Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Standartinės sutarčių sаlygos

Civilinio kodekso 6.185 str. apibrėžia standartinių sutarčių sаlygų sаvokа. Standartinėmis laikomos tokios sutarčių sаlygos, kurias bendram nevienkartiniam naudojimui iš anksto parengia viena iš sutarties šalių, nederindama jų su kita šalimi, ir kurios be derybų su kita šalimi taikomos sudaromose sutartyse. Klasikinis tokių sutarčių sаlygų pavyzdys – draudimo taisyklės, kurių pagrindu sudaromos iš esmės visos draudimo sutartys, tarp jų ir vežėjams reikalingos CMR draudimo, transporto priemonių (kasko), ekspeditoriaus atsakomybės draudimo ir kitų draudimo rūšių sutartys.

Klasikinis pavyzdys: sutartį standartinėmis salygomis pasirašome tuomet, kai, pavyzdžiui, draudimo polise įrašoma nuoroda, kad draudimo sutartis sudaryta pagal vežėjo atsakomybės draudimo taisykles Nr. 14, arba – krovinių vežimo užsakyme nurodoma, kad vežimo paslaugos bus teikiamos pagal UAB „XX“ standartines vežimo sаlygas ir pan. Tačiau visos standartinės sаlygos gali būti įtrauktos ir į sutarties tekstа, kurį abi šalys pasirašo: sutarties sаlygos bus laikomos standartinėmis, jei jos atitinka nurodytas Civiliniame kodekse.

žemiau aptarsime Civilinio kodekso nuostatas, susijusias su standartinių sutarčių sаlygų taikymu, kadangi dėl vis didėjančio standartinių sutarčių sаlygų plitimo transporto versle jos yra žinotinos visiems vežėjams ir ekspeditoriams, kasdien sudarantiems ne tik vežimo, bet ir draudimo bei kitas sutartis.

Pareiga tinkamai supažindinti kitа šalį su standartinėmis sutarčių sаlygomis

Taigi, sakykim, kad nusprendėte taupyti savo bei klientų laikа ir nebesiūlyti jiems pasirašyti ilgų sutarčių dėl paslaugų teikimo kiekvienа kartа, tardamiesi dėl krovinio vežimo. Tuo tikslu pasitarę su advokatu, surašėte jūsų įmonės veiklai tinkančias sаlygas ir pavadinote jas, pavyzdžiui, „Bendrosiomis UAB „XX“ krovinių vežimo sаlygomis“. Tokiu atveju rekomenduotina pasirengti trumpа užsakymo formа, kurioje reikės nurodyti tik krovinio duomenis, jo pakrovimo datа ir kitа informacijа, kurios nuspręsite neįtraukti į standartines sаlygas. Norėdami, kad jūsų sukurtos standartinės paslaugų teikimo salygos būtų taikomos klientams, minėtoje užsakymo formoje turėtumėte taip pat numatyti, kad krovinių vežimo paslaugos teikiamos pagal Bendrаsias UAB „XX“ krovinių vežimo sаlygas.

Ar to užtenka, kad jūsų sukurtosios standartinės sаlygos taptų privalomos klientams? Ne! Netgi jei jie pasirašo užsakymo formа su tokia nuoroda į standartines sutarčių sаlygas!

Pagal Civilinio kodekso 6.185 str. 2 d., sutarties standartinės sаlygos tampa privalomos kitai šaliai tik tuo atveju, jeigu jai buvo sudaryta tinkama galimybė susipažinti su tų sаlygų turiniu. Tokia pareiga yra nustatyta tam, kad būtų užtikrinta abiejų sutarties šalių interesų pusiausvyra ir lygios galimybės derėtis dėl priimtinų sutarčių sаlygų. šalis, rengianti savo veikloje naudojamas standartines sаlygas, gali nuspręsti pasielgti nesаžiningai ir į standartines sutarčių sаlygas įtraukti tik tokias, kurios yra jai akivaizdžiai naudingos, o kitai šaliai tokios nuostatos gali sаlygoti nenumatytų ir nepageidautinų išlaidų. Dėl šios priežasties įstatymas ir nustato pareigа standartines sаlygas parengusiai šaliai tinkamai supažindinti kitа šalį su tomis sаlygomis, kadangi negalima reikalauti, kad kita šalis vykdytų tai, apie kа ji nebuvo informuota ir atitinkamai neturėjo galimybės iš anksto įspėti kitа šalį, kad tokios sutarties ji negalės įvykdyti.

Civilinio kodekso normos nustato, kad kai abi sutarties šalys yra verslininkai (įmonės), laikoma, kad viena šalis yra tinkamai supažindinta su kitos šalies standartinėmis paslaugų teikimo sаlygomis, jeigu įvykdoma bent viena iš šių trijų sаlygų:

• standartines sаlygas parengusi šalis įteikia jas kitai šaliai raštu, iki sutarties pasirašymo arba sutartį pasirašant, t.y. šiuo atveju standartinės sutarties sаlygos pateikiamos kaip atskiras dokumentas, arba įtraukiamos į sutarties projektа nurodant kitai šaliai, kad tai yra standartinės sаlygos ir derybos dėl jų yra negalimos;

• standartines sutarties sаlygas parengusi šalis iki sutarties pasirašymo praneša kitai šaliai, kad sutartis bus sudaroma pagal standartines sаlygas, su kuriomis kita šalis gali susipažinti nurodytoje vietoje. ši sаlyga bus įvykdyta tinkamai, jei šalis nurodys, kokiame viešai prieinamame leidinyje tokios sаlygos buvo paskelbtos, arba nurodys adresа, kuriuo atvykus galima gauti tokių sаlygų kopijа ir pan.;

• standartines sutarties sаlygas parengusi šalis pasiūlo kitai šaliai, jei ši pageidautų, atsiųsti tų standartinių sаlygų kopijа.

Faktа, kad su standartinėmis sutarties sаlygomis nebuvo sudaryta galimybė tinkamai susipažinti, turės įrodyti šalis, kuri ginčija standartines sutarties sаlygas. Kaip matyti iš aukščiau nurodytų pavyzdžių, standartines sаlygas parengusiai šaliai pakanka vien sudaryti sаlygas kitai šaliai susipažinti su jomis. Jei kita šalis galimybe susipažinti nepasinaudojo dėl savo aplaidumo ir dėl tokių sаlygų neprieštaravo, jai nebus pagrindo teigti, kad nebuvo tinkamai supažindinta su standartinėmis sаlygomis, ir privalės jas vykdyti arba atlyginti kitos šalies nuostolius, atsiradusius dėl netinkamo sutarties vykdymo.

Netikėtos (siurprizinės) standartinės sаlygos

Civilinio kodekso 6.186 str. nustato, kad negalioja netikėtos (siurprizinės) sutarčių standartinės sаlygos, kurių kita šalis negalėjo protingai tikėtis esant sutartyje. Ar sаlyga laikytina siurprizine, konkrečiu atveju galima nustatyti atsižvelgiant į gana daug veiksnių: ar kita šalis buvo tinkamai supažindinta su sаlygomis, kiek ir kokios patirties šalys turi atitinkamame versle, kokie verslo papročiai galioja tam tikroje sferoje ir t.t. Pavyzdžiui, transporto versle yra įprasta, kad prekės vežėjui yra perduodamos supakuotos ir paruoštos vežti, kadangi paprastai vežėjas krovinio pakavimo paslaugų neteikia. Todėl standartinė sutarties sаlyga, numatanti, kad vežėjas vežti priima nesupakuotа krovinį, privalo jį supakuoti ir paruošti vežimui, galėtų būti laikoma netikėta (siurprizine) sаlyga, kurios vežėjas nesitikėjo galint būti sutartyje, dėl to nėra pasiruošęs jas įvykdyti.

Skaitytojų dėmesys atkreiptinas į tai, kad netikėtomis (siurprizinėmis) sutarčių sаlygomis gali būti pripažįstamos sаlygos, išdėstytos smulkiu šriftu sunkiai pastebimoje vietoje, suformuluotos užsienio kalba, kuri kitai šaliai nėra suprantama, ir pan.

Taip pat pažymėtina tai, kad susipažinę su kitos šalies pasiūlytomis standartinėmis sаlygomis ir pastebėję, jog kai kurios iš jų atitinka netikėtų (siurprizinių) sаlygų kategorijа, privalote nedelsdami pranešti kitai šaliai, kad prieštaraujate tokių sаlygų įtraukimui į sutartį. To nepadarę ir pareiškę savo sutikimа su pasiūlytomis sаlygomis (jas pasirašę ir pan.), prarandate galimybę standartines sаlygas ginčyti vėliau, išskyrus atvejus, kai tos standartinės sаlygos prieštarauja įstatymo normoms: pavyzdžiui, nustatoma, kad vežėjas, priimdamas krovinį vežimui, jokiais atvejais jo netikrins (prieštarauja CMR konvencijos 8 str. nuostatoms) ir atsakomybės už krovinio kiekį neprisiima ir pan.

Taigi standartinės sutarčių sаlygos yra patogus būdas informuoti kitа sutarties šalį apie jūsų įmonėje taikomas paslaugų teikimo sаlygas. Tačiau nusprendus jas taikyti, reikėtų gerai pasvarstyti ir apie praktinius aspektus – tinkamа kitos pusės supažindinimа, nesаžiningų ir netikėtų sаlygų vengimа ir kt. Tarptautinėje krovinių gabenimų praktikoje standartinių sutarčių sаlygų naudojimas yra ganėtinai paplitęs, todėl tikėtina, kad ir Lietuvos vežėjai ateityje vis labiau įvertins standartinių sutarčių sаlygų naudojimo privalumus ir taikymo verslo praktikoje ypatumus.

"Transporto pasaulis"
Sausis Nr. 1 (61)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

į Ulma - pavažinėtų autobusų

Sunkvežimio vagystė inscenizacija

Tolimuose keliuose „Hertransus“ vairuotojus lydi „Bitės“ paslaugos

Gamintojai siūlo

Ekspeditorių sujudimas

įvairenybės

Keliai

Nauji modeliai

Keliа debiutantui!

Panašūs, bet skirtingi

Padangos

WIELTON produkcija: patrauklus kokybės ir kainos santykis

Patirtis

RVS „gydo“ technikа

Servisas

„Eoltas“ - „Viskas automobiliui“

Specialioji technika

Pasirinko Iveco

Statistika

Nevaleivas vairuotojus baudžia ugnis

šventės

Automobiliui Lietuvoje 110

Lietuvoje ir pasaulyje

Eismo problemoms – kompleksiški sprendimai

Naujienos

Transporto politika

Brazilijos fenomenas

Paslaugos

KELTAIS – PATOGIAU IR SAUGIAU

Keleivinis transportas

METUS UžBAIGUS

Technika

Hurowa PR-L - specialus gėrimams transportuoti

Naujienos

PCC - „Galvojantis“ tempomatas

Teisė

Standartinės sutarčių sаlygos

Muziejus

SAURER Autobusai Vilniuje