Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Naujasis VOLVO FH16 techniniu ir politiniu požiūriu

Kęstutis Bruzgelevičius


Negali nesistebėti, o, tiesа sakant, ir nesižavėti švedų atkaklumu: išsikėlę kokį uždavinį, jie taip energingai siekia jį įgyvendinti, kad, rodos, pamiršta ir visas kliūtis. Iš šalies tų pastangų lyg ir nematyti, tačiau kai pajunti tai savo kailiu, įspūdis didelis...


Vienas iš tokių “Volvo“ išsikeltų uždavinių – nuodugniai supažindinti technikos klausimais rašančius (ir svarbiausia – didžiaisiais sunkvežimiais važiuojančius) žurnalistus su naujausia koncerno produkcija: pernai gruodį Ispanijoje buvo surengti bandomieji važiavimai pusketvirto šimto kilometrų ilgio trasa populiariaisiais FH bei FM autotraukiniais, šiemet gegužę švedijoje – flagmanais FH16. Abiem atvejais testo shema buvo ta pati: šeši etapai po 40–50 km., kuriuos žurnalistai turėjo įveikti skiringos galios, komplektacijos, paskirties, ratų formulės ir t.t. autotraukiniais.

Teoriškai visa tai atrodė gražiai, tačiau pirmoji pažintis su automobiliais, kuriais teks važiuoti švedijoje, ne vienam kolegai sukėlė šokа: iš dešimties šiam eksperimentui “paaukotų“ modelių aštuoni – 25,25 m ilgio vadinamieji švediški junginiai. Tiesа pasakius, keli buvo ir metru kitu trumpesni (statybinė technika, vilkikai su cisternomis ir pan.), tačiau vistiek neįprastai ilgi ir dideli. Daugelis jais važinėjo tik uždaroje “Volvo“ Democentro teritorijoje, o dabar – į gatves ir kelius?

Prisipažinsiu, didelio entuziazmo nejutau: prieš keletа metų važinėjau tokiais junginiais šiaurės švedijoje kai buvo pristatytas pirmа kartа modernizuotas FH16 su 610 ir 550 AG varikliais. Nors jie jau tada buvo galingiausi tarp gaminamų serijiniu būdu, 20 t viršaus (palyginti su Europoje standartiniais 40 t autotraukiniais) tiesiogine žodžio prasme jutai nugara: kylant įkalnėn jos plėšte plėšė atgalios, o leidžiantis žemyn stūmė taip, kad variklinis stabdys, ypač esant nedidelėms apsukoms, kartais būdavo bejėgis tа įsibėgėjusiа masę prilaikyti. Tačiau labiausiai psichologiškai veikdavo lengvųjų automobilių uodegos, susidarančios paskui ilgаjį junginį: intensyvesnio eismo sаlygomis jį aplenkti įmanoma nedažnai, tad nieko nuostabaus, kad 25 m autotraukiniai į likusiа nuo Skandinavijos Europos dalį beveik nebepakliūva. Nesistebėjau, kai tokių junginių eksploatacijai Lietuvoje nepritarė ir “Linava“.

Taigi FH16...

Jo techninės naujovės gana detaliai papasakotos mūsų žurnalo šių metų antrajame numeryje, tad kartotis neverta, nebent priminti, kad variklis D16E – ir vėl galingiausias rinkoje (660 ir 580 AG, 3100 bei 2800 Nm). Kai sukimo momento kreivė lygi kaip biliardo stalo paviršius, galios netrūksta – tereikia laikyti nuspaustа akceleratoriaus pedalа. švedų inžinieriams įkinkyti 660 AG pavyko įdiegus naujа variklio valdymo sistemа ir naujus purkštukus. Naujos kartos 15 proc. galingesnis (negu ankstesniame FH16) 425 kWvariklinis stabdys VEB - šiа galiа pasiekia kur kas mažesniame apsukų diapazone. Dar viena iš didžiausių naujienų – automatinė pavarų dėžė “I-Shift“, jau galinti atlaikyti 3100 Nm krūvį ir montuojama į naujаjį “Volvo“ flagmanа FH16. Dauguma kitų permainų – estetinio arba praktinio pobūdžio, palengvinančios vairuotojui darbа arba gyvenimа, kai tachografas įsako ilsėtis. Jos rūpėjo mažiausiai, nors visa salono aplinka, medžiagų kokybė, dizainas atkakliai tvirtino: esi aukščiausios prabos mašinoje, toli gražu ne kiekviename lengvajame automobilyje rasi tokį komforto lygį – mėgaukis.

Gal ir galėtum, jei ne 25 m uodega už nugaros ir tarsi O. Balzako šagrenės oda susitraukusios žiedinės sankryžos: net ir tiesiai per jas nuvažiuoti nelengva, o kairysis posūkis – vargo vakarienė. Dar gerai, kad švedų vairuotojai žino, kа gali pridaryti dramblys porceliano parduotuvėje, tad nepuola po ratais ir paslaugiai aukoja savo pirmumo teisę... Ne, vis dėlto 25 m – ne miestui: kokio meistriškumo bebūtų vairuotojas, anksčiau ar vėliau jis paklius į kokį nors labirintа, iš kurio ištrūkti su tokia uodega bus beveik neįmanoma. Eismo priežiūros darbuotojai puikiai žino, kaip vienas vykiai įstrigęs sunkvežimis gali paralyžiuoti eismа visame mieste.

Tačiau miestas anksčiau ar vėliau pasibaigia, ir tu staiga pasijunti visaverčiu žmogumi – nė per žingsnį neatsilieki nuo kitų, drаsiai lenki lėčiau važiuojančius. 660 AG variklis taip žvaliai suka ratus, kad staiga aplanko eretiška mintis – su juo ne 60 t junginys tampa kliūtimi kelyje, o 40 t “mažiai“, ypač kai jų varikliai nesiekia 400AG. Sunku net patikėti, kad papildomi 50 AG ir 300 Nm. galėtų taip pakeisti variklį, beje, dirbantį taip lengvai ir taip tyliai, kad lygiame kelyje jo beveik negirdi. Tik kylant į kalnа, kai įsijungia 10 pavara, triukšmo šiek tiek daugiau, tačiau ir jis gerokai mažesnis negu tikiesi iš tokio “monstriško“ variklio – jėgainė galiа perduoda tyliai ir be vibracijos.

Eilinį kartа nustebino “I-Shift“. Kai tokį automatа pamatai, tarkim, refrižeratoriuje ar vilkike su tentine puspriekabe – lyg ir normalu, o miškovežyje... čia paprastai styrodavo milžiniška pavarų perjungimo svirtis, o sankabai išminti dažnai reikėdavo nemažos jėgos. Dabar – nedidukė rankenėlė tarsi iš vaikiško kompiuterinio žaidimo. Tačiau ir čia “I-Shift“ veikia taip pat tiksliai ir užtikrintai, kaip ir visuose kituose modeliuose: gali akimirkos tikslumu prognozuoti, kada pavara bus perjungta – greitai ir sklandžiai.

“Volvo“ specialistų parinktas testavimo būdas leido akivaizdžiai pajusti ne tik variklio ir pavarų dėžės, bet ir važiuoklių darbo skirtumus. Tikru atradimu tapo persėdimas iš sunkvežimio su ratų formule 8x4-4, kuriame paskutinieji vilkiko ratai ir pakeliami, ir vairuojami. Važiavimas pastarаja daugiausia statyboms skirta mašina –tikras malonumas nepaisant nei jos ilgio, nei svorio: galingas variklis leidžia palaikyti gana aukštа vidutinį greitį, o daugiaašė važiuoklė, pati itin stabili kelyje, dar ir tramdo už jos kampus nuolat bandančiа kirsti priekabа. Persėdus į populiariausiа Lietuvoje vilkiko formulę 4x2, pribloškė šios konstrukcijos nestabilumas: keliа nuolat reikėjo “gaudyti“ vairu ir itin atidžiai apvažiuoti remontuojamus kelio ruožus. Su mumis važiavęs “Volvo“ kompanijos vairuotojas-instruktorius nė kiek nesistebėjo tokia mano reakcija: taip atsitinka visiems, persėdusiems iš daugiaašių vilkikų į dviašius, tačiau paprastai po kokio pusvalandžio apsiprantama ir atrodo, kad važiavimas yra visiškai normalus. Jis, be abejo, ir yra normalus, tačiau įspūdis nuo važiavimo daugiaašiu vilkiku išlieka ilgam.

Kа bekalbėtume, FH16 – aukščiausio lygio inžinerijos meno kūrinys, deja, Europoje, išskyrus, žinoma, Skandinavijа, nepopuliarus: jame visko – galios, sukimo momento, komforto įrangos ir t.t. – per daug. Per daug šiandien, o rytoj? švedijos keliais jau keli dešimtmečiai zuja 25 m ilgio autotraukiniai, ir niekas jais nei stebisi, nei piktinasi, matyt, todėl ši šalis ir yra viena iš didžiausių idėjos tokius sunkvežimius atvesti į visа Europа propaguotoja. Jau vėliau, bandomiesiems važiavimams pasibaigus, neapleido mintis, kad jie buvo surengti ne tik ir, ko gero, ne tiek naujiesiems FH16 pristatyti ir išbandyti juos kelyje, kiek “suvilioti“ šia idėja žurnalistus. Juk jeigu jie, neturėdami didesnės sunkiųjų mašinų vairavimo patirties, gali vairuoti 25 m junginius bendro naudojimo keliais, tad profesionaliems vairuotojams tai juo labiau neturėtų būti problema. Toks testas, ko gero, galėjo turėti ir politinę potekstę: Olandija 25 m sunkvežimius eksperimentui į savo šalį įsileido tik su sаlyga, kad vairuotojai bus specialiai mokyti ir važinės tik tam tikrais maršrutais. O čia – žurnalistai, tik progai pasitaikius sėdantys prie sunkvežimio vairo, tarsi niekur nieko važiuoja įprastu keliu, jungiančiu Geteborgа su Stokholmu.

Ar pasiteisino toks eksperimentas, ar taps Europos žurnalistai 25 m ilgio ir 60 t sunkvežimių lobistais?

Prieš keletа metų, kol FH16 nebuvo tokie galingi ir neturėjo šiuolaikinės automatinės pavarų dėžės, vargu ar į šį klausimа būčiau atsakęs teigiamai: pernelyg dažnai toks lėtapėdis ir griozdiškas sunkvežimis kelyje tapdavo kliūtimi kitiems eismo dalyviams. Dabar dinamika ir mobilumu jis praktiškai niekuo nenusileidžia Europoje įprastoms 40 t mašinoms, o naujasis “Volvo“variklinis stabdys VEB-, beje, taip pat galingiausias tarp konkurentų, bei daugybė elektroninių valdymo sistemų daro jį vienu iš saugiausių sunkvežimių pasaulyje. Taigi techniniu požiūriu, atrodo, neturėtų būti jokių kliūčių.

Tačiau gabaritai ir svoris... švedų lengvųjų automobilių vairuotojai, pasiviję tokį junginį, ilgai kantriai važiuoja iš paskos ir nepuola lenkti, net jeigu dešiniuoju posūkiu rodai, kad kelias priekyje laisvas: jie, matyt, puikiai žino, kа reiškia aplenkti, pvz., vilkikа su puspriekabe ir dar su beveik aštuonuų metrų priekaba. Juo labiau, kai tokio junginio greitis yra artimas maksimaliam šiame kelyje leistam. O Rytų Europoje neabejotinai iškiltų dar viena problema – tiltai: daugybei jų 60 t bus aiškiai per sunki našta, tad jeigu toks svoris kada nors ir būtų įteisintas, vairuotojams bei transporto įmonių vadybininkams tektų kruopščiai studijuoti informacijа apie eismo sаlygas rajone, į kurį numatoma važiuoti.

Ir vis dėlto...

Dar praėjusio šimtmečio pradžioje Maironis tvirtino: “Nebsulaikysi naujo kilimo/ nors jį pasveikint tau ir baisu“. Ekonominė logika žmonijos jau ne kartа pareikalavo atsisakyti įsisenėjusių stereotipų, kurie dešimtmečiais ar net šimtmečiais atrodė nepajudinami. Ekonominė logika šiandien – už 60 t junginius: patinka tai ar ne, jie anksčiau ar vėliau atkeliaus pirmiausia į Vakarų Europа, o mes, žinodami apie trapiа savo bei kaimyninių šalių kelių ir tiltų būklę, su nerimu kalbėsime apie nelygias konkurencijos sаlygas. Bet jeigu joms nesirengsime šiandien...

"Transporto pasaulis"
Birželis Nr. 6 (66)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Asociacijos tikslas - spręsti vežėjų problemas

Asociacijos “Linava“ XVI kongresas: pokyčiai ES rinkoje, tendencijos, asociacijos misija ir vežėjų perspektyva

Pastarųjų metų logistikos tendencijos

Alternatyvos

Problemа sprendžia ugnis…

Idėjos

25,25: nuo bandymų iki naujų logistikos sprendimų

įvairenybės

Automobilių lenktynės

Nauji modeliai

DIE GOTHAS

ILGANOSIS IVECO AUTRALIJOS TRASOMS

Naujasis VOLVO FH16 techniniu ir politiniu požiūriu

Pas kaimynus

Krovinių grobimo atvejų Europoje padaugėjo

Viršsvoris ir automobilis

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Keleivinis transportas

Maršrutai į rytus - perspektyvesni

Technika

TRUCK PARKING SYSTEM – vairuotojo pagalbininkas

Teisė

Teisė skelbti informacijа bei nuomonę

Muziejus

Sunkvežimiai iš sportinių automobilių gamyklos