Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Liftai. Kaip išsirinkti geriausiа?

Vežėjų reikalavimai krovinių kėlimo platformoms, montuojamoms sunkvežimiuose, pastaraisiais metais nuolat griežtėja. Iš paprasto hidraulinio mechanizmo, dažnai vadinamo automobiliniu liftu, platformos jau tapo moderniausiais krovinių kėlimo įrenginiais.

Norint teisingai pasirinkti konkrečiam krovinių vežėjui tinkamа platformа, pirmiausia reikėtų atsižvelgti į keletа pagrindinių kriterijų: jos naudojimo dažnumа, krovimo sаlygas, dažniausiai gabenamų krovinių svorį bei matmenis ir transporto priemonės tipа.

Standartinė ar sustumiama


Apie 80 proc. sunkvežimių sumontuotos standartinės krovinių kėlimo platformos, kurios atverčiamos už kėbulo galo ir dažnai atstoja galinę sienelę. Jos patogios greitai pakrauti ir iškrauti palyginti smulkius krovinius.

Vežėjai, dažniau gabenantys sunkesnius krovinius ir iškraunantys ar pakraunantys juos prie rampų, neturinčių kėlimo mechanizmo, turėtų pasirinkti sulankstomа ir po sunkvežimio kėbulu pakišamа platformа. Jos tinka ir transporto priemonėms su keičiamu kėbulu, pakišamų platformų sistemas kaip sustumiamа sekcijа galima pritaikyti ir priekaboms bei puspriekabėms.


Keliamoji galia


Daugelis vežėjų įsitikinę, kad kuo didesnė platformos savoji masė, tuo didesnė jos keliamoji galia. Tačiau ši anksčiau galiojusi taisyklė ne visada turėtų nulemti pasirinkimа: norint išvengti platformos perkrovos ir sugadinimo, pirmiausia reikėtų atkreipti dėmesį į maksimalios leidžiamos apkrovos dydį. Beveik visi krovinių kėlimo mechanizmų gamintojai dabar tiekia platformas, kurių keliamoji galia - nuo 750 iki 2500 kg.

Kai kurie gamintojai siūlo panašiа įrangа iki 3000 kg sveriantiems kroviniams arba lengvas platformas, kurių keliamoji galia - nuo 300 iki 500 kg. Be to, renkantis kėlimo mechanizmа, reikėtų atkreipti dėmesį į dar vienа kriterijų - kuo didesnis joje kroviniams skirtas plotas, tuo patikimesnė platforma.


Kas geriau: du ar keturi cilindrai


Automobilinių liftų gamintojai, stengdamiesi patenkinti dar vienа klientų reikalavimа – bendrasis platformos mechanizmo svoris turi būti kuo mažesnis, nesumažinant maksimalios leidžiamos platformos apkrovos, diegia įvairias naujoves ir, pavyzdžiui, vietoje keturių cilindrų montuoja tik du. Savaime suprantama, kad du cilindrai lengvesni už keturis, tačiau kuo didesnis krovinio svoris, tuo daugiau galimybių, jog dviejų cilindrų mechanizmа turinti platforma persikreips. Dviejų cilindrų sistema optimali lengvesnėms platformoms, kurių maksimali keliamoji galia – iki 1500 kg.


Gamintojai diegia naujoves


Prekybos centrus ir logistikos sandėlius aptarnaujantys sunkvežimiai ar kurjerių paslaugas teikiantys ir smulkius krovinius išvežiojantys transporteriai dabar beveik neįsivaizduojami be automobilinės krovinių kėlimo įrangos. Kaip informuoja Vokietijos spauda, gamintojai kasmet pateikia apie 20 000 naujų krovinių kėlimo platformų, kurios dažnai vadinamos automobiliniais liftais. Tačiau transporto paslaugas teikiančių verslininkų jau netenkina paprasčiausi liftai, kurie važiuojant atstoja kėbulo galinę sienelę. Dėl didžiulio išvežiojamųjų transporterių iki 3,5 tonos populiarumo pastaruoju metu itin išaugo modernios krovinių kėlimo įrangos paklausa mažiesiems sunkvežimiams.

Nuolat didėjantis rinkos poreikis pristatyti krovinius nuo durų iki durų, skatina gamintojus ieškoti naujų konstrukcinių sprendimų, kuriuos įgyvendinus atsiranda galimybė kuo greičiau ir patogiau atlikti pakrovimo - iškrovimo darbus specialiose aikštelėse ar prie rampų. Bet kuriuo atveju gamintojai visada stengiasi patenkinti tris pagrindinius klientų reikalavimus: maža platformos savoji masė, patikimumas ir patraukli kaina.

Aliuminio profilių naudojimas svoriui sumažinti jau tapo standartu, todėl ieškoma naujos rūšies medžiagų bei naujų gamybos technologijų. Viena iš savosios masės mažinimo priemonių – dviejų cilindrų naudojimas vietoje keturių. Siekiant išvengti klientų nuogаstavimo, kad platforma gali persikreipti ir būti sugadinta, gamintojams tenka pasitelkti inžinerinį išradingumа.

Daugelis gamintojų iki šiol kėlimo mechanizmui naudoja po du cilindrus kairėje ir dešinėje pusėje. 1997 m. “Sцrensen“ firma iš Hamburgo užpatentavo naujа X1 technologijа, leidžiančiа mechaniškai išvengti platformos persikreipimo naudojant tik po vienа cilindrа iš abiejų pusių. Viena iš esminių šios technologijos paslapčių – didesnis cilindro skerspjūvis, užtikrinantis didesnio krūvio imlumа. Pagal licencijа dabar šiа technologijа naudoja ir kiti kėlimo mechanizmų gamintojai.

Vienas iš rinkos lyderių “Bдr Cargolift“ iki 2003 m. lengvoms konstrukcijoms taip pat naudojo “Sцrens“ technologijа, o vėliau sukūrė naujа platformos padėties balansavimo sistemа. Nors pagal X1 technologijа leidžiama 2500 kg apkrova, tačiau siekiant išvengti platformos gedimа dėl galimo jos persikreipimo, “Bдr“ firmos gamintojai naudoja dviejų cilindrų sistemа, kai apkrova ne didesnė kaip 1500 kg. Keliant krovinius cilindrams tenka didžiulė apkrova, tačiau ji nėra vienintelis keliamаjа galiа ribojantis kriterijus, nes tos pačios jėgos turi įtakos ir platformos padėties geometrijai. Tam, kad platforma nepersikreiptų, reikėtų atkreipti dėmesį į apkrovos momentа, priklausantį nuo krovinio svorio ir apkrovos pasiskirstymo ant platformos.

Siekdami užtikrinti kuo ilgesnį platformų eksploatavimo laikа ir patikimumа, gamintojai naudoja ne tik skirtingas technologijas, bet ir naujas medžiagas. “Sцrensen“ ir “Dautel“ firmos montuoja guolius apsauginėse įvorėse, todėl jiems nereikalinga techninė priežiūra. “Dhollandia“, MBB ir “Bдr“ naudoja guolius, kuriuos kartа per metus būtina sutepti.

Lemiamа reikšmę automobilinių liftų eksploatavimo ilgaamžiškumui bei patikimumui turi ir platformos konstrukcija. šiuo požiūriu visiškai nauju keliu pasuko “Bдr“. Automatizavę gamybos procesus su suvirinimo robotais, šie gamintojai platformai naudojamus aliuminio profilius pradėjo montuoti ne skersai, kaip buvo įprasta iki šiol, o išilgai pagal transporto priemonės važiavimo kryptį. šio metodo privalumai: mažiau suvirinimo siūlių, standesnė platforma. Be to, šios firmos gamintojai išsprendė ir dar vienа svarbiа problemа, kai pakraunant ar iškraunant prekes, naudojami elektriniai krautuvai. Banguotas platformos paviršius, ant jos užvažiavus krautuvui, neleidžia praslysti jo varantiesiems ratams.

Be to, “Bдr“ ir kitos stambios krovinių kėlimo mechanizmus gaminančios firmos, siekdamos įsitikinti savo gaminių kokybe, patvarumu ir patikimumu, atlieka specialius testus, su kurių rezultatais supažindina ir savo klientus.


Optimalus kainos ir kokybės santykis


Vienas iš klientų reikalavimų, į kurį privalo atsižvelgti gamintojas, – kokybiškas gaminys už patraukliа kainа. Savaime suprantama, kad gamintojas suinteresuotas tai padaryti, tačiau kuo mažesnėmis sаnaudomis. Kadangi gamintojai naudoja skirtingas technologijas ir medžiagas, beveik identiškų gaminių kainos dažnai būna labai skirtingos. Kaip geriausiа ilgaamžę apsaugа nuo korozijos, “Bдr“, MBB ir “Dautel“ naudoja katodinį platformų dažymo metodа, kitos firmos savo gaminius cinkuoja. Be to, “Sцrensen“ ir “Dhollandia“ gaminius klientai gali pasirinkti ir pageidaujamos spalvos.

Renkantis platformа, reikėtų atkreipti dėmesį ir į hidraulikos lanksčiųjų jungčių apsaugа. Jungiamųjų žarnų apsaugos dangas jau naudoja visi stambieji gamintojai, skiriasi tik panaudotų medžiagų atsparumas aplinkos poveikiui. štai “Bдr“ pradėjo naudoti specialiu PU mišiniu padengtas žarnų apsaugas, kurios itin atsparios ir druskingam vandeniui, ir ultravioletinių spindulių poveikiui. Be abejonės, naujoms medžiagoms ir technologijoms reikalingos papildomos investicijos, turinčios įtakos ir galutinei gaminio kainai.

Siekdami sumažinti gamybos sаnaudas, tuo pačiu ir kainas, daugelis platformų gamintojų įvairius komponentus pradėjo gaminti Rytų Europos šalyse. Tik “Dhollandia“, esanti Belgijoje, ir “Bдr“ nesinaudoja kaimynų iš Rytų paslaugomis.

Kitas kelias mažinti gamybos išlaidas – naudoti kuo daugiau unifikuotų dalių ir komponentų – nuo aliuminio standartinių profilių iki elektros įrangos ir kitų smulkmenų. Visiškai automatizavus ruošinių gamybos technologijas, naudojant suvirinimo operacijų robotus, kompiuteriais valdomus gamybos padalinius ir konvejerių sistemas, atsirado galimybė įgyvendinti naujа rinkos poreikius tenkinančiа strategijа: mažiausiomis sаnaudomis operatyviai pateikti klientui aukščiausios kokybės gaminį už patraukliа kainа.


Parengė Tomas LABŽENTIS

"Transporto pasaulis"
Rugsėjis Nr. 9 (69)

"Linava" informuoja

Kartа, prieš penkiolika metų...

“Linava“: 15 metų sėkmingos veiklos kelyje

įvairenybės

Tiltai

Keliai

Keliai gali būti ir privatūs!

Logistika

Konteinerių logistika: nuo uosto krantinės – iki kliento

Pažintys

Kai darbas – ne prievolė...

Specialioji technika

“URALTRAKKER“ - AUKSO IEšKOTOJų SUNKVEžIMIAI

Statistika

Keleivinis transportas: pirmojo pusmečio statistika

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Technika

Liftai. Kaip išsirinkti geriausiа?

Tinka autobusui, tiks ir puspriekabei!

Teisė

įmonės vadovo darbo pagrindai

Sveikata

Traumatizmas virsta pandemija

Automobilių sportas

Dešimtosios: ant permainų slenksčio

Muziejus

TRITONĖ