Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Pastarųjų metų logistikos tendencijos

Adelita Tilvytytė, „Global Logistics Projects“ logistikos kompanijos valdybos narė, UAB „Loginvesta“ Autopervežimų skyriaus vadovė

Lietuvai stojant į Europos Sаjungа ir įsiliejant į bendrа ES erdvę, nemažai vilčių sieta su mūsų šalies transporto ir logistikos verslo plėtra. Nepaisant to, kad nemažai prognozių nepasiteisino, šio sektoriaus augimas per pastaruosius dvejus metus Lietuvoje labai ryškus.


Transportavimas

Atsivėrus ES sienoms, krovinių srautai augo lėčiau, nei didėjo automobilių parkas bendroje rinkoje. į Lietuvos rinkа pradėjo kelti kojа ne tik užsienio šalių vežėjai, bet ir didžiausios logistikos kompanijos, kurdamos Lietuvoje savo atstovybes. Tai didino konkurencijа ir buvo viena iš gabenimo kainų kritimo priežasčių. žinoma, Lietuvos vežėjams tokia situacija buvo absoliučiai nepalanki, tačiau patraukli transportavimo paslaugų pirkėjams. Tuomet išlošė tos logistikos ir ekspedicinės kompanijos, kurios pirmosios pajuto, kad kitų šalių vežėjai gali pasiūlyti palankesnes transportavimo kainas dėl skirtingų eksporto/importo krovinių vežimo kainų santykio, skirtingos konkurencijos, skirtingų valstybės mokesčių politikos.

Kitas minėtinas faktas – išaugęs autotransporto priemonių vidutinio judėjimo, arba kitaip sakant, gabenimo proceso pagreitėjimas (iki 30 procentų), kurį sаlygojo svarbus veiksnys – po Lietuvos įstojimo į ES neliko prastovų prie valstybinių sienų ir muitinių.


šiandieninė situacija, atrodo, pasikeitusi – tansporto paklausos /pasiūlos apsivertė ir dabar jau jaučiamas transporto stygius. Taigi kalbant apie šiandieninę situacijа krovinių gabenimo srityje, galėtume išskirti keletа svarbių dalykų, turėjusių įtakos transportavimo kainų kilimui:

  • Autotransporto parko perkėlimas darbui ES;

  • Krovinių srauto kitimas:

    • Krovinių srauto į/iš Rusijа padidėjimas, turėjęs tiesioginės įtakos transportavimo kainoms į/iš Lietuvos;

    • Krovinių srauto augimas iš/į Lietuvos (didžioji dalis ES skiriamų Lietuvai pinigų žemės ūkiui, statyboms ir kitoms ūkio sritims į mūsų šalį dažniausiai atkeliauja įvairių krovinių pavidalu - atvežami įrengimai, statybinės medžiagos, įvairios technologijos, spartesnis gamybinių įmonių kūrimasis bei sustiprėjimas po įstojimo į ES – visa tai lėmė eksporto ir importo augimа).

  • Darbo jėgos trūkumas (dėl transporto parko didėjimo bei pernelyg mažo naujai parengiamų vairuotojų ) bei jos „brangimas“;

  • Privalomojo transporto draudimo kainų kilimas (kainos kilo dvigubai, o kai kuriuose segmentuose net ir daugiau);

  • Kuro kainų kilimas;

  • Kelių mokesčio įvedimas Vokietijoje.


šiuo metu kalbėti apie transportavimo kainų tendencijas ryžtamasi retai. Galima prognozuoti trumpalaikį ir nežymų kainų kritimа liepos–rugpjūčio mėnesiais, tačiau tai nesudarys reikšmingo poslinkio. Galima sakyti, kad bendrosios tendencijos, turinčios įtakos transportavimo kainų mažėjimui, pagal svarbа užleidžia vietа realiems, pamatuojamiems veiksniams, turintiems įtakos ir kainų kilimui.


šių metų pradžioje mes, kaip ir kitos Lietuvoje veikiančios logistikos kompanijos, prognozavome transportavimo kainų svyravimа ir sudarinėjome ilgalaikius kontraktus. Rezultatai dar kartа patvirtino: ilgalaikiai kontraktai užtikrina pardavimus, nors ir negarantuoja stabilaus pelno. Todėl šių metų pastarieji mėnesiai GLP kompanijai (manome, kad ir kitoms logistikos bendrovėms) pilni derybų tiek su vežėjais, tiek su klientais.

Panašioje situacijoje tiek vežėjams, tiek klientams tiek logistikos kompanijoms galėtų pagelbėti pastovaus ilgalaikio bendradarbiavimo naudos suvokimas: bendradarbiavimo sutarčių pasirašymas partnerystės sаlygomis užtikrina abipusę naudа ir galimybę uždirbti daugiau.

Apibendrinant galima dar kartа pabrėžti, kad logistikos kaina dažnai yra apspręsta aukščiau paminėtų veiksnių, bet, visų pirma, jа sаlygoja pasiūlos-–aklausos santykis bei sugebėjimas kliento sistemа suderinti su logistinės kompanijos sistema. Kuo tiksliau suderinta vykdomų logistikos procesų sistema tarpusavyje, tuo ji efektyviau veikia ir nustato visiems palankesnę kainа. Galbūt todėl ir vežėjai, anksčiau pirmenybę teikę tiesioginiam darbui su klientais, dabar operatoriaus funkcijа dažnai atiduoda patikimai logistinei kompanijai, nes pačiam vežėjui jau ima neužtekti informacinių galių bei pajėgumų patenkinti augančius kliento poreikius. O logistinės kompanijos, siekdamos efektyvinti savo sistemas, savo ruožtu, pradeda vežimo verslа, užpildydamos tam tikras vežimo spragas savomis mašinomis. Suvokimas, kad logistikos kainа lemia efektyvi informacinė sistema, skatina logistikos kompanijas investuoti į jos diegimа, kad būtų galimybė greičiau ir patogiau operuoti duomenimis, sparčiau juos apdoroti, planuoti krovinių pasikrovimus ne paros, o valandų laikotarpiu, sumažinti tarptautinių telefoninių skambučių išlaidas, padidinti internetinės sklaidos galimybes.


Sandėliai

Prieš dvejus metus nemažai buvo kalbama, jog Vakarų gamintojams Lietuva taps patraukli vieta statyti distribucinius sandėlius prekėms, skirtoms Rusijos rinkai. Tikėtasi, kad iš Rusijos važiuojančios mašinos perkraus prekes Lietuvoje, kur susijungia vėžės tarp Europos Sаjungos šalių ir Rusijos. Vis dėlto ryškaus sandėliavimo paslaugos paklausos augimo, kokio buvo tikėtasi, nėra, nors ir padaugėjo Rusijos klientų, kurie nuomojasi Lietuvoje sandėlius ir sandėliuoja savo prekes čia. šiuo metu sandėlių rinka nėra perpildyta, bet jau atsiranda perpildymo grėsmės požymių. Naujai pastatyti sandėliai yra ne visiškai apkrauti. Siekdami pritraukti klientus, naujų sandėlių savininkai kelia kainų bei rinkodaros akcijų karа, o tai mažina šio verslo rentabilumа. Bus ar ne sandėlių pasiūla perpildyta ateityje, priklausys nuo to, kiek sugebėsime pritraukti trečių šalių (NVS ir Vakarų) klientų.

Augant statybų kainoms, naujos statybos sandėliai tampa mažiau konkurencingi, todėl dabar jaučiamas poreikis geros būklės senos statybos sandėlių. Naujų sandėlių savininkai dėl kylančių statybos kainų bei dėl kainų karo šioje rinkoje yra priversti bloginti atsipirkimo prognozes. Tad mažėja šio verslo patrauklumas naujiems investuotojams.

Nors sandėlių statybos bei sandėlių išlaikymo (dujos, elektra, darbo jėga) kainos kilo, tačiau sandėliavimo paslaugų kaina išliko ta pati arba net mažėjo. Taip atsitiko todėl, nes nebuvo sulaukta klientų iš Rusijos antplūdžio, kurio tikėtasi. Panašiа situacijа matėme transportavimo versle, kai atsivėrus ES sienoms ir padidėjus konkurencijai vežimo kainos mažėjo ir šis verslas tapo mažiau rentabilus. Kainų nusistovėjimas (artėjimas prie realios) ir verslo atsigavimas vežimo rinkoje juntamas tik dabar, t.y. po dvejų metų. Todėl manytume, kad ta pati tendencija kelerių metų laikotarpiu tikėtina ir sandėliavimo versle.


Muitinės tarpininkai

Prieš stojant į ES buvo manoma, kad galbūt vertėtų steigti muitinės postus pasienyje. Tikėtasi užsienio vežėjų srautų, kurie dėl žemesnės paslaugų kainos eksporto dokumentus formintų Lietuvoje. Tačiau vakariečiai muitinės dokumentų tvarkymа Lietuvoje priima skeptiškai, nes čia formindami dokumentus jie turi užsiregistruoti ir mūsų šalies duomenų bazėje. Tai jiems sukelia papildomo vargo, kurio jie išvengia muitinės dokumentus tvarkydamiesi savo šalyje. Paslaugų kainos skirtumas nėra toks didelis, kad jiems vertėtų tvarkytis krovinio dokumentus Lietuvoje, todėl mūsų šalyje muitinės dokumentus daugiausia forminasi lietuviai, rusai, lenkai.

Prieš stojant į ES buvo didelė grėsme, kad muitinės tarpininkų darbo sumažės iki 80 proc. Buvo minčių orientuotis į Vakarų klientus, tačiau jie į Lietuvа neatėjo, ir dabar pagrindinė mūsų šalies muitinės tarpininkų veiklos orientacija yra rusų klientai.

Norėdami išlikti darbo rinkoje, turėjome ieškoti esminių pačios muitinės tarpininko darbo sistemos pertvarkymo būdų. Pasikeitusiomis sаlygomis muitinės tarpininko paslauga galėjo būti sėkmingai plėtojama tik kompleksiškai su kitomis logistinėmis paslaugomis. Iškilo poreikis ugdyti aukštos kvalifikacijos darbuotojus, išmanančius ne tik muitinės procedūrų įforminimo specifikа, bet ir viso logistikos paslaugų komplekso ypatumus. Taigi iš techninių darbuotojų muitinės tarpininko atstovams teko augti iki konsultantų, galinčių klientа kvalifikuotai konsultuoti bet kuriuo muitinio įforminimo klausimu.

Buvo tikėtasi, jog ES erdvėje išnyks muitinių problemos. Taip nėra. Atskirose ES šalyse muitinės dokumentų forminimas suprantamas gana skirtingai. Pavyzdžiui, nemažų problemų turime su lenkais, suomiais: jų vienos procedūros, mūsų – kitos.

Pastaruoju metu Lietuvoje rekomenduojama diegti supaprastintas krovinių deklaravimo procedūras, ties kuo šiuo metu intensyviai dirba ir GLP muitinės tarpininko atstovų padalinys (UAB „Elfanta), tačiau naujos sistemos taikymui reikia rimtai pasirengti, nes tai reikalauja nemažai laiko.



Logistikos verslas ir jo ateitis

Po įstojimo į ES Lietuvos transportavimo ir logistikos verslas gerokai suaktyvėjo. Dabar šalyje veikia gerokai daugiau įmonių nei anksčiau, į mūsų šalį ateina ir didieji Europos logistikos verslo žaidėjai, kurių veiksmai rinkoje jau dabar ir ateityje turės įtakos vietinių logistikos bei ekspedicinių įmonių veiklai. Tiesa, mažoje mūsų šalies rinkoje didžiosios tarptautinės logistikos kompanijos neplanuoja esminių permainų, nes didelėse rinkose naudojamų technologinių sprendimų diegimas čia jiems neatsiperka.

Stiprėjant konkurencijai, augant darbo sаnaudoms, vienu iš svarbiausių uždavinių logistikos kompanijoms siekiant išlaikyti klientus ir jiems patrauklias kainas tampa efektyvumo kėlimas, kuris įmanomas pažangių IT sistemų pagalba. Pasikeitusiems ir išaugusiems poreikiams pritaikyta IT sistema suteikia galimybę mažesniam darbuotojų skaičiui aptarnauti didesnius krovinių kiekius ir suteikti klientams kur kas didesnę paslaugos vertę už jam priimtinа kainа.


"Transporto pasaulis"
Birželis Nr. 6 (66)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Asociacijos tikslas - spręsti vežėjų problemas

Asociacijos “Linava“ XVI kongresas: pokyčiai ES rinkoje, tendencijos, asociacijos misija ir vežėjų perspektyva

Pastarųjų metų logistikos tendencijos

Alternatyvos

Problemа sprendžia ugnis…

Idėjos

25,25: nuo bandymų iki naujų logistikos sprendimų

įvairenybės

Automobilių lenktynės

Nauji modeliai

DIE GOTHAS

ILGANOSIS IVECO AUTRALIJOS TRASOMS

Naujasis VOLVO FH16 techniniu ir politiniu požiūriu

Pas kaimynus

Krovinių grobimo atvejų Europoje padaugėjo

Viršsvoris ir automobilis

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Keleivinis transportas

Maršrutai į rytus - perspektyvesni

Technika

TRUCK PARKING SYSTEM – vairuotojo pagalbininkas

Teisė

Teisė skelbti informacijа bei nuomonę

Muziejus

Sunkvežimiai iš sportinių automobilių gamyklos