Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Būsimieji trakeriai – ir Joniškyje

Nuo rugsėjo 1-osios būsimieji tarptautinių maršrutų vairuotojai pradėti rengti Joniškio žemės ūkio mokykloje. Į pirmąjį kursą susirinko dvi dešimtys būsimųjų trakerių.

Mokyti būtina

Jau nuo kitų metų įsigaliosanti Direktyva 2003/59/EB dėl vairuotojų mokymo kelia vežėjams nemažai nerimo: visi tarptautiniais maršrutais važinėjantys vairuotojai turės atitikti tam tikrą kvalifikaciją ir privalės periodiškai mokytis. Direktyva keleivinio transporto priemonių vairuotojams įsigalios nuo 2008 m. rugsėjo 10 dienos, komercinio transporto vairuotojams – nuo 2009 m. rugsėjo 10 d. Be vairuotojo pažymėjimo, kiekvienas ES važinėjantis keleivinės bei krovininės transporto priemonės vairuotojas privalės turėti ir profesionalių gebėjimų sertifikatą. Atsakingi Europos Sąjungos šalių pareigūnai galės pasirinkti, kokiu būdu jis bus įgytas, tačiau jau dabar aišku, kad pradiniam vairuotojų mokymui teks skirti daugiau dėmesio.

Itin kvalifikuotus būsimuosius trakerius jau dabar rengia keletas šalies profesinių mokyklų. Šiemet prie jų prisijungė ir Joniškio žemės ūkio mokykla, surinkusi pirmąjį tarptautinių vežimų vairuotojo-ekspeditoriaus kursą.

Mokykloje

„Žinojome, kad į pirmaujančiųjų Europoje gretas įsiveržusiems mūsų šalies vežėjams tarptautinių maršrutų vairuotojų labai trūksta, o dauguma jų – jau sulaukę vyresnio amžiaus. Iki šiol būsimuosius trakerius rengė Vilniuje, Alantoje, Kėdainiuose ir Alytuje įsikūrę profesinio rengimo centrai. Mūsų – Šiaurės Lietuvos – regione susidarė savotiška niša, kurią ir nutarėme užpildyti parengę tarptautinių maršrutų vairuotojų rengimo programą“, – kalbėjo Joniškio žemės ūkio mokyklos Profesinio mokymo skyriaus vedėjas Saulius Dauparas. Iki tol profesinėje mokykloje rengti aštuonių specialybių moksleiviai, beje, ne vien tik žemės ūkio specialistai: apdailininkai, padavėjai barmenai, pardavėjai, technikos priežiūros (specializacijos - Automobilių ir traktorių techninė priežiūra ir remontas bei Žemės ūkio mašinų priežiūra ir remontas), žemės ūkio gamybos verslo darbuotojai, želdinių tvarkytojai, apskaitininkai ir kasininkai. Surinkti tarptautinių vežimų vairuotojo-ekspeditoriaus specialybės moksleivių kursą joniškiečiams sekėsi nelengvai: rugsėjo pirmajai norą mokytis pareiškė dvidešimt moksleivių. Beje, tarp jų – ir viena mergina. Kadangi (remintis Švietimo ministerijos nustatytais moksleivių kontingento formavimo reikalavimais) grupėje privalo būti ne mažiau kaip dvidešimt penki, būsimųjų tarptautinių maršrutų vairuotojų grupę teko jungti su apskaitininkais ir kasininkais.

Kliūtis – amžiaus cenzas

„Įvairių kategorijų vairuotojus rengiame nuo mokyklos įkūrimo – jau dvidešimt metų. Turime gerai įrengtą autodromą, licenciją rengti B, C, CE kategorijos vairuotojus. Naujai programai dėstyti pavyko surinkti ir mokytojų kolektyvą, apsirūpinome mokomąja medžiaga. Deja, pagrindinė problema, su kuria, ko gero, susiduria visos tarptautinių maršrutų vairuotojus rengiančios mokyklos – mokinių amžiaus cenzas, neleidžiantis mums išleisti į tarptautinius vandenis CE kategoriją įgijusių specialistų“, – kalbėjo mokyklos direktorius Liudas Jonaitis.

Didžioji dalis į Joniškio profesinę mokyklą susirinkusių būsimųjų trakerių – ką tik baigę vidurinę mokyklą. Apie 20 proc. – vyresnio amžiaus, tačiau ne visi jie turi įgiję B kategoriją. Tik apie 30 proc. pirmakursių turi teisę vairuoti. Tie, kurie spėjo įgyti B kategoriją, jau pirmajame kurse rengiami laikyti C kategorijos egzaminą. Tačiau daugelis iki mokyklos baigimo nespės sulaukti 22-ejų, kad galėtų įgyti CE kategorijos vairuotojo pažymėjimą. „Programa visiems moksleiviams vienoda, tačiau kiekvieno iš jų galimybės – skirtingos. Kol kas neaišku, kokius specialistus išleisime po dvejų metų. Manau, už vairuotojų rengimą atsakingų šalies institucijų valdininkai turėtų susėsti drauge ir bandyti spręsti šią problemą. Vienas iš sprendimo variantų galėtų būti leidimas vairuoti sunkiasvores transporto priemones jaunesniems vairuotojams“, – kalbėjo S. Dauparas.

Šiuo metu tarptautinių maršrutų vairuotojus rengiančių profesinių mokyklų vadovai sprendžia problemą kaip išmanydami: parengę C kategorijos vairuotojus, laukia jų, įgijusių stažą ir sulaukusių reikiamo amžiaus, kitais metais, kad sudarytų sąlygas gauti CE kategorijos vairuotojo pažymėjimą. Tačiau patirtis rodo, kad tai ne išeitis: iš mokyklos į išėję moksleiviai dažnai susiranda kitą darbą ir prie įsigytosios profesijos nebegrįžta. „Kokios galėtų būti išeitys? Be abejo, profesinės mokyklos, rengiančios tarptautinių maršrutų vairuotojus, moksleivių priėmimo taisyklėse galėtų įrašyti sąlygą, kad mokytis priimami tik sulaukę 20 metų ir įgiję B kategorijos vairuotojo pažymėjimus jaunuoliai. Tačiau kas gali pasakyti, ar tuomet pavyktų surinkti reikiamą moksleivių skaičių? Be to, kur dvejus metus turėtų dėtis moksleiviai, baigę vidurinę mokyklą? Manau, tokiu atveju jauni lietuvaičiai dar gausiau papildytų Airijos ar Anglijos juodadarbių gretas. Taigi problemą reikėtų spręsti kuo greičiau“, – teigė S. Dauparas.

Partneriai

Dalis specialistų, reikalingų rengti būsimuosius trakerius, Joniškio profesinėje mokykloje jau buvo. „Turėjome automobilių techninės sandaros, priežiūros, remonto, darbo saugos, saugaus eismo, kelių eismo taisyklių mokančius specialistus. Tačiau prireikė pedagogų, galinčių dėstyti specifinius dalykus – logistiką, muitinės procedūras, krovinių gabenimo subtilybes. Džiugu, kad visai šalia atradome puikų specialistą – Joniškyje įsikūrusios krovinių gabenimo bendrovės „Šiaurės vilkas“ direktorių Romualdą Šiaudkulį. Jis, beje, turi ne tik pedagoginio darbo stažą, bet ir gausybę praktinių bei teorinių specialybės žinių. Mokytoju patenkinti tiek mes, mokyklos vadovai, tiek moksleiviai“, – kalbėjo S. Dauparas. „Šiaurės vilkas“ Joniškio moksleiviams pagelbėjo ne tik pedagogais – sudaryta jungtinės veiklos sutartis, pagal kurią čia moksleiviai galės atlikti gamybinę praktiką. „Manau, nėra prasmės turėti mokykloje remonto bazę būsimiesiems vairuotojams mokyti – visų mokymo priemonių vis viena nepavyks surinkti. Kur kas svarbiau turėti gerą partnerį – netoliese įsikūrusią tarptautinių vežimų bendrovę. Mūsų moksleiviai galės mokytis „Šiaurės vilko“ servise, įmonėje atlikti gamybinę praktiką“, – sakė S. Dauparas. Bendrovė turi gausų įvairų krovininių transporto priemonių parką, tad praktiką čia galės atlikti bet kurią vairuotojo kategoriją įgiję moksleiviai. Beje, „Šiaurės vilko“ vadovai pasiūlė būsimiesiems tarptautinių maršrutų vairuotojams ir svarią finansinę paramą – kelių šimtų litų stipendiją, jei jie pasirašys sutartį ir baigę mokslus kurį laiką liks dirbti bendrovėje. „Kol kas moksleiviai nenori įsipareigoti ir sutartis pasirašyti tik žada. Apie jų motyvaciją kalbėti dar anksti – sunku pasakyti, kiek moksleivių tikrai pasiryžę dirbti sunkų ir atsakingą tarptautinių maršrutų vairuotojo darbą. Tačiau keletas tokių tarp dabartinių pirmakursių tikrai yra“, – sakė S. Dauparas.

Mokymo bazė

Netrūksta Joniškio profesinėje mokykloje ir mokymo priemonių. Mokiniams bei pedagogams – puikiai įrengtos kompiuterių klasės, praktinio mokymo kabinetai. Distancinio mokymo klasėje galima naudotis vaizdo konferencijų įranga studijoms aukštosiose mokyklose, kvalifikacijos kėlimui, kursams, vaizdo konferencijoms. Mokykloje įrengta turtinga biblioteka su skaitykla, laisvalaikiui – sporto klubai su treniruoklių salėmis. Moksleiviams sudaroma galimybė stažuotis užsienyje. Šiek tiek sudėtingiau su profesijos vadovėliais, tačiau ir čia S. Dauparas neįžvelgia didelės problemos: „Kai kurie aukštųjų mokyklų vadovėliai, juos šiek tiek sutrumpinus ir palengvinus, tinka ir būsimiesiems trakeriams. Tačiau šiuo metu, kai informacija taip sparčiai keičiasi, ne visus brangiai kainuojančius vadovėlius būtina pirkti – mokomosios medžiagos galima rasti ir internete“, – teigė Profesinio mokymo skyriaus vedėjas.

Kur kas rimtesnė problema – pedagogų trūkumas. „Ypač trūksta inžinierių mechanikų. Niekaip nepavyksta į mokyklą prisivilioti jaunų specialistų. Dauguma pedagogų dirba arba iš pašaukimo, arba belaukdami pensijos. Prisivilioti jaunų specialistų niekaip nepavyksta: kas ryšis dirbti sunkų pedagogo darbą, jei jauno specialisto atlyginimas – vos aštuoni šimtai litų. Jei niekas nesikeis, galiu prognozuoti: mokyklai nepritrūks mokinių, bet neliks kam jų mokyti“, – kalbėjo mokyklos direktorius L. Jonaitis.

Nepaisant to, Joniškio moksleivius kol kas moko kvalifikuoti pedagogai, tarp jų – ir ekspertai, ir metodininkai, ir būsimieji doktorantai. Pasak L. Jonaičio, darbštus ir kūrybingas Joniškio profesinės mokyklos kolektyvas dalyvauja įvairiose programose: šiuo metu įgyvendinamas projektas, pagal kurį mokykloje bus įkurtas Šiaurės Lietuvos Žemės ūkio technologijų ir technikos praktinio mokymo centras. Jam įgyvendinti iš ES fondų gauta16 mln. Lt.

Lina JAKUBAUSKIENĖ

"Vežėjų žinios"
Sausis Nr. 1 (85)

"Linava" informuoja

Naujienos

Degalai

„Aris Baltija“ siūlo kuro korteles

Klausimėlis

Degalų kortelės: patogumas ar landa vagims?

Modeliai

“Irisbus” šeimyną papildė “Daily Tourys”

Mūsų kalba

Neteiktini vertiniai – praeities palikimas

Stambiu planu

“Mercedes-Benz Vito” ir “Vito” 4x4

Vežėjų mokykla

Būsimieji trakeriai – ir Joniškyje

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Perspektyvos

Dyzelinas iš dujų ir pjuvenų?

Keleivinis transportas

Visuomeninis transportas Europos širdyje

Technika

Navigacija sunkvežimiuose: problemos ir perspektyvos

Teisė

2004 m. priimtų teisės aktų apžvalga