Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Lietuvoje eismo intensyvumas auga greičiau, nei galimybės kelius prižiūrėti

Gruodžio 13 d. Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos naujojo priestato patalpose (Vilniuje, J. Basanavičiaus g. 36/2) surengė tradicinę spaudos konferenciją tema: „Lietuvos kelininkų darbai augant eismo intensyvumui“. Apie atliktus valstybinės reikšmės kelių tiesimo, priežiūros, rekonstrukcijos darbus, bendrus projektus su Europos Sąjungos institucijomis papasakojo Lietuvos automobilių kelių direkcijos generalinis direktorius Virgaudas Puodžiukas, generalinio direktoriaus pavaduotojai Algimantas Janušauskas, Petras Tekorius, Rimantas Jaraminas, Donatas Dudonis.

Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos generalinis direktorius Virgaudas Puodžiukas apžvelgė dabartinę valstybinės reikšmės kelių, kuriems tenka 80 proc. kelių transportu gabenamų krovinių, padėtį ir akcentavo, kad nepaliaujamai intensyvėja sunkiojo transporto srautai. Todėl vienas svarbiausių LAKD uždavinių – sustiprinti kelių dangas, pritaikyti jas europinių apkrovų standartams. Deja, pasak V. Puodžiuko, vis dar stingant lėšų kol kas esame sustiprinę tik 20 proc. magistralinių ir krašto kelių. Netgi įgyvendinus 2007–2013 metų programą dar nebus sustiprintos visos dangos, o vairuotojus neraminančios provėžos išliks pagal senas technologijas nutiestuose kelių ruožuose. Vairuotojus turėtų nudžiuginti žinia, kad iki kitų metų liepos bus sustiprinta Vilniaus–Kauno automagistralės danga, joje nebeliks provėžų.

Lietuvos kelius dabar gelbsti ES parama. Kelių direkcija 2004–2006 metų ES paramos struktūrinės pagalbos lėšas panaudojo 95 proc., o Sanglaudos fondo – 97,6 proc. Tai, pasak optimistiškai nusiteikusio V. Puodžiuko, rodo, kad rengti konkursai atitiko objektų vertę, sėkmingai panaudota darbo su Pasaulio bei Europos vystymo ir plėtros bankais, suformulavusiais, kokius reikalavimus turėtume kelti rangovams, patirtis.

V. Puodžiukas patvirtino, kad jau pradėtos įsisavinti ir 2007–2013 metų ES paramos lėšos. Rekonstruojamas Vilniaus–Kauno kelias, įsibėgėja 2007–2008 m. žvyrkelių asfaltavimo programos darbai. Asfaltuoti keliai didesnius miestelius sujungs su rajonų centrais, pagerės sąlygos geltonais autobusiukais vežioti vaikus į mokyklas. Jau pasirašyta 16 sutarčių su įvairiais rangovais. Vien tik šiemet buvo paskelbti 400 konkursų, kuriuose dalyvavo 40 įmonių. Jų pajėgumai ir didelė konkurencija padeda atrinkti rangovus, gebančius kokybiškai atlikti numatytus darbus už mažiausią kainą.

LAKD generalinio direktoriaus teigimu, intensyvėjant eismui, augant vartotojų poreikiams, konkursuose geriausiam rangovui išaiškinti vyksta vis griežtesnė atranka. Tarkim, anksčiau kelio Vilnius–Kaunas ruožai būdavo suremontuoti tik per pusmetį. Tačiau jau pernai 4–5 km ilgio ruožus rangovai suremontuodavo per du su puse mėnesio. Ir ne visada pigumas tampa pagrindine sąlyga. V. Puodžiukas pastebėjo, kad visos išlaidos transportui kelyje Vilnius–Kaunas per metus sudaro 400 mln. litų. Ilgiau užtrukęs remontas ne tik trukdytų eismui – tos išlaidos šoktelėtų iki 500 mln. litų. Todėl, pasak V. Puodžiuko, svarbu, kad laimėjusi konkursą įmonė darbus atliktų kokybiškai ir per trumpiausią laiką. Tam ji privalo turėti našią techniką, būti pasirengusi ir turėti patirtį atliekant valstybinius užsakymus tokio sudėtingumo objektuose.

Generalinis direktorius V. Puodžiukas atkreipė dėmesį, kad kaimyninėse šalyse vienam kelio kilometrui skiriama gerokai daugiau lėšų. Štai lenkai į 18 tūkst. kilometrų savo valstybinės reikšmės kelių (Lietuvoje jų yra daugiau kaip 21 tūkstantis kilometrų) planuoja per minėtąjį laikotarpį investuoti 115 milijardų zlotų (103,5 milijardo litų). Kelių direkcijai 2007–2013 m. periodui iš ES biudžeto numatyta skirti apie 2 mlrd. litų. Tai penkiasdešimt kartų mažiau, nei už darbus skiriama kaimyninėje Lenkijoje.

Kalbėdamas apie kelių priežiūrai skiriamas lėšas V. Puodžiukas paminėjo, kad šiemet šiam tikslui buvo skirta 1 mlrd. 128 mln. Lt, o kitiems metams numatyta suma siekia 1 mlrd. 599 mln. Lt.Nors finansavimas didėja, bet jį gerokai lenkia darbų kainos, sparčiai kylančios infliacijos sąlygomis. Nepaisant lėšų trūkumo, intensyvėjant automobilių srautui, būtina išsaugoti kelių tinklą, kad jis tiktų eismui. Be to, būtina plėtoti kelius nedarkant aplinkos, gerinti saugaus eismo sąlygas.

LAKD generalinio direktoriaus pavaduotojas Algimantas Janušauskas kalbėjo saugaus eismo tema. Jis pabrėžė: dabar kelininkai atsakingi ir už saugius kelius, ir už švietėjišką veiklą. 2007 m. ypatingas dėmesys skirtas valstybinių kelių avaringoms sankryžoms rekonstruoti, mat jose eismo įvykių pasekmės būna itin skaudžios. Šiais metais rekonstruota 12 tokių sankryžų, 6 iš jų pertvarkytos į žiedines. Tyrimai ir užsienio šalių praktika rodo, kad žiedinėse sankryžose net 60 proc. sumažėja avaringumas, nes į jas transporto priemonės įvažiuoja lėčiau, tad avarijų pasekmės būna kur kas švelnesnės. Tik vienoje iš pernai įrengtų 7 žiedinių sankryžų įvyko įskaitinė avarija.

A. Janušauskas papasakojo, kad diegiant saugos priemones, 11-oje pavojingų ruožų buvo įrengtas apšvietimas. Bendras apšviestų ruožų ilgis – 10,5 km. Pėsčiųjų ir dviračių takai įrengti 29 valstybinių kelių ruožuose. Iš viso nutiesta 72 km takų (pernai – 46 km). Metaliniai apsauginiai atitvarai įrengti, pakeisti arba atstatyti 82 km ilgio kelio ruožuose (pernai – 30 km). Siekiant sumažinti susidūrimų su laukiniais gyvūnais pavojų, įrengta 38 km tinklo tvorų.

Šiemet baigtas dar 2004 m. pradėtas eismo saugos ir aplinkosauginių priemonių projektas, kuris eismo sąlygas pagerino Vilniaus, Alytaus, Kauno, Marijampolės, Utenos, Šiaulių, Klaipėdos ir Telšių regionuose. Įgyvendinant projektą, atlikta darbų už 79,5 mln. Lt, vien šiemet – už 28,7 mln. Lt. Projektas buvo finansuojamas Kelių priežiūros ir plėtros bei Europos regioninės plėtros programos lėšomis.

Generalinio direktoriaus pavaduotojas A. Janušauskas tvirtino, kad šiemet per radiją ir televiziją gerokai intensyviau demonstruota socialinė reklama. Tarp labiausiai pastebėtųjų – reklama su mergaite, kuri eismo įvykio metu iškrenta pro priekinį mašinos langą. Šį vaizdo klipą įsiminė net 84 proc. televizijos žiūrovų. Trečdalis jų prisipažino, kad tai paskatino juos prisisegti saugos diržą. Kalbėdamas saugaus eismo tema A. Janušauskas priminė, kad saugos diržų efektyvumą imituojantys įrenginiai šiemet po Lietuvą keliavo 63 dienas (pernai – 38). Atitinkamai beveik dvigubai daugiau eismo dalyvių įsitikino saugos diržų būtinumu. Regioninės kelius prižiūrinčios įmonės aktyviai bendradarbiavo su apskričių savivaldybėmis: kartu organizavo imitacinių įrenginių demonstravimą, mokyklose ir seniūnijose platino atšvaitus, surengė konkursą-akciją „Sutik 2008-uosius sveikas ir gyvas“.

LAKD generalinio direktoriaus pavaduotojas Petras Tekorius informavo, kad šiais metais baigta magistralinių kelių Vilnius–Prienai–Marijampolė ir Šiauliai–Palanga rekonstrukcija. Darbai vyko pagal transeuropinio transporto tinklo plėtros projektą. Buvo sustiprinta ir paplatinta danga, įrengtos aplinkosaugos priemonės: pakeisti gyvenamųjų namų langai, pastatyta tinklo tvora įrengta aikštelė pavojingų krovinių vežimui tikrinti, įdiegtos paviršinių nuotekų sistemos. P. Tekorius pasidžiaugė, kad šįmet rekonstruota 127 km transeuropinių kelių tinklo, 182 km krašto, rajoninių ir magistralinių kelių, nepriklausančių transporto koridorių tinklui, pagerinta 378 km dangų.

Šiais metais baigiama 2006–2008 m. žvyrkelių asfaltavimo programa, kurią realizuoti padėjo­­­­­­ ES struktūrinių fondų parama. 2007 m. išasfaltuota 260 km žvyrkelių.

"Transporto pasaulis"
Gruodis Nr. 12 (84)

"Linava" informuoja

Kronika

Aktualijos

Apie vežėjų verslo aktualijas – ant metų sandūros slenksčio

Kaip išvengti problemų Rusijoje

Egzotika

“KrAZ” SIEKS DAKARO LAURŲ

Keliai Keleliai

Lietuvoje eismo intensyvumas auga greičiau, nei galimybės kelius prižiūrėti

Magistralės jubiliejus

Modeliai

"Temsa Safari HD "– naujovė Lietuvoje

Vėl nauji FH

„Solbus“ – naujovė iš Lenkijos

Parodos

Lūžio metas: būtinas sisteminis požiūris

Pas kaimynus

Prieššventinė prekyba koreguoja krovinių gabenimo maršrutus

PREVENCIJA

Tikslas : saugus eismas ir vienodos konkurencijos sąlygos

Servisas

UAB "Centrako" pradėjo modernaus DAF serviso statybą Vilniuje

Stambiu planu

MAN TGM – “Metų sunkvežimis” Lietuvoje

Lietuvoje ir pasaulyje

Bankas SNORAS remia profesionalių pilotų komandą

Logistikos miestas bunda

Naujienos

Perspektyvos

Studentams – piniginės premijos

Keleivinis transportas

Keleivininkų regioniniuose – einamieji reikalai

Technika

Naujienos

Teisė

Akcijų apskaita bendrovėse ir jų perleidimas (1)