Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Iš pavojingų atliekų - naudinga žaliava

Lina JAKUBAUSKIENė

Sankaupos mažės

Automobilių padangos – ne tik kenksminga, pavojinga, bet ir sunkiai natūraliomis sаlygomis yranti atlieka. Kasmet į mūsų šalį įvežama apie 10–12 tūkst. tonų naujų ir pavažinėtų padangų. Turint omeny, kad nuo pat Nepriklausomybės atkūrimo padangų utilizavimu rimtai nebuvo rūpinamasi, tegalima įsivaizduoti, kiek jų prisikaupė miškuose, paežerėse, vandens telkinių dugne, kiek saugoma įmonių teritorijose...

Iki šiol saugojimas specialiose aikštelėse mūsų šalyje buvo vienas iš populiariausių sudėvėtų padangų kaupimo būdų. Kad jis nėra saugus, ne kartа įsitikinta: didžiule ekologine nelaime tapo neva žaibo sukeltas gaisras „Egaprio“ padangų saugojimo aikštelėje Trakų rajone, šiek tiek mažesnių nuostolių atnešė šiųmetis gaisras vienos iš Panevėžio įmonių teritorijoje. Ugniagesių teigimu, guminis automobilių „apavas“ – itin degi medžiaga, tad kilusį gaisrа lokalizuoti nepaprastai sunku. Be to, ne specialiose krosnyse degančios padangos į aplinkа išmeta itin nuodingų medžiagų, ilgam užteršiančių aplinkа, nusėdančių grunte, žmonių organizmuose bei tampančių uždelsto veikimo ekologine bomba.

Už aplinkos apsaugа atsakingi valdininkai ilgа laikа nesprendė ar nenorėjo spręsti padangų utilizavimo problemos. Nedaug tepagelbėjo Aplinkos ministerijos sumanyta mokesčio už padangų utilizavimа tvarka, numačiusi apmokestinti į šalį naujas ar padėvėtas padangas įvežančius importuotojus. Kadangi iki pat 2004-ųjų šalyje nebuvo nė vienos bendrovės, besiverčiančios sudėvėtų padangų perdirbimu ar sunaikinimu, importuotojai tik mokėjo nežinia kam skiriamus taršos mokesčius, nes sudėvėtų padangų surinkimo tvarka neveikė. Dėl to kentėjo ir padangų importuotojai, ir dvigubа mokestį už padangų utilizavimа daugybę metų mokėję šalies vežėjai.

šiauliečių įmonėje

„Pirmаja kregžde“ šalies padangų utilizavimo srityje tapo 2004-aisiais šiaulių bendrovėje „Metaloidas“ pradėjęs veikti padangų perdirbimo cechas. Pirmа kartа gamykloje lankėmės 2004 metų rugpjūtį – įrengimams dar nepradėjus veikti visu pajėgumu. šiauliečiai tuomet žadėjo per parа perdirbti apie 14 t, per mėnesį – apie 500 t, per metus – apie 6,5 tūkst. t padangų. Iki 2004 metų pabaigos bendrovės cechuose perdirbta 1200 tonų padangų.

„Metaloido“ cechuose naudotos lengvųjų automobilių, sunkvežimių bei traktorių padangos perdirbamos į antrines žaliavas vadinamuoju mechaniniu baro-destrukciniu metodu. Automobilių „apavas“ virsta gumos miltais, metalo laužu (gaunamų atskyrus kordа) bei tekstilinio kordo atliekomis. Patentuota ir licencijuota perdirbimo įranga pirkta iš Permės „Astor“ mokslinės gamybinės įmonės.

Iki virsta gumos miltais, padangos turi praeiti keletа etapų. Iš pradžių jos susmulkinamos: padanga supjaustoma į keletа gabalų, tuo pačiu atskiriant dalį metalinio kordo. Tada, jau susmulkintos, jos suspaudžiamos presais, o likęs kordas galutinai pašalinamas magnetinu separatoriumi. Kitais specialiais separatoriais atskiriamas tekstilinis kordas. Likusi guminė dalis sumalama ir virsta įvairaus stambumo miltais. Gautų miltų skersmuo, pagal kliento pageidavimus, gali būti nuo 0,1 iki 3 mm.

Naudotų padangų surinkimui įmonės teritorijoje pagal naujausius Europos Sаjungos reikalavimus buvo įrengta aikštelė. Perdirbimo įmonės teritorijoje saugoma iki 220 tonų panaudotų padangų. Pradėdami darbus, per metus šiauliečiai ketino pagaminti apie 3300 tonų gumos miltų, 1350 t metalo laužo bei 1150 t tekstilinio kordo frakcijos.

Naujovės

Praėjusiais metais „Metaloidas“ dirbo visu pajėgumu. Dar prieš metus, kalbantis su bendrovės darbuotojais telefonu, jie žadėjo plėsti padangų perdirbimo linijа, įdiegti naujа technikа, galėsiančiа perdirbti daugiau žaliavos. „Artimiausi laiku ketiname plėstis, įsigyti papildomos įrangos bei modernizuoti senаjа. Tada galėsime ne tik priimti daugiau padangų, bet ir pagaminti daugiau gumos miltų, kurių paklausa – didžiulė“, – teigė tuomet „Metaloido“ gamybos skyriaus vadovas Sergėjus Samarinas.

šiauliečiai pažadа įvykdė. šių metų gegužės pabaigoje „Metaloide“ jau veikė du kur kas našesni nauji padangų smulkinimo įrenginiai. Juos bendrovė įsigijo iš Taivanio. Pasak padangų perdirbimo cecho vadovo Virginijaus šimkaus, naujųjų įrenginių pajėgumas gerokai didesnis, o padangų smulkinimo savikaina – mažesnė. Dabar per metus šiauliečiai ketina perdirbti apie 11 tūkst. tonų padangų.

Naudinga žaliava

Gumos miltus naudoti galima būtų daug kur. „Mūsų gaminiai naudojami stogo, grindų dangų gamybai, iš gumos miltų gauta medžiaga tinka stadionams, sporto aikštynams bei salėms iškloti. Jа galima naudoti ir žemės ūkyje – gumine danga išklotos fermų grindys yra sterilios, minkštos bei šiltos. Mums vienintelis šios medžiagos trūkumas – ji labai patvari, tad tarnauja ilgai ir keisti jа tenka nedažnai“, - teigė V. šimkus. Be to, žaliava naudojama ir keliams tiesti: įdėjus tam tikrа gumos miltų kiekį, pagerėja asfalto sudėtis. Beje, gumos miltai gali būti dedami tik tuo atveju, kai asfaltas gaminamas vadinamuoju šaltuoju būdu. Taip pagaminta kelio danga yra šiurkštesnė, geriau atlaiko automobilių apkrovas. Pasak specialistų, asfalto gamyba šaltuoju metodu nesukelia „šiltnamio efekto“, dėl kurio pastaruoju metu susirūpinę pasaulio mokslininkai. Mūsų šalyje šaltasis asfalto gamybos būdas nėra labai paplitęs, tad ir gumos miltai tarp kelininkų nėra paklausūs.

Kaip teigė V. šimkus, apie 20 proc. jų gaminių iškeliauja į Rusijа, 75 proc. – į Vakarų šalis ir tik 5 proc. lieka Lietuvoje. Gumos miltų naudojimas – labai sezoniškas, todėl daugiausia gumos granulių realizuojama šiltuoju metų laiku. Tuo metu šiauliečiai pagamina apie 500 t gumos miltų per mėnesį, tačiau jų poreikis – kur kas didesnis. Dar daugiau gumos miltų pirktų Rusija, nors ten, pasak V. šimkaus, ir veikia daugybė panašaus profilio įmonių.

šiauliečių gaminamų gumos miltų kaina – 130–150 eurų už tonа. Pasak V. šimkaus, gaminio kokybę, tuo pačiu ir kainа, lemia daugybė veiksnių: kokybę gali nepataisomai sugadinti kad ir prieš perdirbimа švariai nenuplautos padangos – patekusias žemes ar šiukšles iš gumos miltų išrinkti labai sudėtinga. Nekokybiški gumos miltai byra ir iš lengvųjų automobilių padangų – jose daug tekstilinio kordo.

Už atvežtа padangų tonа, priklausomai nuo jų kiekio, šiauliečiai ima apie 200 litų mokestį.

"Transporto pasaulis"
Liepa Nr. 7 (67)

"Linava" informuoja

FL ir FE – “Vikingų“ bei “Titanų“ palikuonys

Naujienos

Aktualijos

Policininkai atsisako... kyšių?

Saugaus eismo dienos aprėps visа Lietuvа

Dilerių naujienos

Su delfino ženklu

įvairenybės

Dviratis...dar kartа...

Padangos

Iš pavojingų atliekų - naudinga žaliava

Parodos

„Kцgel“ naujovės – Hanoverio tarptautinės parodos ( IAA) išvakarėse

Patirtis

AITA prezidentas: Moldovos vežėjų problemos, asociacijos tikslai ir uždaviniai

Lietuvos vežėjai – ASMAP mokymo centre

Pažintys

GYVENIMO BūDAS – VAIRUOTOJA

Servisas

Geram sunkvežimiui - geras servisas

šventės

„Motorida“ plečia verslа

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Keleivinis transportas

Autobusai su ZAZ emblema

Meistriškumo varžybose paaiškėjo geriausieji

Technika

Populiariausias iš “Renault Trucks“ giminės

“MERCEDES BENZ SAFETY TRUCK“ – ATEITIS PRASIDEDA šIANDIEN

Mokymas

Vairuotojų gretas papildys kvalifikuoti „trakeriai“

Teisė

Senaties terminas

Muziejus

EDMUNDAS RUMPLERIS IR PRIEKINIų RATų PAVARA