Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

KENWORTH T600 – TRADICIJų NIEKINTOJAS

Vladimiras čechuta

Liucijus Suslavičius

Idėja sukurti T600A ėmė bręsti 1973 metais, kai Vakarų šalis sukrėtė arabų – Izraelio karinio konflikto inspiruota naftos krizė. Iki tol apribojimų nepripažįstančioje Amerikoje apie degalų taupymа niekas negalvojo. O štai Europoje sunkvežimių gamybos firmos jau rimtai dirbo prie automobilių aerodinamikos, tik amerikiečiai didžiavosi, kad jų vilkikų aptakumas toks, kaip prieš vėjа atidarytų garažo vartų. Vieninteliu aerodinamišku elementu konstrukcijoje dažniausiai būdavo... siaurutis pleksiglaso skydelis, pritvirtintas virš galingo stačiakampės dėžės formos variklio gaubto. Tačiau jo pagrindinė paskirtis - nublokšti virš kelio skraidančius vabzdžius, kad jie neatsitrenktų į priekinį kabinos stiklа ir nepriliptų prie jo. Atrodė, jog šių galingų ir labai patikimų vilkikų konstruktoriai specialiai viskа darė taip, kad automobilio pasipriešinimas būtų kuo didesnis. Tačiau būtent tokie brutalios išvaizdos „trakai“ patiko daugumai vairuotojų, o kas moka pinigus, tas užsako muzikа!

Pirmasis degalų stygiaus nulemtas sprendimas buvo modelių su kabina virš variklio – trumpesnių, manevringesnių, lengvesnių – sukūrimas. Devintojo dešimtmečio pradžioje tokie vilkikai sudarė nemažа šiaurės Amerikoje eksploatuojamų 8 klasės arba magistralinių sunkvežimių parko dalį. Tačiau įstatymų leidėjams panaikinus iki tol galiojusį tarpmiestiniams vežimams naudojamų autotraukinių ilgio apribojimа iki 55 pėdų (16,7 metro), klasikinių ilganosių vilkikų rinka vėl pagyvėjo. Amerikiečių vairuotojai visai pagrįstai labiau vertina automobilius su varikliu prieš kabinа: jie pravažesni blogais keliais, neabejotinai saugesni avarijos atveju, be to, komfortiškesni. O dėl ilgumo pablogėjęs manevringumas profesionalų negаsdina... Bet jų ekonomiškumas vis dėlto buvo kritikuotinas, nors naftos krizė jau ir baigėsi.

Veinas Simmonsas, išdirbęs firmoje „Kenworth“ 38-erius metus, neblogai prisimena tuos laikus, kai jam teko dirbti prie modelio T600A. Daugelis bandomuosius jo pavyzdžius gainiojusių vairuotojų, pirmа kartа išvydusių naujаjį kenvortа, pašiurpo ir iškeikė konstruktorius už senų gerų tradicijų išniekinimа. Užtat nė vienas iš bandytojų vėliau nebandė nuginčyti fakto, kad šis vilkikas yra gerokai ekonomiškesnis.

Esminiu naujoviškos aptakios sunkvežimio išorės elementu tapo priekinės dalies – susiaurėjusio variklio gaubto ir su juo sujungtų mažesnį pasipriešinimа aptekančiam orui keliančios formos priekinių sparnų - dizainas. Jis nulėmė ir buferio vietа – gerokai nuleistа žemyn. Atsirado degalų bakus pridengiantys šoniniai važiuoklės skydai, po variklio gaubtu buvo paslėpti kibiro dydžio cilindriniai oro filtrų korpusai, ankstesniuose modeliuose styroję abiejose jo pusėse. Nuo automobilį aptekančio oro srauto sparnuose buvo paslėpti žibintai. Net privalomas autotraukiniui penkias oranžines lemputes ant kabinos stogo, ir tas įspraudė į montuojamа skydelį nuo saulės virš priekinio stiklo, kad tik kuo mažiau išorės detalių atsidurtų oro sraute.

Toks smulkmeniškas blusinėjimas, kurio dėka vilkiko išorė buvo glaistyte nuglaistyta šalia „Kenworth“ cechų esančios aviacijos gamyklos „Boeing“ aerodinaminiame vamzdyje, gerokai sumažino naujo automobilio oro aptakumo koeficientа.

Be minėtų kardinalių dizaineriškų sprendimų, konstruktoriai dar pakeitė priekinės pakabos ir vairo traukių geometrijа, optimizavo agregatų svorį. Kabina – kniedyta iš aliuminio ir stiklaplasčio elementų. yra aliuminio lydinių ir kitose konstrukcijos vietose. Priekinė dalis – variklio gaubtas, priekiniai sparnai – iš stiklaplasčio, kaip ir važiuoklės šonus dengiantys bei oro srauto tekėjimа optimizuojantys sudėtingos formos skydai.

Todėl šis didelis vilkikas sveria sаlyginai nedaug ir su tokiu pačiu varikliu, kaip sunkvežimių klasika laikomas „Kenworth W900“, kurio bazėje jis sukurtas, T600A su vienu dyzelino galonu (3,785 l) nuvažiuoja maždaug vienа myliа (1,6 km) daugiau. Kai šiа myliа padaugini iš kelionėse per metus sudeginto kuro kiekio, susidaro labai įspūdingas skaičius. Priklausomai nuo komplektacijos, vilkiko didžiausias leistinas svoris - nuo 15,9 iki 29,0 tonos. Autotraukinio – nuo 36,3 iki 61,2 tonos, priklausomai nuo autotraukinių svorį reglamentuojančių konkrečios valstijos įstatymų.

1989 metais T600A buvo pirmа kartа modernizuotas ir ėmė vadintis T600B. Nuo 1994 metų jis komplektuojamas su dar aptakesnių formų „Aero Cab“ modelio kabina. Puikūs ekonomiškumo rodikliai netrukus paskatino gamintojа „Kenworth T600“ stilių panaudoti kitiems ne magistraliniams vežimams naudojamiems modeliams – T300, T700 ir T800, nors nė vienas iš jų ir nepasiekė tokių gerų aptakumo rodiklių.

šiuo metu T600 šeimynos kenvortus su 4x2 ir 6x4 tipo važiuoklėmis ir 6 cilindrų dyzeliais (darbo tūris - nuo 10 iki 14,6 litro, galia - nuo 309 iki 557 AG) gamina JAV ir Meksikoje esančios gamyklos. Be to, užsakovas gali rinktis kelių skirtingų bazės ilgių (nuo 4064 iki 6604 mm) modelius su skirtingos konstrukcijos pakaba (lingine, pneumatine, kombinuota) ir įvairia papildoma įranga. Visiems modeliams vieningas tik vienas matmuo – atstumas nuo priekinio buferio iki vairuotojo kabinos galinės sienutės (vadinamasis BBC - Bumper to Back Cab), kuris visais atvejais lygus 3048 mm. O štai miegamajam skyriui – sliperiui - įrengti apribojimų lyg ir nėra, išskyrus vilkiko bazės ilgį – galima rinktis iš septynių variantų nuo vos 985 mm pločio „miegamosios dėžės“ iki 2,20 m ilgio „apartamentų“.

Minint „Kenworth T600“ dvidešimtmetį, kai jau pagaminta per 105 tūkstančius šių galingų ir dailių vilkikų, galima drаsiai teigti, kad jo pasirodymas rinkoje pralaužė JAV transportininkų mastymo konservatyvumа ir pradėjo naujа – aerodinamiškų klasikinės komponuotės sunkvežimių - erа. šiandien visos didesnius ir mažesnius sunkvežimius Amerikoje gaminančios firmos seka „Kenworth T600“ pramintu taku, jų siūlomi vilkikai yra maksimaliai suapvalintų kontūrų - nuolaidūs variklių gaubtai su integruotais priekiniais sparnais, „nuglaistyti“ detalių sujungimai, oro aptekėjimа gerinantys aerodinaminiai skydai, sumontuoti kur tik galima. O kažkada itin populiarūs kampuoti kenvortai, peterbiltai, fritlaineriai su didžiuliais plokščiais vertikaliais radiatoriais dabar gaminami tik paskutiniesiems mohikanams - užsispyrusiems amerikietiškų „trakų“ gerbėjams, nekreipiantiems dėmesio į eksploatacijos išlaidas.

"Transporto pasaulis"
Lapkritis Nr. 11 (59)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Patikima plomba – saugus krovinys

Pažymėjimo ar gyvenimo vardan?

Raudonasis „sidabras“ – skystas aliuminis

Techninei apžiūrai – 10

Idėjos

Pirmasis, lietuviškasis

Parodos

BUSWORLD EUROPE-2005 – paskutinės autobusų mados

Pravartu žinoti

PIRMOSIOS AVARIJOS

Tolimųjų reisų pilotus „Vodafone World“ gelbsti ir netikėtomis aplinkybėmis

Servisas

REKORDINIS AUKšTIS

UAB EURO ASISTA – susivieniję konkurentai

Užsienyje

NAUJAS SUNKVEžIMIU PASIEKTAS REKORDAS

Sunkvežimių pasaulyje – visi lygūs

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Keleivinis transportas

Vilniaus autobusams - 60

Technika

KENWORTH T600 – TRADICIJų NIEKINTOJAS

Teisė

Vežėjo teisė sulaikyti gabenamа krovinį

Muziejus

OdAZ GAMYKLOS ODISėJOS