Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Vilniaus autobusams - 60

Lina JAKUBAUSKIENė

Kelių šimtmečių istorija

Lietuvos sostinės keleivinio transporto istorija skaičiuoja ne vienа šimtmetį – žmonės Vilniaus gatvėmis vežti jau gilioje senovėje. Remiantis archyviniais dokumentais, dar XIII amžiuje lentomis išklotomis sostinės gatvėmis dardėjo arklių traukiami vežimai. Toks transportas, tiesa, nuolatos tobulinamas bei gražinamas, keleivius vežė iki pat XIX a. pabaigos. 1891 m. miesto dūma priėmė nutarimа mieste įrengti arklinį tramvajų, o 1893-iaisiais pirmosios „konkės“ jau išvažiavo į gatves.

Pirmieji autobusai vežti keleivius miesto centre pradėjo 1905 metais. Pirmasis maršrutas driekėsi nuo Gedimino aikštės iki Verkių, tačiau iki reguliaraus keleivių vežimo turėjo praeiti dar pora dešimtmečių. Pastoviais maršrutais autobusai pradėjo kursuoti tik 1926-aisiais.

Lietuvai 1939 m. atgavus Vilnių, eismas mieste buvo organizuotas prastai: trūko kelio ženklų, transporto priemonių gatvėse važinėjo nedaug. Vilniaus miesto savivaldybės įkurta „Autobusų susisiekimo įmonė“ darbа pradėjo 1940 m. sausio 1 d. Nors trūko kuro, transporto priemonių įmonėje daugėjo. 1940 m. į gatves išvažiuodavo 26 autobusai, per dienа keturiais maršrutais veždavę 21 tūkst. keleivių. Be to, įmonė aptarnavo ir dešimt užmiesčio autobusų linijų. įdomu ir tai, kad sostinės savivaldybė, norėdama sumažinti transporto priemonių, kurių labai trūko, kainа, pirko tik autobusų važiuokles, o kėbulus gamino Vilniuje, Pušų gatvėje įsikūrusiose dirbtuvėse.

Per karа autobusų eismas sostinėje buvo paralyžiuotas, transporto priemonės rekvizuotos.

1945-ųjų lapkričio 18-аjа įkurtos Vilniaus keleivių susisiekimo kontoros – dabartinės UAB „Vilniaus autobusai“ pirmtakės – transporto priemonių parkа sudarė keletas trofėjinių vokiečių armijos paliktų autobusų ir žmonių vežimui pritaikytos „tritonės“ – sunkvežimiai ZIS-5.

1946 m. kovo 13 dienа Vilniuje pradėtas reguliarus keleivių susisiekimas: atidaromas pirmas maršrutas žvėrynas–Geležinkelio stotis, po poros metų autobusai jau važinėjo šešiais miesto ir keturiais priemiesčio maršrutais. 1950 metais įmonė turėjo 77 autobusus.

1959 m. Vilniaus keleivių susisiekimo kontora pavadinama Vilniaus autobusų parku, o 1964 m. persikelia į Verkių gatvėje pastatytа gamybinę bazę.

Daugiausia – 636 autobusus – įmonė turėjo1975 m. Iš jų 260 kasdien dirbo mieste.

1992 m., antraisiais metais po atkurtos Lietuvos nepriklausomybės, Vilniaus valstybinis autobusų parkas iš Susisiekimo ministerijos perėjo Vilniaus miesto savivaldybės žinion. 1995 m. įmonė įregistruojama kaip uždaroji akcinė bendrovė, visos akcijos perduodamos Vilniaus miesto savivaldybei, jai suteikiamas specialios paskirties įmonės statusas. Tuo metu įmonėje dirbo 1843 žmonės, jos balanse buvo 478 autobusai.

1996 m. įmonė reorganizuojama ir atsiranda dvi savarankiškos įmones: SP UAB Vilniaus autobusų parkas ir SP UAB Tolimojo keleivinio transporto kompanija (TOKS). 2003 metais miesto vežėjų įmonės pavadinimas pakeistas į UAB „Vilniaus autobusai“.

Miesto vežėjai

įmonėms atsiskyrus, „Vilniaus autobusams“ atiteko miesto maršrutai, TOKS veža keleivius priemiesčio, tarpmiesčio bei tarptautiniais maršrutais.

Kaipgi atrodo sostinės visuomeninis transportas, kа tik atšventęs 60 metų sukaktį?

Miesto gatves neseniai papuošė šešiasdešimt sidabro spalvos naujutėlių, modernių žemagrindžių „Volvo“ bei keturiolika „Mercedes-Benz“ autobusų. Sostinės vežėjai pastaruoju metu įsigijo ir keliasdešimt pavažinėtų, tačiau šiuolaikiškų ir patogių transporto priemonių. Artimiausiuose „Vilniaus autobusų“ planuose – kuo greičiau išleisti į užtarnautа poilsį pasenusius ir keleivių ne itin mėgiamus ikarusus. Akivaizdu: dar neseniai beviltiškai atrodęs Vilniaus viešasis transportas sparčiai keičiasi į gera.

„Sunkiausia įmonės būklė buvo iškart po nepriklausomybės atkūrimo: teko persitvarkyti, prisitaikyti prie kardinaliai pasikeitusių darbo sаlygų. Kasmet bendrovė ne tik dėl savo kaltės, bet ir dėl per mažų savivaldybės nustatytų bilietų kainų patirdavo nuo 10 iki 19 mln. Lt nuostolių, mažėjo autobusų rida, laiku nebūdavo išmokami atlyginimai darbuotojams. 2000 metais gegužės 18-аjа sostinę sukrėtė neregėtas įvykis – į miesto gatves neišvažiavo nei troleibusai, nei autobusai. Vairuotojai paskelbė streikа. Teko imtis skubių priemonių, kad visuomeninis transportas neišnyktų iš miesto gatvių visai“, – pasakoja UAB „Vilniaus autobusai“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis.

Padėtis į gera pradėjo keistis tais pačiais 2000-aisiais: kovo mėnesį Lietuvos Respublikos Seimas priėmė naujа Transporto lenvatų įstatymа bei PVM įstatymo pataisas, miesto savivaldybė padidino važiavimo tarifа iki 80 centų. Tačiau didžiausios reikšmės sostinės vežėjams turėjo ilgai laukta vežėjų nuostolių, susidariusių dėl būtinų keleivinio transporto paslaugų teikimo visuomenei, kompensavimo tvarka. Iš miesto savivaldybės pradėjus gauti bent dalį pagal šalies įstatymus ir savivaldybės sprendimus priklausančių išmokų, atsirado galimybė pasirašyti sutartį dėl naujų autobusų įsigijimo, bendrovės veikla tapo nenuostolinga.

ҐTikimės, kad išsipildys šviesiausios mūsų ateities vizijos. Bankroto šmėkla, ilgа laikа kabojusi virš mūsų galvų, pagaliau nuslinko. Tačiau tam, kad bendrovė dirbtų dar sėkmingiau, jа reikėtų modernizuoti. Pardavus dabartinį žemės sklypа miesto centre, gautas lėšas galėtume investuoti į naujos, modernios gamybinės bazės statybа. Ji turėtų išsidėstyti keturiose skirtingose miesto vietose – tada autobusai mažiau važinėtų tušti, sutaupytume nemažai lėšų. Jau artimiausiuose mūsų planuose – ir modernių informavimo sistemų, bilietų pardavimo automatų, palydovinės sekimo sistemos įdiegimas autobusuose. Manau, kad jau netrukus keleivius sostinės gatvėmis specialiai pažymėtomis keleiviniam transportui juostomis veš tik modernūs, greiti bei patogūs autobusai, o visuomeninis transportas taps dar patrauklesnis miesto gyventojams bei svečiams“, – optimistiškai nusiteikęs apie ateitį kalbėjo įmonės vadovas.

šiuo metu Vilniuje yra 69 „Vilniaus autobusų“ maršrutai, kurių bendras ilgis darbo dienomis – 1535, poilsio – 1190 kilometrų. Darbo dienomis jais važinėja 255, o poilsio – 132 autobusai. Kasdien vežama 275 380 keleivių.

TOKS

„Tapę savarankiška įmone, turėjome 156 „Ikarus“ autobusus. šiuo metu transporto priemonių parkas visiškai atnaujintas“, - sakė TOKS generalinis direktorius Arūnas Indrašius. Po 1997-ųjų nupirkta 34 visiškai nauji autobusai bei kelios dešimtys kur kas patogesnių bei modernesnių vakarietiškų markių pavažinėtų autobusų.

šiuo metu įmonė turi 80 transporto priemonių, veža keleivius vienu priemiesčio, 50 tarpmiesčio bei 21 tarptautiniu maršrutu. Dirba 330 darbuotojų, iš jų 198 – vairuotojai.

„Nors turime kone dvigubai mažiau autobusų bei darbuotojų nei įmonės įkūrimo pradžioje, rida nesumažėjo – per metus nuvažiuojame apie milijonа kilometrų. 80 įmonės autobusų aptarnauja 72 maršrutus, be to, sezono metu nuomojame transporto priemones užsakomiesiems reisams – tai liudija, kad dirbame išsijuosę. Kai kurie autobusai važiuoja po keletа dienų neužsukdami į garažus“, - apie bendrovės dabartį pasakojo A. Indrašius.

2000-aisias TOKS, pirmoji iš Lietuvos keleivių vežėjų įmonių, buvo privatizuota. Po privatizacijos pirmiausia rekonstruota autobusų stotis Sodų gatvėje - dabar ji švari, moderni, patogi keleiviams ir darbuotojams. TOKS priklauso aukštus reikalavimus keliančiai Europos vežėjų asociacijai „Eurolines“, vienijančiai per 30 vežėjų iš beveik 30 šalių.

Bendrovės vadovai bei savininkai daugiausia dėmesio skiria autobusų parko atnaujinimui – kasmet tam investuojama apie 4 mln. Lt. Nuolat ieškoma naujų maršrutų bei darbo sričių.

„Vakarų rinka jau perpildyta, konkurencija didėja, dirbti tarptautiniuose maršrutuose darosi vis sudėtingiau. Kojа kiša ir atsiradusios pigių skrydžių bendrovės. Ateityje planuojame labiau orientuotis į Rytų rinkа. Jau dabar vežame keleivius į Rusijа, Ukrainа, Baltarusijа. Ketiname atidaryti ir daugiau maršrutų – artimiausiuose planuose numatyti reisai į Lvovа, Brestа. Be to, ketiname plėsti siuntų vežimo paslaugа, pasiūlyti gyventojams daugiau bei įvairesnių paslaugų“,- ateities planais pasidalijo A. Indrašius.

"Transporto pasaulis"
Lapkritis Nr. 11 (59)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Patikima plomba – saugus krovinys

Pažymėjimo ar gyvenimo vardan?

Raudonasis „sidabras“ – skystas aliuminis

Techninei apžiūrai – 10

Idėjos

Pirmasis, lietuviškasis

Parodos

BUSWORLD EUROPE-2005 – paskutinės autobusų mados

Pravartu žinoti

PIRMOSIOS AVARIJOS

Tolimųjų reisų pilotus „Vodafone World“ gelbsti ir netikėtomis aplinkybėmis

Servisas

REKORDINIS AUKšTIS

UAB EURO ASISTA – susivieniję konkurentai

Užsienyje

NAUJAS SUNKVEžIMIU PASIEKTAS REKORDAS

Sunkvežimių pasaulyje – visi lygūs

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Keleivinis transportas

Vilniaus autobusams - 60

Technika

KENWORTH T600 – TRADICIJų NIEKINTOJAS

Teisė

Vežėjo teisė sulaikyti gabenamа krovinį

Muziejus

OdAZ GAMYKLOS ODISėJOS