Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Asociacijos tikslas - spręsti vežėjų problemas

– 2006 metais Tarptautinių vežėjų keliais asociacijai Lenkijoje (toliau – TVKAL) sukaks 50 metų. Kokios priežastys lėmė šios asociacijos įsteigimа?

– šeštаjį dešimtmetį, kai Lenkijoje pradėjo intensyviai plėtotis kelių transportas, vis dažniau šalies vežėjai pradėjo skųstis netinkamai sutvarkyta naudojimosi įvairiais dokumentais (pavyzdžiui, mokesčių, draudimo) sistema. Tuo metu Lenkija dar nebuvo ratifikavusi įvairių tarptautinių sutarčių, konvencijų. Todėl ir buvo reikalinga nevyriausybinė organizacija, kuri paspartintų šių klausimų sprendimа. Kai 1957 metais kelios stambios transporto bendrovės įkūrė asociacijа, kelių transportas Lenkijoje buvo dar valstybės monopolis. Tik 1989 metais, remiant asociacijai, šalies Seimas priėmė ūkinės veiklos įstatymа, panaikinusį valstybės monopolį ir tarptautiniam šalies transportui.

Tuo metu pirmiausia atsirado regioninės asociacijos. Varšuvoje 1990 metais aš pats įsteigiau tokiа privačių tarptautinių vežėjų organizacijа, kuri veikia iki šiol. Kad galėtume spręsti mums aktualias problemas, bandėme regioninių veikėjų iniciatyvа koncentruoti, bendradarbiauti. Kai kuriomis kryptimis dirbta gana sėkmingai.

šiuo metu asociacijai priklauso beveik 4200 vežėjų, užsiimančių tarptautinių krovinių ir keleivių vežimu. Tai didžiausia ir seniausia asociacija Lenkijoje automobilių transporto srityje. Europoje tai irgi viena iš didžiausių asociacijų. Mus lenkia tik vokiečiai, kurie vienija apie 12 tūkst. narių.

– Vienas iš svarbiausių asociacijos uždavinių – kurti šalies vežėjams priimtinа teisinę bazę. Kas šiuo metu aktualiausia Lenkijos vežėjams?

– Pirmiausia – reaguoti į įvairius netikslumus, neteisingus sprendimus, nutarimus, kurių pasitaiko rengiant įvairiausius aukštesnio ir žemesnio lygmens teisės aktus. Pernai mūsų iniciatyva buvo priimtos Krovininio transporto įstatymo pataisos, atskyrusios vežėjo ir vairuotojo atsakomybę už pažeidimus, kuriuos padaro vairuotojas, gabendamas krovinius.

Kitas svarbus dalykas – bandymas pažaboti tarpininkus, dažniausiai ne visai legalius ir labai smulkius vežėjus, kurie tam tikra prasme ardo mūsų transporto rinkа, kenkia jai. Siūlome tokiа įstatymo nuostatа: jeigu vežėjams keliama nemažai rimtų sаlygų (gera reputacija, finansinė padėtis, veiklos kompetencija), tai, mūsų nuomone, analogiškos sаlygos turi būti keliamos ir visiems kitiems vežėjams ar tarpininkams. Visi turi labai gerai išmanyti tarptautinius teisės aktus, taisykles tarptautiniam ir šalies transportui. Todėl ir tarpininkai privalo turėti gerа reputacijа, darbo šioje srityje patirtį, veiklos sertifikatа, negali būti teisti ar turėti kažkokių neįvykdytų įsipareigojimų šalies biudžetui ir kt. šis įstatymas jau veikia, taisyklės įsigaliojo, ir tai yra precedentas visoje Europos įsatymų leidyboje. Tikimės, kad ir kitur, taip pat ir Lietuvoje, bus pradėta diskutuoti šia tema, ir panaši tvarka taip pat įsigalios.

Juk tarpininkai ar smulkieji ekspeditoriai dažniausiai nesirūpina teisiniais dalykais, todėl neretai pasirašomi vežimo kontraktai, prieštaraujantys teisės aktams. Dėl to atsitinka įvairių dalykų. Pavyzdžiui, vairuotojas atvažiuoja prie rampos paimti krovinio, o ten paaiškėja, kad jis rytoj turi būti vietovėje, nutolusioje nuo pakrovimo vietos per tūkstantį ir daugiau km. Ir jis turi važiuoti, kitaip gresia sutartyje numatytos baudos.

Tarptautinės konvencijos draudžia šitaip organizuoti vežimа. Inspekcija ir kiti tikrintojai anksčiau negalėjo bausti tokių tarpininkų, kadangi įstatymai nenumatė, kaip juos bausti. įstatymai numatė bausti tik tuos, kurie dirba turėdami licencijas. O štai dabar, kai tarpininkai privalės turėti licencijas, kontrolės organai turės teisę bet kada juos patikrinti ir, esant rimtiems pažeidimams, nubausti ar net sustabdyti jų veiklа. Tai bus evoliucinis procesas, leisiantis sunorminti, tinkamai sureguliuoti transporto rinkа.

šiuo metu dar nemažai transporto įmonių bei bendrovių, kurios laikosi taisyklių ir visų kitų teisinių procedūrų bei normų, neretai pralaimi konkurencinėje kovoje su vežėjais, kurie ignoruoja teisės aktus. Nepažeidžiantieji teisės aktų kroviniui pervežti samdo du vairuotojus, tuo tarpu tarpininkai – tik vienа. Visiems aišku, kas turi mažesnių išlaidų.

Asociacija visuomet padeda, kai valstybės tarnautojai – nesvarbu kur, Lenkijoje, Rusijoje ar Lietuvoje – neteisingai elgiasi su mūsų vežėjais, neatlieka visų jiems priklausančių pareigų. Tada labai praverčia panašios kitų šalių organizacijos, tarp jų – ir „Linava“. Mes padedame „Linavai“ spręsti Lenkijoje iškilusias Lietuvos vežėjų problemas, jūsų asociacija padeda mums Lietuvoje. Tokia tarpusavio pagalbos sistema funkcionuoja gana gerai.

– Pastaruoju metu neretai skundžiamasi, kad Lietuvoje trūksta vairuotojų, ypač tolimųjų reisų. Kokia padėtis Lenkijoje?

– Tokia pati. Gana daug patyrusių vairuotojų išvažiuoja į užsienį. žinau, kad Lenkijoje nemažai įsidarbinę vairuotojų iš Lietuvos. Mes bandome išjudinti vairuotojų mokymo sistemа. Tai gana sunku. Bendradarbiaujame su regioninėmis asociacijomis. Mokymai – sudėtinga tema todėl, kad, norint gerai išmokyti vairuotojа, reikia nemažai pinigų, o kandidatai į vairuotojus dažnai yra bedarbiai arba gauna nedidelius atlyginimus, todėl kažkas turi už jų mokymа sumokėti. Tai gana didelė problema, bet tikimės ir jа išspręsti.

– Ar galėtumėte palyginti kelių infrastruktūrа ir logistikа Lenkijoje ir Lietuvoje?

– Mes stebime, kaip dirba Lietuvos vežėjai, ir esame nustebinti jų veiklos raida bei aktyvumu Europos rinkose. Manau, kad transportas Lietuvoje tampa tautos specialybe. Tai, manau, labai gerai, nes Lietuva neturi natūralių žaliavų, iškasenų, kurias pardavinėdama galėtų plėtoti savo ūkį ir ekonomikа. O tokio tipo paslaugos leidžia aktyviai dirbti ir šalies viduje, ir užsienyje. Nauda valstybei akivaizdi.

Abiejų šalių infrastruktūra – panaši. Nebent Lietuvoje daugiau geresnių magistralinių kelių. Pastarieji metai Lenkijos keliams nebuvo geri, bet jau pavyko iš įvairių šaltinių surinkti nemažai pinigų, kad galima būtų išlaikyti ir gerinti infrastruktūrа. Jau pernai pataisyta nemažai kelių važiuojamoji dalis, šių metų planai irgi gana ambicingi, finansavimas taip pat užtikrintas. Yra problemų tik su kelių remonto technologijomis ar atlikėjais, bet mes tam didesnės įtakos neturime. Magistralinius kelius tiesti taip pat planuojama ir Lenkijoje, bet tai labai brangus dalykas.

– Kokie yra Lenkijos vežėjų santykiai su Lietuvos ir kitų šalių įvairių tarnybų pareigūnais?

– Asociacijos prevencinių veiksmų dėka pasisekė šalies vežėjus apsaugoti nuo kai kurių pareigūnų tarnybinių įgaliojimų viršijimo bangos kelių transporte. Lenkijos vairuotojai gali pasigirti gera reputacija, todėl turime labai gerus santykius pasienyje: mūsų vairuotojai nebetraktuojami kaip potencialūs muitinės, kelių eismo taisyklių pažeidėjai, kelių piratai, nusikaltėliai. Aišku, kartais pasitaiko ir netoleruotinų atvejų.

Ypatinga, išskirtinė problema yra Baltarusija. Be abejo, dirbame ir ten, vežame krovinius, keliaujame tranzitu… Tačiau neretai mūsų vežėjai ten susiduria gal ne su agresija, bet su nesuprantamu kelionės, jos sаlygų sunkinimu, komplikavimu. Ir mūsų vežėjų, ir baltarusių gyvenime tai labai sunkus periodas, neslėpkim, esame susirūpinę, kad taip yra, tačiau esame visiškai apolitiški ir nenorime kištis į jokias politines Baltarusijos avantiūras. Mes teigiame: geri santykiai – tai nauda ir baltarusiams, kuriems neretai mūsų vežėjai atgabena įvairių produktų.

Kalbėjosi Viktoras TAMOšIūNAS

"Transporto pasaulis"
Birželis Nr. 6 (66)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Asociacijos tikslas - spręsti vežėjų problemas

Asociacijos “Linava“ XVI kongresas: pokyčiai ES rinkoje, tendencijos, asociacijos misija ir vežėjų perspektyva

Pastarųjų metų logistikos tendencijos

Alternatyvos

Problemа sprendžia ugnis…

Idėjos

25,25: nuo bandymų iki naujų logistikos sprendimų

įvairenybės

Automobilių lenktynės

Nauji modeliai

DIE GOTHAS

ILGANOSIS IVECO AUTRALIJOS TRASOMS

Naujasis VOLVO FH16 techniniu ir politiniu požiūriu

Pas kaimynus

Krovinių grobimo atvejų Europoje padaugėjo

Viršsvoris ir automobilis

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Keleivinis transportas

Maršrutai į rytus - perspektyvesni

Technika

TRUCK PARKING SYSTEM – vairuotojo pagalbininkas

Teisė

Teisė skelbti informacijа bei nuomonę

Muziejus

Sunkvežimiai iš sportinių automobilių gamyklos