Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Raudonasis „sidabras“ – skystas aliuminis

Metalo liejinių kokybės specialistai dirba pedantiškai tiksliai: pakanka net plonyčio įtrūkimo ant kа tik išlydytos cilindrų galvutės paviršiaus ir ji akimirksniu atsiduria grotuotoje dėžėje, ant kurios parašyta „brokas“. Tad nieko nuostabaus, jog aliuminio lydymo gamyklos teritorijoje Oetingeryje pūpso milžiniškas išbrokuotų detalių kalnas. Tai labai vertinga žaliava pramonei, kadangi perlydomas aliuminis nė kiek nepraranda savo kokybės.

Nors aliuminis – trečiasis pagal paplitimа žemėje cheminis elementas, tačiau natūralioje aplinkoje jo gryno nebūna, dažniausiai junginiuose su kitomis medžiagomis. Jo perlydymas – gana pelningas verslas, kadangi gavybai reikalingos didelės sаnaudos. Oetingerio metalų lydymo įmonių grupei dabar priklauso trys gamyklos, esančios Neu-Ulme, Hanoveryje ir Weissenhorne. Pastarojoje aliuminio metalo laužas pagal klientų užsakymus perlydomas nuo 1946 metų. Oetingerio grupės įmonės – vienas iš didžiausių aliuminio lydinio tiekėjų Europoje, per metus pateikiantis klientams apie 300 000 tonų perlydyto aliuminio.

Apskritai 49 procentai arba 620 000 tonų aliuminio Vokietijoje gaunama iš panaudoto metalo. Didžioji jo dalis į lydymo įmones patenka iš automobilių ir statybos pramonės gamyklų, į kurias dažniausiai aliuminis ir sugrįžta pakeitęs savo formа. Be korozijai atsparaus metalo šiandien neįmanoma įsivaizduoti automobilių pramonei reikalingų mazgų ir konstrukcijų. Kiekviename šiuolaikiniame lengvajame automobilyje aliuminio lydiniai dabar sudaro apie 90 kg, 1955 m. viename automobilyje vidutiniškai buvo tik apie 19,3 kg šio lengvo ir atsparaus korozijai metalo lydinių.

Palyginus su luitais, skystas aliuminis turi keletа privalumų: jo nebereikia perkraudinėti, sandėliuoti, mažiau personalo darbo ir gamybos išlaidų. Be to, liejinių gamybos vietoje metalui perlydyti nebereikia papildomos elektros energijos, kuri sudaro apie 46,2 proc. bendrų sаnaudų. Siekiant jas sumažinti ir buvo imtasi naujo verslo – gamintojams pradėtas tiekti skystas metalas.

Pirmieji sunkvežimiai su skystu metalu JAV keliuose pasirodė 1950 m., Anglijoje – 1960 m., Italijoje – 1968 m., o Vokietijoje iki 1970 m. toks metalų gabenimo būdas buvo uždraustas. Tik gerokai vėliau, nustačius „Pavojingų krovinių gabenimo keliais tvarkа“, Vokietijoje buvo sukurtos ir „Skystų metalų transportavimo sаlygos“. 1973 metų vasarа pro Weissenhorno liejyklos vartus su skystu aliuminiu išvyko pirmasis sunkvežimis, gabenęs jį „Daimler–Benz“ gamintojams į Esslingenа-Mettingenа prie štutgarto. Tuomet Oetinger firma buvo antroji Vokietijoje verslovė, mašinų gamintojams tiekusi skystа aliuminį. Dabar kasdien aštuoni šios firmos dviejų ašių vilkikai „Mercedes-Benz Actros“ su 7,92 m ilgio puspriekabėmis gabena skystа aliuminį pagal klientų užsakymus. Visi šių vilkikų vairuotojai privalo turėti ne tik ADR kursų baigimo pažymėjimа, bet ir gretutinę kranininko specialybę.

Vilkikai techniškai nesiskiria nuo kitų savo „brolių“, tačiau puspriekabės gaminamos pagal specialų Oetingerio firmos užsakymа. Biberacho kėbulų fabrike ( KF) pagamintos 4 300 kg svorio plieninės puspriekabės – platformos su diskiniais stabdžiais ir pneumatine pakaba turi 12 specialių lizdų skysto metalo talpoms.

Vilkiko ir tokios specialios puspriekabės junginys gali vežti 3 izoliuotus plieno katilus. Kiekvienas iš jų pritvirtinamas 4 varžtais specialiame platformos lizde. Tuščio katilo svoris, priklausomai nuo dydžio, – apie 4-6 tonos. Taigi 40 tonų bendros masės junginys gali gabenti nuo 14 iki 17 tonų skysto aliuminio. Tam skirti 57 specialūs katilai. Trys iš vidaus sutankintos masės katilai iki viršaus pripildomi raudonai žėrinčio „sidabro“, kurio temperatūra – nuo 720 iki 830 laipsnių Celsijaus, o po to liejimo ceche sijiniu kranu pakraunami ant puspriekabės platformos.

Suprantama, tokių krovinių transportavimo būdas yra pavojingas. Mažiausias lašelis sunkiai nudegina, žaizdos gyja labai lėtai. Kiekvienam vilkiko vairuotojui, be šalmo ir pirštinių, skiriamas nedegios medžiagos kostiumas, specialūs batai ir apsauginiai akiniai. Svarbiausias tokių krovinių gabenimo reikalavimas – patikimas tvirtinimas ir saugus greitis. Suprantama, jog krovinio su skystu metalu vandeniu neužgesinsi, juolab, kad skystas aliuminis labai gerai dega ir ant asfalto. Saugumo priemonėms skiriamas ypatingas dėmesys. Masyvūs apsauginiai lankai gabenant skystа metalа saugo rezervuarus, kurie specialiai testuojami. Pagal saugos specialistų patikrinimo testа katilai privalo išlikti nepažeisti net krisdami iš 5 metrų aukščio. Esant bet kokiems saugaus transportavimo reikalavimų pažeidimams, visada kviečiama priešgaisrinė gelbėjimo tarnyba.

Iš Weissenhorno liejyklos skystu aliuminiu apie 200 km spinduliu 24 val. per parа aprūpinamos automobilių pramonės įmonės, tarp jų ir BMW, esanti Landshute, bei Esslingene įsikūręs „Mercedes-Benz“ padalinys. Nugabenti karštа krovinį iki jo paskirties vietos laiko pakanka, kadangi aliuminis specialiuose katiluose išlaiko skystа konsistencijа iki 14 valandų. Nepalankiu oru šį laikа šiek tiek gali sutrumpinti krituliai ir neigiama temperatūra. Skystas aliuminis klientų liejimo cechams pristatomas iki specialių krosnių. 3 katilai vienas po kito maždaug per valandа, įskaitant ir mėginių paėmimа, išpilami į šilumа palaikančias krosnis. Po 10-12 tokių procedūrų kiekviena statinė pasunkėja apie 500 kg. Tada tenka užsiimti nelabai maloniais darbais – pneumatiniu kūju valyti rezervuaro viduje susidariusius šlakus.

Parengė Tomas LABžENTIS

"Transporto pasaulis"
Lapkritis Nr. 11 (59)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Patikima plomba – saugus krovinys

Pažymėjimo ar gyvenimo vardan?

Raudonasis „sidabras“ – skystas aliuminis

Techninei apžiūrai – 10

Idėjos

Pirmasis, lietuviškasis

Parodos

BUSWORLD EUROPE-2005 – paskutinės autobusų mados

Pravartu žinoti

PIRMOSIOS AVARIJOS

Tolimųjų reisų pilotus „Vodafone World“ gelbsti ir netikėtomis aplinkybėmis

Servisas

REKORDINIS AUKšTIS

UAB EURO ASISTA – susivieniję konkurentai

Užsienyje

NAUJAS SUNKVEžIMIU PASIEKTAS REKORDAS

Sunkvežimių pasaulyje – visi lygūs

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Keleivinis transportas

Vilniaus autobusams - 60

Technika

KENWORTH T600 – TRADICIJų NIEKINTOJAS

Teisė

Vežėjo teisė sulaikyti gabenamа krovinį

Muziejus

OdAZ GAMYKLOS ODISėJOS