Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

EKOTAšKAI IšLIEKA

Kovo 27-28 d. Briuselyje posėdžiavo

transporto problemomis besirūpinanti Europos Sаjungos institucija - Transporto, telekomunikacijų ir energetikos taryba.

Būtent joje priimami sprendimai ir tampa ES sudėtine „Acquis“ dalimi - kiekvienai šaliai narei privalomomis direktyvomis bei reglamentais. šįkartа Taryboje buvo svarstomas vienintelis kelių transporto klausimas - Europos Parlamento ir Europos Tarybos

reglamento, nustatančio Ekotaškų sistemа sunkiasvoriams automobiliams, vykstantiems tranzitu per Austrijа, 2004-ųjų metų projektas.

Rimantė Briedytė

Susisiekimo ministerijos

Tarptautinių ryšių ir Europos

integracijos departamento direktorė

Ne visi žino, kas yra ekotaškų sistema ir kuo ji ypatinga. Jos istorija siekia laikus, kai Austrija dar nebuvo Sаjungos narė (į Europos Sаjungа Austrija įstojo 1995 m.). Ekotaškų sistema atsirado dėl politinio nepasitenkinimo, kilusio vis didėjant sunkiasvorių automobilių, vykstančių tranzitu per Austrijа, skaičiui. 1994 metais Europos Komisija pasiūlė ekotaškų sistemа kaip sprendimа, sumažinsiantį sunkvežimių daromа neigiamа poveikį aplinkai, kuris būsiаs priimtinesnis nei kitos alternatyvos (didelės rinkliavos, mažo svorio limitai, griežti reisų ribojimai ar net visiškas tranzito uždraudimas). Tais pat metais ir buvo priimtas Europos Komisijos reglamentas 3298/94/EB dėl priemonių tranzito teisių sistemos (Ekotaškų) sunkiasvoriams automobiliams, vykstantiems tranzitu per Austrijа. Derėdamasi dėl stojimo į Europos Sаjungа Austrija primygtinai reikalavo saugoti šiа tvarkа, ir tai buvo įtraukta į Stojimo sutarties protokolа. 1996 metais reglamentas buvo pakeistas, tačiau ekotaškų sistema išliko.

Ekotaškų sistema taikoma visiems ES registruotiems daugiau nei 7,5 tonų svorio sunkvežimiams, vykstantiems tranzitu per Austrijа. šio reglamento tikslas - per 12 metų (1991-2003 m.) sumažinti NOx dujų išmetimа iš tranzitu vykstančių sunkvežimių 60%. Sistemos veikla grindžiama tuo, kad kiekvieno Europoje pagaminto sunkvežimio NOx dujų išmetimo standartai žinomi: kai automobilis pirmа kartа parduodamas, pažymėjime nurodomi išmetimo duomenys. Nuo 1994 metų visi sunkvežimiai turi tipo patvirtinimа. Taigi už kiekvienа tranzitinę kelionę per Austrijos teritorijа sunkvežimiai turi „mokėti“ tam tikrа ekotaškų skaičių, atitinkantį jų NOx dydį. Pavyzdžiui, sunkvežimis, kurio NOx dydis yra 9, turi per vienа kelionę mokėti 9 ekotaškus, „švaresnis“ gali atsipirkti ir keturiais. Problemos atsiranda tada, kai sunkvežimis yra pirktas ne ES valstybėse ir neturi ES tipo pripažinimo pažymėjimo. Tokiu atveju „mokamas“ kur kas didesnis ekotaškų skaičius.

Kasmet mažėjant bendram ekotaškų skaičiui, skiriamam valstybei, vežėjai turi nuspręsti, ar jiems geriau atnaujinti savo automobilių parkа, įsigyjant naujus, mažiau taršius automobilius, kad kiekvienais metais galėtų padaryti tiek pat reisų, ar naudoti tuos pačius automobilius ir mažinti tranzitinių kelionių.

Kiekvienai šaliai narei suteikiamas fiksuotas ekotaškų skaičius, nustatomas faktiniu tos šalies sunkvežimių tranzitinių kelionių skaičiumi per Austrijа 1991 metais. Visų 15 Europos Sаjungos šalių narių bendras ekotaškų skaičius pagrįstas beveik 1,5 milijono kelionių 1991 metais.

Visoms šalims narėms suteikta 96.66 % jų metinių ekotaškų sumos ir jos gali skirstyti savаjа dalį kaip joms atrodo tinkama. Jos tai gali daryti per Transporto ministerijа ar nacionalinę vežėjų asociacijа kas mėnesį, kas ketvirtį ar kitu būdu. Likę 3,34 % ekotaškų priklauso Europos Bendrijos rezervui, kurį tvarko Europos Komisija. Rezervas padalinamas ketvirtаjį metų ketvirtį toms šalims narėms, kurioms pritrūko ekotaškų pagal objektyvius kriterijus. šalys narės, turinčios ekotaškų perteklių, privalo juos grаžinti į „Bendrijos rezervа“.

1998 metais 15 Europos Sаjungos šalių turėjo 12,9 mln. ekotaškų, o 1999 metais - 12,2 mln. „Bendrijos rezerve“ 1998 metais liko 431 000 ekotaškų, tai prilygsta maždaug 50 000 tranzitinių kelionių. 1999-ųjų rezervа sudarė šiek tiek mažiau nei 400 000 ekotaškų.

Pradžioje ekotaškai buvo pateikiami popierinių ženklų forma, kad juos būtų galima priklijuoti prie tranzito formos - ekokortelės - ir pateikti kontrolei bei panaikinimui pasienyje. Panaikinus pasienio kontrolę prie vidinių sienų, vežėjai turi patys anuliuoti savo ekokorteles. Sunkvežimių vairuotojai, tikrinant sulaikyti su ekokortelėmis, kurios nebuvo anuliuotos (arba be ekokortelių/ekotaškų), gauna labai dideles baudas.

šiandien 95% ekotaškų yra elektroninio formato. Sunkvežimiuose įtaisomos elektroninės etiketės - ekoetiketės, leidžiančios automatiškai atimti ekotaškus iš nacionalinių kvotų. Visos šalys narės, kurių metinė tranzito kvota viršija 10 000 kelionių, turi naudoti elektroninę sistemа. šalys narės, kurių vežėjai nuvažiuoja mažiau nei 10 000 reisų per metus, gali ir toliau naudoti popierinius ekotaškus. Direktyvoje buvo numatyta, kad ekotaškų sistema nustos galioti 2003 m. gruodžio 31 d. Tačiau, atsižvelgus į vis didėjantį sunkiųjų automobilių tranzitа per Austrijos teritorijа ir didelį neigiamа poveikį aplinkai, buvo nuspręsta pratęsti ekotaškų sistemos galiojimа 2004 metais ir galimybė išlaikyti šį režimа 2005 ir 2006 metais. Naujojo reglamento projektas, svarstytas šioje Taryboje, numato, kad sunkiasvorėms transporto priemonėms (t.y. transporto priemonėms virš 7,5 t) nuo 2004 m. sausio 1 d. iki 2004 m. gruodžio 31 d. bus taikoma ekotaškų sistema. Euro 4 standarto transporto priemonėms ši sistema nebus taikoma, ir jos galės laisvai vykti per Austrijos teritorijа. Reglamento projekte taip pat numatyta, kad tranzitas Euro 0 standarto transporto priemonėmis per Austrijos teritorijа draudžiamas. Bendra NOx 2004 metų kvota bus nustatoma pagal 2003 metų lygį ir bus ekvivalentiška jam.

Taryboje kvalifikuota balsų dauguma - 11 iš 15 - buvo priimtas bendras sutarimas dėl šio reglamento projekto, jis perduotas svarstyti Europos Parlamentui. „Prieš“ balsavo Austrija, Belgija, Italija ir Olandija. Taryba pateikė savo bendrа pozicijа dėl minėto reglamento: ji pritaria ekotaškų sistemai 2004 metais ir galimybei pratęsti jа 2005 ir 2006 metais, jeigu Eurovinjetės pasiūlymas dėl mokesčių už infrastruktūrа nebus priimtas iki 2004 m. gruodžio 31 d. ar atitinkamai iki 2005 m. gruodžio 31 d.

šis reglamentas jau ne pirmа kartа svarstomas tiek Taryboje, tiek Parlamente, tačiau visiems priimtino sprendimo rasti kol kas nepavyko. Europos Parlamentas pateikė savo pasiūlymus šiam reglamento projektui dar š. m. vasario mėn., tačiau nė vienas Europos Parlamento pasiūlymas nebuvo priimtas.

Taryba padarė keletа reglamento projekto pakeitimų. Siekdama populiarinti aplinkai palankias transporto priemones, Taryba uždraudė naudoti Euro 0 standarto transporto priemones, išskyrus registruotas Graikijoje ir Portugalijoje. Tuo buvo atsižvelgta į šių valstybių sunkiųjų transporto priemonių parko struktūrа.

Klausimas dėl ekotaškų sistemos taikymo pratęsimo vėl bus svarstomas kitoje Transporto, telekomunikacijų ir energetikos taryboje, kuri rinksis š.m. birželio mėn. Liuksemburge, joje, nors ir stebėtojo teisėmis, jau dalyvaus ir Lietuva.

Kęstučio BRUZGELEVIčIAUS nuotr.

"Transporto pasaulis"
Balandis Nr. 4 (28)

"Linava" informuoja

"TransBaltica“ – transporto ir logistikos naujienos

Asociacijos nariams ir kandidatams

Bendra Lietuvos ir Latvijos Pareigūnų kontrolė

Chronologija

Dėl darbo sutarties su užsieniečiu nutraukimo

Didžiausias pavojus - dyzelino kaina

Estija

Gyvenimas ant ribos

INFORMACIJA keleivinio transporto sekcijos nariams

IRU:Eurazijos ekonominė erdvė - XXI amžiaus perspektyva

Kaip bus apmokestinamos transporto paslaugos

Kelyje į ES - vis mažiau nežinomųjų

Lenkijos apribojimai

Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ XIII KONGRESAS 2003 m. gegužės 9 d., Vilnius

MAN: kartų kaita

Naujienos

Naujienos

Norvegija

Nuo rugsėjo - naujas mokestis

Prezidiumo posėdyje

REISAS - VALANDA TRUMPIAU

Rusija

Seminaras keleivių vežėjams

Su draudimo ir išperkamosios nuomos įstaigų atstovais aptartos vežėjų aktualijos

SUDėTINGAS SUNKVEžIMIO AGREGATAS

Susitikimas Ūkio ministerijoje

Teismo sprendimų vykdymas

TimoCorn TRUCK & CARGO

Transporto priemonių atitikties įvertinimo ir techninės apžiūros pakeitimai

VISKAS, KА NORėJOTE SUžINOTI APIE…

„Temsa Tourmalin“ debiutas Lietuvoje

Dilerių naujienos

Vilnius - VOLVO sostinė baltijos šalyse

Gamintojai siūlo

NESTE TURTO LXE ATITINKA DYZELINIų VARIKLIų ALYVų NAUJAUSIų KLASIFIKACIJų REIKALAVIMAMS

Kelių transporto inspekcija

Valstybinės kelių transporto inspekcijos informacija apie gautus ir išduotus kelionės leidimus 2003 m. sausio 1 d. - birželio 30 d.

Parodos

alt 2003

Poleminės pastabos

DVIGUBAS APMOKESTINIMAS: PASIRODO, KAI KAM TAI PATINKA

Norėta kuo greičiau, o...

Požiūris

KONGRESUI ARTėJANT

Psichologija

Derybos: svarbiausias pagalbininkas - šaltas protas

Rinkos naujienos

Naujienos

Rytų rinkoje

Modernizuoti MZKT savivarčiai

šeima

Lemtingas atsitiktinumas

Užsienyje

Ko laukia europos krovinių vežėjai?

Veteranų klubo svetainė

Su gimtadieniu, kolegos!

Vežėjų žinios

Krovininės transporto sekcijos posėdis

Lietuvoje ir pasaulyje

KELEIVIų VEžėJAI CELėJE

Lietuviškos žaliosios – nuo spalio

NAUJAS SENAS GERAS PAžįSTAMAS

REKORDINė KONTRABANDA

SOSTINėJE - „MERCEDES-BENZ CITO“

VERSLO SАLYGOS SUNKėJA

„DAILY“ SMULKIų KROVINIų IšVEžIOTOJAMS

Transporto politika

Ar gyvens proektas 2K?

EKOTAšKAI IšLIEKA

Vž informacija

Naujienos

Žinotina

Galvos skausmas - firmos vardas

Nepasvėręs - nevažiuosi

Pavojingi korviniai: kas už ka atsako?

VEžėJAI LAUKIA KVALIFIKUOTų VAIRUOTOJų

Perspektyvos

Susisiekimo ministerija: planuojamų darbų apimtis auga

Paslaugos

šaldytuvu ant ratų laboratorija

Keleivinis transportas

Pagaliau priimta nuostolingų maršrutų kompensavimo tvarka

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos Europoje

Technika

Airlight Direct - konfortiškesnė, stabilesnė, lengvesnė

Ilgaamžiai guoliai

Lietuvos rinkoje nauja savivartinė puspriekabė

Naujos kartos centrifuga alyvai valyti

„Požemių jautis“ iš Suomijos

Muitinėje

Aptartos mokesčių surinkimo gerinimo priemonės

Teisė

Bylos su vairuotojais ekspeditoriais

Valstybė pasilieka teisę reikalauti ...

Verslo etika

Kalbos paprastumas

Muziejus

RED BALL EXPRES logistikos pergalė