Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Dviratis...dar kartа...

Išvertus iš lotynų kalbos dviratis reiškia „greita koja“.

Dviračio idėja buvo žinoma seniai. Babilono, Egipto bareljefuose, Pompėjos freskose pavaizduoti dviračių prototipai. Archeologai įrodė, kad konstrukcijos, primenančios dviratį, egzistavo gerokai prieš mūsų erа Indijoje ir Kinijoje. Priimta teigti, kad pavaros grandinę išrado italų tapytojas, architektas ir mokslininkas Leonardas da Vinčis (1452-1519). Tačiau kai kurie technikos istorijos tyrinėtojai tvirtina, kad garsusis Leonardo eskizas, vaizduojantis dviratį su pedalais ir netgi grandine, iš tikrųjų buvo nupieštas kažkurio italų vienuolio XX a. septintajame dešimtmetyje. Prasta piešinio kokybė jau anksčiau vertė istorikus abejoti, ar jo autorius Leonardas, bet rankraščių tyrinėtojas Augustas Marinonis, radęs eskizа 1974 m. tvirtino, jog tai tėra negrabiai pateplioti du apskritimai tose vietose, kur dabar matomi dviračio ratai. Be to, tai yra kopija, o pats originalas neišliko. ..

Realiai apie dviratį transportа pradėta kalbėti tik 1790 m. kai prancūzas grafas de Sivrakas, ant medinių ašių užmovęs ratus, sukonstravo vadinamаjį „ratinį arklį“, važiuojanti atsispyrus į žemę.

Kol nebuvo mechaninio variklio, dviratis transportas, palyginus su triračiu arba keturračiu, turėjo esminį pranašumа – mažа masę, patogų ir lengvа valdymа. Rusų šaltiniuose tvirtinama, kad pirmаjį dviratį 1800 m. išrado baudžiauninkas iš Jekaterinburgo Jefimas Aretamonovas (1770-1841). Kai jis išvažiuodavo į gatvę, arkliai stodavosi piestu ir žalodavo pėsčiuosius (taip užrašyta to meto dokumentuose), tad išradėjas buvo žiauriai nuplaktas. Bet po metų jis su savo dviračiu nuvažiavo per 1670 kilometrų į Maskvа, į Aleksandro I karūnavimа. Teigiama, jog caras atleidęs meistrа ir jo palikuonis nuo baudžiavos.

Tačiau pasaulyje dviračio išradėju pripažintas ne J. Artamonovas, o vokietis baronas Karlas de Dreisas, nes 1816 m. jis pirmasis užpatentavo dviratį be pedalų ir nuvažiavo juo iš Leipcigo į Drezdenа.

įvairių šalių išradėjai šiа transporto priemonę nuolat tobulino. šiuo metu pasaulyje užregistruota daugiau kaip 15 000 išradimų patentų, vienaip ar kitaip susijusių su dviračiu.

1817 m. Karlas de Drezas savo dviračiui įrengė sėdynę ir vairа. Taip 1818 m. balandžio 6 d. baronas K. Drezas pademonstravo pirmаjį praktiniam naudojimui tinkamа dviratį – šiuolaikinio pirmtakа. Norint jį pasukti jau nereikėjo, kaip anksčiau, daužyti ranka priekinį ratа tai į kairę, tai į dešinę.

1839 m. škotų kalvis Kirkpatrikas Makmilanas (1813-1878) sukonstruoja dviratį, varomа pedalais. 1842 m. Makmilanas užvažiuoja ant vaiko ir pirmasis pasaulyje nusižengia eismo taisyklėms, už tai baudžiamas 5 šilingų bauda.

1855 m. vokietis F. Fišeris pedalus įrengė tarp priekinio ir galinio rato, o judesiui galiniam ratui perduoti – žvaigždutes bei varančiаjа grandinę, kaip ir šiuolaikiniuose dviračiuose.

1867 m. Liverpulo Vėlocipėde klubas tampa pirmuoju dviratininkų klubu.

1869 m. Havardo universiteto studentas Ch. T. Valteris sukonstravo dviratį – tandemа.

1870 m. prancūzas Pjeras Lalemanas, siekdamas padidinti važiavimo greitį, sukonstravo dviratį su skirtingų dydžių ratais. (Priekinio rato skersmuo 5 kartus didesnis už užpakalinio).

1870 m. anglas Semiuelis Tomasas užpatentuoja moteriškа dviratį.

1873 m. anglas Dž. Lousonas išranda grandinę dviračiui.

1874 m. anglų inžinierius Džeimsas Starlėjus (1830-1881) išranda dviračio ratа su stipinais.

1881 m. prancūzų inžinieriai, tėvas ir sūnus Pjeras (1813-1883) ir Ernestas (1849-1889) Mišo sukuria dviratį su guoliniu mechanizmu.

1882 m. anglų inžinieris Viljamas Airtonas (1847-1908) pagamino elektra varomа dviratį.

1885 m. škotų veterinarijos gydytojas Džonas Denlopas (1840-1921) pritaisė dviračiui iš pradžių pripildomas vandeniu, o vėliau ir oro pripučiamas žarneles (padangas) ir šį išradimа užpatentavo. (Iš technikos istorijos žinoma, kad pripučiamas padangas 1845 m. pirmasis išrado anglas Viljamas Tomsonas (1822-1873), tačiau tuo laiku šis išradimas neturėjo praktinio pritaikymo ir buvo užmirštas).

1885 m. dviračių masinę gamybа pradeda garsioji anglų automobilių firma „Rover“.

1887 m. prancūzas Pjeras Mišo organizuoja pirmаjа masinę dviračių gamybа.

1889 m. pirmа kartа dviračiui pritaikyta keičiama pavara.

1891 m. prancūzas Eduardas Michelinas patentuoja pirmаsias keičiamas pneumatines dviračio padangas.

1950 m. anglas Aleksas Multonas sukuria pirmа sulankstomа dviratį.

1958 m. anglų inžinierius Alesas Multonas (g. 1920) išranda nedideliais ratais sudedamа dviratį.

1979 m. amerikiečiai Richardas Forestalas ir Davidas Gordonas užpatentuoja pirmаjį gulimа dviratį.

Lietuvoje pirmieji dviračiai pasirodė apie 1890 metus Vilniuje. Jie buvo įvežami iš Vokietijos, Anglijos, Latvijos. 1870 m. mieste jų būta jau apie 300. Miesto valdžia sutiko juos gan priešiškai. 1898 m. Vilniaus dūma uždraudė važinėti dviračiais 22 miesto gatvėmis ir skersgatviais. Norintys sėsti ant dviračio turėjo išlaikyti atitinkamus egzaminus pas policmeisterį arba dviratininkų draugijoje. Dviratininkai privalėjo laikytis jiems nustatytų eismo taisyklių: naktį važinėti su žibintu, skubiai nulipti nuo dviračio ir slėpti jį po apsiaustu arba už namo kampo, jeigu pasibaidė jų sutiktas arklys.

1950 m. šiauliuose pradėtas gaminti pirmieji lietuviški dviračiai „Ereliukas“ ir „Kregždutė“.

Trumpai

1985 m. JAV Kalifornijos valstijos Sakramento miestelio vidurinės mokyklos moksleiviai sumontavo ilgiausiа pasaulyje dviratį. Juo gali važiuoti 37 žmonės.

***

Mažiausias dviratis sukonstruotas šveicarijoje: atstumas tarp priekinio ir užpakalinio ratų – 15 centimetrų.

***

Didžiausiа pasaulyje dviratį sukonstravo Danijoje dviračių prekiautojas Agneras Vestergradas. Dviračio ilgis – 22 metrai, sveria 1,5 tonos, juo gali važiuoti 34 žmonės.

***

Pirmosios dviračių lenktynės įvyko 1816 metais Vokietijoje, tačiau pirmosios oficialios – 1868 m. prie Paryžiaus. Pirmasis oficialus greičio rekordas (25 km 508 m per valandа) užregistruotas 1876 m. Kembridže, kurį pasiekė anglas Dodsas. (1972 m. Meksikoj belgas Merksas per tа patį laikа įveikė 49 km 432 m).

***

1903 m. įvyksta pirmosios „Tour de France“ dviračių lenktynės, kurias laimi prancūzas Mauricijus Garinas.

***

1995 m.spalio 3 d. Juta valstijos (JAV) trasoje F.Rompelbergas (Nyderlandai) pasiekė dviračio greičio rekordа – 268,831km/val.

***

Anglas Džonas Poteris sukonstravo dviratį lėktuvа „Jupiterį“, kurį varo žmogaus raumenų jėga. Jis pagamintas iš aliuminio folgos. Sparnų ilgis – 50 m, skridimo aukštis – 10 m.

***

1959 m. sausio 25 d. iš Londono sodininkas Volteris Stavelas išvažiavo dviračiu į kelionę... aplink pasaulį. Kelionė truko 18 metų. Jis buvo 156 šalyse. 213 kartų buvo apiplėštas. Pakeitė 6 dviračius, kurie jau buvo susidėvėję, 5 dviračius jam pavogė. Namo sugrįžo dvyliktuoju.

***

Tarptautinėje Tokijo mugėje lankytojai matė naujа dviračio variantа, sukonstruotа japono Mata Kudzio. Jis be ratlankių.

***

Japonijoje pradėti gaminti dviračiai, nudažyti tam tikrais dažais. Automobilio lempų apšviestas dviratis ima švytėti.

***

Užsukamas dviratis pagamintas Olandijoje. Jis turi 20 metrų ilgio spyruoklę. Užsukta spyruoklė varo dviratį maždaug 25 kilometrų per valandа greičiu keturis kilometrus.

***

Dviratis tampa pavojingas žmogui – tokiа netikėtа išvadа padarė Kalifornijos (JAV) gydytojai. Ne todėl, kad vis daugiau keliuose įvyksta avarijų, o todėl, kad didėja aplinkos užterštumas ir dėl to dviratininkas sugeria daugiau kenksmingų medžiagų negu pėstysis ar automobilio vairuotojas. Mokslininkai nemato kitos išeities, kaip tik griežtinti priemones miestų užterštumui mažinti ir taip bent kiek pagelbėti dviratininkams.

***

Lietuvoje didžiausiа velobusа – 7 keleiviams – sukonstravo ir 1987 m. pasigamino Vilniaus r. Bukiškių vidurinės profesinės technikos mokyklos moksleiviai.

***

Lietuvoje seniausias dviratis – tai XIX a. antrosios pusės – XX a. pradžios medinis 11,5 kg svorio – rastas drožėjo P. Puišio sodyboje netoli Jurbarko. šis namų darbo dviratis padarytas pagal K. Dreizo XIX a. pradžios „bėgiojančios mašinos“ modelį. Pagrindinės jo dalys – rėmas, ratai, sėdynė – mediniai, metalu kaustyti ratai, kai kurios detalės sukaltos vinimis.

Parengė Romualdas Razauskas

"Transporto pasaulis"
Liepa Nr. 7 (67)

"Linava" informuoja

FL ir FE – “Vikingų“ bei “Titanų“ palikuonys

Naujienos

Aktualijos

Policininkai atsisako... kyšių?

Saugaus eismo dienos aprėps visа Lietuvа

Dilerių naujienos

Su delfino ženklu

įvairenybės

Dviratis...dar kartа...

Padangos

Iš pavojingų atliekų - naudinga žaliava

Parodos

„Kцgel“ naujovės – Hanoverio tarptautinės parodos ( IAA) išvakarėse

Patirtis

AITA prezidentas: Moldovos vežėjų problemos, asociacijos tikslai ir uždaviniai

Lietuvos vežėjai – ASMAP mokymo centre

Pažintys

GYVENIMO BūDAS – VAIRUOTOJA

Servisas

Geram sunkvežimiui - geras servisas

šventės

„Motorida“ plečia verslа

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Keleivinis transportas

Autobusai su ZAZ emblema

Meistriškumo varžybose paaiškėjo geriausieji

Technika

Populiariausias iš “Renault Trucks“ giminės

“MERCEDES BENZ SAFETY TRUCK“ – ATEITIS PRASIDEDA šIANDIEN

Mokymas

Vairuotojų gretas papildys kvalifikuoti „trakeriai“

Teisė

Senaties terminas

Muziejus

EDMUNDAS RUMPLERIS IR PRIEKINIų RATų PAVARA