Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

BUSWORLD EUROPE-2005 – paskutinės autobusų mados

Lina JAKUBAUSKIENė

Apie parodа

šiųmetė „Busworld Europe“ – didžiausia iš iki tol buvusių: susirinko 312 dalyvių (tarp jų – 43 autobusų gamintojai) iš 27 šalių. Dalyvauti Belgijoje vykstančioje parodoje – kiekvieno keleivinio transporto priemonių gamintojo garbės reikalas: jei tavęs nėra „Busworld“, nėra ir autobusų rinkoje, tad čia susirenka tiek didelių koncernų atstovai, tiek mažesnės gamintojų firmos. šiemet savo produkcijа pristatė ir japonai bei kiniečiai. Nors pastarieji įsilieti į Europos rinkа su gana primityviais autobusais nesitiki, tačiau kinietiškos produkcijos antplūdžio jau iš anksto baiminasi Rusijos autobusų gamintojai. Daugiausia transporto priemonių Azijos šalies gamintojai tikisi parduoti Afrikoje.

Parodos eksponatai išdėstyti 43 tūkst. kv. m Kortrijko Xpo parodų komplekso plote. Pasak rengėjų, prieš porа metų vykusioje parodoje sulaukta 25 tūkst. lankytojų, šiemet tikėtasi dvigubai daugiau.

Nedideliame Flandrijos regiono miestelyje užgimusi pirmoji Europoje specializuota keleivinio transporto priemonių paroda išaugo: „Autobusų pasaulis“ jau įžengė į Azijа („Busworld Shanghai“ Kinijoje bei „Busworld India“ Indijoje), Afrikа („Busworld Lagos“), o netrukus ketina įkelti kojа ir į Rytų Europа – artimiausiuose rengėjų planuose įrašytas naujas vardas „Busworld Odesa“.

Metų autobusas

Nuo 1971 metų vykstančioje „Busworld“ pristatomi ne tik autobusai – čia savo produkcijа pateikia serviso įrangа, detales bei aksesuarus gaminančios bendrovės, taip pat turistinės agentūros bei visuomeninio transporto įmonės. Parodos dienomis lankytojams siūloma įvairi programa: vyksta pristatymai bei seminarai, įteikiami apdovanojimai ir prizai. Bene svarbiausias renginys – „Metų autobuso“ paskelbimas ir apdovanojimas. Savaitę iki parodos visi pretendentai į garbingа titulа išbandomi trasose – tikrinamas jų patikimumas, saugumas, techninės galimybės, įdiegtos naujovės, vertinamas dizaino originalumas bei komfortas. Neporiniais metais renkamas miesto tipo „Metų autobusas“, poriniais – turistinis.

„Metų autobusu-2006“ tapo atnaujintas „Neoman“ koncerno gaminys „Neoplan Starlainer“ . Sutrumpintas triašis starlaineris – prieš porа metų atnaujintų pailgintų „žvaigždžių lainerių“ šeimos mažiausias narys. Tai – bene trumpiausias (12 990 mm) triašio autobuso variantas. Sumažintas tarpas tarp priekinės bei antrosios ašies (dabar – 6 550mm) beveik nesumažino bagažo skyriaus – jam susidėti vietos liko beveik tiek pat kaip ir ilgesniame autobuse.

Naujasis „žvaigždžių lainerio“ dizainas itin savitas: visiems neoplanams būdingas įstrižai su stogu besijungiantis priekinis stiklas šiame modelyje palenktas dar statesniu kampu – tai suteikia autobusui daugiau dinamiškumo bei ekspresijos, pagerina jo aerodinamines savybes. Iš išorės užtamsintas didelis stiklinis autobuso priekis praleidžia daugiau šviesos į salonа bei apsaugo nuo tiesioginių saulės spindulių, be to, keleiviai geriau mato aplinkа. Jų patogumui ir daugiau komforto įrangos – itin patogios sėdynės, kondicionieriai su nuo dulkių saugančiais filtrais, naujausia garso bei vaizdo įranga.

Galinis pagalbinis starlainerio tiltas – elektrohidraulinis (EHLA) padidina autobuso manevringumа bei sumažina apsisukimo spindulį (21 494 mm). Variklis – MAN D 2876 LOH 480 AG (353 kw). Pavarų dėžė – automatinė, 12 laipsnių MAN „TipMatic“. Salone telpa 55+1+1 keleiviai, jiems įrengtos dvejos durys.

Naujasis laineris aprūpintas ir visa įmanoma saugumo įranga. Itin saugi jau pati jo konstrukcija: plieno profiliai, jungiantys šonines sienas ir formuojantys bagažo skyrių, jungiami be suvirinimo – vienas profilis įstatomas į kitа, tai užtikrina ypatingа kėbulo tvirtumа bei palengvina karkaso konstrukcijа.

Naujuosiuose neoplanuose montuojama antros kartos EBS stabdžių sistema, ABS, ESP, ASR, „Brake Assist“ sistemos ir kt.

Tendencijos

Visose gyvenimo sferose vis labiau įsigalintys globalizacijos procesai neaplenkė ir autobusų gamintojų: net ir žymiosios firmos su garsiais prekiniais ženklais vienijasi, sukurdamos didžiulius koncernus, diktuojančius Europai pagrindines autobusų gamybos tendencijas. „Evobus“ sujungė „Mercedes-Benz“ ir „Setra“, „Irisbus“ delfino ženklu suvienijo „Karosa“, IVECO, „Renault“ („Ikarus“, taip pat priklausęs koncernui, jau uždarytas, tad šis taip gerai mūsuose žinomas modelis nebeegzistuoja), o prieš keletа metų MAN įsigijus „Neoplan“ akcijas, autobusų padangėje sužibo „Neoman“. Pastaruoju metu vienijasi ir Beniliukso šalių gamintojai – keletas prekinių ženklų dingo atsiradus naujam „VDL Bus“ vardui. Nebeliko DAF autobusų, „VDL Bus“ nupirko „Bova“, „Berkhof“, „Jockheere“, „Kusters“. Gamintojams vis labiau kooperuojantis, autobusai tampa savotiškais mišrūnais – važiuoklė pagaminta vieno gamintojo, variklis – kito, o visa konstrukcija surinkta dar kitur.

Kokios gi naujausios šiuolaikinių autobusų mados?

Kasmet keleivinio transporto priemonės tampa vis efektingesnės, įspūdingesnės, daugėja futuristinių dizaino elementų. Gerai tai ar blogai – spręs pirkėjas, tačiau vežėjų iš Lietuvos nuomonė vieninga – jie pageidautų tradicinių, neperkrautų „kosminėmis“ detalėmis, patikimos konstrukcijos autobusų.

Vis daugiau dėmesio gamintojai skiria saugumui. Diegiamos naujos saugumo sistemos, maksimaliai sumažinančios žmogiškosios klaidos tikimybę. ESP, kuriа neseniai pradėjo diegti savo autobusuose „Setra“, dabar montuojama kone visų didžiųjų gamintojų transporto priemonėse. Saugumo srityje nueita dar toliau: šiuolaikiniuose autobusuose jau montuojamos elektroninės saugumo sistemos su distancijos matavimo įranga, atpažįstančia priešais važiuojančiа transporto priemonę ir sumažinančia autobuso greitį, kai atstumas iki jos pernelyg sumažėja. Be to, didieji autobusų gamintojai kaip serijinę įrangа jau montuoja greičio ribotuvа, neleidžiantį, kad autobusas, važiuodamas nuokalne, viršytų nustatytа greitį. Sistema pati įjungia retarderį, kai transporto priemonė pradeda važiuoti greičiau nei 100 km/val. Saugų važiavimа užtikrina ir autobusų viršuje, greta „vabalo ūsų“ formos žibintų montuojamos filmavimo kameros, leidžiančios vairuotojui matyti anksčiau per veidrodėlius nematytа autobuso dalį – apačiа, galа, šonus. Negana to, naujausiose keleivinio transporto priemonėse montuojami radarai bei iki tol tik lėktuvuose buvusios „juodosios dėžės“, įrašinėjančios elektroninių sistemų daviklių parodymus. Nuo ateinančių metų pavasario Europos Sаjungos keliuose tapsiantys privalomi keleivių saugos diržai montuojami visuose naujuosiuose turistiniuose autobusuose.

Neužmiršta ir ekologija. Pastaruoju metu pradėti diegti Euro 4, Euro 5 normas atitinkantys varikliai. Vienа iš jų su vadinamаja EGR sistema pristatė „Scania“ gamintojai. Variklio veikimo principas toks: dalis išmetamųjų dujų grаžinama į cilindrus, visos jos filtruojamos bei apdorojamos specialiais katalizatoriais. Varikliams tereikia kelių papildomų prietaisų, užtat nėra jokių naujų eksploatacinių medžiagų. Tokių variklių kuro sаnaudos padidėja nedaug. Pasak „Scania“ gamintojų, ekologiški varikliai ypač reikalingi miestų autobusams, kur taršos lygis – didžiausias.

Dėl visų itin modernių ir brangių technologijų nuolatos didėja autobusų kaina. Siekiant bent šiek tiek sumažinti gamybos sаnaudas, gamyklos perkeliamos į Rytų Europos, Azijos, Pietų Amerikos šalis, kur darbo jėga gerokai pigesnė. Pasak specialistų, dėl naujų autobusų pernelyg didelių kainų ateityje turėtų dar labiau padidėti pavažinėtųjų paklausa – toli gražu ne kiekvienas vežėjas, ypač mažesnis, įstengs įpirkti brangiа ir greit neatsiperkančiа naujа transporto priemonę.

Vietoj brangesnių žemagrindžių miesto tipo autobusų vis daugiau gamintojų („Mercedes-Benz“, „Solaris“, „Volvo“) pristatė pusiau žemagrindžius. Keleiviams jie ne mažiau patogūs nei žemagrindžiai (neįgaliesiems bei pagyvenusiems žmonėms įlipti skirtos vidurinės durys), tačiau pigesni ir patikimesni.

Vis populiaresni tampa mini bei midi (22-27 sėdimų vietų) autobusai, nors parodoje buvo galima apžiūrėti ir atvirkštinį variantа – beveik trisdešimties metrų ilgio miesto tipo autobusа su dvejomis „armonikomis“. į jį telpa per 200 keleivių.

Daugiau dėmesio skiriama keleivių komfortui, diegiamos vis naujesnės ir tobulesnės vaizdo bei garso sistemos. Lengvinamas ir vairuotojų gyvenimas – jų darbo vieta pritaikoma įvairaus ūgio bei svorio žmogui, ji vis ergonomiškesnė, patogesnė. Kad tolimose kelionėse vairuotojams nereikėtų aptarnauti keleivių, kuriami įvairūs automatai, kuriais keleiviai gali pasinaudoti norėdami atsigerti kavos, arbatos ar gaiviųjų gėrimų.

Per metus Europoje pagaminama 26 tūkst autobusų. Rinkos lyderiai keičiasi vietomis – senas tradicijas turintiems gamintojams ant kulnų lipa neseniai atsiradę naujieji. Viena iš perspektyviausių įmonių – lenkų „Solaris“ – konkurencingumu jau lenkia didžiuosius gamintojus. į ES rinkа atkakliai braunasi turkiškasis „Temsa“, prisiviliojęs į savo gamyklas garsius vokiečių inžinierius bei dizainerius ir iš esmės patobulinęs gamybos procesа. Beje, visi ne Europoje pagaminti autobusai privalo atitikti itin griežtus ES reikalavimus, todėl patekti į rinkа jiems nėra paprasta. Vis dėlto turkų gamintojai čia jau įsitvirtino: „Temsa“ atstovybės yra 30-tyje šalių, ant MAN važiuoklės su MAN varikliais surenkamus „Safari“, „Opaline“, „Diamond“ noriai perka prancūzai, ne viena dešimtis jų važinėja ir Lietuvoje. Per metus turkai pagamina maždaug tūkstantį didelių ir 2-3 tūkst. mini bei midi autobusų.

Atsiranda įvairesnio ilgio modelių – anksčiau buvusių dviašių 12 ir triašių 15 metrų autobusų šeimа papildo tarpiniai variantai. Dviašės „Comfort Class“ 400 serijos „Setra S 415 GT“ pailgėjo iki 12 200 mm, „Mercedes-Benz Tourismo“ - iki 12 140 mm ir pan. Tai leidžia įrengti erdvesnę vairuotojo darbo vietа, padidinti tarpus tarp sėdynių.

Pristatymai

Vežėjams iš Lietuvos šįkart surengta kaip niekada daug pristatymų. Pasak „Irisbus“ atstovo Liboro Vomočilo, tarsi apibendrinusio užsienio gamintojų požiūrį į Lietuvos keleivinį transportа, nors mūsų šalies rinka užsienio gamintojams vis dar atrodo apimta stagnacijos ir nyki, tačiau ji perspektyvi, todėl kelia vis didesnį susidomėjimа.

šįkart Lietuvos vežėjai galėjo iš arčiau susipažinti su belgų įmonės „Van Hool“ , turkų koncerno „Temsa“, švedų „Scania“, tarptautinio koncerno „Irisbus“, lenkų „Solaris“, vokiečių „Mercedes-Benz“ gamintojų pateiktomis naujovėmis.

Autorės nuotraukos

"Transporto pasaulis"
Lapkritis Nr. 11 (59)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Patikima plomba – saugus krovinys

Pažymėjimo ar gyvenimo vardan?

Raudonasis „sidabras“ – skystas aliuminis

Techninei apžiūrai – 10

Idėjos

Pirmasis, lietuviškasis

Parodos

BUSWORLD EUROPE-2005 – paskutinės autobusų mados

Pravartu žinoti

PIRMOSIOS AVARIJOS

Tolimųjų reisų pilotus „Vodafone World“ gelbsti ir netikėtomis aplinkybėmis

Servisas

REKORDINIS AUKšTIS

UAB EURO ASISTA – susivieniję konkurentai

Užsienyje

NAUJAS SUNKVEžIMIU PASIEKTAS REKORDAS

Sunkvežimių pasaulyje – visi lygūs

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Keleivinis transportas

Vilniaus autobusams - 60

Technika

KENWORTH T600 – TRADICIJų NIEKINTOJAS

Teisė

Vežėjo teisė sulaikyti gabenamа krovinį

Muziejus

OdAZ GAMYKLOS ODISėJOS