Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Sunkvežimių pasaulyje – visi lygūs

Aistra vairuoti

Pirmasis, nepritaręs šiai Mari profesijai, nors visada jа remiantis ir palaikantis, tiesа sakant, buvo jos vyras. Jo nuomone, šis darbas yra labai sunkus. Tačiau naujoji šeimos karta yra sužavėta mamytės darbu. Kolegijoje dvi Mari dukros nepavargsta girtis, kad jų mama vairuoja sunkvežimį. ši moteris nuo mažens mėgo mašinas. Jos dėdė dirbo sunkvežimio vairuotoju ir ji nuo šešerių metų lydėdavo jį kelionėse. Tad nieko keista, kad nuo tada jai patiko vairuoti, nesvarbu ar tai būtų lengvasis automobilis, ar sunkvežimis. Mari pradėjo vairuoti „Volvo“, dabar – „Scania“. Pirmasis automobilis buvo su rankine pavarų dėže, o pastarasis – su automatine. „Man labiau patinka automobiliai su rankine pavarų dėže, – pasakoja Mari, – su automatine – viskas pernelyg paprasta ir greičiau gali užmigti bevairuodama, nes nereikia nieko daryti. Be to, daug smagiau keisti pavaras, kai to nori pati, o ne kai jas keisti nusprendžia sunkvežimis“.

ši moteris žavisi savo darbu ir svajoja, „jeigu išloštų loterijoje“, turėti savo įmonę, kurioje sunkvežimius vairuotų tik moterys.

Patirtis transporto pasaulyje

Ana – transporto veteranė. Pradėjo karjerа Ispanijos keliuose, tačiau nusprendė, kad tai pernelyg sunku – miegoti sunkvežimyje bei keletа dienų praleisti kelyje. Kartais tekdavo patirti net baimę. Tačiau dėl nieko nesigaili, nes važinėdama šalies keliais mėgaudavosi pažindama naujas vietoves ir žmones. „šiaip visas pasaulis su manimi elgėsi gerai, tik vienа kartа man padarė nemaloniа pastabа. Manęs paklausė: „Kaip gali būti, kad tokia graži mergina vairuoja sunkvežimį?“. Daugeliui sunkvežimio vairuotoja asocijuojasi su stora ir netvarkinga moterimi. Bet juk taip nėra! Laimė, lieka vis mažiau taip manančių žmonių“, – komentuoja Ana. Ji pabrėžia, kad vairuoti užsienio keliuose daug patogiau, nes „viskas yra parengta žymiai geriau“.

Priešingai nei Mari, Anos šeimoje niekas neapsisprendė tapti sunkvežimio vairuotoju, nors visi didžiuojasi tuo, kad 31-erių metų Ana ištikima savo pasirinkimui. Labiausia tuo, be abejo, didžiuojasi Anos dvejų metų sūnelis, kuris žavisi sunkvežimiais. Anai labai svarbu matyti, kaip auga jos sūnus, leisti laikа su juo, galėti miegoti namuose kasdien. Dabartinis darbas jai suteikia tokias galimybes. „Kiekvienai motinai idealus darbo grafikas yra nuo 9 iki17 valandos (kai vaikai tuo metu yra kolegijoje). Todėl esu ypač patenkinta darbu dabartinėje įmonėje, kurioje man leidžiama turėti darbo valandas, suderintas su vaiko priežiūra“.

Energinga vairuotoja

Būdama 46-erių, Carmen Coronado pagaliau įgyvendino savo gyvenimo svajonę. Carmen, kurios šeimoje tėvas, brolis ir vyras yra vairuotojai, visuomet turėjo polinkį šiai sričiai, tad gavo vairuotojo pažymėjimа ir sėdo prie sunkvežimio vairo. Jos pirmoji transporto priemonė buvo 40 tonų sveriantis autotraukinys. Tikrai sunku įsivaizduoti moterį, pasirinkusiа sunkvežimio vairuotojos profesijа ir sėdinčiа prie tokio sunkiasvorio galiūno vairo. Iš pradžių Carmen važinėdavo tarptautiniais maršrutais kartu su savo vyru, tačiau to atsisakė: „Tai labai sunku. Vairuodavome 16 valandų – po aštuonias kiekvienas. Bjauriausia – kiekvienas fabrikas ar sandėlis turi savo darbo valandas, tad jei atvyksti per vėlai, tenka ilgai laukti.

Carmen savo vairuotojos karjerа pradėjo dirbdama šeimos įmonėje „Transportes Coronado“, dirbančios šalies ir tarptautiniuose maršrutuose.

„Jaunystėje padėdavau remontuoti stabdžius ir keisti ratus, tik vėliau pradėjau vairuoti“. Tačiau gimus dviem dukrom, viskas tapo daug sudėtingiau. Turėjo praeiti 20 metų, kol suaugo dukterys, ir Carmen galėjo sugrįžti prie savo aistros – vairuoti.

Neseniai ši energinga moteris persikėlė gyventi į Sant Salvador de Gnardiola ir pradėjo dirbti įmonėje „Urbaser“, atsakingoje už šiukšlių surinkimа toje apylinkėje. ši IVECO vairuotoja kiekvienа rytа pradeda tuštindama gatvių šiukšlių konteinerius. Rytais Carmen dirba kartu su marokiečiu Azizu. Iš pradžių visada dėmesį traukia tai, kad moteris vairuoja sunkvežimį, o jos padėjėjas yra vyriškis. Moteris labai patenkinta savo darbu. Jai patinka turėti tokį bendradarbį bei darbo grafikа, leidžiantį popietes būti namuose. Vis dėlto pripažįsta, kad darbas nėra toks lengvas, kadangi ne tik vairuoja, bet ir Azizui padeda susidoroti su šiukšlių konteineriais.

Sunkiausia yra mažuose gyvenamuosiuose kvartaluose: ankšti kiemai, gatvės pilnos automobilių.

Moteriškas legionas

„Vitrasa“ – Vigo miesto viešojo transporto paslaugų įmonė. šios įmonės ypatybė - tarp vairuotojų yra dvylika moterų. Veteranė Maribel dirbo bendrovėje 13 metų ir yra autobusų mėgėja. į transporto sritį ši moteris atėjo įgijusi sunkvežimio vairavimo kategorijа. Vėliau įgijo teisę vairuoti autobusа. Su turimomis vairavimo kategorijomis Maribel ėmė ieškoti darbo, bet pripažįsta, kad nebuvo lengva. „Teko aplankyti daugybę įmonių, kol atradau vienа, kuri priėmė“. Pradžioje teko dirbti turistinio autobuso vairuotoja ir Europos keliuose praleisti po 30 dienų. Tai buvo naudinga patirtis: nors kelyje praleisdavo ištisа mėnesį, užtat pažino Europа. įgijusi tarptautinę patirtį, Maribel buvo pirmoji moteris, pradėjusi dirbti Vitrasa įmonėje.

Patricia kilusi iš vairuotojų šeimos. Jos tėvai kartu dirbo tarptautiniuose keliuose. Jų pėdomis kurį laikа sekė ir Patricia. Vis dėlto šio darbo atsisakė, nes tai per sunku moteriai. Yra įprasta pasilikti kuriame nors maršruto taške savaitgaliui, jei susiklosto nenumatytos aplinkybės. Tai reiškia daug dienų nenakvoti namuose, nematyti šeimos. Be to, visada žinai, kada turi išvykti, bet net nenutuoki, kada sugrįši. Dabartinėje įmonėje Patricia dirba maždaug 5-erius metus ir yra patenkinta: turi pusdienį laisvo laiko, tai suteikia galimybę pietauti su seserimis ir praleisti daugiau laiko su šeima. Patricia yra patyrusi vairuotoja, kuri vairavo ne tik autobusus, bet ir sunkvežimius bei furgonetas – teko išvežioti duonos gaminius užsakovams.

Vis dar sunkvežimyje

Rosa, šeštas mėnesis besilaukianti kūdikio, tebevažinėja sunkvežimiu. Nuo mažens jai patiko šios transporto priemonės. „Man sunkvežimiai atrodė lyg kelių monstrai ir visuomet norėjau valdyti vienа iš jų, kai būsiu vyresnė“. Vairuotojos karjerа Rosa pradėjo vairuodama senus sunkvežimius – IVECO 360 ir „Renault 320“. Ketverius metus važinėjo tarptautiniais keliais, tuo mėgavosi ir dabar ilgisi to darbo. „Blogiausia tame darbe buvo tai, kad esi kelyje daugybę laiko, dirbi, kad išlaikytum savo namа, kuriuo negali džiaugtis, nes leidi dienas sunkvežimio kabinoje“, – komentuoja Rosa.

Vairuotojo pažymėjimа ši moteris turi nuo 1996 m. Iš pradžių jos tėvai manė, kad tai tik užgaida. Tačiau po devynerių metų patikėjo, kad tai yra dukters pašaukimas. „Ir tuo labai didžiuojasi“, – sako Rosa.

ši būsimoji motina turi daug patirties keliuose, moka šimtus anekdotų, žino daugybę gerų ir blogų dalykų iš sunkvežimio vairuotojų gyvenimo ir patirties.

Tad, broliai lietuviai, nenustebkite Ispanijos keliuose išvydę sunkvežimį vairuotojančiа moterį. Tai egzotika tik mums, Lietuvoje, ten – kasdienybė.

Pagal Ispanijos spaudа parengė Jurgita DARGYTė

"Transporto pasaulis"
Lapkritis Nr. 11 (59)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Patikima plomba – saugus krovinys

Pažymėjimo ar gyvenimo vardan?

Raudonasis „sidabras“ – skystas aliuminis

Techninei apžiūrai – 10

Idėjos

Pirmasis, lietuviškasis

Parodos

BUSWORLD EUROPE-2005 – paskutinės autobusų mados

Pravartu žinoti

PIRMOSIOS AVARIJOS

Tolimųjų reisų pilotus „Vodafone World“ gelbsti ir netikėtomis aplinkybėmis

Servisas

REKORDINIS AUKšTIS

UAB EURO ASISTA – susivieniję konkurentai

Užsienyje

NAUJAS SUNKVEžIMIU PASIEKTAS REKORDAS

Sunkvežimių pasaulyje – visi lygūs

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Keleivinis transportas

Vilniaus autobusams - 60

Technika

KENWORTH T600 – TRADICIJų NIEKINTOJAS

Teisė

Vežėjo teisė sulaikyti gabenamа krovinį

Muziejus

OdAZ GAMYKLOS ODISėJOS