Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

25,25: nuo bandymų iki naujų logistikos sprendimų

Sekdami daugelį viliojančiu Skandinavijos vežėjų pavyzdžiu, Olandijos krovinių gabenimo verslo atstovai tęsia jau antrаjį sunkiasvorių (25,25 m 60 t) autotraukinių eksperimentа, kuris baigsis šių metų rudenį. Jo organizatoriai tikisi, kad olandiški “Ecocombi“, kaip ir švediškieji junginiai greitai važinės ne tik savų šalių teritorijose, bet ir daugelio Europos valstybių keliais.

šį kartа skaitytojus supažindiname su Olandijos eksperimento eiga, preliminariais rezultatais ir naujomis logistikos tendencijomis kitose Europos šalyse.


Eksperimento eiga


Didysis eksperimentas su padidinto ilgio ir svorio įvairių modulių autotraukiniais Olandijoje prasidėjo 2004 m. rugpjūtį ir tęsis iki šių metų lapkričio. Pasak jo organizatorių – Olandijos Transporto ir logistikos federacijos (TLN) vadovų – bandymuose dalyvaujantys krovinių vežėjai entuziastingai kaupia naujos patirties duomenis. Jie bus reikalingi siekiant įstatymais įteisinti transportininkų ir logistikos verslo atstovų iniciatyvа – visomis šalies automagistralėmis leisti gabenti krovinius 25,25 m ilgio ir 60 tonų bendrojo svorio autotransporto priemonių junginiais. TLN pirmininkas Michas van der Harstas tikisi, kad olandų pavyzdžiu netrukus paseks ir kitų Europos šalių vežėjai, nes jų naudojama sunkiasvorių autotraukinių “Ecocombi“ sistema yra labai lanksti ir suteikia transporto bei logistikos verslo atstovams nemažai naujų galimybių. Išsamiau apie “Ecocombi“ sistemos variantus ir sunkiasvorius autotraukinius jau rašėme anksčiau ( “Transporto pasaulis“ Nr.1 (2004), Nr.1, 4 (2005).

Skandinavų patirtis jau įrodė, kad jų eksploatuojami sunkiasvoriai junginiai ne tik padeda mažinti išmetamųjų dujų emisijа, kamščius automagistralėse, bet ir sudaro galimybę taupyti nuolat brangstančius degalus, mažinti krovinių gabenimo išlaidas bei turi daugybę kitų ekonominių privalumų. Pasak Olandijos transporto ir logistikos federacijos projektų vadovo Ambro Smito, šiuo atžvilgiu pirmaujančios švedija ir Suomija yra Europos šiauriniame pakraštyje, o Olandija užima centrinę padėtį senajame žemyne, todėl jos pavyzdys įdomesnis ir patrauklesnis artimiausiems kaimynams – vokiečiams, prancūzams, belgams ir kitų šalių vežėjams.

Iš pradžių į didįjį Olandijos eksperimentа buvo siekiama įtraukti 100 vežėjų įmonių su 300 “Ecocombi“ autotraukinių. Iš pradžių dalyvauti eksperimente pageidavo net 140 įmonių, todėl TLN teko užsiimti potencialių kandidatų atranka. Dabar eksperimente dalyvauja 71 firma su 110 transporto priemonių junginių. Numatoma, jog šiа vasarа įsitrauks dar 15–20 autotraukinių. Tačiau dėl maršrutų skaičiaus ribojimo daugelis vežėjų dalyvauja tik su viena transporto priemone, o ne su trimis galimomis.

Pirmasis eksperimentas su ilgaisiais transporto priemonių junginiais, kurį Transporto ir logistikos federacija Olandijoje organizavo nuo 2000 metų gruodžio iki 2003 metų vidurio, baigėsi tik teigiamais rezultatais, tačiau, pasak Ambro Smito, gaila, jog kai kuriuos vežėjus tuomet išgаsdino griežti reglamento reikalavimai. Antrajam eksperimentui buvo nustatyti ženkliai laisvesni reikalavimai ir suteikta galimybė gabenti krovinius kur kas daugiau maršrutų. Dabar vežėjams nustatyta 10 maršrutų automagistrale pirmyn ir atgal, leidžiant privažiuoti prie logistikos sandėlių arba prekių pakrovimo ir iškrovimo vietų.TLN vadovai stengiasi išplėsti eksperimentа į daugiau maršrutų ir leisti užsukti su kroviniais iki netoli automagistralių esančių gyvenviečių.


Kombinacijų įvairovė ir naujos logistikos galimybės


Autotraukinių, kuriems leista dalyvauti eksperimente, kombinacijos labai įvairios: 68 sunkvežimiai su prikabinamaisiais vežimėliais ir puspriekabėmis, 20 vilkikų su puspriekabėmis ir tandeminėmis priekabomis, 14 “B – Double“ dvigubų junginių, sudarytų iš balninio vilkiko ir dviejų puspriekabių, aštuoni trigubi tandemai, susidedantys iš sunkvežimio ir dviejų priekabų. Beje, “B – Double“ variantas Europoje pritaikytas pasinaudojus Australijos vežėjų patirtimi, kur tokie sudvigubinti puspriekabių junginiai seniai įteisinti standartu.

Olandijos eksperimente dalyvaujančių junginių paskirtis taip pat labai įvairi: jais gabenamos gėlės, knygos, avalynė, maisto produktai, pašarai, baldai, stiklas, medikamentai, sanitarijos reikmenys ir kiti kroviniai.

Vokietijos priekabų gamintojas “Fliegl“, tiekiantis prikabinamаjа technikа ne tik Suomijos, švedijos, Olandijos, bet ir Rusijos krovinių vežėjams, koncentruojasi komponuodamas naujus specializuotus sunkiasvorių autotraukinių junginius, kurie šiek tiek skiriasi nuo “Ecocombi“( Ekologija + Ekonomija) variantų ir pagal paskirtį, krovinių tūrį ir svorį bei kitas sаlygas pavadinti “Super Train“, “Road Train“ ir “Combi Train“. Išsamūs techniniai duomenys pateikti lentelėje.

Sunkiasvorių junginių konstrukcija, matmenys, svoris


Super Train“ “Road Train“ “Combi Train“

Konstrukcija/ 4x2 arba 6x4 balninis 6x2 sunkvežimis su 4x2, 6x2 arba 6x4

Tipas vilkikas su “Jumbo“ keičiamu kėbulu, vilkikas su konteinerine

puspriekabe ir tandemine 2 ašių prikabinamuoju važiuokle ir antra priekaba

priekaba vežimėliu ir su prikabinimo įtaisu

puspriekabe

Kraulumas Puspriekabė Keičiamas kėbulas Abiejų puspriekabių sukabi-

ir kiti duomenys Pakrovimo ilgis – 13600 Ilgis iki 7820 nimo aukštis - 1150

  1. Pakrovimo aukštis – 2800 Pakrovimo aukštis – 2800/3000

Atstumas tarp ašių – 1360 Prikabinamasis vežimėlis/

Priekaba puspriekabė

Pakrovimo ilgis – 6500 Pakrovimo ilgis - 13600

Pakrovimo aukštis – 2800 Pakrovimo aukštis – 2700/2850

Sukabinimo aukštis – 1150/1300

Atstumas tarp prikabinamojo

vežimėlio ir puspriekabės

ratų – 6250

Atstumas 850 mm tarp puspriekabės 1500 mm tarp kėbulo Apie 1300 mm

ir priekabos ir puspriekabės tarp konteinerių

Bendras

junginio 24 000 arba 25 250 mm maks. 25 250 mm 24 000 arba 25250

ilgis mm

Bendras 18,0 arba 24,0 – vilkikas 24,0 – sunkvežimis iki 24,0 - vilkikas

svoris 35,0/47,0 – puspriekabė 45,0 – puspriekabė iki 37,0 – pirmas konteineris

(techniškai t) 18,0/20,0 – priekaba (iš šio svorio 18,0 –

prikabinamasis

vežimėlis ) iki 45,0 – antras konteineris

iki 74,0 – iš viso iki 69,0 – iš viso iki 71,0 – iš viso

Krovinių

talpa iki 160 mі iki 150 mі 3x20 pėdų konteineriai

arba 1x30 pėdų +2x20 pėdų

1 keičiamas kėbulas

iki 7820 mm +2x20

pėdų konteineriai

Kiti

duomenys Su 4x2 vilkiku Su 6x2 vilkiku

leistinas bendras svoris leistinas bendras svoris

tik iki 46,0 t tik iki 46,0 t


Transporto verslovės savininkas Germas van der Wielas, eksperimente dalyvaujantis su dviem “Ecocombi“ junginiais, palankiai vertina naujas logistikos galimybes – su dviem konteineriniais autotraukiniais jis vienu reisu gali aptarnauti tris paskirties vietas. 15 procentų padidėjusias degalų sаnaudas kompensuoja sutaupytų reisų skaičius. Pasak Ambro Smito, tai, kad didžiakrūviai junginiai palyginti su įprastais 40 tonų autotraukiniais ženkliai nedidindami sаnaudų gali gabenti iki 50 procentų daugiau krovinių, yra tikras eksperimento dalyvių triumfas, sudarantis naujas galimybes logistikos plėtrai. Be to, 25,25 m ilgio autotraukinys transporto sraute užima 25 proc. mažiau vietos pagal bendrа gabenamų krovinių svorį. Dėl didesnio ašių skaičiaus 60 t junginio ašies apkrova kelio dangai yra net 50 kg mažesnė nei 40 t autotraukinio.

Eksperimento vadovas džiaugiasi, kad visi teoriniai duomenys, surinkti dar projektavimo stadijoje, įspūdingai pasiteisino praktinių bandymų metu. Kai kurie skeptikai nuogаstavo, kad dėl ilgųjų autotraukinių padidės eismo įvykių rizika, tačiau įvyko atvirkščiai: per beveik du bandymų metus užfiksuotas tik vienas autoįvykis, per kurį lengvasis automobilis atsitrenkė į sunkiasvorio junginio šonа, susiaurėjus keliui.

Prognozės Olandijoje ir kitose Europos šalyse


Iki ateinančio rudens Olandijos susisiekimo ministrei Karlai Pejs turi būti pateikta išsami studija, kurios rezultatus ji paskelbs savo šalies bundestagui. Nuo šių rezultatų priklausys, ar bus duota žalia šviesa įteisinti “Ecocombi“ junginius Olandijos keliuose. TLN pirmininkas Michas van der Harstas nesitiki, kad tai įvyks vos tik pasibaigs didysis eksperimentas. Tačiau bet kuriuo atveju jis užtikrina vežėjus, kad iki 2008 metų, iki biurokratai priims galutinį palankų sprendimа, bus įvestas pereinamasis laikotarpis ir sunkiasvorių autotraukinių Olandijos keliuose sparčiai daugės.

Eksperimento dalyviai taip pat tikisi, kad savo patirtį jie galės perduoti pirmiausia artimiausių kaimyninių šalių vežėjams. Beje, pirmieji ledai jau pralaužti: Vokietijoje nustatytais automagistralių ruožais važinėja du sunkvežimiai, kurių ilgis po 24,85 metro. 2005 m. rugsėjo mėnesį šiaurės Reino - Westfalijos žemėje vienai Olandijos firmai išduotas specialus leidimas gabenti krovinius 3 km ruože iš Emmericho (Vokietija) į Heerenbergа (Olandija). Tačiau kol kas galioja vienintelis apribojimas: Vokietijos pusėje transporto priemonių junginio bendroji masė negali viršyti 44 tonų, Olandijos pusėje jam leidžiama gabenti 60 tonų.

Nuo šių metų balandžio toje pačioje žemėje išduotas dar vienas leidimas, šį kartа Vokietijos vežėjui, kuris beveik dvejus metus dalyvauja ir Olandijos didžiajame eksperimente. 23,16 m ilgio autotraukiniui su vienu 40 ir vienu 20 pėdų konteineriais sаlyginai leidžiama važinėti maršrutu Roterdamas – Venlo – Bochumas, tačiau nuo Venlo iki Bochumo leidžiamas bendrasis svoris – tik 40 tonų. šiuo atveju sunkūs konteineriai iš Roterdamo nuo Venlo dalijami į du autotraukinius, o lengvesniems pakanka ir vieno vilkiko.

Vokietijos didmeninės užsienio prekybos federalinės sаjungos (BGA) atstovų nuomone, svorio apribojimus dažnai lemia ne tik politiniai, bet ir ekonominiai motyvai. štai Bremene vietos valdžia legalizavo vieno net 66 tonų konteinervežio eksploatavimа. Minėtas autotraukinys yra tik 18,75 m ilgio, todėl gali gabenti tik du mažus, tačiau labai sunkius konteinerius. 23 km maršrutu per Bremenа šis autotraukinys kasdien iš uosto gabena po 6 konteinerius “Jacobs“ kavos pupelių į jų skrudinimo įmonę. Eksploatuojant šiа transporto priemonę jau nustatyta, jog taip sutaupoma daugiau nei 30 proc. degalų, palyginti su dvigubai didesniu reisų skaičiumi ir atitinkamai sumažėjusia kenksmingų išmetamųjų dujų emisija, jei pupeles gabentų 40 tonų junginys.

Pasak TLN vadovų, eksperimento rezultatai rodo, kad 25,25 m 60 t autotraukiniai sudaro galimybę iki 20 proc. vidutiniškai sutaupyti degalų, dėl didesnio ašių skaičiaus sutrumpėja jų stabdymo kelias, vienu reisu pervežama iki 50 proc. daugiau krovinių. šie nauji logistiniai sprendimai pasiteisino Olandijoje, todėl eksperimento organizatoriai jau keletа metų organizuoja įvairius praktinius ir pažintinius renginius Berlyne, Kelne, Kopenhagoje ir kituose miestuose. Dabar jie laukia ir tikisi, kad Olandijos susisiekimo ministrei Karlai Pejs artimiausiu metu pavyks įteisinti sunkiasvorių junginių ekspoatavimа savo šalyje, o tuo pačiu įtikinti jų privalumais ir Europos Komisijа, kad tokie autotraukiniai galėtų startuoti ir kitose Europos valstybėse.

Beje, iš “Fliegl“ prikabinamosios technikos sukomponuotos kelios dešimtys “Super Train“ autotraukinių nustatytais maršrutais sėkmingai gabena krovinius su specialiais leidimais ir Rusijos keliais.


Parengė Tomas LABžENTIS

"Transporto pasaulis"
Birželis Nr. 6 (66)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Asociacijos tikslas - spręsti vežėjų problemas

Asociacijos “Linava“ XVI kongresas: pokyčiai ES rinkoje, tendencijos, asociacijos misija ir vežėjų perspektyva

Pastarųjų metų logistikos tendencijos

Alternatyvos

Problemа sprendžia ugnis…

Idėjos

25,25: nuo bandymų iki naujų logistikos sprendimų

įvairenybės

Automobilių lenktynės

Nauji modeliai

DIE GOTHAS

ILGANOSIS IVECO AUTRALIJOS TRASOMS

Naujasis VOLVO FH16 techniniu ir politiniu požiūriu

Pas kaimynus

Krovinių grobimo atvejų Europoje padaugėjo

Viršsvoris ir automobilis

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Keleivinis transportas

Maršrutai į rytus - perspektyvesni

Technika

TRUCK PARKING SYSTEM – vairuotojo pagalbininkas

Teisė

Teisė skelbti informacijа bei nuomonę

Muziejus

Sunkvežimiai iš sportinių automobilių gamyklos