Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Automobilių lenktynės

Automobilis buvo išrastas XIX šimtmečio pabaigoje ir greitai tapo populiaria susisiekimo priemone, o automobilininkai sukūrė naujа sporto šakа. Kokiа naudа duoda automobilių lenktynės? šis klausimas iškilo jau seniai.

Automobilių raidos istorija pateikė tvirtа atsakymа: kūrybinės minties, naujausių technikos pasiekimų, lenktynininkų drаsos ir meistriškumo egzaminas. Automobilių konstruktoriai įdėmiai seka lenktynes arba rekordinius važiavimus, sulaikę kvapа stebi kiekvienа jų truktelėjimа. Jiems lenktyninis automobilis – tyrimų objektas, pasufleruojantis, kaip padidinti greitį, pastovumа, sumažinti svorį, svarbus mokslinių tyrimų ir savo patirties papildymas.

Pirmosios pasaulyje automobilių lenktynės įvyko 1894 m. birželio 13 d. Paryžiuje. į startа išvažiavo 102 mašinos su visų anuo metu egzistavusių tipų varikliais (pneumatiniu, elektriniu, vidaus degimo ir net gariniu). Parengiamajame važiavime daugiau kaip pusė mašinų nepajudėjo iš vietos. Dalyvauti pagrindinėse varžybose buvo leista tik 14 benzininių automobilių ir 7 gariniams. Trasа įveikė 13 benzininių ir 2 gariniai. Užėmęs pirmаjа vietа benzininis automobilis važiavo vidutiniu 20,8 km/val greičiu… Greičiausiai atstumа nuo Paryžiaus iki Ruano (126 km) nuvažiavo prancūzų konstruktorius Emilis Levasioras. Jis ir yra pirmasis automobilių lenktynių čempionas. (Kai kurie šaltiniai nurodo, jog pirmosios automobilių lenktynės, kurias organizavo prancūzų žurnalo “Dviratis“ redaktorius M. Fosijeras, įvyko 1887 m. kovo 20 d., tačiau jose dalyvavo tik vienas lenktynininkas prancūzas Georgesas Boutonas automobiliu su gariniu varikliu).

1895 m. įvyko pirmosios oficialios lenktynės. Jos galutinai įrodė, kad benzininis automobilis yra pranašesnis. Lenktynių nugalėtojas vėl buvo E. Levasioras: 1200 km ilgio maršrutа Paryžius – Bordo – Paryžius dviviečiu automobiliu su benzininiu 4 AG galingumo varikliu jis įveikė per 48 val. 47 min., pasiekęs vidutinį 24,42 km/val greitį. Lenktynininkas finišavęs pareiškė: “Tai beprotybė! Aš važiavau iki 30 kilometrų per valandа greičiu!“ Lenktynes baigė 8 benzininiai (iš 29 startavusių) ir vienas garinis (iš 15), kuris atvyko paskutinis. Finišo vietoje, pažymint benzininių automobilių eros pradžiа, buvo pastatytas paminklas.

1893 m. gegužės 1 d. automobilių lenktynėse Prancūzijoje žuvo pirmasis vairuotojas (markizas de Montenjakas).

1900 m. Niujorko verslininko Gordono Beneto iniciatyva įvyko pirmosios taptautinės automobilių lenktynės “Tarptautinė taurė“, vėliau pervardytos Gordono Beneto trofėjaus autolenktynėmis. Pirmasis laimėtojas buvo prancūzas Fernandas šaronas.

Rusijoje pirmosios automobilių lenktynės įvyko 1907 m. rugsėjo 8 d. maršrutu Nikolajevas – Odesa.

1907 m. Surėjuje, Anglija, atidaromas Bruklendas – pirmasis pasaulyje specialiai suprojektuotas autolenktynių žiedas.

Ilgiausios pasaulyje automobilių lenktynės pirmа kartа įvyko 1908 metais vasario 12 d. Lenktynių kelias aprėpė visа žemės rutulį. Tai buvo nepaprastai drаsus tų laikų sumanymas. Lenktyniavo 6 automobiliai: trys prancūzų mašinos ir po vienа amerikiečių, vokiečių ir italų.

Startas – Niujorke. Trasa numatyta per Aliaskа į Sibirа, bet vėliau pakeista. šeši automobiliai kirto JAV teritorijа ir iš Sitlio uosto buvo nugabenti į Vladivostokа. Maršrutas ėjo per Charbinа, Irkutskа, Omskа, Jekaterinburgа.

Turint omenyje to laiko kelius, kuriuos vargu ar galima vadinti keliais, o infrastruktūros dar nė termino nebuvo, lenktynės buvo tokios egzotiškos, kad šiuolaikiniam žmogui sunku net įsivaizduoti. Po penkis mėnesius trukusios kelionės, 1908 m. liepos 12 d. pirmasis finišа Paryžiuje pasiekė vokiečių “Protos“ markės 30 AG automobilis, kurį vairavo H. Koepenas.

1911 m. organizuojamos pirmosios “Indianapolis 500“ lenktynės. 500 mylių (805 km) automobilių lenktynės rengiamos kasmet gegužės 30-аjа Indianos valstijoje, JAV. Tai greičiausios (iki 330 km/val) ir pavojingiausios pasaulyje tokio pobūdžio lenktynės.

1923 m. įvyksta pirmosios “Le Mans“ 24 valandų lenktynės, kurias laimi prancūzai A. Langašė ir R. Leonardas.

1983 m. pasiektas automobilių pasaulio greičio rekordas: anglas automobilių konstruktorius ir lenktynininkas Ričardas Noublas savos konstrukcijos automobiliu “šuolis“ pasiekė 1019,467 kilometrų per valandа greitį.

“Formulė 1“ pasaulio pirmenybės rengiamos kasmet nuo 1955 m. Tai prestižinės “Didžiojo prizo“ (Grand Prix) varžybos, kurias sudaro keliolika lenktynių įvariose šalyse. 1958 m. italė Maria Teresa de Filipis tampa pirmаja moterimi F1 lenktynininke ir laimi 10 vietа Belgijos “Grand Prix“.

1955 m. gruodžio mėn. Vest Kovinoje (Kalifornijos valstija, JAV) įvyko pirmosios gokartų lenktynės. Pirmieji kartai pasirodė per II pasaulinį karа, kai užnugario orų uostų mechanikai savo pramogai juos gaminosi iš nurašytų lėktuvų dalių.

1978 m. įvyksta pirmasis ralis Paryžius – Dakaras.

1984 m. britų sunkvežimių lenktynių asociacija organizuoja pirmаsias Europos tarptautines sunkvežimių lenktynes Kastle Doningtone, Anglija.

1987 m. Pietų Australijoje įvyko pirmosios automobilių, varomų saulės energija, lenktynės. Iš 22 automobilių 3 200 kilometrų trasа (Darvinas – Adelaidė) greičiausiai baigė “Dženeral Motors“ kompanijos automobilis “Sanreiseris“.

1997 m. spalio 15 d. JAV Nevados valstijos Black Rocko dykumoje buvo pasiektas naujas greičio rekordas. Pirmа kartа automobiliu viršytas garso greitis – 1226,86 km/val. Rekordininkas – JAV oro pajėgų pilotas Andy Gremas, važiavęs 14,46 metro ilgio automobiliu “Thrust SSC“, kuriame buvo įmontuoti du reatyviniai 110 000 AG galios “Rolls Royce“ varikliai.

2003 m. prasideda pirmosios varžybos, skirtos tiktai moterims lenktynininkėms – “Mazda RX-8“ formulės moterų čempionatas.

Lietuvoje automobilių lenktynės pirmа kartа įvyko 1931 m. Tada buvo lenktyniaujama aplink Lietuvа – 1160 kilometrų ilgio trasa. Pirmuoju Lietuvos čempionu tapo lakūnas Pranas Hiksa (1897-1966). 1933 ir 1935 m. jis dalyvavo tarptautinėse Monte Karlo (3870 km) ralio varžybose.


įvairenybės


Gvatemaloje autostradose nėra policininkų, stebinčių automobilių greičius. Vietoje jų, išvažiuodamas iš kokios nors gyvenvietės, vairuotojas gauna kortelę, kurioje pažymėtas tikslus išvažiavimo laikas. įvažiuojant į kitа gyvenvietę, vairuotojas pateikia šiа kortelę kontrolieriui: jeigu pagal laikа automobilis atvyko per greitai, vairuotojas moka baudа už greičio viršijimа.


čekijoje, Karlovy Varuose, kasmet vyksta “burtininkų“, aklai vairuojančių automobilį, varžybos. Pirmuoju nugalėtoju pripažintas žemės ūkio mokyklos mokytojas Antoninas Mašekas iš Tinos prie Vlatos miestelio. Netoli nuo gimtojo miestelio iki Budojovicų ir atgal – 65 kilometrus – jis įveikė užrištomis akimis rekordiniu greičiu – vidutiniškai 44,2 kilometrų per valandа. šiuo metu greičiausiu pasaulyje aklu vairuotoju paskelbtas Pietų afrikietis 33 metų iš prigimties aklas Heinas Vagneris iš Keiptauno, pervažiavęs lauko aerodromа 269 km per valandа greičiu.


Vokietijoje keturi automobilizmo entuziastai surengė varžybas, kuriose laimėjo vairuotojas, mašina nuvažiavęs toliausiai, sudegindamas tik vienа litrа benzino. Nugalėjo Jurgenas Ranas, savo triračiu automobiliu, kurį varė 200 kubinių centimetrų variklis, sugebėjęs nuriedėti 674 kilometrus. Lenktynininkai mašinose įtaisė tranzistorinį degimа, elektroninį karbiuratorių, panaudojo įvairias lengvas medžiagas, pasinaudojo aerodinaminėmis mašinų formomis.


Tarp moterų lenktinininkių geriausias pasaulyje rezultatas priklauso amerikietei Kitei Hamblton, triračiu lenktyniniu automobiliu praskriejusiai 843,323 km per valandа greičiu. Rekordas buvo pasiektas 1976 m. gruodžio 6 d. Oregono valstijoje (JAV).


Per kiek sekundžių galima pakeisti automobilio ratа? Per 28! Toks yra pasaulio rekordas. Per 24 valandas vokiečių komanda pakeitė BMW automobilio 3092 ratus.


Parengė Romualdas RAZAUSKAS

"Transporto pasaulis"
Birželis Nr. 6 (66)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Asociacijos tikslas - spręsti vežėjų problemas

Asociacijos “Linava“ XVI kongresas: pokyčiai ES rinkoje, tendencijos, asociacijos misija ir vežėjų perspektyva

Pastarųjų metų logistikos tendencijos

Alternatyvos

Problemа sprendžia ugnis…

Idėjos

25,25: nuo bandymų iki naujų logistikos sprendimų

įvairenybės

Automobilių lenktynės

Nauji modeliai

DIE GOTHAS

ILGANOSIS IVECO AUTRALIJOS TRASOMS

Naujasis VOLVO FH16 techniniu ir politiniu požiūriu

Pas kaimynus

Krovinių grobimo atvejų Europoje padaugėjo

Viršsvoris ir automobilis

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Keleivinis transportas

Maršrutai į rytus - perspektyvesni

Technika

TRUCK PARKING SYSTEM – vairuotojo pagalbininkas

Teisė

Teisė skelbti informacijа bei nuomonę

Muziejus

Sunkvežimiai iš sportinių automobilių gamyklos