Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

NAUJIEJI EKOLOGINIAI STANDARTAI – NAUJA ARITMETIKA

Ramūnas Brazys

UAB „Shell Lietuva“

transporto produktų vadovas

Per pastaruosius metus buvo sukurta daug sistemų, kuriomis galima pasiekti norimа variklių išmetamųjų dujų emisijos kontrolės lygį. Tačiau sunkiai apkrautiems varikliams pagrindiniai sunkvežimių gamintojai pasirinko dvi pagrindines strategijas:

• Selective Catalytic Reduction (SCR)

Selektyvus katalitinis dalelių sumažinimas keičiant variklio konstrukcijа. Didelis NOx kiekis sumažinamas katalizatoriuje amoniako tirpalo (karbamido), rinkoje vadinamo AdBlue, pagalba.

• Exhaust Gas Recirculation (EGR)

Išmetamų dujų recirkuliacija mažina NOx susidarymа, žeminant temperatūrа degimo kameroje. Pasekmė – mažėja deguonies koncentracija oro ėmiklyje, tačiau degimo slėgis nesumažėja. EGR nesumažina suodžių dalelių formavimosi, todėl daugeliui variklių, norint pasiekti Euro 4 normа, reikia papildomų filtrų DPF (Diesel Particulate Filters), sulaikančių suodžių daleles, kurios vėliau sudeginamos. Pelenų dalelės, atsirandančios iš sudegusios alyvos, taip pat sulaikomos, tačiau nesudeginamos. Vadinasi, per tam tikrа laikа jos užblokuos filtrа.

žemiau esančioje lentelėje pateikti abiejų technologijų privalumai ir trūkumai

Euro 4 ir Euro 5 aritmetika

Emisijos standartai Euro 4 ir Euro 5 dar kurį laikа negalios: Euro 4 įsigalios nuo 2006 m. spalio 1 d. visiems naujiems parduodamiems vilkikams. Dar griežtesnius ekologinius standartus atitinkantis Euro 5 – nuo 2008 m. spalio 1 d. naujai patvirtintiems varikliams, nuo 2009 m. spalio 1 d. – visiems naujiems parduodamiems vilkikams.

Daugelis gamintojų pristatė naujus ekologinius standartus atitinkančius vilkikus gerokai anksčiau.

Ankstyva ekologiškų variklių pristatymo priežastis – kelių mokesčiai Vokietijos keliuose. Euro 4 ir Euro 5 vilkikams suteikiama A nuolaida, kuri sudaro 2 eurocentus už kilometrа lyginant su atitinkančiais Euro 3 lygį. Tačiau nuolaida Euro 4 vilkikams baigiasi 2006 spalio 1 d. Tuo tarpu nuolaida Euro 5 kategorijai galios iki 2009 spalio 1 d.

Daugelis vežėjų jau dabar sprendžia nelengvа galvosūkį, kurios technologijos ar standarto vilkikа įsigyti. Kadangi Euro 3 kol kas išliks dominuojančiu standartu daugelio vežėjų parkuose, pasigirsta raginimų investuoti į šios kartos sunkvežimius. Aritmetika vis dėlto nėra tokia paprasta, kaip galėtų atrodyti.

Pirmiausia, Euro 4 arba Euro 5 vilkikas reikalauja didesnių investicijų. Antra, svarbus išlieka degalų sunaudojimo klausimas. Nežiūrint to, kad teoriškai EGR sistema ir vėluojantis įpurškimas mažina variklio efektyvumа, MAN ir „Scania“ pajėgė pasiekti 2–3 proc. mažesnes degalų sаnaudas. Teigiama, kad SCR technologija užtikrina mažesnes nei EGR vilkiko degalų sаnaudas apie 3–5 proc., tačiau oponentų stovykla šiuos duomenis griežtai neigia.

Tikėtina vidutinė „AdBlue“ kaina būtų apie 0,59–0,80 EUR, tuomet karbamido ir degalų sаnaudos viena kitа kompensuos Euro 4 vilkike: degalams išleidžiama 4 proc. mažiau, tačiau tiek pat kainuos „AdBlue“.

Euro 5 variklių eksploatavimo išlaidos bus apie 7 proc. didesnės, kadangi „AdBlue“ sаnaudos bus apytiksliai 7 proc. didesnės.

Papildoma investicija į Euro 5 vilkikа sudarys apie 7 tūkst eurų. Vadinasi, norint susigrаžinti papildomа investicijа iki 2009 m. spalio, iš viso bendro važiuoto kilometrų skaičiaus per 50 proc. turėtų būtų nuvažiuota Vokietijos keliais.

Jei būtų pasirinkta Euro 4 EGR+DPF sistema, reikia turėti omenyje, kad tuomet būtina naudoti specialias alyvas, kurios sudegusios turi labai nedaug sieros, fosforo bei sieros pelenų kiekio. Priešingu atveju labai sumažėja filtro tarnavimo laikas ir padidėja eksploatacijos išlaidos: reikia valyti (regeneruoti) arba pakeisti filtrа, o tai – papildomos sаnaudos. Regeneracijos metu suodžiai deginami esant 9000 C ir suspaustu oru pašalinami plenai. Regeneracijos sаnaudos sudaro apie 900 eurų, o naujo filtro pakeitimas kainuoja 6000 eurų.

Net jei sakytume, kad pirkti Euro 4 vilkikа nėra prasmės, kadangi nuolaida kelių mokesčiui baigiasi jau po 16 mėnesių, renkantis tarp Euro 3 ir Euro 5 variklių reiktų remtis išsamiais kuro ir mokesčių skaičiavimais. Vis dėlto skirtingos dotacijos skirtingose šalyse ir nepastovios vilkikų kainos po poros metų komplikuos skaičiavimus. Taigi galime konstatuoti, kad Euro 3 išlieka aktualus tiems vežėjams, kurių maršrutai driekiasi ne per Vokietijа ar Austrijа arba į šias šalis užsukama nedažnai. Jei didžioji krovinių gabenimo dalis atliekama Vokietijoje, verta svarstyti apie naujos kartos vilkikų pirkimа.

Siekdamos padėti naujųjų variklių gamintojams SCR technologijа padaryti kuo labiau pasiekiamа, daugelis naftos kompanijų ketina pardavinėti „AdBlue“. Jau dabar galima įsigyti „AdBlue“ 5 litrų bakeliuose daugelyje „Shell“, BP, „Esso“ degalinių. Taip pat planuojama pasiūlyti tiekimа didesnėmis talpomis – statinėse, IBC konteineriuose ir autocisternose.

Dar vienas klausimas – ar šis priedas saugus? Karbamidas – trаša nepavojinga. Tirpalas, kurį sudaro 32,5 proc. karbamido vandenyje, kristalizuojasi džiūdamas ir užšаla esant -110 C. Jis nėra toks nuodingas kaip degalai, neliepsnoja. Karbamido tirpalas nedideliais kiekiais naudojamas veido ir rankų kremuose.

Kaip dažnai atsitinka kuriant naujos technologijos variklius, lygiagrečiai tobulinamos ir naujos variklių alyvų specifikacijos, kurios užtikrintų alyvų sugebėjimа patenkinti didėjančius techninius iššūkius rinkoje.

SHELL RIMULA SIGNIA

Euro 4 emisijos reikalavimai yra pagrindinė varomoji jėga, gerokai koreguojanti sunkiai apkrautų dyzelinių varklių alyvų kūrimа. Naujos „Rimula Signia“ alyvos pristatymas su unikalia mažo kiekio SAPS (sieros pelenai, fosforas, siera) technologija, yra didelė naujiena rinkoje. Tačiau reikėtų pabrėžti, kad ir kiti „Rimula“ gaminiai taip pat modifikuojami, siekiant atitikti naujausias ACEA E7 specifikacijas bei kad būtų suteiktos naujausios originalių variklių gamintojų kvalifikacijos. Tai leidžia „Shell“ pasiūlyti pritaikytų ir gerai subalansuotų alyvų.

„Rimula Signia“ SAPS alyva – mūsų naujasis flagmanas, sukurtas patenkinti Euro 4 variklių su dalelių filtrais poreikius. ši alyva atitinka naujausias ACEA specifikacijas E 6 ir E 7, todėl puikiai tinka sunkvežimiams su Euro 4 varikliais, kuriuose įmontuoti dalelių filtravimo įrenginiai. Tai kol kas vienintelis gaminys, turintis pirmo užpylimo (MB First Fill) specifikacijа MB 225.12. Alyva „Rimula Signia“ sukurta unikalios „Shell“ priedų technologijos pagrindu ir taip pat puikiai tinka Euro 3 bei senesniems varikliams. Specifikacija API CI-4 leidžia naudoti „Rimula Signia“ Amerikos gamybos varikliuose.

"Transporto pasaulis"
Gegužė Nr. 5 (65)

"Linava" informuoja

Naujienos

NUO KONKRESO IKI KONGRESO ASOCIACIJOS „LINAVA“ VEIKLOS KRONIKA 2005-05-06–2006-05-19

Alternatyvos

NAUJIEJI EKOLOGINIAI STANDARTAI – NAUJA ARITMETIKA

įvairenybės

Padangos

Keliai

Kelininkų darbų panorama: nuo arterijų į ES rinkas iki žvyrkelių

Kriminalai

Iš automobilių grobimo 7 mln. litų pelno

Saugumu pasirūpinkime patys

Naudingi pasiūlymai

Kovai prieš vilkikų vagis – ir „BITė biz® mobilusis internetas“

Nauji modeliai

Ne visureigis, bet...

Pažintys

Savivarčių šou dolomitų karjere

Pravartu žinoti

Veronos deklaracija ir lietuviškos žirklės

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

“Linava“ – vežėjų verslo gyvybės šaltinis

Keleivinis transportas

Kiniečių ekspansijos pradžia?

TURKIšKI AUTOBUSAI – LIETUVOS RINKAI

Technika

Atnaujintos ASTROS iš Pjačenzos

Mokymas

Pagalba būsimiesiems vairuotojams

Sveikata

Kaip nugalėti topografinį kretinizma

Muziejus

Sunkvežimiai iš sportinių automobilių gamyklos