Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Su delfino ženklu

Kas pusmetį apžvelgiant keleivinio transporto įmonių veiklos statistinius duomenis, tenka liūdnai konstatuoti: ir vėl prasčiausias rodiklis – katastrofiškai pasenęs autobusų ir troleibusų parkas. šiuo metu apie 75 proc. asociacijai „Linava“ priklausančių įmonių transporto priemonių – per dešimt metų senumo. Taigi skaičiai šaukte šaukia – atsinaujinti būtina…

šalyje naujais autobusais prekiauja ko ne visų žymiausių Europos keleivinio transporto priemonių gamintojų atstovai. šįkart – pokalbis su UAB „Transmitto“ darbuotoju, „Irisbus“ vadybininku Sigitu Draukšu.

- Prieš keletа metų Europos keliuose atsirado autobusai su stilizuotu delfino ženklu. Parodoje „Busworld Europe“ Kortrijke (Belgija) „Irisbus“ stendas buvo bene didžiausias ir įspūdingiausias. Kada ir kodėl delfinas pakeitė net keleto ankstesnių autobusų gamintojų prekinius ženklus?

- Koncernas „Irisbus“ susikūrė 1999-aisiais, susivienijus dviem automobilių gamybos milžinams IVECO ir „Renault“. į naujаjį koncernа tuomet įėjo ne tik tokie garsūs automobilių gamintojai kaip „Renault“, IVECO, „Karosa“, „Ikarus“ bet ir keletas mažesnių, ne tokių žinomų autobusų bei jų aksesuarų gamintojų. Nuo 2003-iųjų šimtа procentų „Irisbus“ akcijų valdo IVECO, kuriai taip pat atiteko teisė pardavinėti naujus ir naudotus „Irisbus“ autobusus, juos aptarnauti bei remontuoti. Ankstesnių prekinių ženklų ant koncerne gaminamų autobusų nebeliko prieš porа metų – tada nutarta, kad visus „Irisbus“ autobusus ženklins stilizuotas delfinas.

šiuo metu „Irisbus“ – vienas iš pirmaujančių keleivinio transporto priemonių gamintojų pasaulyje. Per 3,5 tonų automobilių sektoriuje „Irisbus“ autobusai sudaro 23,9 proc. rinkos ir užima antrаjа vietа Europoje. „Irisbus“ pirmauja turistinių ir miesto bei priemiesčio autobusų gamyboje. 2005-aisiais tiek Europos, tiek Azijos rinkai parduota 8 512 įvairių tipų bei dydžių keleivinių transporto priemonių.

- Skaičiai įspūdingi. Kada įkurtas „Transmitto“ padalinys, prekiaujantis „Irisbus“ koncerno autobusais?

- IVECO transporto priemonėmis prekiaujanti bendrovė „Transmitto“ atskirа padalinį prekiauti autobusais įkūrė 2004-aisiais. To pageidavo gamintojai. Manau, bendrovė, priėmusi tokį sprendimа, nenusivylė: jau pirmaisiais metais visos į reklamа investuotos lėšos atsipirko. Antraisiais darbo metais pardavėme po dešimtį didelių autobusų bei IVECO „Daily“ mikroautobusų. šiemet, įpusėjus metams, jau pardavėme daugiau ne dešimt mini autobusų. Populiariausi Lietuvoje „Irisbus“ gaminiai – tarpmiesčio vežimams skirti „Daily“ bei „Axer“. Pastarasis mėgiamas ne tik Lietuvoje – specialistų manymu, tai vienas iš labiausiai vykusių „Irisbus“ modelių. Daugiausia šių transporto priemonių mūsų šalyje įsigijo ne šalies keleivių vežėjai, o bendrovės, vežiojančios jais savus darbuotojus. Keletа „Axer“ nupirko Krašto apsaugos ministerija. Tuo tarpu keleivių vežėjams labiau patiko nedidelis „Daily“. Mini bei midi autobusai mūsų šalyje itin paklausūs. Beje, vežėjai dažniausiai įsigyja Lietuvoje įrengtus “Daily“. Taip sutaupoma 10-20 proc. autobusui įsigyti reikalingų lėšų.

- Kokias naujoves autobusų pirkėjams pastaruoju metu siūlo „Irisbus“?

- šioks toks sаstingis naujų autobusų rinkoje atsirado pereinant nuo Euro 3 prie Euro 4 variklių. Autobusai su Euro 4 varikliais, be abejo, brangesni, todėl vežėjai kurį laikа nedrįso jų pirkti. Tačiau šiuo metu ledai jau pajudėjo, ir prekyba vyksta kaip ir anksčiau.

IVECO, kaip žinia, Euro 4 normoms pasiekti pasirinko vadinamаjа SCR (selektyvinės katalitinės redukcijos) technologijа. IVECO jau gamina ir variklius, atitinkančius Euro 5 reikalavimus.

„Irisbus“, pateikdama klientams Euro 4 variklius, drauge pristatė ir visiškai naujus autobusų modelius. Keleivinio transporto rinkoje atsirado keletas naujų vardų: „Arway“, „Crossway“. Atnaujinti ir senieji „Daily“ bei „Domino“– pasikeitė ne tik jų varikliai, agregatai, bet ir dizainas.

„Arway“ jau buvo plačiau pristatytas jūsų žurnale (Transporto pasaulio Nr. 2), tad apie jį daug nepasakosiu.

„Crosway“ pirmа kartа pristatytas autobusų mugėje „Autotec“ Brno, birželio pradžioje. Autobusas – priemiestinis, jame gali būti montuojamas IVECO TECTOR 6 ar IVECO CURSOR 8 variklis. Gaminamas dešimties ir dvylikos metrų ilgio. Mūsų vežėjams, ieškantiems vidutinės klasės autobusų, turėtų ypač patikti trumpesnis „Crosway“ modelis. į naujаjį autobusа gali būti montuojamos mechaninės ZF 6S ar automatinės „Voith“ pavarų dėžės.

Ypač įspūdingas atnaujintas turistinis „Irisbus“ modelis – „Domino“. Jis pakeitė prieš tai buvusius du populiarius modelius: „Iliade“ ir senаjį „Domino“. Kėbulа gamina bendrovė „Orlandi, šiuo metu taip pat įeinanti į „Irisbus“ sudėtį. Autobuso dizainas itin įspūdingas, jame gali įžvelgti italų dizainerių mokyklos išskirtinių bruožų. „Domino“ ilgis – 12 470 mm, plotis – 2 550, bazė – 6 150 mm. Vietų sėdėti – 55+1+1. Variklis – 430 AG IVECO CURSOR 10, atitinkantis Euro 4 reikalavimus. Pavarų dėžė – „ZF Tronic 12“.

Dar viena „Irisbus“ naujovė – nuo ateinančių metų maršrutiniai, priemiesčio bei mokykliniai autobusai bus gaminami tik „Karosa“ gamykloje čekijoje, Vysoke Myto mieste.

- Pagrindiniai reikalavimai šiuolaikiniams autobusams – saugumas bei ekologiškumas. Kа naujo „Irisbus“ siūlo šiose srityse?

- „Irisbus“ ekologijai bei saugumui nuo seno skiria itin daug dėmesio. Koncernas gamina suslėgtomis dujomis varomus autobusus, kurie ekologiškumu pranoksta varomus Euro 5 varikliais. Tokie autobusai itin populiarūs Vakarų Europos miestuose, gaila, kad mūsų šalyje jų kol kas nėra. Dujinės įrangos gamintojai siūlo vežėjams ne tik naujus tokius autobusus: dirbti suslėgtomis dujomis galima pritaikyti senuosius, kurių varikliai itin teršia aplinkа. žinoma, dujomis varomiems autobusams aptarnauti reikia visai naujos infrastruktūros, tačiau, manau, jai sukurti būtų galima panaudoti ir lėšas iš Europos Sаjungos ekologinių fondų. Tam tereikia geros politikų valios.

Italijos sostinėje Romoje kol kas važinėja ir vienintelis „Irisbus“ vandeniliu varomas keleivinis autobusas. Kol kas tai tik eksperimentinis modelis, tačiau brangstant tradiciniams degalams, visi gamintojai turės rimtai galvoti apie alternatyvius kuro šaltinius.

„Irisbus“ kartu su „škoda“ gamina dar vienа ekologiškа transporto priemonę – troleibusus. Jų gamintojai dalyvauja ir Kaune paskelbtame konkurse naujiems troleibusams pirkti.

Koncerno konstruktoriai rūpinasi ir keleivių saugumu: visų autobusų sėdynėse montuojami saugos diržai, įdiegtos elektroninės stabdžių bei stabilumo sistemos. „Irisbus“ autobusai atliko visus saugumo testus ir pripažinti atitinkančiais pačius griežčiausius saugumo reikalavimus.

Artimiausiu metu „Irisbus“ pateiks ir dar vienа naujovę – pusiau žemagrindį miesto autobusа. Kaip žinia, tokie autobusai tampa vis populiaresni: jie šiek tiek pigesni nei žemagrindžiai, tačiau keleiviams ne mažiau patogūs.

- „Irisbus“ turi ir garsųjį „Civis“...

- šį Prancūzijoje gaminamа modelį galima drаsiai pavadinti ateities autobusu. Jį valdo optinė automatinė sistema, dirbanti be vairuotojo. Nors jis saugumo sumetimais kabinoje vis dėlto turi būti, tačiau pagrindinis jo darbas – užvesti variklį bei kontroliuoti autobuso būklę. „Civis“ veikimo principas nėra sudėtingas: priešais priekinį buferį sumontuota kamera, nukreipianti autobusа važiuoti pagal specialias kelyje nubrėžtas linijas. Kamera sujungta su kompiuteriu, kuris ir valdo autobusа. Manau, tai labai perspektyvi transporto rūšis, apie kuriа rimtai galėtų pagalvoti ir mūsų didžiųjų miestų „galvos“. „Civis“ įdiegti kur kas paprasčiau ir pigiau, nei nutiesti tramvajaus bėgius. Be to, ši transporto priemonė gali vartoti net trejopus energijos šaltinius: į jа gali būti montuojamas mažai teršiantis aplinkа įprastas vidaus degimo variklis, elektros baterijos ar troleibuso įranga (energija gaunama laidais).

Sakyčiau, naujojo „Civis“ netgi negalima būtų pavadinti autobusu – tai transporto sistema, sujungianti autobuso, tramvajaus bei metro privalumus. Transporto priemonė važiuoja labai tyliai, minimaliai teršia aplinkа, o tai labai svarbu smogo kamuojamiems mūsų didiesiems miestams. žemagrindis „Irisbus Civis“ – 18,3 m ilgio, keturių durų, salone telpa 120 keleivių – taigi transporto priemonė pakankamai talpi vežti didžiulius keleivių srautus bei išvaduoti miestа nuo transporto spūsčių….

- Ir pabaigai – šiek tiek apie prekybos autobusais perspektyvas.

- Kol kas prekyba naujais autobusais mūsų šalyje dar vyksta vangokai. Tačiau daugelio miestų bei rajonų transporto priemonių parkai tokie pasenę, kad juos atnaujinti tiesiog būtina. Pastaruoju metu naujomis transporto priemonėmis domisi vis daugiau šalies vežėjų – skambina, teiraujasi apie įsigijimo sаlygas. Todėl tikiuosi, kad mūsų verslo perspektyvos – pačios šviesiausios. Vežėjai turėtų suprasti, kad pirkti pavažinėtus autobusus – netoliaregiška išeitis, tik labai trumpam pagerinanti parko būklę. Ateitis priklauso naujiems autobusams.

- Kа gi, belieka palinkėti sėkmės ir padėkoti už pokalbį…


Kalbėjosi Lina JAKUBAUSKIENė


"Transporto pasaulis"
Liepa Nr. 7 (67)

"Linava" informuoja

FL ir FE – “Vikingų“ bei “Titanų“ palikuonys

Naujienos

Aktualijos

Policininkai atsisako... kyšių?

Saugaus eismo dienos aprėps visа Lietuvа

Dilerių naujienos

Su delfino ženklu

įvairenybės

Dviratis...dar kartа...

Padangos

Iš pavojingų atliekų - naudinga žaliava

Parodos

„Kцgel“ naujovės – Hanoverio tarptautinės parodos ( IAA) išvakarėse

Patirtis

AITA prezidentas: Moldovos vežėjų problemos, asociacijos tikslai ir uždaviniai

Lietuvos vežėjai – ASMAP mokymo centre

Pažintys

GYVENIMO BūDAS – VAIRUOTOJA

Servisas

Geram sunkvežimiui - geras servisas

šventės

„Motorida“ plečia verslа

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Keleivinis transportas

Autobusai su ZAZ emblema

Meistriškumo varžybose paaiškėjo geriausieji

Technika

Populiariausias iš “Renault Trucks“ giminės

“MERCEDES BENZ SAFETY TRUCK“ – ATEITIS PRASIDEDA šIANDIEN

Mokymas

Vairuotojų gretas papildys kvalifikuoti „trakeriai“

Teisė

Senaties terminas

Muziejus

EDMUNDAS RUMPLERIS IR PRIEKINIų RATų PAVARA