Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Savivarčių šou dolomitų karjere

Reikšmingi personažai ir dideli vaidmenys paprastai kur kas geriau išryškėja prie didingų dekoracijų – Egipto piramidžių fone, koliziejuose ar senovinse pilyse. Blogiausiu atveju –šiuolaikiniuose stadionuose, Formulės 1 lenktynių trasose ir pan. O štai savivarčiams, skirtiems ypatingai sunkiems darbams statybose, bene geriausiai tiks dolomitinės skaldos karjeras, – nutarė koncerno MAN vadovai ir Slovakijoje, žilino miesto apylinkse, surengė tikrų savivarčių šou.

Kęstutis Bruzgelevičius

Jo pagrindiniais herojais tapo dvylika MAN TGA bazėje sukurtų savivarčių – itin akivaizdus ir ryškus pavyzdys, kа galima sumeistrauti turint tvirtа važiuoklę, keletа įvairių modifikacijų variklių bei skirtingos paskirties tiltų. Atvykę į DOLVAP karjerа Vakarų Karpatų kalnuose, čekijos, Slovakijos, Lenkijos bei Lietuvos žurnalistai, o truputį vėliau – ir vežėjai, potencialūs tokios produkcijos pirkėjai, vienoje vietoje išvydo tiek paprasčiausius 4x2 sunkvežimių modelius, tiek sudėtingesnius jų 6x4, 6x6 variantus ir netgi tikrus „šimtakojus“ – 8x8 monstrus, gelbstinčius statybininkus pačiose kritiškiausiose situacijose. Ir ne tik išvydo: kadangi mašinos demonstruotos uždaroje teritorijoje, jas išbandyti galėjo net ir atitinkamos kategorijos vairuotojo pažymėjimo neturintys asmenys, tad ne vienas vairuotojas, o dažniausiai vairuotoja, šiame poligone pirmа kartа gyvenime sėdo prie sunkvežimio vairo. Prieš dešimtį, o juo labiau kelias dešimtis metų toks vaizdas buvo beveik neįmanomas: karjeriniams sunkvežimiams vairuoti reikėjo nemažai fizinės jėgos, o dabar liaunos ir pažiūrėti trapios damos lipo į 40 tonų daugiaašius savivarčius ir važinėjo su jais po karjerа tarsi po didžiųjų parduotuvių asfaltuotas mašinų stovėjimo aikšteles. Ko gero, nė nepastebėsim, kaip ateis metas, kai ir šioje anksčiau išskirtinai vyriškoje profesijoje prie vairo moterų bus daugiau negu vyrų...

Tačiau gana nuojautų, eikim prie technikos, kuri šį kartа buvo ne tik įdomi, bet kai kuo netgi ir unikali. Tiems, kam rūpi statybų transportas, turėtų žinoti apie naujus vėjus šioje technikos srityje.

Važiuoklės su ratų formule 8x4 – gana įprastos statybų transportui. Ant jų montuojami savivarčiai kėbulai, betonmaišės, konteinerių platformos, komunalinių paslaugų prietaisai ir t.t. Dveji varomieji galiniai tiltai ir keturi vairuojamieji priekiniai ratai užtikrina gana neblogа pravažumа ir nemenkа keliamаjа galiа, tad kiekvienas save gerbiantis sunkvežimių gamintojas turi tokiа konstrukcijа savo gamybinėse programose. MAN modernizavo tokius keturašius sunkvežimius ir sukūrė važiuoklę su ratų formule 8x4-4. Automobiliai su tokia ratų konfigūracija turi pirmаjа vairuojamа nevaromа ašį, antroji bei trečioji yra varomosios, o ketvirtoji – atraminė ir vairuojama hidraulikos pagalba. Tokioje konstrukcijoje krovinio arba antstato svoris pasiskirsto tolygiau, o paskutiniojoje ašyje pasisukantieji ratai gerokai sumažina posūkio spindulį: lyginant su įprasta 8x4 konfigūracija – net 8 metrais. ši sistema veikia, kai sunkvežimis krautas, kai tuščias – galiniai ratai pakyla, sumažėjus trinčiai mažesnės tampa kuro sаnaudos, mažiau dyla padangos. Važiuodamas šiuo sunkvežimiu darai 90 laipsnių posūkius tokiose vietose, kur įprastai net nesugalvotum sukti – neišsiteksi. O čia instruktorius atkakliai reikalauja sukti, kitaip nepajusi mašinos dvasios. Suki, ir ji klusniai ropščiasi nuo vienos kliūties prie kitos, tik koja instinktyviai per daug stipriai mina akceleratoriaus pedalа tarsi norėdama padėti varikliui įveikti stačias įkalnes. Tai, žinoma, negelbsti: tachometro rodyklei palikus žaliаjа zonа variklis tik šaukia, bet netraukia... Jau po antrojo rato suvoki, kad geriausia strategija – netrukdyti varikliui: jis kantriai įtemps daugiatonį sunkvežimį į kalnа ir atsargiai nuleis jį žemyn.

Kita unikali konstrukcija buvo sumontuota iš pirmo žvilgsnio pačioje paprasčiausioje 4x2 konfigūracijoje. Statybai skirti sunkvežimiai paprastai dirba dvejopus darbus: vieni malasi pačioje statybvietėje, retai kada išvažiuodami už jos ribų; kiti – atveža reikalingas medžiagas arba įrengimus bendro naudojimo keliais ir turi visa tai pristatyti į vietа. štai tada ir prasideda problemos, nes statybvietės standartiniams sunkvežimiams su ratų formule 4x2 retai kada pagal jėgas, juos tenka arba tampyti traktoriais, arba naudoti modelius su visais varančiaisiais ratais. O jie brangūs, sunkūs, neekonomiški, reikalauja daugiau techninės priežiūros, pagaliau jų mažesnė keliamoji galia. MAN inžinieriai rado labai įdomų sprendimа, paprastа 4x2 formulės sunkvežimį pavertusį visureigiu – hidromotoras, reikalui esant sukantis priekinius ratus. Geru keliu toks sunkvežimis važiuoja varomas vien galinių ratų, o atvykus į statybvietę vairuotojas vienu rankenėlės suktelėjimu įjungia vadinamаjа „HydroDrive“ sistemа. įsijungia aukšto slėgio siurblys ir per jungiamаsias žarnas priverčia suktis du priekiniuose ratuose sumontuotus hidrostatinius variklius, kurie savo ruožtu ima sukti ratus. Vėl išvažiavus į gerа keliа, sistema išsijungia automatiškai. Kaip tvirtino gamintojų atstovai, ji sveria maždaug 240 kg, nereikalauja specialios priežiūros, joje cirkuliuojanti alyva keičiama kas 120 tūkst. km, o sunkvežimio, lyginant su 4x4 versija, keliamoji galia padidėja apie 400 kg. Kaina, be abejo, taip pat padidėja, tačiau ne dramatiškai: pvz. 18 t MAN TGA 4x4 versijos kaina didėja apie 9 395 eurų, su „HidroDrive“ sistema – 12 930. O toliau reikėtų skaičiuoti kuro, techninės priežiūros sаnaudas, įvertinti sugaištа laikа prastovoms, pervežamų medžiagų kiekį, užmokestį už tai ir t.t. Vienintelis šios sistemos akivaizdus minusas – kol kas ji gali dirbti tik su naujaisiais MAN D20 varikliais. šiame savivarčių šou jie buvo sumontuoti daugiau nei pusėje mašinų. Sunku pasakyti, ar tai buvo atsitiktinumas, ar sаmoninga koncerno politika, tačiau senieji D28 buvo pristatyti daugiausia 40 t sunkvežimiuose (tik vienas – 18 t modelyje), o „naujokas“ D20 – visose klasėse. Beje, šiame karjere „mažylis“ D20 (darbo tūris, priminsiu, tik 10,5 l) pasirodė nė kiek ne prasčiau negu greitkeliuose: didelis sukimo momentas gana plačiame apsukų diapazone labai patogu statybinei technikai, o itin tylus jo darbas – vienas iš svarbiausių komforto elementų.

Tа pačiа dienа, kai žurnalistai išvažiavo namolio, į šou atvyko vežėjai. Gaila, neteko susitikti, pasidalinti įspūdžiais. O labiausiai knietėjo sužinoti, ar išvysime šias nepaprastai patogias dirbti, itin kantrias ir ilgaamžes mašinas Lietuvoje. Pagyvensim – pamatysim...

"Transporto pasaulis"
Gegužė Nr. 5 (65)

"Linava" informuoja

Naujienos

NUO KONKRESO IKI KONGRESO ASOCIACIJOS „LINAVA“ VEIKLOS KRONIKA 2005-05-06–2006-05-19

Alternatyvos

NAUJIEJI EKOLOGINIAI STANDARTAI – NAUJA ARITMETIKA

įvairenybės

Padangos

Keliai

Kelininkų darbų panorama: nuo arterijų į ES rinkas iki žvyrkelių

Kriminalai

Iš automobilių grobimo 7 mln. litų pelno

Saugumu pasirūpinkime patys

Naudingi pasiūlymai

Kovai prieš vilkikų vagis – ir „BITė biz® mobilusis internetas“

Nauji modeliai

Ne visureigis, bet...

Pažintys

Savivarčių šou dolomitų karjere

Pravartu žinoti

Veronos deklaracija ir lietuviškos žirklės

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

“Linava“ – vežėjų verslo gyvybės šaltinis

Keleivinis transportas

Kiniečių ekspansijos pradžia?

TURKIšKI AUTOBUSAI – LIETUVOS RINKAI

Technika

Atnaujintos ASTROS iš Pjačenzos

Mokymas

Pagalba būsimiesiems vairuotojams

Sveikata

Kaip nugalėti topografinį kretinizma

Muziejus

Sunkvežimiai iš sportinių automobilių gamyklos