilėse stovinčių mašinų – iš Lenkijos arba Lietuvos, ir tik apie 20 proc. – Latvijoje registruoti vilkikai.

Situacija negerėja

Milžiniškos eilės ties Latvijos ir Rusijos siena pradėjo formuotis nuo praėjusių metų rugpjūčio. Prieš Naujuosius jos trumpam buvo dingusios (tiksliau – persikėlė prie Lietuvos ir Latvijos sienų!), o nuo šių metų liepos vairuotojai vėl priversti po keletą parų laukti įvažiavimo į Rusiją. Latvių atstovai teigia, kad padėtis pasienio rajonuose darosi vis rimtesnė: jei problema nebus pradėta spręsti, netrukus čia gali susiformuoti ir keleto tūkstančių krovininių automobilių eilės. Tiesa, latvių policija reguliariai patruliuoja ties milžiniška kolona, neleisdama kilti pažeidimams, reguliuoja eismą, todėl eilės neatrodo chaotiškos.

Tačiau ar eilė tvarkinga ar ne, keletą parų laukti joje – ne lengviau. Prastovos skaudžiai kerta ir per vežėjų kišenę: para, praleista eilėje, atsieina maždaug 300 eurų (apie 1035 litų). Pastovėjus keletą, susidaro solidi sumelė...

Priežastys

Jos minėtos bei nagrinėtos ne kartą: tai ir Rusijos muitininkų vangumas, ir Latvijos valdininkų nenoras ar nesugebėjimas spręsti problemą iš esmės, ir Europos Sąjungos vežėjų būgštavimas važiuoti per Baltarusiją, kuri ne tik padidino mokesčius už kelius, bet ir tebeturi ne visai patikimo partnerio reputaciją. Kai kurių specialistų teigimu, būtent pastaroji problema ir atginė Europos Sąjungos vežėjų didžiąją dalį prie Latvijos ir Rusijos sienų.

Tuo tarpu realių problemos sprendimo būdų kol kas nematyti. Didinti Latvijos pasienio punktų laidumą jau nėra galimybių – pasak šios šalies valdžios atstovų, jie dirba maksimaliu pajėgumu. Tačiau kai Latvijos muitininkai praleidžia daugiau automobilių, su jų srautu nebesusitvarko Rusijos pusė. Situaciją, be abejo, pagerintų naujų postų ties Latvijos bei Rusijos siena atidarymas, tačiau tai ketinama padaryti ne anksčiau kaip ateinančių metų pabaigoje: 2008-aisiais prie abiejų šalių sienos turėtų būti atidarytas Vientulių pasienio kontrolės postas, kuris iš pradžių galės praleisti po 150 automobilių per parą, o vėliau ir daugiau. Tačiau ar iki to laiko netrūks vairuotojų kantrybė?

Kuo jiems galima padėti?

Kalbinti vairuotojai teigė: laukimas taip neprailgtų, jei būtų sutvarkyta pasienio infrastruktūra. Pravažiavę pro keliasdešimt kilometrų nusidriekusią krovininių automobilių eilę, nematėme nė vienos patogios stovėjimo aikštelės. Netoli pasienio posto tėra tik viena kavinė, kur galima užkąsti. Vienintelis čia turėjęs būti „civilizuotas“ tualetas tądien, deja, neveikė. Vairuotojų pasirinkimas gamtinėms reikmėms atlikti – kas keletą šimtų metrų sustatytos „būdelės“ ar pakelės miškai bei krūmynai. O vandenį nusiprausti, būk mielas, vežkis su savimi...

Kaip rodo Vakarų šalių patirtis, vairuotojų pasienyje nebūtina versti laukti „gyvose“ eilėse: tereikia įrengti patogias aikšteles, kur jie, gavę numeruotus talonus, galėtų ramiai laukti įvažiavimo į Rusijos teritoriją. Net jei vairuotojas pasirinktų nakvynę ne motelio kambaryje, o savo važinėjančiuose „namuose“, galėtų ramiai išmiegoti visą naktį, po kelis kartus nepabusdamas metrą kitą trūktelėti autotraukinio į priekį. Be to, stovėjimo aikštelėse atrastų dušą išsimaudyti ar bent šilto vandens nusiprausti.

Pasak Lietuvos transporto darbuotojų profesinių sąjungų forumo pirmininko Jono Petraškos, profesinių sąjungų atstovai šiemet nutarė bent šiek tiek prisidėti prie vairuotojų darbo sąlygų palengvinimo. 2007 m. spalio mėn. 15–21 dienomis skelbiama Tarptautinė transporto darbuotojų federacijos (ITF) solidarumo akcijų savaitė, per kurią visose šalyse, kur yra ITF narinės organizacijos, organizuojamos įvairios akcijos. Profsąjungų iniciatyvai surengti akciją pasienyje pritarė ir darbdaviai, kuriuos nuolatinės prastovos ties Rusijos siena smaugia nė kiek ne mažiau.

Lietuvos ir Latvijos profesinių sąjungų atstovai spalio 18-ąją drauge vyko į Grebnevo–Terechovo pasienio postą. Estai akciją surengė ties Estijos ir Rusijos siena. Prieš tai Latvijos visuomeninių paslaugų ir transporto profesinė sąjunga, Estijos transporto darbuotojų profesinė sąjunga ir Lietuvos transporto darbuotojų federacija išsiuntė kreipimąsi Rusijos, Estijos, Latvijos ir Lietuvos vyriausybėms, kur paragino atkreipti dėmesį į vairuotojų problemą pasienyje. Kreiptasi ir į Europos Sąjungos institucijas, tarptautines organizacijas, kad būtų imtasi skubių priemonių sienų laidumui užtikrinti, procedūriniams trukdžiams išvengti bei vairuotojų sąlygoms pagerinti.

„Profesinės sąjungos tikisi neatidėliotinų veiksmų ir priemonių šiai ekstremaliai situacijai spręsti. Esame pasirengę visapusiškai dalyvauti procese. Mes negalime taikstytis su faktu, kad vairuotojų teisių nepaisymas tampa norma. Būsime priversti organizuoti tolesnes akcijas, kol mūsų teisėti reikalavimai bus įvykdyti“, - kalbėjo J. Petraška.

Baigti norėtųsi vėlgi liaudies išmintimi – kad taip Dievui į ausį... Tačiau ar ši ir ateityje žadamos akcijos padės bent šiek tiek pagerinti situaciją ties Rusijos sienomis – parodys laikas.

Lina JAKUBAUSKIENĖ

"Transporto pasaulis"
Lapkritis Nr.11 (83)

"Linava" informuoja

Kronika

Aktualijos

Rusijos Federacija: vežėjų perspektyvos ir problemos

Navigacija

Siemens VDO

Parodos

Kai viskas atnaujinta, galima tobulinti

„Busworld Europe 2007“ – kupina naujovių

Pas kaimynus

Bankrutuoja „Latvijas auto” padalinys

Priekabų ūkis

Keturi kart keturi

„Hanse Trailer“ aktyvina puspriekabių nuomą

Stambiu planu

Vienas iš trynukų – “Jumper

„Hankook“ krovininių padangų naujovės

Lietuvoje ir pasaulyje

15 milijoninis “VW Passat”

Apdovanoti geriausi logistikos projektai

Naujienos

Transporto politika

Problemų amplitudė: nuo Pietų Europos iki Vidurinės Azijos

Ir kariamas šuo pripranta, tačiau

Žinotina

Ašys ir jų gamintojai

„DKV Euro Service“: visos paslaugos iš vienų rankų

Perspektyvos

Rekviem rankinei pavarų dėžei

Keleivinis transportas

Problemas aptarė keleivininkai

„Temsa Opalin“ pateisino lūkesčius

Teisė

Laikinosios apsaugos priemonės (areštas)

Muziejus

SUNKVEŽIMIŲ APTAKUMO IŠTAKOS