Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Ar gyvens proektas 2K?

Pastaruoju metu Lietuvos transportininkų

žvilgsniai buvo nukrypę į Maskvа: kovo 24-28 d.

Rusijos sostinėje vyko transporto ir logistikos

paroda bei konferencija „TransRussia 2003“.

Tuo pat metu, kovo 25-26 d., Maskvoje

aštuntаjį kartа posėdžiavo Rusijos ir Lietuvos

tarpvyriausybinės komisijos transporto darbo

grupė. Rusų derybininkų grupei, kuriа sudarė

net 22 Vyriausybės, įvairių žinybų bei verslo

atstovai, vadovavo Rusijos Federacijos

transporto ministro pavaduotojas

čingizas IZMAILOVAS, ne kа mažesnei

19-kos asmenų Lietuvos darbo grupei

vadovavo susisiekimo viceministras

Valerijus PONOMARIOVAS.

Vienas iš pagrindinių šio susitikimo klausimų - bandymas įpūsti gyvybės

į tarptautinį projektа 2 K, kurio realizavimas beviltiškai įstrigęs jau gal keletа metų.

Ar pavyko jį išjudinti iš mirties taško? Apie kа dar buvo tariamasi Maskvoje?

Apie tai ir kalbuosi su viceministru Valerijumi PONOMARIOVU.

- šis transporto darbo grupės susitikimas - jau aštuntas. Kaip dažnai vyksta tokie posėdžiai? Kokius klausimus juose svarstote? Ar pavyksta susišnekėti?

- Susitinkame tai Maskvoje, tai Vilniuje - pakaitomis, kartа arba du per metus - priklausomai nuo aktualijų. Iškart noriu paaiškinti, jog mūsų transporto grupė - tai sudėtinė tarpvyriausybinės komisijos dalis. Bendrai Lietuvos delegacijai vadovauja užsienio reikalų ministras Arvydas Valionis, o Rusijai atstovauja transporto ministras Sergejus Frankas. Mūsų darbo grupės aptarti klausimai bus toliau svarstomi tarpvyriausybinės komisijos posėdyje, kuris įvyks š. m. balandžio antrojoje pusėje Maskvoje.

šįkart į susitikimo dienotvarkę buvo įtraukta net 12 klausimų, pagrindinis iš jų - tarptautinis projektas 2 K, numatantis Kaliningrado ir Klaipėdos uostų specializacijos paskirstymа. šiam klausimui paskyrėme visа dienа. Projektas, kaip žinote, startavo dar 2001 m., jo reklamai išleista nemažai lėšų, buvo surengta net keletas konferencijų, sukurtas valdymo komitetas, tačiau tai ir viskas - žodžių nelydi konkretūs darbai, realių rezultatų nėra. Natūralu, kad į Maskvа vykome gan skeptiškai nusiteikę. Juk 2002 metais, palyginti su 2000-aisiais, Rusijos krovinių, tranzitu vežamų per Lietuvos teritorijа į Kaliningradа, apimtis išaugo 2,2 karto, tuo tarpu į Klaipėdа jų sumažėjo net 3 kartus. šie skaičiai užfiksuoti darbo grupės vadovų pasirašytame protokole.

- Kuo paaiškinamos Klaipėdos jūrų uosto nesėkmės? Kuo Kaliningrado uostas pranašesnis?

- Per porа metų nuo tos dienos, kai buvo sutarta sukurti Rusijos ir kitų NVS šalių verslininkams labai palankų tranzito maršrutа, žinomа 2 K vardu, niekaip nepavyksta suvienodinti krovinių gabenimo kainos. Rusija kroviniams į Kaliningradа naudoja kur kas mažesnius tarifus, todėl šis uostas šiuo metu yra perkrautas, jam trūksta pajėgumų susidoroti su tokiu krovinių kiekiu. Tuo tarpu srautai į Klaipėdа nesant nuolaidų senka, mūsų uostas neišnaudoja žymios dalies pajėgumų ir pralošia konkurencinę kovа. Galiu tvirtinti, kad projektas 2 K efektyviai veikia tik viena kryptimi: jis tapo gera rusų propagandine priemone, reklamuojančia Kaliningrado jūrų uosto galimybes. Deja, mes to paties pasakyti negalime. Rusijos valdininkai traktuoja Kaliningradа kaip vidaus uostа, todėl jam taikomos įvairiausios nuolaidos. Jeigu, tarkim, jūs geležinkeliu vešite iš Uralo į Klaipėdа metalа, jums bus taikomas 3-4 kartus didesnis tarifas. Norint šiа situacijа pakeisti, tarifus būtina suvienodinti, arba, kalbant rusų derybininkų terminais, padaryti juos konkurentabilius. Kol kas kito tik žodžiai: mes naudojome sаvokа „paritetas“, vėliau atsirado „harmoningi tarifai“, dabar - „konkurentabilūs“…

- Tačiau išaugę krovinių į Kaliningradа srautai mums atneša ekonominės naudos. Juk Rusijos siuntėjai naudojasi Lietuvos geležinkelių paslaugomis, kurios teikiamos ne už ačiū…

- Jūs teisus, mūsų geležinkelių apyvarta ir pelnas didėja. Tai viena medalio pusė. Bet yra ir kita: aukšti tarifai kroviniams, gabenamiems į Klaipėdа, prilygsta ekonominiam boikotui - Rusijos krovinių dalis mūsų uosto apyvartoje sudaro vos 10-12 proc. Nereikia pamiršti, kad 2 K projekto tikslas - efektyviai naudoti ir maksimaliai apkrauti abiejų uostų pajėgumа juos specializuojant, sumažinti krovinių gabenimo kainа, sutrumpinti jų pristatymo laikа. štai kodėl tvirtiname, kad prie šio tikslo nepriartėjome, veikiau atvirkščiai. Būdami Maskvoje, išgirdome kalbant, kad dabar, kai Kaliningradas jau prisotintas, būtų galima didinti tranzitа ir per Klaipėdа, todėl galimas dalykas, jog srautai į mūsų uostamiestį padidės. Bet tai irgi ne 2 K projekto nuopelnas.

- Tai, kа pasakėte, verčia galvoti, jog derybų su Rusija dėl keleivių tranzito iš Kaliningrado per Lietuvа fone geležinkelio tarifai tapo politinio spaudimo priemone. Kа apie tai manote?

- Jūsų valia taip galvoti, tačiau diplomatai tiesmukiškumo visada vengia. Pagrindinė susidariusios situacijos priežastis - nevienodi tarifai. Juos Rusijoje reguliuoja ne Susisiekimo ministerija, o Federalinė energetinė komisija, kuriai vadovauja vicepremjeras Viktoras Christenka. Derybose sutarėme, jog tarpvyriausybinės komisijos koopirmininkai S. Frankas ir A. Valionis kreipsis į savo šalių atsakingas žinybas dėl konkurentabilių tarifų nustatymo. Kalbant aiškiau, S. Frankas kreipsis į Federalinę energetikos komisijа, o A. Valionis - į Tranzito komitetа. Mums šį klausimа išspręsti yra kur kas paprasčiau, pakanka priimti politinį sprendimа sumažinti ar padidinti tarifus, o AB „Lietuvos geležinkeliai“ valdyba tai padaro operatyviai. Antai praėjusių metų lapkritį buvome sumažinę Kaliningrado tarifus iki Klaipėdos lygio ir taikėme juos net trejetа mėnesių. Rusija tai įvertino labai teigiamai, tačiau adekvačių priemonių nesiėmė, tad netrukus vėl viskas liko kaip buvę.

- Artėkim prie vežėjų reikalų. Vienodų tarifų nebuvimas, matyt, kiša kojа ir planuojamam šaudykliniam konteineriniam traukiniui „Kaliningradas - Klaipėda - Maskva“. Ar šios idėjos neatsisakėte?

- Jokiu būdu. Prisiminkite analogа - šaudyklinį „Vikingo“ traukinį, jau du mėnesiai kursuojantį iš Odesos į Klaipėdа ir atgal. Kalbėdami ta tema su Rusijos derybininkais dar praėjusių metų gruodį siūlėme šaudykliniam konteineriniam traukiniui „Kaliningradas - Klaipėda - Maskva“ pirmaisiais mėnesiais taikyti švelnius tarifus, tačiau tada sulaukėme neigiamo atsakymo. šiandien jų pozicija pakito, derybose priimtas sprendimas sukurti specialiа darbo grupę. Manau, kad ir šie reikalai greitai pajudės.

Derybose Maskvoje kalbėjome ir apie pavojingų krovinių vežimo automobilių transportu problemas. Lietuvos vežėjai, veždami šios rūšies krovinius, vadovaujasi tarptautine sutartimi, žinoma ADR vardu, prie jos mūsų šalis prisijungė dar 1995 m. Tuo tarpu Rusijos Federacijos kompetentingi organai, atsakantys už pavojingų krovinių gabenimo kontrolę, vadovaujasi nacionaliniais aktais. Lietuva įsipareigojo pateikti konkrečius faktus dėl nepagrįstų - jos nuomone - pretenzijų vežėjams, Rusija informavo, jog šiuo metu yra rengiamos naujos pavojingų krovinių gabenimo taisyklės, maksimaliai priartintos prie ADR sutartyje numatytų reikalavimų.

Prie derybų pozityvių rezultatų taip pat galima priskirti numatytus darbus Sovetsko ir Panemunės aplinkkeliams įrengti bei tiltui per Nemunа pastatyti - turiu omeny paminėtų objektų projektavimo finansavimа. Kartu mes pabrėžėme, jog galėsime konkrečiai tartis dėl šių projektų realizavimo tik tada, kai antroji pusė ratifikuos Lietuvos - Rusijos valstybinės sienos demarkavimo sutartį. Taip pat sutarėme, jog būsime informuoti, kada konkrečiai prasidės černyševkoje - Kybartai pasienio punkto rekonstrukcija. Dar norėčiau pridurti, jog per šį vizitа į Maskvа jokių pretenzijų iš Rusijos Lietuvos vežėjams neišgirdome. Vadinasi, „Linava“ tikrai pasitvarkė savajame kieme, ir tai labai malonu. Pokalbį apie derybas reziumuočiau šitaip: tegu ir lėtai, tegu ir ne tokiais tempais, kaip galėtume, bet kantriai judame pirmyn. Tai teikia vilčių.

- Ačiū už pokalbį.

Kalbėjosi Kazys BAGDONAVIčIUS

Vidmanto Kliuko nuotrauka

"Transporto pasaulis"
Balandis Nr. 4 (28)

"Linava" informuoja

"TransBaltica“ – transporto ir logistikos naujienos

Asociacijos nariams ir kandidatams

Bendra Lietuvos ir Latvijos Pareigūnų kontrolė

Chronologija

Dėl darbo sutarties su užsieniečiu nutraukimo

Didžiausias pavojus - dyzelino kaina

Estija

Gyvenimas ant ribos

INFORMACIJA keleivinio transporto sekcijos nariams

IRU:Eurazijos ekonominė erdvė - XXI amžiaus perspektyva

Kaip bus apmokestinamos transporto paslaugos

Kelyje į ES - vis mažiau nežinomųjų

Lenkijos apribojimai

Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ XIII KONGRESAS 2003 m. gegužės 9 d., Vilnius

MAN: kartų kaita

Naujienos

Naujienos

Norvegija

Nuo rugsėjo - naujas mokestis

Prezidiumo posėdyje

REISAS - VALANDA TRUMPIAU

Rusija

Seminaras keleivių vežėjams

Su draudimo ir išperkamosios nuomos įstaigų atstovais aptartos vežėjų aktualijos

SUDėTINGAS SUNKVEžIMIO AGREGATAS

Susitikimas Ūkio ministerijoje

Teismo sprendimų vykdymas

TimoCorn TRUCK & CARGO

Transporto priemonių atitikties įvertinimo ir techninės apžiūros pakeitimai

VISKAS, KА NORėJOTE SUžINOTI APIE…

„Temsa Tourmalin“ debiutas Lietuvoje

Dilerių naujienos

Vilnius - VOLVO sostinė baltijos šalyse

Gamintojai siūlo

NESTE TURTO LXE ATITINKA DYZELINIų VARIKLIų ALYVų NAUJAUSIų KLASIFIKACIJų REIKALAVIMAMS

Kelių transporto inspekcija

Valstybinės kelių transporto inspekcijos informacija apie gautus ir išduotus kelionės leidimus 2003 m. sausio 1 d. - birželio 30 d.

Parodos

alt 2003

Poleminės pastabos

DVIGUBAS APMOKESTINIMAS: PASIRODO, KAI KAM TAI PATINKA

Norėta kuo greičiau, o...

Požiūris

KONGRESUI ARTėJANT

Psichologija

Derybos: svarbiausias pagalbininkas - šaltas protas

Rinkos naujienos

Naujienos

Rytų rinkoje

Modernizuoti MZKT savivarčiai

šeima

Lemtingas atsitiktinumas

Užsienyje

Ko laukia europos krovinių vežėjai?

Veteranų klubo svetainė

Su gimtadieniu, kolegos!

Vežėjų žinios

Krovininės transporto sekcijos posėdis

Lietuvoje ir pasaulyje

KELEIVIų VEžėJAI CELėJE

Lietuviškos žaliosios – nuo spalio

NAUJAS SENAS GERAS PAžįSTAMAS

REKORDINė KONTRABANDA

SOSTINėJE - „MERCEDES-BENZ CITO“

VERSLO SАLYGOS SUNKėJA

„DAILY“ SMULKIų KROVINIų IšVEžIOTOJAMS

Transporto politika

Ar gyvens proektas 2K?

EKOTAšKAI IšLIEKA

Vž informacija

Naujienos

Žinotina

Galvos skausmas - firmos vardas

Nepasvėręs - nevažiuosi

Pavojingi korviniai: kas už ka atsako?

VEžėJAI LAUKIA KVALIFIKUOTų VAIRUOTOJų

Perspektyvos

Susisiekimo ministerija: planuojamų darbų apimtis auga

Paslaugos

šaldytuvu ant ratų laboratorija

Keleivinis transportas

Pagaliau priimta nuostolingų maršrutų kompensavimo tvarka

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos Europoje

Technika

Airlight Direct - konfortiškesnė, stabilesnė, lengvesnė

Ilgaamžiai guoliai

Lietuvos rinkoje nauja savivartinė puspriekabė

Naujos kartos centrifuga alyvai valyti

„Požemių jautis“ iš Suomijos

Muitinėje

Aptartos mokesčių surinkimo gerinimo priemonės

Teisė

Bylos su vairuotojais ekspeditoriais

Valstybė pasilieka teisę reikalauti ...

Verslo etika

Kalbos paprastumas

Muziejus

RED BALL EXPRES logistikos pergalė