Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Prieššventinė prekyba koreguoja krovinių gabenimo maršrutus

Pastaruoju metu pasienyje su Baltarusija, dažniausiai prie Medininkų ir Lavoriškių pasienio kontrolės punktų (PKP), kai kuriomis dienomis nusidriekia krovininių automobilų eilės. Štai lapkričio 28 d. vežėjams geografiškai patogesniame Medininkų PKP eilėje įvažiuoti į Baltarusiją laukė iki 180 sunkvežimių.

Siekdami išsiaiškinti situaciją ir eilių susidarymo priežastis, skaitytojus supažindiname su Baltarusijos Respublikos valstybinio muitinės komiteto Spaudos tarnybos ir mūsų šalies VSAT bei Muitinės pareigūnų informacija.

Kadangi kilometrinėse eilėse prie Latvijos ir Rusijos sienos tenka laukti po keletą parų, vežėjai, nors ir nelabai pasitikėdami Baltarusijos muitininkais, pradėjo rinktis maršrutus per šią šalį. Baltarusijos valstybinio muitinės komiteto Spaudos tarnybos duomenimis, krovinių per Ašmenos muitinės zonoje esančius Lietuvos ir Baltarusijos kelio postus sausio–rugsėjo mėnesiais padaugėjo 36 proc., t.y. daugiau kaip trečdaliu.

Baltarusiai tai aiškina daugeliu priežasčių. Pirmiausia, nuo šių metų liepos 1 d. įsigaliojusiu liberalesniu Baltarusijos Respublikos muitinės kodeksu ir liepos 16 d. supaprastintomis muitinės formalumų procedūromis tranzitu gabenamoms prekėms.

Teigiama, jog šie dokumentai neprieštarauja Europos Sąjungos teisės aktams, akcentuojant, kad tranzitinių krovinių kontrolę muitinės organai atlieka pasirinktinai iš galimų požymių pažeisti muitinės kodekso nuostatas. Toks aptakus situacijos įvertinimo kriterijus suteikia galimybę itin “uoliai” dirbančiam muitinės pareigūnui manipuliuoti vežėjo likimu: nukreipti jį pastarojo sąskaita nuodugniam patikrinimui arba organizuoti brangiai kainuojančią palydą. Apie tai dažnai kalbama ir tarptautiniuose asociacijos “Linava” vadovų susitikimuose su Baltarusijos vyriausybės, transportininkų, vežėjų asociacijos ir muitinės atstovais.

Vienas iš tokių susitikimų įvyko spalio mėnesį vykusios parodos “Belarus Expo 2007” dienomis. Asociacijos “Linava” prezidentas Algimantas Kondrusevičius Baltarusijos ambasadoje susitiko su šios šalies premjeru Sergij’umi Sikorski’u bei transporto ministru Vladimir’u Sosnovski’u ir aptarė tranzito per Baltarusiją aktualijas. Asociacijos prezidentas pristatė Lietuvos krovinių vežėjų problemas ir atkreipė Baltarusijos vyriausybės atstovų dėmesį į tai, jog Baltarusijoje nereti tranzitinių krovinių, gabenamų su TIR knygele konvojavimo ir fizinio prekių patikrinimo atvejai, neatitinkantys TIR konvencijos reikalavimų. Akcentuota, kad Baltarusijos muitinės pareigūnai dažnai sulaiko krovinius, norėdami atlikti detalų patikrinimą, tačiau net nenustačius jokių pažeidimų, vežėjai priversti brangiai mokėti už krovinių iškrovimą ir pakrovimą, transporto priemonių statymą ir patirti nuostolius dėl prastovų.

Tikėkime, jog asociacijos “Linava” prezidento pastangos nenuėjo veltui, kadangi po šio susitikimo tranzitas per Baltarusiją tikrai suintensyvėjo.

Be to, padidėjusius tranzitinių krovinių srautus per Baltarusiją, pasak šios šalies muitininkų, paskatino ir pernai spalio 1 d. baigta Kotlovkos PKP rekonstrukcija, taip pat baigiamas rekonstruoti Benekonių postas, kurio laidumas išaugs nuo 300 iki 1000 transporto priemonių per parą: 780 lengvųjų automobilių, 200 sunkvežimių ir 20 autobusų.

Lapkričio 19 d. Maskvoje vykusioje tarptautinėje konferencijoje Baltarusijos Respublikos valstybinio muitinės komiteto pirmininkas Aleksandras Špilevskis, dalyvaujant Rusijos, Latvijos ir Lietuvos muitinių administracijos ir verslo atstovams, pažadėjo, jog tranzitu per šalį gabenamiems kroviniams bus užtikrintos sąlygos, atitinkančios ES standartus. Tuo siekta bent iš dalies išspręsti Baltijos valstybių – Lietuvos, Latvijos, Estijos, Suomijos – ir Vakarų bei Šiaurės Vakarų Rusijos pasienio punktų laidumo problemas, dalį krovinių nukreipiant per Baltarusiją.

Kai kurių vežėjų nuomone, tranzitinių krovinių srautas per Baltarusiją padidėjo ne tik dėl liberalizuojamų ir europėjančių šios šalies teisės aktų, neparankių itin “uoliai” dirbantiems muitinės pareigūnams, ar aukštų valdininkų patrauklių pažadų. Viena iš svarbiausių priežasčių, pasak vežėjų, prieššventiniu laikotarpiu ženkliai suaktyvėjusi prekyba tarp Rytų ir Vakarų šalių. Kai kuriomis savaitės dienomis susidarančios eilės prie Baltarusijos sienos – kasmet besikartojanti situacija, kuri VSAT ir muitinės pareigūnų manymu, gali užsitęsti iki Naujųjų metų.

VSAT Viešųjų ryšių skyriaus duomenimis, mūsų pasieniečių atliekamas vilkikų vairuotojų dokumentų patikrinimas užtrunka iki 3 minučių, tačiau sunkvežimius

patikrinus ir kitų Lietuvos tarnybų pareigūnams, vairuotojai neretai dar turi laukti leidimo įvažiuoti į Baltarusiją. Tai gali būti susiję su kaimyninės šalies muitinės pareigūnų darbo metodika, mažesnėmis postų laidumo galimybėmis.

Apie konkrečią situaciją postuose prie Baltarusijos sienos kalbėjomės su Vilniaus teritorinės muitinės pareigūnais: Medininkų kelio posto viršininku Juozu Balčiūnu bei Lavoriškių kelio posto viršininku Alvydu Valskiu.

Pasak Juozo Balčiūno, lapkričio pabaigoje kai kuriomis savaitės dienomis Medininkų kelio poste buvo susidariusios eilės. Lapkričio mėnesio laidumo vidurkis – 370 sunkvežimių per parą, gruodžio pradžioje per parą vidutiniškai patikrinta po 410 sunkvežimių. Pirmąją savaitės pusę dirbama vidutine apkrova, eilės dažniausiai pradeda rikiuotis nuo ketvirtadienio popietės, penktadieniais, šeštadieniais ir sekmadieniais.

Šiemet į Baltarusiją per Medininkų postą jau važiavo daugiau kaip 500 sunkvežimių per parą, todėl buvo susidariusios eilės. Pernai šiuo laikotarpiu sunkvežimių srautas buvo mažesnis: šiemet per parą į Baltarusiją įvažiuoja maždaug 30, išvažiuoja 50 sunkvežimių daugiau. Penktadieniais popiet eilės buvo susidariusios ir iš Baltarusijos pusės. Lietuvos muitininkai gali per parą patikrinti iki 600 įvažiuojančių sunkvežimių. Kamennyj Log posto laidumas – 500 krovininių transporto priemonių, tačiau skirtingai nei lietuviai, baltarusiai prie šios kategorijos automobilių priskiria ir krovininius transporterius, gabenančius krovinius be TIR knygelių. Taigi kai kuriomis dienomis Baltarusijos posto laidumas jau buvo viršytas nuo 50 iki 100 sunkvežimių per parą. Per valandą vidutiniškai patikrinama apie 20 sunkvežimių, maždaug tiek pat patikrina ir baltarusiai. Kai per valandą prie posto suvažiuoja po 60–80 sunkvežimių, suprantama, pradeda rikiuotis eilės. Lietuvos pusės pareigūnai stengiasi, kad transporto priemonės judėtų, o ne stovėtų terminaluose ar pasienio postuose, tačiau jų darbas nemaža dalimi priklauso ir nuo kaimyninės šalies muitininkų. Pastaruoju metu ir bendravimas su kaimynais, ir jų darbas ženkliai pagerėjo. Galima pasidžiaugti ir pagirti kolegas iš Baltarusijos, kad šiemet jie dirba stabiliai, be pertrūkių. Nemažą dalį (apie 67 proc.) pastaruoju metu sudaro sunkvežimiai, tranzitu vykstantys iš Kaliningrado srities.

Vilniaus teritorinės muitinės Lavoriškių kelio posto viršininkas Alvydas Valskys taip pat gyrė normaliai dirbančius kolegas ir teigė, jog santykiai su kaimyninės šalies Kotlovkos posto viršininku ir pareigūnais draugiški.

Nuo 2006 m. spalio 1 d. po rekonstrukcijos atidarytas postas per parą gali patikrinti iki 250 sunkvežimių su kroviniais, 250 – 300 sunkvežimių be krovinių. Normalus posto laidumo vidurkis per parą – apie 650 transporto priemonių, įskaitant lengvuosius automobilius.

Pasak A. Valskio, transporto priemonių, gabenančių krovinius su TIR knygelėmis, patikrinimas Lietuvos pusėje užtrunka apie 10 minučių. Jeigu dokumentai tvarkingi, vairuotojui net nereikia išlipti iš kabinos. Po lapkričio 20 d. kai kuriomis savaitės dienomis buvo susidariusios krovininių automobilių eilės, kadangi apie dešimt baltarusių muitininkų per parą gali patikrinti iki 200 pakrautų sunkvežimių. Be to, šiek tiek skiriasi kaimynų darbo metodika: vairuotojas privalo eiti į aptarnavimo salę, kurioje eilės tvarka muitinės pareigūnai patikrina ir įformina dokumentus.

Bendrame transporto priemonių sraute nemažą dalį sudaro Kaliningrado srities krovininis transportas, apie 40 proc. – autovežiai, kuriais į Rusiją gabenami lengvieji automobiliai. Lavoriškių kelio posto viršininkas prognozuoja, jog prieššventinėmis dienomis turėtų ženkliai padidėti šaldytuvų, gabenančių į Rusiją vaisius, daržoves ir maisto produktus, skaičius.

Tikėkime, jog europietiškai iš mūsų šalies muitininkų besimokantys dirbti kaimynai be reikalo nereikalaus prekių iškraudinėti ir pakraudinėti, stovėti aikštelėse, nesiūlys brangiai kainuojančios palydos ir nesutrukdys mūsų vežėjams iki švenčių nurodytais adresais pristatyti prekes, dalis iš kurių taps itin laukiamomis dovanomis ir mažiems, ir dideliems.

Informacija apie eiles pasienyje teikiama VSAT tinklalapyje: www.pasienis.lt. Duomenys atnaujinami du kartus per dieną.

Tomas LABŽENTIS

"Transporto pasaulis"
Gruodis Nr. 12 (84)

"Linava" informuoja

Kronika

Aktualijos

Apie vežėjų verslo aktualijas – ant metų sandūros slenksčio

Kaip išvengti problemų Rusijoje

Egzotika

“KrAZ” SIEKS DAKARO LAURŲ

Keliai Keleliai

Lietuvoje eismo intensyvumas auga greičiau, nei galimybės kelius prižiūrėti

Magistralės jubiliejus

Modeliai

"Temsa Safari HD "– naujovė Lietuvoje

Vėl nauji FH

„Solbus“ – naujovė iš Lenkijos

Parodos

Lūžio metas: būtinas sisteminis požiūris

Pas kaimynus

Prieššventinė prekyba koreguoja krovinių gabenimo maršrutus

PREVENCIJA

Tikslas : saugus eismas ir vienodos konkurencijos sąlygos

Servisas

UAB "Centrako" pradėjo modernaus DAF serviso statybą Vilniuje

Stambiu planu

MAN TGM – “Metų sunkvežimis” Lietuvoje

Lietuvoje ir pasaulyje

Bankas SNORAS remia profesionalių pilotų komandą

Logistikos miestas bunda

Naujienos

Perspektyvos

Studentams – piniginės premijos

Keleivinis transportas

Keleivininkų regioniniuose – einamieji reikalai

Technika

Naujienos

Teisė

Akcijų apskaita bendrovėse ir jų perleidimas (1)