Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

"Dvynių" projektas: neišradinėkime dviračio!

Dvejų metų trukmės "Dvynių" projektas, kurį įgyvendinti ėmėsi Lietuvos VKTI ir gimininga Prancūzijos institucija, itin aktualus mūsų šalies vežėjams: Lietuvai rengiantis tapti Europos Sаjungos nare keičiasi ir dar keisis šalies teisės aktai, priderinami prie ES teisinės sistemos, griežtės reikalavimai transporto įmonėms. Apie konkrečius projekto siekius pasakoja jo kuratoriai - VKTI Kontrolės skyriaus viršininkas Bronius šaulinskas ir Prancūzijos Respublikos pasirengimo narystei ES patarėjas Ericas Hoyrupas.

Tikslai

"Dvynių" projektas - viena iš ES priemonių, padedančių šalims kandidatėms integruotis į Europos Sаjungа. Projekto esmė - dvi valstybės tarsi broliai dvyniai dirba kartu tam, kad kandidatė perimtų iš ES narės sukauptа darbo patirtį. "Dvynių projekte" numatoma, kad Lietuvos ir Prancūzijos kelių transporto inspekcijų specialistai dirbs dvejus metus. įgyvendinant projektа bus siekiama perkelti ES teisės aktų nuostatas į Lietuvos teisinę sistemа. Numatoma, kad iš Prancūzijos atvyks apie keturias dešimtis ekspertų, kurie Lietuvoje dirbs 400 darbo dienų.

Atsižvelgdami į Lietuvos pageidavimus, prancūzų ekspertai analizuos mūsų šalies kelių naudotojų mokesčius ir pateiks mokestinės politikos pasiūlymų. Kita darbo kryptis - darbo ir poilsio režimo įgyvendinimas. Taip pat bus analizuojami ir koreguojami teisės aktai, reglamentuojantys pavojingų krovinių vežimа, kelių ir transporto priemonių saugumа, transporto įmonių licencijavimа ir t.t.

įgyvendindami projektа, prancūzai nusiteikę padėti ne tik tobulinti teisės aktus, bet ir mokyti VKTI inspektorius konkrečių darbo metodų tikrinant, kaip vairuotojai laikosi darbo ir poilsio režimo. Nemažai darbų laukia gerinant VKTI bendradarbiavimа su kitomis valstybės institucijomis. "Dvynių" projektas numato ir finansinę paramа VKTI, kuri informacinėms technologijoms ir įrangai gaus 300 tūkst. eurų.

Prancūzijos ekspertų nuomone, itin svarbu rasti bendrа kalbа su transporto įmonėmis, nuo kurių supratimo, mokėjimo įgyvendinti darbo ir poilsio režimo organizavimа didžia dalimi priklauso šios politikos sėkmė.Todėl ypač prasmingi buvo susitikimai su asociacijos "Linava" vadovais, "Linavos" mokymo centru bei kai kurių asociacijai priklausančių įmonių administracija.

Mokesčiai bus didinami

Lietuvoje 2001 metų gruodžio 21 dienа įsigaliojo naujas įstatymas, numatantis kelių transporto priemonių apmokestinimo tvarkа. Prancūzijos ekspertų vertinimu, šis įstatymas atitinka ES reikalavimus. Lietuva, kaip ir Prancūzija, pasirinko žemesnę mokesčių ribа.

Numatoma bendra kelių transporto mokesčių augimo tendencija, kuri siejama su siekiu sulyginti mokesčius visų rūšių transportui.

Prancūzijos vežėjai moka už transporto priemones įvairius mokesčius ir įmokas: registracijos, abonentinį kelių naudojimo mokestį, akcizo mokestį, kuris priklauso nuo sunaudotų degalų kiekio. Mokesčiai už transporto priemones klasifikuojami pagal kategorijas, svorį, tipа, panaudojimа.

Sausio - vasario mėnesiais Lietuvoje lankysis Prancūzijos ekspertai, kurie konkrečiai palygins dviejų šalių mokesčius, jų dydžius. ši analizė taip pat padės rengiant rekomendacijas, kaip gerinti mokesčių surinkimа, kaip juos apskaityti.

Darbo ir poilsio režimo kontrolė

Pagal "Dvynių" projektа numatyta rengti bendrus transporto priemonių patikrinimus Lietuvoje. Tokių jau buvo organizuota ne vienas. Projekto kuratorius Ericas Hoyrupas teigė, kad objektyviems apibendrinimams dar trūksta statistinių duomenų. Pagal jo subjektyvų vertinimа, Lietuvos ir Prancūzijos vairuotojų elgesys panašus, tik pažeidėjų vis dėlto Lietuvoje daugiau. Tačiau tarp jų buvo daug užsieniečių, ypač kai buvo tikrinamos transporto priemonės Lenkijos bei Baltarusijos pasienyje.

Prancūzijoje ES reglamentas dėl darbo ir poilsio režimo taikoma jau 15 metų. Sukaupta svari patirtis, padedanti tiksliau nustatyti pažeidimus. Perteikus šiа patirtį lietuviams, pažeidimų galėtų būti nustatyta daugiau.

VKTI Kontrolės skyriaus viršininko Bronius šaulinsko teigimu, Lietuvoje darbo ir poilsio režimas intensyviai pradėtas tikrinti po 2000-ųjų metų. ES narėms privalu patikrinti vienа procentа vairuotojų darbo dienų. Lietuvoje VKTI licencijuotų 4000 vežėjų įmonių turi apie 14 tūkst. transporto priemonių. Deja, VKTI inspektoriai pajėgia patikrinti vos 0,5 proc. vairuotojų darbo laiko. žinant, kad nuo 2003 metų pradžios teks tikrinti ir vidaus maršrutais važinėjančias transporto priemones (iš viso apie 70 000), patikrinimų galimybė sumažės iki 0,15 proc. šiuo metu dirbantys inspektoriai tа pačiа įmonę antrа kartа galėtų patikrinti tik maždaug po dešimties metų. Siekdama užtikrinti ES direktyvų vykdymа VKTI artimiausiais metais turės priimti į darbа daugiau nei 20 inspektorių, įsigyti atitinkamа kiekį automobilių bei kontrolei skirtos įrangos.

"Dvynių" projektas numato parūpinti VKTI penkis mikroautobusus, kuriais inspektoriai galės važinėti į patikrinimus su visa reikalinga įranga: kompiuteriais, spausdintuvais, skeneriais, svarstyklėmis ir kt.

VKTI jau įsisavino metodikа, pagal kuriа nustato darbo ir poilsio režimo pažeidimus klastojant tachografų parodymus: palenkus adatа, sustabdžius laikrodį, nuėmus tachografo dangtelį ir t. t.

Baudos

Lietuvos teisė numato galimybę darbo ir poilsio režimo pažeidėjus bausti ne tik įspėjimais, bet ir piniginėmis baudomis: vairuotojams skiriama 100-200 Lt, o įmonių savininkams arba už vežimus atsakingiems asmenims - iki 500 Lt bauda. Taip pat gali būti sustabdomas licencijos galiojimas konkrečiai transporto priemonei.

VKTI Kontrolės skyriaus viršininko nuomone, nuobaudų sistemа už darbo ir poilsio režimo nesilaikymа reikėtų tobulinti. Derėtų ne tik laipsniuoti baudas, kа taiko kelių policija už greičio viršijimа, bet, remiantis Prancūzijos patirtimi, sulaikyti per daug dirbusį vairuotojа, leisti jam išsimiegoti, pailsėti, kad tik po to šis galėtų važiuoti toliau. Dabar VKTI inspektoriai tokių įgaliojimų neturi - darbo ir poilsio režimа pažeidusį vairuotojа nubaudžia pinigine bauda ir tik pataria jam pailsėti, o realiai - leidžia važiuoti toliau.

Visai kitaip baudžiami darbo ir poilsio režimo pažeidėjai Prancūzijoje ir Belgijoje. čia iš vairuotojo pažeidėjo paimamas transporto priemonės registracijos liudijimas, automobilis statomas stovėjimo aikštelėje, o vairuotojas nukreipiamas į viešbutį pailsėti. Tai vadinama imobilizacija. Be šimtais ir tūkstančiais eurų skaičiuojamos baudos, dar tenka mokėti už viešbutį ir automobilio stovėjimа. Nesumokėjus baudos per nustatytа laikа vilkikas gali būti konfiskuojamas, parduodamas ir tais pinigais atsiskaitoma su valstybe.

Baudos Prancūzijoje už darbo ir poilsio režimo pažeidimа - nuo 135 iki 250 eurų. Jei inspektoriai nustato sukčiavimа, tachografo naudojimo pažeidimа, toks nusižengimas traktuojamas kaip labai rimtas, ir kaltininkui gresia bauda iki 20 tūkst. eurų bei vieneri metai kalėjti su galimybe bausmę atidėti vieneriems metams. šiuo atveju sprendimа priima teismas. Už nusižengimus gali būti baudžiamas ir vairuotojas, ir jį pasamdžiusi įmonė ar jos direktorius.

Prancūzijoje griežtai kontroliuojama, kad sunkvežimiai nevežtų didesnio krovinio nei leistina. Už viršsvorį iki 5 proc. numatyta bauda. Jei viršsvoris nuo 5 iki 10 proc. - automobilis dar ir privalomai nukraunamas. Jei gabenamo krovinio svoris viršija leistinа daugiau nei 10 proc. - be kitų nuobaudų, automobilis visiškai iškraunamas ir nukreipiamas į techninę apžiūrа patikrinti, ar nepažeista jo konstrukcija. Taip prancūzai siekia eismo saugumo ir sаžiningos konkurencijos. Jie apskaičiavo, kad nuolat pakraunant į automobilį prekių daugiau 5 proc., per metus vežėjo gautas pelnas siekia net 30 tūkst. eurų. Taigi bauda turi būti adekvati pažeidimui.

Tuo tarpu Lietuvoje pasitaikė atvejis, kai VKTI inspektoriai patikrino sunkvežimį, kurio krovinys du kartus (!) viršijo leistinа normа…

Bendra tarp Lietuvos ir Prancūzijos inspektorių yra tai, kad jie visus pažeidimus fiksuoja ir kaupia duomenų bazėse, o vėliau organizuoja nuoseklius patikrinimus tose įmonėse, kurių pažeidėjų yra daugiausiai nustatę.

Vienas iš ryškiausių šalių dvynių bausmių sistemų skirtumų yra tas, kad Prancūzijoje baudos sumuojamos, o Lietuvoje skiriama tik viena, bet didžiausia.

Prognozės

Lietuvos ir Prancūzijos inspektoriai tikisi, kad iki "Dvynių" projekto pabaigos Lietuva bus pasirengusi integruotis į ES: reikalingi teisės aktai bus suderinti ir priimti, jais remiantis bus organizuota kontrolė, o transporto įmonės žinos ir laikysis ES priimtinos prekių gabenimo tvarkos.

Be to, Prancūzijos ekspertai pareiškė rekomendacinio pobūdžio pastabų dėl teisės aktų leidybos tempų, jų kokybės bei keitimų: jei teisės aktai greitai ir dažnai keisis, administracijai bus sunku juos kontroliuoti, o įmonėms - laikytis.

Atsižvelgdamas į Susisiekimo ministerijos, VKTI pareigūnų, vežėjų asociacijos "Linava" įmonių geranoriškumа siekiant bendradarbiavimo, Ericas Hoyrupas pareiškė tikįs, jog Lietuva bus gera Europos Sаjungos narė.

Ericas Hoyrupas, Bronius šaulinskas

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr. 1 (25)

"Linava" informuoja

BOGDAN užkariauja Kijevа

Dėl kelionės dokumentų

Klaipėdos regiono vežėjams

Permainos keleivių vežėjų darbe

Lietuvoje ir pasaulyje

"Ford Transit Connect" - 2003 metų furgonas

"PEUGEOT PARTNER" - antrasis prisitatymas

"TRUCK STORE" - ginklas naudotų sunkvežimių rinkai užkariauti?

Italija: plius PVM

Lenkija: kuro - kiek telpa standartiniame bake

Lenkija: mokestis už automagistralę

Lietuva: Skandinaviškas dyzelinas atlaikė lietuviškа šaltį

Rusija, Baltarusija, Ukraina: vizų išdavimo tvarka bendra

Svarbiausia - įvaizdis

Vengrija: žieminė ekipiruotė - privaloma

Transporto politika

"Autobanų mokestis" - milijardus kainuojanti programa

žvilgsnis į Europos integracijа: kas padaryta ir kа reikės nuveikti kelių transporto srityje

Žinotina

"Dvynių" projektas: neišradinėkime dviračio!

2003 m. Europos transporto ir logistikos parodos

Perspektyvos

"VIKINGAS"… iš pietų

Paslaugos

KONTROLė - irgi paslauga, nors ne visi tai supranta...

Keleivinis transportas

Darbų liko ir šiems metams

Vilniuje važinės modernūs autobusai

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos Europoje

Technika

Elektronika mažina posūkio spindulį

MEGA TRAILER ir kiti

Kronika

Mirties šokis tarp liepsnojančių automobilių

Mokymas

Egzaminai - sunkesni ir brangesni

Teisė

Antstolių reforma

Tiesa ir teisingumas

Konsultacijos

Vairuotojo darbo laikas (tęsinys)

Verslo etika

Vadovo kalbos kompetentingumas

Sveikata

Ligas lemia ir asmenybės ypatumai

Automobilių sportas

čekai pradeda diktuoti madas (2002-ųjų metų sunkvežimių lenktynių apžvalga)

2003 M. SUNKVEžIMIų VARžYBų KALENDORIUS

Muziejus

Gyveno Detroite kalvis...