Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Nauji teisės aktai, aktualūs vežėjams

Muitinė

Muitinės departamento generalinio direktoriaus 2005-11-29 įsakymu Nr. 1B-765 Dėl Muitinės departamento generalinio direktoriaus 2005-04-25 įsakymo Nr. 1B-298 „Dėl Tranzito deklaracijos duomenų priėmimo, tikrinimo ir įforminimo, Bendrijos/bendrаjа tranzito procedūrа atliekant NCTS sistemos priemonėmis, taisyklių, Tikrinimo rezultatų kodų klasifikatoriaus, naudojamo tranzito deklaracijai įforminti, tipinės formos „TC 11 KVITAS“ ir Garantijų negaliojimo kodų klasifikatorių patvirtinimo“ pakeitimo (įsigalioja 2006-01-01, žin., 2005, Nr. 142-5163) nustatyta, kad tais atvejais, kai išvykimo įstaigai pateikta tranzito deklaracija, reikalinga deklaruojant prekes Bendrijos/bendrajai tranzito procedūrai, atitinka nustatytus reikalavimus, NCTS ji įregistruojama į būsenа „PATEIKTA“, o muitinės pareigūnas priima sprendimа priimti tranzito deklaracijа bei šį sprendimа patvirtina sistemoje, tranzito deklaracijai suteikiamas gabenimo registracijos numeris (MRN) ir ji pereina į būsenа „PRIIMTA“. Tokiu atveju deklarantui NCTS priemonėmis automatiškai sugeneruojamo nustatytos struktūros elektroninio pranešimo išsiuntimas apie tranzito deklaracijos priėmimа ir įregistravimа sukelia tokias pačias teisines pasekmes kaip rašytinės tranzito deklaracijos priėmimas ir įregistravimas (numerio šiai deklaracijai suteikimas) išvykimo įstaigoje.

Išvykimo įstaigos muitinės pareigūnas, prieš priimdamas sprendimа priimti tranzito deklaracijа bei šį sprendimа patvirtinti NCTS, turi įsitikinti, ar įvykdyti tokie reikalavimai:

• pateikta Bendrijos/bendrajai tranzito procedūrai įforminti ir atlikti reikalinga informacija ir būtini pateikti dokumentai;

• garantija nustatyta tvarka buvo įregistruota garantijos įstaigoje ir kartu su garantija yra pateiktas informacinis pranešimas apie garantijos užregistravimа garantijų valdymo sistemos priemonėmis;

• ar deklaranto pateiktuose dokumentuose esantys duomenys atitinka NCTS būsenoje „PATEIKTA“ esančius tranzito deklaracijos duomenis;

• tranzito deklaracijoje nurodytos prekės yra pateiktos išvykimo įstaigai.

Tranzito deklaracija gali būti pripažinta negaliojančia tik išvykimo įstaigoje, kai prekės dar nėra išleistos Bendrijos/bendrosios tranzito procedūrai atlikti, tokiais atvejais:

• kai deklarantas kreipiasi į išvykimo įstaigа su prašymu pripažinti negaliojančia įregistruotа NCTS priemonėmis tranzito deklaracijа, naudodamasis išorine deklaranto sаsaja su muitinės įstaiga arba kitais informacijos perdavimo būdais (pvz., prašymа pateikia faksu arba elektroniniu paštu);

• kai ta pati tranzito deklaracija išvykimo įstaigai siunčiama ne vienа kartа ir NCTS yra kaupiama būsenoje „PATEIKTA“;

• taisyklių 13.3 punkte nurodytais atvejais (nustatyti svarbūs neatitikimai);

• Federalinei Rusijos muitinės tarnybai pateikus prašymа dėl tranzito deklaracijų pripažinimo negaliojančiomis.

***

Muitinės departamento generalinio direktoriaus 2005-11-28 įsakymu Nr. 1B-761 (įsigalioja 2006-01-01, žin., 2005, Nr. 142-5161) patvirtintos Sutikimo taikyti grįžtamаjа procedūrа, kai neveikia asmens, deklaruojančio prekes Bendrijos/bendrajai tranzito procedūrai įforminti, programinė ir aparatinė įranga bei infrastruktūra, naudojama dirbti su Naujosios kompiuterizuotos tranzito sistemos priemonėmis, išdavimo taisyklės. Jos reglamentuoja bendrаjа sutikimo taikyti šiа procedūrа išdavimo Muitinės informacinių sistemų centre tvarkа.

***

Muitinės departamento generalinio direktoriaus 2005-11-28 įsakymu Nr. 1B-762 (įsigaliojo 2005-12-04, žin., 2005, Nr. 142-5162) patvirtinta Tranzito deklaracijos teikimo Naujosios kompiuterizuotos tranzito sistemos priemonėmis tipinė sutartis. ši sutartis nustato asmenų ir muitinės santykius teikiant ir priimant tranzito deklaracijа NCTS priemonėmis.

***

Muitinės departamento generalinio direktoriaus 2005-12-01 įsakymu Nr. 1B-777 (įsigaliojo 2005-12-04, žin., 2005, Nr. 142-5165) patvirtintos Garantijos dokumentų, naudojamų atliekant tranzito procedūras, papildymo taisyklės. Jos parengtos atsižvelgus į tai, kad Rumunija nuo 2006-01-01 prisijungia prie 1987-05-20 Konvencijos dėl bendrosios tranzito procedūros. Taisyklės nustato:

• Priimtų vienkartinės lakštų formos garantijos dokumentų papildymo tvarkа. Vienkartinė lakštų formos garantija turi galioti visose valstybėse, kuriose gali būti atliekamos Bendrijos/bendrosios tranzito procedūros operacijos, todėl priėmus sprendimа dėl Rumunijos prisijungimo prie Konvencijos, vienkartinės lakštų formos garantijos dokumentas turi būti papildytas garanto įsipareigojimu minėtai valstybei (Rumunijai) ir garanto atstovo minėtoje valstybėje duomenimis. Pavyzdinė garantijos dokumento papildymo forma pateikiama taisyklių 1 priede. šiuo atveju prievolė papildyti garantijos dokumentа tenka garantui, o prievolės vykdymа kontroliuoja teritorinė muitinė, kurios veiklos zonoje yra garanto buveinė.

• Priimtų bendrosios garantijos dokumentų, naudojamų atliekant tranzito procedūras, ir bendrosios garantijos sertifikatų (forma TC 31) papildymo tvarkа. Valstybės, kuriose galioja bendroji garantija, nurodomos bendrosios garantijos dokumento, naudojamo atliekant tranzito procedūras, I dalies 1 punkte. Priėmus sprendimа dėl Rumunijos prisijungimo prie Konvencijos, garantijos įstaigos priimtas garantijos dokumentas gali būti papildytas garanto įsipareigojimu minėtai valstybei ir garanto atstovo minėtoje valstybėje duomenimis. Pavyzdinė garantijos dokumento papildymo forma pateikiama šių taisyklių 2 priede. šiuo atveju garantijos dokumento papildymа gali inicijuoti vykdytojas, turintis garantijos įstaigos išduotа leidimа naudoti bendrаjа garantijа. šiuo atveju vykdytojas turi kreiptis į garantijos dokumentа išdavusį garantа su prašymu papildyti garantijos dokumentа. Teisę papildyti garantijos dokumentа turi garantijos dokumentа išdavęs garantas.

• Atleidimo nuo prievolės pateikti garantijа sertifikatų (forma TC 33) papildymo tvarkа. Atleidimo nuo prievolės pateikti garantijа sertifikatų papildymа inicijuoja vykdytojas, turintis leidimа, patvirtinantį jo atleidimа nuo prievolės pateikti garantijа. Vykdytojas, pageidaujantis papildyti sertifikatus, turi pateikti leidimа išdavusiai teritorinei muitinei rašytinį prašymа ir sertifikatus.

Papildymai pagamintuose vienkartinės ir bendrosios garantijos dokumentų, naudojamų atliekant tranzito procedūras, blankuose neatliekami, išskyrus atvejus, kai garantas ir Muitinės departamentas dėl tokių papildymų pasirašo atskirа susitarimа.

***

Lietuvos Respublikos Seimas Tabako kontrolės įstatymo 2, 4, 5, 6, 8, 14, 17, 18 ir 26 straipsnių pakeitimo įstatymu (įsigaliojo 2005-12-03, žin., 2005, Nr. 142-5105) naujai suformulavo ir įtvirtino įstatyme tokias sаvokas:

Importas – tabako ir (ar) tabako gaminių įvežimas (įforminant jų išleidimo į laisvа apyvartа muitinės procedūrа) į Lietuvos Respublikа iš kitų valstybių, išskyrus valstybes Europos ekonominės erdvės susitarimo šalis (Europos Sаjungos valstybes nares ir Europos laisvosios prekybos asociacijos (ELPA) valstybes) ir Turkijа.

įvežimas – tabako ir (ar) tabako gaminių įvežimas į Lietuvos Respublikа (išskyrus fizinių asmenų įvežamus) iš Europos ekonominės erdvės valstybių ir Turkijos.

Kad tabako gaminiai atitinka teisės aktų nustatytus reikalavimus, įskaitant reikalavimus dėl dervų, nikotino ir anglies monoksido kiekio cigaretėse, turi būti patvirtinta Europos ekonominės erdvės valstybių ar Turkijos kompetentingų institucijų patvirtintose bandymų laboratorijose atliktų bandymų pagrindu įmonės gamintojos išduotais tabako gaminių atitiktį patvirtinančiais dokumentais.

Taip pat įstatymo pakeitimu nustatyta, kad reikalavimas turėti licencijа arba licencijos verstis tabako gaminių gamyba, didmenine ar mažmenine prekyba kopijа netaikomas, kai tabako gaminius, turėdami privalomus juridinę galiа turinčius tabako gaminių įsigijimа patvirtinančius dokumentus arba gabenimo dokumentus, laiko ir gabena transportavimo paslaugas teikiantys asmenys ir užsienio valstybėse registruoti juridiniai asmenys ar jų filialai, gabenantys tabako gaminius tranzitu arba pristatantys juos Lietuvos Respublikoje registruotiems savo filialams, atstovybėms ar kitiems padaliniams.

***

Muitinės departamento generalinio direktoriaus 2005-11-17 įsakymu Nr. 1B-733 Dėl Muitinės departamento generalinio direktoriaus 2004-12-29 įsakymo Nr. 1B-1198 „Dėl Importuojamų naudotų automobilių muitinio įvertinimo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo (įsigaliojo 2005-11-21, žin., 2005, Nr. 137-4954) nustatyta, kad prie Importuojamo automobilio defektų, atsiradusių dėl sužalojimo, akto, surašomo 2 egzemplioriais, kurių vienas skirtas importuotojui (deklarantui), o kitas pridedamas prie įforminamo bendrojo administracinio dokumento importo rinkinio, pridedamos importuojamo automobilio fotografijos, kuriose matomi jo defektai, turi būti spalvotos.

***

Lietuvos Respublikos Seimas Muitinės įstatymo 79 straipsnio pakeitimo įstatymu (įsigaliojo 2005-12-03, žin., 2005, Nr. 142-5108) nustatė, kad tarptautiniuose oro ir jūrų uostuose, Lietuvos Respublikos valstybės sienos su trečiosiomis šalimis perėjimo punktuose gali būti įsteigtos neapmuitinamos parduotuvės. Tai muitinės prižiūrimos parduotuvės, kuriose vykstantys iš Lietuvos Respublikos muitų teritorijos į trečiаsias šalis arba į kitas Bendrijos muitų teritorijos dalis, kuriose netaikomos 1992 m. vasario 25 d. Tarybos direktyvos 92/12/EEB dėl bendrųjų procedūrų, susijusių su akcizais apmokestinamais produktais, ir dėl tokių produktų laikymo, judėjimo ir kontrolės nuostatos, keleiviai gali įsigyti neapmokestintų importo muitais bei mokesčiais prekių. Taikant šios dalies nuostatas, susijusias su keleivio vykimu oro ar jūrų transportu, keleivio vykimo vieta laikoma artimiausia keleivio išlipimo iš orlaivio arba laivo vieta po įlipimo Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005-11-22 nutarimu Nr. 1270 (įsigaliojo 2005-11-27, žin., 2005, Nr. 139-5019) patvirtinta Nacionalinė Lisabonos strategijos įgyvendinimo programa. Europos vadovų tarybos 2000 m. patvirtinta Lisabonos strategija nustatė strateginį tikslа – per 10 metų Europos Sаjungа paversti „konkurencingiausia ir dinamiškiausia žinių pagrindu augančia ekonomika pasaulyje“, spartinant technologinę pažangа, kuriant žinių visuomenę, atliekant būtinas ekonomines reformas ir mažinant socialinę atskirtį. šios programos priemonės Lietuvoje bus įgyvendinamos 2005–2008 m. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, Europos Sаjungos struktūrinių fondų, kitų programų ir privataus sektoriaus lėšomis.

Lietuvos ekonominės strategijos pagrindinis tikslas – mažinti šalies ekonominio išsivystymo lygio atsilikimа nuo ES šalių vidurkio. Transporto srityje darni įvairių rūšių transporto plėtra numatoma steigiant viešuosius logistikos centrus, teikiant prioritetа geležinkelių transportui, siekiant naudotis Baltijos jūros greitkeliais, taip pat skatinant kombinuotа vežimа. Naujojo 2007–2013 m. finansinio laikotarpio prioritetas – geležinkelių sektorius, atsižvelgiant į gana prastа esamа infrastruktūrа ir nepakankamа naudojimаsi šio transporto sektoriaus galimybėmis: geležinkelių projektams įgyvendinti būtų skirta apie 42 proc., kelių transporto – apie 31 proc., vandens transporto – 9,5 proc., oro transporto – 1,6 proc., kitiems projektams – apie 15 proc. naujojo finansinio laikotarpio investicijų. Toliau bus plėtojami multimodaliniai I ir IX transporto koridoriai, gerinamos jungtys su transeuropiniu tinklu. Kai kuriuos transporto sektoriaus projektus įgyvendinti sunku dėl ribotų biudžeto galimybių, todėl ypač svarbu pritraukti privatų kapitalа.

Modernizuoti transeuropinio transporto tinklo Lietuvos teritorijoje infrastruktūrа (kelių, geležinkelių, vandens transporto ir civilinės aviacijos) 2006–2008 m. bus reikalinga 1 530 mln. Lt, o vietinės ir regioninės reikšmės transporto infrastruktūros rekonstravimui – 1 115 mln. Lt.

***

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005-11-28 nutarimu Nr. 1286 (įsigaliojo 2005-12-02, žin., 2005, Nr. 141-5080) įsteigtas Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registras ir patvirtinti Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro nuostatai. Nustatyta, kad valstybės įmonės „Regitra“ nuo jos įsteigimo sukaupti kelių transporto priemonių duomenys perduodami pagal šį nutarimа įsteigtam Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registrui iki jo veiklos pradžios.

šio registro objektai yra kelių transporto priemonės, t. y. motorinės transporto priemonės (išskyrus traktorius, savaeiges ir žemės ūkio mašinas ir jų priekabas), jų priekabos ir puspriekabės. Registro tvarkymo įstaigos yra:

• vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga – Vidaus reikalų ministerija; ji yra ir registro asmens duomenų valdytoja;

• registro tvarkymo įstaiga – valstybės įmonė „Regitra“, kuriа sudaro centrinis registratorius ir teritoriniai registratoriai (valstybės įmonės „Regitra“ filialai), pavaldūs ir atskaitingi centriniam registratoriui; ji yra ir registro asmens duomenų tvarkytoja.

***

Aplinkos ministro 2005-11-17 įsakymu Nr. D1-555 (įsigaliojo 2006-01-01, žin., 2005, Nr. 138-4989) patvirtintos Gamintojų ir importuotojų registravimo taisyklės. Jos nustato gamintojų ir importuotojų, išleidžiančių į Lietuvos Respublikos vidaus rinkа alyvas, transporto priemones, elektros ir elektroninę įrangа, apmokestinamuosius gaminius ir gaminių pripildytа pakuotę, registravimo į Gamintojų ir importuotojų sаvadа tvarkа.

***

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005-11-17 nutarimu Nr. 1233 Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998-09-15 nutarimo Nr. 1117 „Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo (įsigaliojo 2005-11-20, žin., 2005, Nr. 137-4922) nauja redakcija išdėstyti ir patvirtinti Susisiekimo ministerijos nuostatai. Susisiekimo ministerija atlieka įstatymų ir kitų teisės aktų jai pavestų transporto (oro, vandens, geležinkelių, kelių), pašto ir elektroninių ryšių sričių valdymo funkcijas, įgyvendina šiose srityse valstybės politikа. Svarbiausieji Susisiekimo ministerijos uždaviniai yra:

• įgyvendinti transporto, pašto ir elektroninių ryšių valstybės strategijа ir politikа, nustatyti šių sričių plėtojimo pagrindines kryptis;

• koordinuoti transporto, pašto ir elektroninių ryšių veiklа;

• dalyvauti formuojant visų rūšių transporto saugaus eismo politikа;

• dalyvauti formuojant transporto sričių neigiamo poveikio aplinkai mažinimo politikа;

• įgyvendinti Europos Sаjungos teisės aktų reikalavimus transporto, pašto ir elektroninių ryšių srityse, dalyvauti rengiant strateginius dokumentus Europos Sаjungos fondų paramai gauti, pagal kompetencijа priimti sprendimus dėl projektų finansavimo ir atlikti Europos Sаjungos fondų naudojimo priežiūrа.

Susisiekimo ministro 2005-11-09 įsakymu Nr. 3-498 (įsigaliojo 2005-12-02, žin., 2005, Nr. 141-5089) patvirtinti:

Pažeidimų, užfiksuotų vežant pavojingus krovinius kelių transportu, rizikos kategorijų sаrašas;

Ataskaitos apie pažeidimus ir nuobaudas, kuri turi būti išsiųsta Komisijai, formos pavyzdys.

Nustatyta, kad:

• ataskaita apie pažeidimus ir nuobaudas, kuri turi būti išsiųsta Komisijai, rengiama kalendorinių metų ir Europos Komisijai teikiama praėjus ne daugiau kaip 12 mėn. po atitinkamų metų pabaigos;

• pirmoji ataskaita apima 2004 m. gegužės–gruodžio mėn. ir turi būti pateikta iki 2006-01-01.

Sаraše pateikti pažeidimai sugrupuoti į 3 rizikos kategorijas. Didžiausios rizikos kategorija laikoma I kategorija. šiai rizikos kategorijai priskiriami pažeidimai, kai dėl atitinkamų ADR nuostatų nesilaikymo atsiranda didelė mirties, asmens rimto sužeidimo ar didelės žalos aplinkai rizika. Nustačius tokius pažeidimus, turi būti imtasi skubių ir tinkamų priemonių pažeidimams pašalinti, tarp jų ir transporto priemonės imobilizavimа. I rizikos kategorijai priskiriami šie pažeidimai:

• vežami pavojingi kroviniai, kuriuos vežti draudžiama;

• pavojingi kroviniai teka / byra;

• kroviniai vežami tinkamumo patvirtinimo sertifikato neturinčia transporto priemone;

• transporto priemonė neatitinka nustatytų reikalavimų ir kelia tiesioginį pavojų;

• naudojama nepatvirtinta pakuotė;

• nesilaikoma krovinio tvirtinimo ir sukrovimo taisyklių;

• nesilaikoma mišraus pakuočių sukrovimo taisyklių;

• nesilaikoma leistino cisternų ar pakuočių užpildymo lygio;

• nesilaikoma nuostatų dėl vienu transporto vienetu vežamų krovinių kiekio ribojimo;

• pavojingi kroviniai vežami be jokios nuorodos į jų buvimа (pvz., be dokumentų, nepažymėtose, nepaženklintose pakuotėse, nepaženklinta transporto priemone);

• kroviniai vežami transporto priemone, nepaženklinta oranžinėmis lentelėmis, dideliais pavojaus ženklais ir kitomis žymomis;

• vairuotojas neturi galiojančio profesinio pasirengimo pažymėjimo (ADR pažymėjimo);

• nesilaikoma draudimo rūkyti ir kt.

II rizikos kategorijai priskiriami pažeidimai, kai dėl atitinkamų ADR nuostatų nesilaikymo atsiranda asmens rimto sužeidimo ar žalos aplinkai rizika. Nustačius tokius pažeidimus, turi būti imtasi atitinkamų priemonių pažeidimams pašalinti. Jei įmanoma ir reikia, pažeidimus šalinti kontrolės vietoje ar pristačius krovinį. II rizikos kategorijai priskiriami šie pažeidimai:

• transporto vienetа sudaro daugiau kaip viena priekaba / puspriekabė;

• transporto priemonė nebeatitinka nustatytų reikalavimų, tačiau nekelia tiesioginio pavojaus;

• transporto priemonėje nėra reikalaujamų veikiančių gesintuvų. Išimtiniu atveju gesintuvas gali būti pripažįstamas veikiančiu, jei ant jo nėra tik reikalaujamos plombos ir (ar) nenurodyta galiojimo data, tačiau ši išlyga netaikoma, jei gesintuvas akivaizdžiai neveikiantis, pvz., gesintuvo manometro rodmuo yra 0;

• transporto priemonėje nėra ADR ar raštiškose instrukcijose nurodytos įrangos;

• vežamos pažeistos pakuotės, pažeisti VTK ar didelė tara arba pažeista tuščia nevalyta tara;

• neteisingas ženklinimas, žymėjimas ar ženklinimas oranžinėmis lentelėmis ir dideliais pavojaus ženklais;

• nėra ADR atitinkančių raštiškų instrukcijų arba raštiškos instrukcijos nesusijusios su vežamu kroviniu;

• transporto priemonė netinkamai stebima ar statoma stovėjimo vietoje ir kt.

III rizikos kategorijai priskiriami pažeidimai, kai dėl atitinkamų ADR nuostatų nesilaikymo atsiranda nedidelė asmens sužeidimo ar žalos aplinkai rizika. Nustačius tokius pažeidimus, nebūtina imtis atitinkamų priemonių jiems pašalinti transporto operacijos metu – tai galima atlikti vėliau įmonėje. III rizikos kategorijai priskiriami tokie pažeidimai:

• oranžinių lentelių ar didelių pavojaus ženklų dydis arba raidžių, skaitmenų ar simbolių, rašomų oranžinėse lentelėse ar dideliuose pavojaus ženkluose, dydis neatitinka reikalavimų;

• transporto dokumentuose nepateikiama kita reikalaujama informacija, išskyrus JT numerį, tinkamа siunčiamo krovinio pavadinimа, pakavimo grupę ir kt.;

• vairuotojas negali pateikti profesinio pasirengimo pažymėjimo (vairuotojo pasirengimo vežti pavojingus krovinius pagal ADR pažymėjimo), tačiau esama įrodymų (arba galima patikrinti), kad vairuotojas jį turi.

Advokatė

Reda ALEKSYNAITė

"Vežėjų žinios"
Gruodis Nr. 24 (108)

"Linava" informuoja

Asocijacijos „Linava“ veiklos kronika 2005 metai

Veteranai

Su gimtadieniu, kolegos

"Linavos" mokymo centras

Planuojami mokymo kursai ir seminarai

Teisė

Nauji teisės aktai, aktualūs vežėjams