Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Darbų liko ir šiems metams

Praėjusių metų gegužės 24 dienа vykusiame XII asociacijos "Linava" kongrese prezidiumo nariu keleivinio transporto sekcija išrinko UAB "Kauno autobusai" direktorių Mindaugа GRIGELį. 2002 m birželio 6 dienа pirmajame naujojo prezidiumo posėdyje jam suteiktas asociacijos viceprezidento statusas.

Prieš kibdamas į darbus, Mindaugas Grigelis "Transporto pasaulio" balandžio mėnesio numeryje išdėstė savo mintis apie dabartinę Lietuvos visuomeninio transporto būklę bei jo ateities vizijа.

Praėjus aštuoniems mėnesiams, prasidėjus naujiems kalendoriniams metams, paprašėme asociacijos viceprezidentа papasakoti apie šio laikotarpio darbo rezultatus.

- Asociacijos viceprezidentas - tik visuomeninės pareigos. Dar esate ir didelės miesto įmonės generalinis direktorius. Ar nebuvo sunku įsitraukti į jums naujа darbo sritį?

- Sunku nebuvo, kadangi jau nuo 1996 metų, dar dirbdamas UAB "Kautra" ekonomikos direktoriumi, dalyvaudavau "Linavos" Keleivinio transporto sekcijos posėdžiuose, kongresuose. Be to, asociacijoje dirba patyręs Keleivinio transporto skyriaus vadovas Eugenijus Stolovickis. Jau daugelį metų jis sprendžia visuomeninio transporto darbuotojų problemas, gerai išmano savo darbа, tad šalia jo lengva buvo ir naujam viceprezidentui.

Keleivinio transporto skyriaus darbai tesudaro 20-30 proc. visų asociacijos sprendžiamų klausimų, tačiau sekcijai priklauso 67 įmonės, kurioms šios problemos yra svarbiausios bei skaudžiausios.

Labai gaila, bet šiuo metu vien tik asociacija "Linava" rūpinasi sudėtinga Lietuvos keleivinio transporto būkle, kartais sėkmingai, kartais ir nelabai, beldžiasi į valdžios vyrų duris, bandydama įtikinti juos, kad visuomeninis transportas privalo egzistuoti. Visas civilizuotas pasaulis jau seniai suvokė, kad šiam transportui būtina suteikti socialinį statusа, užtikrinantį iš šalies biudžeto atitinkamas kompensacijas bei dotacijas.

Be abejo, tiesioginės generalinio direktoriaus pareigos atima daug laiko. Norėtųsi bent kartа per metus apvažiuoti visas asociacijos "Linava" Keleivinio transporto sekcijai priklausančias įmones, pasikalbėti su jų vadovais, darbuotojais, išgirsti mintis bei pasiūlymus. Deja, bent po vienа kartа aplankyti 67 įmones prireiktų net keleto mėnesių.

- Viceprezidento pareigas einate dar ne visus metus. Kа svarbaus per šį laikotarpį pavyko nuveikti?

- Dalyvavome įteisinant 15 metrų ilgio autobusų naudojimа Lietuvoje. Manau, kad pavyko išspręsti ir daugeliui įmonių svarbų žemės nuomos klausimа - kiekviename mieste jis perduotas miestų bei rajonų savivaldybių žiniai, ir neteko girdėti, kad bent vienai keleivinio transporto įmonei mokestis už naudojimаsi žeme būtų padidintas. Keleivinio transporto ateities plėtrai svarbiu žingsniu laikau ir tai, kad prezidiumo posėdyje nutarėme paremti docento, technikos mokslų daktaro Jono Butkevičiaus monografijos "Keleivių vežimai" išleidimа. Knygoje pateikiamas nuodugnus keleivių vežimų visomis transporto rūšimis sisteminis vertinimas, pasiūlymai keleivių vežimų visomis transporto rūšimis plėtrai bei Lietuvos keleivių vežimo sistemos integravimui į europinį tinklа. ši knyga skirta transporto srities mokslininkams ir specialistams, ja galės naudotis transporto specialybių magistrantūros ir doktorantūros studijų studentai bei visi šios sferos darbuotojai profesionalai.

Daug naudos davė asociacijos "Linava" Keleivinio transporto sekcijos narių regioniniai pasitarimai. Džiugu, kad juose vis gausiau dalyvauja miestų bei rajonų savivaldybių atstovai, pavyzdžiui, Klaipėdos regiono pasitarime dalyvavo pats miesto meras Rimantas Taraškevičius. Tai rodo, kad miestų bei rajonų valdžia vis labiau supranta, kad visuomeninis keleivinis transportas yra reikalingas ir kad jį reikia skatinti bei remti.

- Ar visų įsisenėjusių keleivių vežėjus slegiančių problemų sprendimа pavyko pajudinti iš mirties taško?

- Deja, deja… Viena iš opiausių - nelegalių vežėjų veikla. Nelegaliais vežėjais vadinčiau ne tiktai tuos, kurie neturėdami jokių leidimų vežti gaudo keleivius stotyse, bet ir tuos, kurie dirba neturėdami bent vieno reikalingo verstis šiuo verslu dokumento. Nemanau, kad visuomeniniam vežėjui turėtų būti suteiktas prioritetas, tačiau konkurencijos sаlygos turėtų būti visiškai lygios.

2002 m. liepos mėn. Susisiekimo ministerijai pasiūlėme sudaryti bendrа priemonių planа su Teisingumo, Vidaus reikalų ir Finansų ministerijoms, kad nelegalių vežėjų problema pagaliau būtų pradėta spręsti. Tačiau iki šiol joks sprendimas nepriimtas.

Praėjusių metų spalio 7 d. asociacija nusiuntė raštа Lietuvos Respublikos Vyriausybei, prašydama atkreipti dėmesį į susidariusiа padėtį ir imtis neatidėliotinų veiksmų, kad būtų užkirstas kelias nelegaliai veiklai keleiviniame kelių transporte. Tačiau ir šis veiksmas niekuo nepadėjo. Labai gaila, tačiau prie šio darbo dar teks grįžti ir šiais metais.

Kaip jau ne kartа buvo minėta, praėjusių metų kovo 19 d. Seimas priėmė įstatymа dėl Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso papildymo. Naujas kodekso 171 straipsnis numato vežėjų nuostolių už visuomenei būtinų keleivinio kelių transporto paslaugų teikimа kompensavimа. Praėjus beveik metams nuo įstatymo priėmimo, kompensavimo tvarka dar nenustatyta.

Asociacija "Linava" kompensavimo tvarkos projektа parengė dar kovo mėnesį. šių metų liepos 4 d. kreipėmės į Susisiekimo ministerijа prašydami paraginti Vyriausybę kuo greičiau nustatyti šiа tvarkа. Tačiau ministerija nepateikė Vyriausybei kompensavimo tvarkos projekto, o paprašė jos, kad tvarkа nustatyti būtų įgaliota ministerija. Tačiau ir tai iki šiol nepadaryta. Savivaldybės, neturėdamos kompensavimo tvarkos, šių metų biudžetuose nenumatė lėšų vežėjų nuostoliams atlyginti. Po mūsų apsilankymo pas ministrа Zigmantа Balčytį ledai lyg ir turėjo pajudėti, kadangi ministras įsipareigojo pasirašyti kompensavimo tvarkа iki lapkričio 15 d., tačiau dėl neaiškių priežasčių to vėl nebuvo padaryta. Kaip į sienа atsimušam į valdininkų abejingumа… Labai gaila, tačiau keleivinio transporto darbuotojai vis dar tebėra traktuojami kaip prašytojai bei skolininkai, tuo tarpu kasmet keleivių vežėjų įmonės sumoka apie 70 mln. litų fizinių asmenų bei "Sodros" mokesčių. Be to, šioje srityje dirba 8,5 tūkst. darbuotojų, kurių vidutinis atlyginimas - apie 1100 litų.

- Kokius darbus, be kasdienių vežėjų problemų sprendimo, dar teko dirbti asociacijos viceprezidentui?

- Atstovavau Lietuvai įvairiuose IRU ir kitų organizacijų renginiuose. Itin įdomi buvo praėjusių metų lapkričio 5-9 dienomis vykusi IRU rudens sesija ženevoje. Viena sesijos diena buvo skirta keleivinio transporto problemų svarstymui. Daug dėmesio skirta turizmo autobusais skatinimui. Pabrėžta, kad vis daugiau žmonių įvairiose šalyse renkasi turistines keliones autobusais - dėl to šios transporto priemonės turi būti patogios, atitikti tam tikras komforto kategorijas. Kalbėta apie vieningа turistinių autobusų klasifikavimo sistemа, skatinta įdiegti jа tose šalyse, kuriose dar nėra, ir remti jа tarptautiniu mastu.

Labai įdomus man pasirodė pasiūlymas išrinkti draugiškiausiа autobusų turizmui miestа. Kaip žinia, didžiuosiuose Europos miestuose daug kur neleidžiama privažiuoti arčiau istorinių paminklų, senamiesčio, tuo tarpu autobusų turizmа daugiausia renkasi vyresnio amžiaus žmonės, kuriems sunku vaikščioti pėsčiomis. Sesijoje siūlyta sukurti sistemа, pagal kuriа į miestа atvykusiems turistų autobusams būtų leidžiama privažiuoti arčiau lankytinų vietų. Manau, panašų konkursа būtų galima paskelbti ir Lietuvoje: patys miestų vadovai galėtų pavažinėti po miestа autobusu ir nuspręsti, kaip geriau pritaikyti turistinius maršrutus atvykstantiems svečiams.

Svarstyti ir reguliaraus transporto bei turistinių autobusų panaudojimo kontrabandai, nelegalams gabenti klausimai. Bandyta aptarti, kа tokiu atveju turėtų daryti vairuotojas, kа už tai reikėtų bausti. Tokios priemonės padėtų užkirsti keliа nelegaliai migracijai.

Kalbėta ir apie tarptautinį INTERBUS susitarimа, nuo šių metų sausio 1 dienos įsigaliojusį ir Lietuvoje, pagal kurį keičiasi kelionės dokumentų formos. šiuo metu Susisiekimo ministerija su kitomis Europos šalimis derina galimybę nereguliariems tarptautiniams keleivių vežimams laikinai naudoti dabar naudojamus pavyzdžio kelionės lapus.

įdomus pasirodė pasiūlymas kiekvienoje šalyje įkurti Krizių kontrolės tinklа, galintį padėti į svetimа šalį atvykusiems ir į nelaimę pakliuvusiems autobusams bei jų keleiviams. Paskambinus tam tikru numeriu, atsilieptų keliomis užsienio kalbomis kalbantis operatorius, kuris padėtų sutvarkyti visus klausimus - iškviesti avarines tarnybas, padėti sužeistiesiems, pasaugoti bagažа, krovinį ir pan. Kai kuriose šalyse tokios pagalbos tarnybos įkurtos, tačiau į jas gali kreiptis tik tų šalių turistai, kuriose jau tokie centrai yra.

- Tikriausiai turite idėjų ir ateinantiems metams. Gal galite pasidalinti jomis su žurnalo skaitytojais?

- Norėtųsi užmegzti glaudesnį bendradarbiavimа su kitomis giminingomis asociacijomis. Turistinės įmonės, turinčios savo autobusus, galėtų tapti asociacijos "Linava" narėmis, klasifikuoti joje autobusus pagal vieningus tarptautinius reikalavimus, nes tai ypač svarbu bus Lietuvai stojant į Europos Sаjungа.

Norėtųsi sėkmingiau bendradarbiauti ir su Savivaldybių asociacija. Po savivaldybių rinkimų daug kur pasikeis darbuotojai, tikėkimės, kad ateis geranoriškų žmonių, sugebėsiančių profesionaliai spręsti keleivinio transporto problemas. "Linavos" Keleivinio transporto sekcija, kaip ir ankstesniais metais, mielai padės jiems susipažinti su keleivių vežimo verslu, kviesis į keliones, parodas, seminarus, pasitarimus, autobusų gamyklas. Ir toliau stengsimės rengti kuo daugiau bendrų renginių su šios srities savivaldybių darbuotojais.

Jau dabar reikėtų numatyti priemones, kurių teks imtis stojant į Europos Sаjungа, kad, paskelbus tarptautinius konkursus, neliktume už borto. Itin daug dėmesio reikėtų skirti autobusų parko atnaujinimui. Ne paslaptis, kad iš 2800 šiuo metu keleivinio transporto įmonių turimų autobusų net 2200 yra senesni nei dešmties metų.

Teko girdėti, kad Susisiekimo ministerija rengia programа autobusų pako atnaujinimui, tačiau kol kas dar negaliu pasakyti, apie kа joje kalbama. Džiugu, kad vilniečiai pagaliau nusipirko pirmuosius modernius "Mercedes-Benz" autobusus, Kaune taip pat žada greitai pasirodyti nauji ir komfortiški miesto tipo autobusai.

Jau dabar būtina studijuoti Europos Sаjungoje galiojančias direktyvas bei įstatymus, reglamentuojančius keleivių vežimo verslа, rengtis konkursams, numatyti, kaip bus dirbama įstojus į ES, bandyti modeliuoti būsimа situacijа iš anksto.

- Dėkoju už pokalbį.

Kalbėjosi Lina JAKUBAUSKIENė

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr. 1 (25)

"Linava" informuoja

BOGDAN užkariauja Kijevа

Dėl kelionės dokumentų

Klaipėdos regiono vežėjams

Permainos keleivių vežėjų darbe

Lietuvoje ir pasaulyje

"Ford Transit Connect" - 2003 metų furgonas

"PEUGEOT PARTNER" - antrasis prisitatymas

"TRUCK STORE" - ginklas naudotų sunkvežimių rinkai užkariauti?

Italija: plius PVM

Lenkija: kuro - kiek telpa standartiniame bake

Lenkija: mokestis už automagistralę

Lietuva: Skandinaviškas dyzelinas atlaikė lietuviškа šaltį

Rusija, Baltarusija, Ukraina: vizų išdavimo tvarka bendra

Svarbiausia - įvaizdis

Vengrija: žieminė ekipiruotė - privaloma

Transporto politika

"Autobanų mokestis" - milijardus kainuojanti programa

žvilgsnis į Europos integracijа: kas padaryta ir kа reikės nuveikti kelių transporto srityje

Žinotina

"Dvynių" projektas: neišradinėkime dviračio!

2003 m. Europos transporto ir logistikos parodos

Perspektyvos

"VIKINGAS"… iš pietų

Paslaugos

KONTROLė - irgi paslauga, nors ne visi tai supranta...

Keleivinis transportas

Darbų liko ir šiems metams

Vilniuje važinės modernūs autobusai

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos Europoje

Technika

Elektronika mažina posūkio spindulį

MEGA TRAILER ir kiti

Kronika

Mirties šokis tarp liepsnojančių automobilių

Mokymas

Egzaminai - sunkesni ir brangesni

Teisė

Antstolių reforma

Tiesa ir teisingumas

Konsultacijos

Vairuotojo darbo laikas (tęsinys)

Verslo etika

Vadovo kalbos kompetentingumas

Sveikata

Ligas lemia ir asmenybės ypatumai

Automobilių sportas

čekai pradeda diktuoti madas (2002-ųjų metų sunkvežimių lenktynių apžvalga)

2003 M. SUNKVEžIMIų VARžYBų KALENDORIUS

Muziejus

Gyveno Detroite kalvis...