Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Vairuotojų gretas papildys kvalifikuoti „trakeriai“

Lina JAKUBAUSKIENė

Baigė ne visi

2004-aisiais mokytis tolimųjų reisų vairuotojo profesijos pakvietė keturios mokyklos. Moksleivių kursus pavyko surinkti dviem – Alantos technologijos ir verslo mokyklai bei Vilniaus technologijų ir verslo profesinio mokymo centrui. Alantoje pradėjo mokytis trisdešimt, Vilniuje – dvidešimt keturi moksleiviai. Baigiamuosius egzaminus laikė lygiai po pusę įstojusiųjų – penkiolika alantiškių ir dvylika vilniečių.

Mokymo programas profesinėms mokykloms padėjo rengti asociacijos „Linava“ mokymo centras. ši įstaiga nepamiršo moksleivių ir toliau. „Remiame visas profesines mokyklas, rengiančias vairuotojų pamainа vežėjų įmonėms. įvertiname jų mokymo programas, aprūpiname mokomаja medžiaga, organizuojame seminarus, mokymus tiek moksleiviams, tiek pedagogams, rengiame išvykas į transporto įmones, deriname kursinių darbų temas“, - pasakojo asociacijos „Linava“ mokymo centro direktorius Julius Salenekas.

Būsimieji vairuotojai mokėsi tiek bendrųjų dalykų, tiek specialybės teorijos bei praktikos. Moksleiviai įgijo užsienio kalbų, automobilių techninės priežiūros, transporto logistikos, transporto geografijos ir kitų teorinių žinių. Be to, jie mokėsi vairavimo, kelių eismo taisyklių, saugaus eismo, susipažino su informacinių ir ryšio priemonių naudojimu, krovinių vežimo kelių transportu, muitinės procedūrų taisyklėmis, teisės pagrindais ir pan.

Abi mokyklos surinko skirtingа moksleivių kontingentа. Dauguma į Alantа susirinkusių būsimųjų vairuotojų – vyresnio amžiaus, kai kurie jau dirbantys panašų darbа, nusprendę patobulinti savo žinias bei pakelti kvalifikacijа. Dirbantieji moksleiviai derino mokslus su darbu bei sėkmingai vykdė mokymo programа. Kai kurie iš jų netgi spėjo baigti dar vienus mokslus – penki moksleiviai papildomai įgijo automechaniko profesijа. Baigę mokslus, visi alantiškiai jau turi C, o keturi – ir E vairuotojo kategorijas. Tuo tarpu vilniečių surinktoje grupėje daugiausia moksleivių atėjo tik baigę vidurinę mokyklа. Amžiaus cenzas jiems leido įgyti C kategorijа, kuri dar nesuteikia teisės dirbti tarptautinių reisų vairuotojais. Tačiau mokyklos vadovai tikisi, kad, išlaikę kvalifikacinius egzaminus, bent pusė baigusiųjų grįš prie įsigytosios profesijos ir po metų kitų papildys tarptautinių maršrutų vairuotojų gretas.

Egzaminai

Birželio pabaigoje abiejų mokyklų absolventai atsiskaitė už dvejus mokslo metus.

„Keletas moksleivių prieš egzaminus paprašė akademinių atostogų bei išvyko padirbėti į užsienį. Tris teko išbraukti kaip nedrausmingus ar neįvykdžiusius mokymo programos. Tačiau tie, kurie liko, turi tvirtа motyvacijа ir, manau, tikrai dirbs tolimųjų reisų vairuotojais“, - prieš egzaminus kalbėjo Alantos technologijos ir verslo mokyklos direktorius Vladas Pusvaškis.

Pirmаjа dienа abiejų mokyklų moksleivių laukė teorinių žinių patikrinimo testas. Moksleiviai privalėjo atsakyti į šimtа klausimų, apimančių pačias įvairiausias transporto sritis. Tikrinta, kaip būsimieji vairuotojai išmano vežimų technologijа, tarptautinių vežimų organizavimа, techninius reikalavimus transporto priemonėms. Moksleiviai privalėjo žinoti, kokie reikalavimai taikomi vairuotojų darbo ir poilsio režimui, skaitmeniniams tachografams. Tikrintos ir CMR konvencijos, muitinės procedūrų, ekspedicijos, draudimo žinios. Po keletа klausimų pateikta apie automobilių sandarа, jų diagnostikа ir techninę priežiūrа. Abiejų mokyklų moksleiviai su gana sudėtingomis testo užduotimis susitvarkė neblogai: trijų Vilniaus technologijų ir verslo profesinio mokymo centro moksleivių žinios įvertintos dešimčia, trijų – devyniais, trijų – aštuoniais ir trijų – šešiais balais. Neatsiliko ir alantiškiai: keturių žinios įvertintos aukščiausiai – dešimčia balų, šeši gavo devynetus, po vienа moksleivį – aštuonetа, septynetа, šešetа ir penketа.

Antrаjа dienа, sėkmingai įveikę teorinį patikrinimа, moksleiviai laikė praktinį egzaminа. „Praktinių mokymų mūsų moksleiviams ypač trūko. Keletas Vilniaus bendrovių sutiko supažindinti būsimuosius vairuotojus su automobilių technine priežiūra, bendradarbiavome su bendrovėmis „Transmitto“, „Klion“, teikusiomis visokeriopа pagalbа. Nuoširdžios paramos sulaukėme ir iš asociacijos „Linava“ mokymo centro, pagelbėjusio literatūra bei surengusio seminarа „Krovinių vežimas tarptautiniais maršrutais. Krovinius lydintys dokumentai“. Tačiau būtų labai šaunu, jei mokykla turėtų savo transporto priemonę – tada moksleiviai galėtų kur kas geriau pasirengti būsimam darbui“, – praktinio būsimųjų vairuotojų rengimo problemas dėstė būsimųjų vairuotojų grupės vadovas Edmundas Brazis. Nepaisant to, su praktinėmis užduotimis vilniečiai moksleiviai susidorojo neblogai. Moksleiviai atsakinėjo į jiems pateiktus klausimus apie vilkiko sandarа, jo sistemas. Vilkikа egzaminui paskolino UAB „Transmitto“, kurios vairuotojas ekspeditorius Janas Malyško buvo ir vertinimo komisijos narys. Antrojoje egzamino dalyje moksleiviai pagal skirtingus duomenis privalėjo apskaičiuoti nurodytos kelionės optimalų maršrutа, jos trukmę, vilkiko kuro sаnaudas, pagal pateiktа užsakymo paraiškа pildė CMR važtaraštį. Dviejų Vilniaus profesinės mokyklos moksleivių žinios įvertintos dešimtukais, keturių – devynetais ir šešių – aštuonetu.

Vairavimo egzaminui vilniečiai rengėsi bendrovėje „Fajetonas“. Dešimt moksleivių baigdami mokslus jau buvo išlaikę vadinamаjį mokyklinį teorinį bei praktinį egzaminus C kategorijai gauti. Pasak E. Brazio, kitais metais visi šiųmečiai absolventai galės lengvatinėmis sаlygomis mokykloje pasirengti ir išlaikyti C ir E kategorijos egzaminus.

Dar lengviau su teorinėmis užduotimis susidorojo Alantos technologijos ir verslo mokyklos absolventai. Nenuostabu: mokykla turi savo transporto priemonę – pavažinėtа, bet puikiai prižiūrėtа vokiečių dovanotа MAN, tad vilkikas jiems nėra naujiena. Pirmаjа egzamino dalį, kurios užduotys – patikrinti autotraukinio techninę būklę, ištaisyti nurodytus gedimus bei parengti automobilį tarptautiniam krovinių vežimui – visi moksleiviai įvykdė puikiai. Gerai sekėsi ir pildyti krovinio lydraščius, pasirinkti papildomus dokumentus, reikalingus vežti krovinį, bei nustayti optimalų maršrutа. Visų Alantos profesinės mokyklos moksleivių praktinės žinios įvertintos aukščiausiais balais – dešimtukais.

Ateitis

„Nors mokslus dėl įvairių priežasčių baigė tik pusė priimtųjų moksleivių, tačiau iš jų, ko gero, išeis puikūs vairuotojai. Turėjome ne vienа moksleivį iš vadinamųjų vairuotojų dinastijų – tėvai ar giminaičiai dirba tolimųjų reisų vairuotojais, tad darbo specifika jiems žinoma. Gaila, kad negalime išleisti specialistų, jau galinčių vairuoti vilkikus: vis tas amžiaus cenzas, suteikiantis tokiа teisę tik sulaukusiems 22-ejų. Tačiau tikimės, kad sulaukę reikiamo amžiaus jie būtinai grįš prie įsigytosios profesijos ir išvažiuos į Europos kelius“, – pasakojo vilniečių mokytojas E. Brazis.

Motyvacijos nestinga ir Alantos mokyklos moksleiviams. Visi kalbintieji absolventai vieningai teigė – dirbsime vairuotojais. Dauguma jų jau dirba ar turi susiradę darbus. „Didžioji dalis mūsų moksleivių įsidarbino dar atlikdami praktikа. Tokių, kurie baigę mokslus būtų priversti eiti į darbo biržа, tikrai neturime. Darbdaviai važiuoja ir skambina į mokyklа ištisus metus – nespėjame rengti jiems susitikimų su moksleiviais. Beje, darbdaviai domisi ne tik būsimaisiais vairuotojais – labai paklausūs ir kitų mūsų rengiamų specialybių absolventai. Gaila, kad dauguma abiturientų vis dar renkasi aukštаsias mokyklas, o kvalifikuotų darbininkų šaliai labai trūksta“, – kalbėjo V. Pusvaškis.

Rengti pamainа dabartiniams vairuotojams bei kelti jų kvalifikacijа verčia gyvenimas – nenumaldomai artėja rugsėjo 10-oji, kai įsigalios Europos Parlamento tarybos dekretas „Dėl tam tikrų kelių transporto priemonių kroviniams ir keleiviams vežti vairuotojų pradinės kvalifikacijos kėlimo“. Juo remiantis, Lietuvos teisės aktuose privaloma įteisinti vairuotojų pradinės kvalifikacijos reikalavimus, kurie taikomi aukštesnei nei B kategorijai.

Praėjusių metų rugsėjį tarptautinių maršrutų vairuotojų kursus, be vilniečių ir alantiškių, surinko Alytaus bei Kėdainių profesinio rengimo centrai. Taigi ateinančiais metais baigiamuosius egzaminus jau laikys keturios šalies moksleivių grupės, o vairuotojų gretas, tikėkimės, papildys kelios dešimtys kvalifikuotų, puikiai teoriškai bei praktiškai parengtų vairuotojų.

"Transporto pasaulis"
Liepa Nr. 7 (67)

"Linava" informuoja

FL ir FE – “Vikingų“ bei “Titanų“ palikuonys

Naujienos

Aktualijos

Policininkai atsisako... kyšių?

Saugaus eismo dienos aprėps visа Lietuvа

Dilerių naujienos

Su delfino ženklu

įvairenybės

Dviratis...dar kartа...

Padangos

Iš pavojingų atliekų - naudinga žaliava

Parodos

„Kцgel“ naujovės – Hanoverio tarptautinės parodos ( IAA) išvakarėse

Patirtis

AITA prezidentas: Moldovos vežėjų problemos, asociacijos tikslai ir uždaviniai

Lietuvos vežėjai – ASMAP mokymo centre

Pažintys

GYVENIMO BūDAS – VAIRUOTOJA

Servisas

Geram sunkvežimiui - geras servisas

šventės

„Motorida“ plečia verslа

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Keleivinis transportas

Autobusai su ZAZ emblema

Meistriškumo varžybose paaiškėjo geriausieji

Technika

Populiariausias iš “Renault Trucks“ giminės

“MERCEDES BENZ SAFETY TRUCK“ – ATEITIS PRASIDEDA šIANDIEN

Mokymas

Vairuotojų gretas papildys kvalifikuoti „trakeriai“

Teisė

Senaties terminas

Muziejus

EDMUNDAS RUMPLERIS IR PRIEKINIų RATų PAVARA