Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

„Požemių jautis“ iš Suomijos

Juoda tunelio anga kalno šlaite atrodo niūriai ir paslaptingai, kaip legendų drakono urvas. Tik ir lauk, kad iš jo išlįstų, spjaudydamas ugnimi ir dūmais, sparnuotas ir raguotas slibinas…Ir kа jūs manote! Pasigirsta vis stiprėjantis gaudesys, tunelio gilumoje pasirodo šviečiantys apskritimai, kol pagaliau iš angos į dienos šviesа išlenda didžiulis geltonai-mėlynai-juodas kvadratinis snukis. Ne, tai ne drakonas, o 80 tonų vežantis savivartis, pilnas uolos luitų. Netikėtai vikriai pasisukęs visais aštuoniais storulėmis padangomis apautais ratais, jis kalno šlaite iškirstu keliu nulinguoja iškrauti uolienos ir netrukus vėl grįžta. Sulėtinęs greitį, vos nekliudydamas šlaito apsisuka, atbulas lėtai įrieda į tunelio angа ir dingsta kalno gilumoje taip pat netikėtai, kaip ir pasirodė…

šis didžiulis 8x8x8 tipo automobilis - Suomijos ir Kanados mašinų gamybos koncerno „Sandvik Tamrock Corporation“ gaminys - dirbti požeminiuose tuneliuose ir šachtose skirtas savivartis „Toro Supra 0012R“. „Toro“ ispaniškai reiškia jautį, taigi prieš mus - „požemių jautis“.

Kad suomiai gamina puikius šiaurės sаlygoms pritaikytus sunkiasvorius sunkvežimius „SISU“, žinojome senai, bet štai tokie tunelių savivarčiai - naujiena. Tiesа sakant, „Toro Supra“ iš tikrųjų naujas gaminys. Jie pradėti gaminti tik 2000-aisiais ir dar nėra plačiai žinomi, juolab kad pritaikyti specifinėms darbo po žeme sаlygoms ir naudoti juos atviruose karjeruose ar kelių statyboje neapsimoka (bet galima). Savivarčiai dideli - ilgis 12,65 m, plotis - 3,6 m, aukštis - 3,96 metro, o kai „Toro“ pakelia savo 40 mі talpos kėbulа, jo apsauginio stogelio kraštas atsiduria 10,1 m aukštyje. Važiuoklė simetriška (bazė 2300+3400+2300 mm, priekinis ir galinis tiltų vežimėliai - identiški), vairuojami visi ratai, posūkio spindulys - tik 14,6 metro. Pats „Toro“ tuščias sveria 64 tonas, todėl pakrovus į kėbulа 80 tonų, svoris ašims pasiskirsto tolygiai - po 36 tonas kiekvienai. Aišku, tokia apkrova neleidžia savivarčiui važinėti bendrojo naudojimo keliais.

Išjudinti toms 144 tonoms reikia atitinkamo variklio. Toks yra V-16 tipo vokiškas 32 litrų darbo tūrio 1205 AG/2100 aps./min. turbodyzelis MTU 2000. „Toro“ pajuda ir rieda sklandžiai, be trūkčiojimų 6 laipsnių hidromechaninės pavarų dėžės „Allison CLBT 9681“ dėka. Minimalus greitis - 8,5 km/h, maksimalus - 52 km/h, važiuojant atbulomis (kа dažnai tenka daryti po žeme) - 12 km/h.

Vien manevringumo ir galios darbui po žeme nepakanka, reikia dar pasirūpinti, kad galingas dyzelis neužnuodytų oro blogai vėdinamuose tuneliuose. „Toro Supra“ už kabinos sumontuota speciali atidirbusių dujų neutralizavimo ir valymo sistema. Beje, erdvi savivarčio kabina turi tvirtа, nebijantį nuo tunelio lubų krentančių akmenų plieninį skeletа. Ji taip pat atitinka šiuolaikinius ergonomikos reikalavimus, matomumas vairuotojui, ypač į kairę pusę neblogas. Gal vienintelis nepatogumas - įrengta aukštai, ir ropštis į jа tenka net 6 laipteliais.

Be „Toro Supra 0012R“, koncernas „Sandvik Tamrock Corp“ gamina ir kitokio dydžio (11600 x 3900 x 4000 mm) penkiaašį ant dvidešimties ratų riedantį „Toro Supra 0012H“. Jo daug mazgų ir agregatų unifikuota su modeliu „0012R“, irgi gali vežti 80 tonų, bet turi tik 425 AG/2100 aps./min. 6 cilindrų turbodyzelį „Detroit Diesel D60“, todėl nėra toks dinamiškas. Jo važiuoklė su trimis varančiaisiais ir 4 vairuojamais tiltais įdomi dar ir tuo, kad turi mažesnio skersmens 14.00 R24 dydžio padangas, sudvejintas ant visų tiltų. Kitaip iškraunamas ir kėbulas - krovinys išpilamas į šonus, tad šis savivartis geriau tinka smulkių frakcijų uolienų gabenimui.

Savivarčiai „Toro Supra“ gaminami pagal užsakymа ir šiuo metu yra bene didžiausi pasaulyje dirbti po žeme skirti automobiliai. Jų poreikis rinkoje nėra didelis, todėl apie „Toro“ žino dažniausiai kalnakasiai ir tunelių statytojai.

Liucijus Suslavičius

"Transporto pasaulis"
Balandis Nr. 4 (28)

"Linava" informuoja

"TransBaltica“ – transporto ir logistikos naujienos

Asociacijos nariams ir kandidatams

Bendra Lietuvos ir Latvijos Pareigūnų kontrolė

Chronologija

Dėl darbo sutarties su užsieniečiu nutraukimo

Didžiausias pavojus - dyzelino kaina

Estija

Gyvenimas ant ribos

INFORMACIJA keleivinio transporto sekcijos nariams

IRU:Eurazijos ekonominė erdvė - XXI amžiaus perspektyva

Kaip bus apmokestinamos transporto paslaugos

Kelyje į ES - vis mažiau nežinomųjų

Lenkijos apribojimai

Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ XIII KONGRESAS 2003 m. gegužės 9 d., Vilnius

MAN: kartų kaita

Naujienos

Naujienos

Norvegija

Nuo rugsėjo - naujas mokestis

Prezidiumo posėdyje

REISAS - VALANDA TRUMPIAU

Rusija

Seminaras keleivių vežėjams

Su draudimo ir išperkamosios nuomos įstaigų atstovais aptartos vežėjų aktualijos

SUDėTINGAS SUNKVEžIMIO AGREGATAS

Susitikimas Ūkio ministerijoje

Teismo sprendimų vykdymas

TimoCorn TRUCK & CARGO

Transporto priemonių atitikties įvertinimo ir techninės apžiūros pakeitimai

VISKAS, KА NORėJOTE SUžINOTI APIE…

„Temsa Tourmalin“ debiutas Lietuvoje

Dilerių naujienos

Vilnius - VOLVO sostinė baltijos šalyse

Gamintojai siūlo

NESTE TURTO LXE ATITINKA DYZELINIų VARIKLIų ALYVų NAUJAUSIų KLASIFIKACIJų REIKALAVIMAMS

Kelių transporto inspekcija

Valstybinės kelių transporto inspekcijos informacija apie gautus ir išduotus kelionės leidimus 2003 m. sausio 1 d. - birželio 30 d.

Parodos

alt 2003

Poleminės pastabos

DVIGUBAS APMOKESTINIMAS: PASIRODO, KAI KAM TAI PATINKA

Norėta kuo greičiau, o...

Požiūris

KONGRESUI ARTėJANT

Psichologija

Derybos: svarbiausias pagalbininkas - šaltas protas

Rinkos naujienos

Naujienos

Rytų rinkoje

Modernizuoti MZKT savivarčiai

šeima

Lemtingas atsitiktinumas

Užsienyje

Ko laukia europos krovinių vežėjai?

Veteranų klubo svetainė

Su gimtadieniu, kolegos!

Vežėjų žinios

Krovininės transporto sekcijos posėdis

Lietuvoje ir pasaulyje

KELEIVIų VEžėJAI CELėJE

Lietuviškos žaliosios – nuo spalio

NAUJAS SENAS GERAS PAžįSTAMAS

REKORDINė KONTRABANDA

SOSTINėJE - „MERCEDES-BENZ CITO“

VERSLO SАLYGOS SUNKėJA

„DAILY“ SMULKIų KROVINIų IšVEžIOTOJAMS

Transporto politika

Ar gyvens proektas 2K?

EKOTAšKAI IšLIEKA

Vž informacija

Naujienos

Žinotina

Galvos skausmas - firmos vardas

Nepasvėręs - nevažiuosi

Pavojingi korviniai: kas už ka atsako?

VEžėJAI LAUKIA KVALIFIKUOTų VAIRUOTOJų

Perspektyvos

Susisiekimo ministerija: planuojamų darbų apimtis auga

Paslaugos

šaldytuvu ant ratų laboratorija

Keleivinis transportas

Pagaliau priimta nuostolingų maršrutų kompensavimo tvarka

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos Europoje

Technika

Airlight Direct - konfortiškesnė, stabilesnė, lengvesnė

Ilgaamžiai guoliai

Lietuvos rinkoje nauja savivartinė puspriekabė

Naujos kartos centrifuga alyvai valyti

„Požemių jautis“ iš Suomijos

Muitinėje

Aptartos mokesčių surinkimo gerinimo priemonės

Teisė

Bylos su vairuotojais ekspeditoriais

Valstybė pasilieka teisę reikalauti ...

Verslo etika

Kalbos paprastumas

Muziejus

RED BALL EXPRES logistikos pergalė