Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Ne visureigis, bet...

Kęstutis Bruzgelevičius

Kuo ilgiau modelis gyvena ant konvejerio, tuo daugiau prisiveisia jo įvairiausių modifikacijų. Ypač tai būdinga komerciniam transportui: koks bebūtų sėkmingas pagrindinis modelis, gyvenimas kaskart pareikalauja tai šio, tai to, ir gamintojai, konkurencijos spaudžiami, nori nenori priversti į reikalavimus atsižvelgti.

„Mercedes-Benz Vito“ – ne išimtis. šis koncerno mažylis jau projektuotas taip, kad maksimaliai atitiktų nedidelį būrelį keleivių arba nedideles krovinių partijas gabenančių verslininkų reikalavimus. Dvejopas atstumas tarp ašių, trejopas automobilio ilgis, dvejopas kėbulo aukštis, keleiviniai, krovininiai bei „mixto“ variantai, atrodė, gali patenkinti pačių išrankiausių klientų pageidavimus. Tačiau gyvenimas įnešė savų pataisų: laikui bėgant inžinieriai atsisakė priekinių varančiųjų ratų schemos ir grįžo prie šiam koncernui įprastų galinių varančiųjų. Kas šiuo žingsniu buvo laimėta, šiandien pasakyti galėtų, ko gero, tik jie, nes abi šios schemos turi tiek savų pliusų, tiek ir minusų. Aišku viena: automobilių su galiniais varančiaisiais ratais mažesnis stabilumas slidžiame kelyje paskatino kurti įvairiausias elektronines stabilumo sistemas ir kaip serijinę įrangа diegti komerciniuose automobiliuose, pirmiausia sprinteriuose, o vėliau ir „Vito“. Stabilumo reikalai buvo išspręsti, tačiau dar viena modelių su galiniais varančiaisiais ratais problema liko – tuščio automobilio pajudėjimas iš vietos įkalnėje arba slidžiame kelyje. O jeigu šios dvi aplinkybės sutampa ir aplink nė gyvos dvasios, ilgai teks paplušėti, iki galėsi judėti toliau.

Antra vertus, gyvenimas pareikalavo automobilių, kuriais būtų galima drаsiai „nulipti“ nuo asfalto: greitoji pagalba reikalinga tiek žmonėms, tiek gausybei įvairiausių komunikacijų, neretai gerokai nutolusių nuo gyvenamųjų vietų. Atėjo laikas „Vito“ modifikacijai su visais varančiaisiais ratais, ir gegužės 3 d. „Silberauto“ darbuotojai pakvietė į tokio modelio pristatymа bei bandymus, kaip buvo rašyta pakvietime, „ekstremalioje trasoje“.

Pirmiausia paaiškėjo, kad „Vito“ 4x4 iš išorės (o iš vidaus – juo labiau) beveik niekuo nesiskiria nuo kitų „normalių“ savo giminaičių su galiniais varomais ratais. Tik atidžiau įsižiūrėjęs pastebi, kad jis šiek tiek aukštėlesnis, kad didesnė jo prošvaisa ir statesni priekinis bei galinis rampos kampai, o visa kita – tas pats elegantiškas dendis „Vito“. Permainos – po mašinos dugnu.

Užsibrėžus tikslа kurti ne visureigį, o padidinto pravažumo transporterį, atsisakyta diferencialų blokatorių. Visų ratų traukа įgyvendina ir kontroliuoja vadinamoji 4ETS traukos reguliavimo sistema, sėkmingai naudojama M klasės ir kituose „Mercedes-Benz“ 4MATIC automobiliuose. „Vito“ 4x4 turi nuolatinę visų varančiųjų ratų sistemа, kuri paskirsto galiа priekiniams ir galiniams ratams santykiu 35:65. Skirstomoji dėžė tiesiogiai sujungta su pagrindine transmisija. Kadangi papildoma įranga ne tik sveria (palyginti su įprastu „Vito“ – 80 kg daugiau), bet ir užima vietos, teko iš naujo konstruoti priekinių ratų pakabа, kuri buvo sustiprinta, ir vairo mechanizmа. Varikliai – gerai pažįstami iš anksčiau: 2,2 l darbo tūrio 111CDI (109 AG) ir 115CDI (150 AG), turintys atitinkamai 270 bei 330 Nm maksimalų sukimo momentа itin plačiame (1600-2500 aps/min) apsukų diapazone.

Visa tai – teorija, tikrosios vertybės turėjo paaiškėti ekstremalioje trasoje – dykynėje už Gariūnų turgavietės, kurios šlaituose pernai rudenį buvo bandomi naujieji unimogai. „Komersantui“, žinoma, buvo parinkta lengvesnė trasa, tačiau ir ji pasirodė esanti kietas riešutėlis: statūs pakilimai bei nusileidimai sunkvežimių išmaltomis vėžėmis, purvo ir smėlio vonios tapo rimtu išbandymu ir varikliui, ir labiausiai, be abejo, važiuoklei.

Rezultatai?

Pirmiausia, matyt, pasakytina, kad nederėtų pervertinti ETS traukos jėgos reguliavimo sistemos galimybių: ji sugeba nemažai, tačiau bekelėje neįstengia pakeisti diferencialų blokatorių, tad puriame smėlyje įsikasti iki dugno gresia greitai ir lengvai. Ypač jeigu padangos nėra pritaikytos šturmuoti dykynėms. Tačiau važinėjimas ten, kur eiliniam dviem ratais varomam automobiliui užgintas iš tolo, vis dėlto svaigina, ir užsimiršęs gali įlisti ten, iš kur vėliau be buksyro neišsikrapštysi. Vis dėlto, matyt, nederėtų pamiršti, kad „Vito“ 4x4 skirtas ne „Cammel Trophi“ reidams...

Kadangi, kaip teigia filosofai, niekas iš niekur pasaulyje neatsiranda ir nedingsta, nuolatinė visų ratų pavara bei papildomas svoris reikalauja papildomų kuro sаnaudų. Kaip gamintojų atstovai tvirtino – visai nedaug: įprastinis „Vito“ jo sunaudoja vidutiniškai 8,5 l šimtui kilometrų, 4x4 versija - nuo 9,5 iki 12 l, priklausomai nuo kelio kokybės bei greičio, taigi nuo 10-12 iki 20-25 proc. daugiau. Ar tai daug, ko gero, kiekvienas vairuotojas spręs pagal atliekamа darbа.

Dar viena visų visureigių problema – neišvengiamai didesnis triukšmas salone. „Vito“ kūrėjai apie jа, be abejo, žinojo, tad buvo panaudotos specialios garsа sugeriančios medžiagos: važiuodamas asfaltu mieste net neįtari, jog sėdi visureigyje, o užmiestyje didesniu greičiu palakstyti neteko, tačiau gamintojų atstovai tvirtino, jog rezultatas – beveik toks pats.

Ir dar viena gera naujiena vartotojams. Nuo 2005 metų „Vito“ kėbulas gaminamas 100 proc. cinkuotas: kėbulo dalių, esančių ypatingai pavojingose korozijos požiūriu vietose, cinkuojamos abi pusės, kitų, kurių nepasiekia agresyvios druskos bei rūgštys, – viena. O ypač aštrių pojūčių mėgėjų laukia naujas variklis – V6 OM642 DE: galingumas – 204 AG, maksimalus sukimo momentas – 440 Nm.

"Transporto pasaulis"
Gegužė Nr. 5 (65)

"Linava" informuoja

Naujienos

NUO KONKRESO IKI KONGRESO ASOCIACIJOS „LINAVA“ VEIKLOS KRONIKA 2005-05-06–2006-05-19

Alternatyvos

NAUJIEJI EKOLOGINIAI STANDARTAI – NAUJA ARITMETIKA

įvairenybės

Padangos

Keliai

Kelininkų darbų panorama: nuo arterijų į ES rinkas iki žvyrkelių

Kriminalai

Iš automobilių grobimo 7 mln. litų pelno

Saugumu pasirūpinkime patys

Naudingi pasiūlymai

Kovai prieš vilkikų vagis – ir „BITė biz® mobilusis internetas“

Nauji modeliai

Ne visureigis, bet...

Pažintys

Savivarčių šou dolomitų karjere

Pravartu žinoti

Veronos deklaracija ir lietuviškos žirklės

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

“Linava“ – vežėjų verslo gyvybės šaltinis

Keleivinis transportas

Kiniečių ekspansijos pradžia?

TURKIšKI AUTOBUSAI – LIETUVOS RINKAI

Technika

Atnaujintos ASTROS iš Pjačenzos

Mokymas

Pagalba būsimiesiems vairuotojams

Sveikata

Kaip nugalėti topografinį kretinizma

Muziejus

Sunkvežimiai iš sportinių automobilių gamyklos