Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

TRUCK PARKING SYSTEM – vairuotojo pagalbininkas

Liucijus Suslavičius


šiandien dauguma vairuotojų pirmа kartа sėda prie lengvojo automobilio vairo – ar tėvams priklausančio, ar vairavimo mokyklos mokomojo. Prieš kokius 35-40 metų viskas būdavo kiek kitaip: dauguma vairuoti mokėsi sėdėdami sunkvežimio kabinoje. Man pasisekė – be galimybės vairuoti KPI Automobilių katedros mokomаjį GAZ-51, vasarа galėjau pabandyti ir naujutėlio galingo ZiL-130 vairа. Buvo viena problema – zilas buvo su priekaba, ir manevruoti važiuojant atbulomis nesisekė. Priekaba važiavo kur norėjo, tik ne ten, kur reikia. Nedaug tepadėdavo ir storas metalinis kaištis, kuriuo buvo galima užfiksuoti priekinį pasukamа priekabos tiltа tiesioje padėtyje. štai tada ir įvertinau savo pusbrolio – profesionalaus vairuotojo sugebėjimus. Jis meistriškai pristumdavo priekabos galа prie pakrovimo rampos…

Vairuoti autotraukinį atbulа – sudėtingas darbas, reikalaujantis vos ne “šeštojo jausmo“, kad suprastum, kaip reikia sukti vairа, kad priekaba judėtų reikiama kryptimi. Nemažai vairuotojų taip niekados ir neišmoksta tobulai atlikti tokį manevrа. Praėjusio amžiaus penktajame–septintajame dešimtmetyje, kai Europa dar plačiai naudojo tradicinio tipo junginius, susidedančius iš vilkiko ir priekabos, neretai triašės, daugelio transporto bei ekspedicinių firmų teritorijoje nuolatos sukinėdavosi bent vienas “hofhund“ (vokiškai – “kiemo šuo“) – koks nors senas sunkvežimis gerokai sutrumpinta baze ir ne tik gale, bet ir priekyje įrengtais sukabinimo įtaisais. „Kiemo šuns“ vairuotojo pareiga – pristumti prie pakrovimo–iškrovimo rampos atvykusio autotraukinio priekabа, jei jo vairuotojas nesugeba to padaryti arba jei vietos normaliam manevravimui neužtenka. Dabar paplitusius autotraukinius su puspriekabėmis atbulomis varinėti paprasčiau, nors ir to iš karto neišmokstama. Tačiau laikant praktinio vairavimo egzaminа E kategorijai įgyti, tenka savo įgūdžius rodyti vairuojant sunkvežimį su priekaba. Būtent tokio junginio suvaldymas laikomas pakankamo pasirengimo dirbti autotraukinio vairuotoju įrodymu.

Tačiau koncerno “DaimlerChrysler Commercial Vehicles Division“ sunkvežimių konstravimo padalinio darbuotojai mano kitaip: kodėl žmogus turi vargti, manevruodamas ir rizikuodamas į kа nors atsitrenkti. Juk yra elektronika, galinti padėti sutramdyti tа nepaklusniа priekabа! Taip atsirado pirmieji, kol kas dar eksperimentiniai unikalios autotraukinio statymo sistemos (Truck Parking System) pavyzdžiai. ši sistema sugeba parodyti vairuotojui, kur juda jo autotraukinio galas, kai vairas yra toje ar kitoje padėtyje. Faktiškai vairuotojas autotraukinį stumia atbulа, valdydamas jį ne vairu, o nedidele svirtele, o junginio judėjimo trajektorijа stebi ne atbulinio vaizdo veidrodėlyje, kaip įprasta, o monitoriuje, kuriame nukreiptos atgal priekabos gale sumontuotos videokameros vaizde spalvotomis linijomis parodyta, kaip judės autotraukinys esant šiai svirtelės padėčiai. Taigi vairuotojas, dar nepradėjęs važiuoti, jau mato, pataikys jis į norimа vietа ar “prašaus pro šalį“. Jei teorinė linija rodo, kad priekabos galas atsirems ne ten, kur reikia, vairuotojas gali koreguoti jа, pastumdamas svirtelę pirmyn ar atgal. Jei viskas gerai, galima atsargiai pajudėti norima kryptimi. Kol prietaisų skydelyje dega žalia lemputė, autotraukinys juda saugiai, jei priekabos gale sumontuoti ultragarso radarai užčiuopia pavojingai priartėjusiа kliūtį, pasigirsta įspėjamasis signalas, skydelyje įsižiebia raudona lemputė. Pajudėti sistema leidžia labai lėtai – elektronika šiuo režimu automobilio greitį riboja iki pėsčiojo greičio, tad pavojingai situacijai susidaryti sаlygų lyg ir nebelieka. Beje, nei vairo, nei pedalų vairuotojas neliečia – automobilis šio manevro metu valdomas vis ta pačia vairuotojo sėdynės ranktūryje sumontuota daugiafunkcine svirtele. Ji sukinėja ratus, spaudo akseleratoriaus, sankabos ir stabdžio pedalus. Padedamas sistemos vairuotojas gali pastatyti priekabа atbulа į reikiamа vietа kad ir už pastato kampo, nė karto nepažvelgęs į atbulinio vaizdo veidrodėlius.

Kol kas mersedesai su „Truck Parking System“ įranga važinėja tik „DaimlerChrysler“ bandymų poligone Pappenburge, tačiau dedama daug pastangų, kad ši labai svarbi sistema kuo greičiau taptų serijinė. Juk žinoma, kad autotraukinių kampų, apdaužytų ir sumaigytų štai taip manevruojant remonto kaina yra viena iš didesnių sudėtinių eksploatacinių išlaidų dalių. Ultragarsiniai radarai gali būti įrengiami ir vilkiko priekyje, kad dar labiau padidintas manevravimo ankštose teritorijose saugumas. Beje, apžvelgianti kliūtis sistemos dalis gali veikti nepriklausomai nuo dalies, kuri valdo autotraukinį, važiuojant atbulomis. Tada, vilkiko priekiui ar priekabos galui priartėjus prie kliūties, ji apsiriboja vien šviesos ir garsiniu signalu, įspėjančiu vairuotojа.

"Transporto pasaulis"
Birželis Nr. 6 (66)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Asociacijos tikslas - spręsti vežėjų problemas

Asociacijos “Linava“ XVI kongresas: pokyčiai ES rinkoje, tendencijos, asociacijos misija ir vežėjų perspektyva

Pastarųjų metų logistikos tendencijos

Alternatyvos

Problemа sprendžia ugnis…

Idėjos

25,25: nuo bandymų iki naujų logistikos sprendimų

įvairenybės

Automobilių lenktynės

Nauji modeliai

DIE GOTHAS

ILGANOSIS IVECO AUTRALIJOS TRASOMS

Naujasis VOLVO FH16 techniniu ir politiniu požiūriu

Pas kaimynus

Krovinių grobimo atvejų Europoje padaugėjo

Viršsvoris ir automobilis

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Keleivinis transportas

Maršrutai į rytus - perspektyvesni

Technika

TRUCK PARKING SYSTEM – vairuotojo pagalbininkas

Teisė

Teisė skelbti informacijа bei nuomonę

Muziejus

Sunkvežimiai iš sportinių automobilių gamyklos