Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

"Autobanų mokestis" - milijardus kainuojanti programa

įtakinga Vokietijos visuomeninė organizacija - Federalinė krovinių vežimo, logistikos ir atliekų šalinimo sаjunga (BLG) platina tarp vežėjų lapelius su mums nelabai suprantamais pasiūlymais. Juose rašoma: "Atsiskaitykite tik terminaluose prie pakelės užeigų, įvažiavimų į automagistrales ir pramoninėse zonose!Taip sukelsime milžiniškus kamščius, ir sistema žlugs!" Apie kа čia kalbama ir kokiа sistemа nori sugriauti Vokietijos transportininkai?

Tiesа sakant, sistemos, apie kuriа kalbama BLG lapeliuose, dar nėra. Ji tik kuriama, bet jau egzistuoja jos teisinis pagrindas: Vokietijoje krovininiam autotransportui, kurio didžiausias leistinas svoris viršija 12 tonų, įvestas mokestis už naudojimаsi automagistralėmis. Nuo 2003-iujų rugpjūčio, priklausomai nuo sunkvežimio ašių skaičiaus, didžiausio leistino svorio ir ekologiškumo klasės, kuri suteikta transporto priemonei, už kiekvienа magistrale nuvažiuotа kilometrа teks mokėti nuo 10 iki 17 eurocentų. Dabar visoje Vokietijoje svarbiausiose magistralinių kelių mazguose tūkstančiai darbininkų stato kelio juostа "apžergusias" arkas, montuoja virš kiekvienos eismo juostos dėžes radijo aparatūrai ir vaizdo kameroms. 300 tokių įranga apkabinėtų arkų turi būti pastatytos iki minėtos mokesčio rinkimo pradžios. Jų paskirtis - fiksuoti automagistrale važiuojančius sunkvežimius.

Bet 300 arkų - tik viena kuriamos apskaitos ir kontrolės sistemos dalis. Kita dalis - krovininio automobilio kabinoje sumontuotas OBU (On Board Unit) - elektroninis įrenginys, siunčiantis signalus trečiajam kuriamos sistemos elementui - virš Vokietijos kabančiam geostacionariniam žemės palydovui. Idealiu atveju sistema funkcionuos taip: įvažiuojant į mokamа magistralės ruožа OBU siunčia signalа palydovui ir, nustačiusi automobilio vietа trasoje, pradeda skaičiuoti nuvažiuotus kilometrus. Pravažiuojant po kontroline arka, OBU susisiekia su ant jos įrengtais kontroliniais prietaisais. Išvažiuojant iš automagistralės į neapmokestintа keliа, OBU vėl per palydovа pasiunčia informacijа apie automobilį ir mokama magistrale nuvažiuotа keliа į sistemos valdymo centrа Potsdame. Apskaičiuota mokesčio už naudojimаsi automagistrale suma pranešama transporto priemonės savininkui ir Susisiekimo ministerijai.

Jei po arka važiuojantis sunkvežimis neturi OBU arba jis išjungtas ir nesiunčia atitinkamo signalo, automatiškai nufilmuojami priekinis ir galinis transporto priemonės numeriai, jie automatiškai palyginami su duomenų bazėje esančiais registracijos duomenimis ir vėliau savininkas gauna mokesčio už keliа kvitа su paskirta bauda…

Taigi sistemos funkcionavimas iš dalies priklausys visų pirma nuo to, ar sunkvežimyje sumontuotas OBU, kainuosiantis nuo 300 iki 400 eurų ir viskа atliksiantis automatiškai. Bet transporto priemonių savininkai neprivalo montuoti šio elektroninio įtaiso, jiems siūloma tai daryti savanoriškai. Neturės OBU ir užsienyje registruoti automobiliai, todėl lygiagrečiai su automatinės kontrolės postais kuriama maždaug 3000 mokėjimo terminalų apimanti tiesioginio mokėjimo už naudojimаsi automagistralėmis sistema. Sunkvežimių vairuotojai pagal patvirtintа kainoraštį turės terminaluose mokėti už važiavimа magistrale.

Kodėl BGL funkcionieriai kovai su sistema siūlo naudotis tik terminalais? Priežastis - itin aukšta naujos unikalios elektroninės kontrolės sistemos kaina. Vien sistemos įrengimas kainuos 700 milijonų eurų, metinės eksploatacijos išlaidos planuojamos maždaug 630 milijonų eurų. Jei viskas bus gerai, Susisiekimo ministerija surinktų apie 3,4 milijardo eurų kelių mokesčio, bet jei vairuotojai atsiskaitinės terminaluose, visa ši protinga elektronika dirbs tuščiai. Be to, reikės priimti į darbа daug kontrolierių, kurie stabdys ir tikrins nuo automagistralės išvažiuojančius automobilius. Prie mokėjimo terminalų susidarys transporto kamščiai. žodžiu, pati sistema taps kliuviniu eismui ir užuot pelno padarys valstybei nuostolių, net jei visi vairuotojai, kaip siūlo BLG, sаžiningai mokės už naudojimаsi automagistralėmis. Nereikia užmiršti ir tokio veiksnio, kaip išaugsiantis kitų, neapmokestintų žemesnės kategorijos kelių apkrovimas, padidėsiantis juose avarijų skaičius.

Reikia pripažinti, kad mokesčio krovininiam transportui už naudojimаsi automagistralėmis įvedimas tokioje nuo automobilių priklausomoje šalyje kaip Vokietija reikalauja kardinalaus vežėjų požiūrio į vežimų išlaidų kalkuliacijа pasikeitimo. Galima teigti, jog organizuojant ir optimizuojant transporto firmų klientų aptarnavimа mūsų laukia didelė revoliucija.

Daugiausia problemų, be abejo, sukels atvejai, kai vienu autotraukiniu gabenami skirtingi kroviniai, skirti keliems skirtingose vietose įsikūrusiems klientams. Parinkti optimalų - trumpiausiа ir pigiausiа - maršrutа tokių vežimų atliekančioje firmoje žmogus jau nesugebės. Tam prireiks kompiuterių, kurie specialių programų pagalba mokės rasti ir pasiūlyti nenuostolingа vežimų tvarkа.

Vokietijoje, Meerbuscho mieste, nuo 1994 metų veikianti firma "BNS Software AG" iš anksto rengėsi kelių mokesčio įvedimui ir šiandien jau siūlo Vokietijos transporto firmoms specialių programų paketа "BNS OnRoad", kurio pagalba galima operatyviai apskaičiuoti transporto išlaidas važiuojant iš taško A į taškа B magistralėmis ir žemesnės kategorijos keliais, parinkti maršrutа neapmokestinamais federaliniais ir vietiniais keliais.

Kad visi transporto firmos automobiliai būtų panaudojami efektyviai, "BNS Software AG" siūlo papildomas programas: "BNS OnBoard" kompiuterizuotai vairuotojo darbo vietai ir "BNS OnFleet" kompiuterizuotam automobilių buvimo vietos nustatymui ir kontrolei iš firmos būstinės. "BNS OnFleet" dėka firmoje žinoma, kur kiekvienu metu randasi kiekvienas "BNS OnBoard" įrangа turintis automobilis. Informacija, esanti vairuotojo kompiuteryje, perduodama į centrinį firmos kompiuterį. čia "BNS OnRoad" programa apskaičiuoja už nuvažiuotа ar norimа nuvažiuoti keliа būtinа sumokėti mokestį, jei reikia, pasiūlo alternatyvius maršrutus. Po to kompiuteris persiunčia savo rekomendacijas vairuotojui tiesiai į kabinа. šiа programinę įrangа taip pat galima vertinti kaip nukreiptа prieš planuojamus mokesčius už naudojimаsi automagistralėmis.

Taip autobanuose veiks automatizuota kontrolės sistema:

1. Palydovo pagalba sužinoma, kad automobilis važiuoja magistrale;

2. Priklausomai nuo nuvažiuoto atstumo ir automobilio parametrų, OBU apskaičiuoja mokesčio dydį ir radijo ryšiu praneša sistemos centrui;

3. Prie kiekvienos kontrolinės arkos OBU praneša apie save sistemai;

4. Jei sistema negauna iš automobilio informacijos, filmuojamas automobilio priekis ir galas, informacija siunčiama sistemos centrui.

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr. 1 (25)

"Linava" informuoja

BOGDAN užkariauja Kijevа

Dėl kelionės dokumentų

Klaipėdos regiono vežėjams

Permainos keleivių vežėjų darbe

Lietuvoje ir pasaulyje

"Ford Transit Connect" - 2003 metų furgonas

"PEUGEOT PARTNER" - antrasis prisitatymas

"TRUCK STORE" - ginklas naudotų sunkvežimių rinkai užkariauti?

Italija: plius PVM

Lenkija: kuro - kiek telpa standartiniame bake

Lenkija: mokestis už automagistralę

Lietuva: Skandinaviškas dyzelinas atlaikė lietuviškа šaltį

Rusija, Baltarusija, Ukraina: vizų išdavimo tvarka bendra

Svarbiausia - įvaizdis

Vengrija: žieminė ekipiruotė - privaloma

Transporto politika

"Autobanų mokestis" - milijardus kainuojanti programa

žvilgsnis į Europos integracijа: kas padaryta ir kа reikės nuveikti kelių transporto srityje

Žinotina

"Dvynių" projektas: neišradinėkime dviračio!

2003 m. Europos transporto ir logistikos parodos

Perspektyvos

"VIKINGAS"… iš pietų

Paslaugos

KONTROLė - irgi paslauga, nors ne visi tai supranta...

Keleivinis transportas

Darbų liko ir šiems metams

Vilniuje važinės modernūs autobusai

Vežėjo kalendorius

Nedarbo dienos Europoje

Technika

Elektronika mažina posūkio spindulį

MEGA TRAILER ir kiti

Kronika

Mirties šokis tarp liepsnojančių automobilių

Mokymas

Egzaminai - sunkesni ir brangesni

Teisė

Antstolių reforma

Tiesa ir teisingumas

Konsultacijos

Vairuotojo darbo laikas (tęsinys)

Verslo etika

Vadovo kalbos kompetentingumas

Sveikata

Ligas lemia ir asmenybės ypatumai

Automobilių sportas

čekai pradeda diktuoti madas (2002-ųjų metų sunkvežimių lenktynių apžvalga)

2003 M. SUNKVEžIMIų VARžYBų KALENDORIUS

Muziejus

Gyveno Detroite kalvis...