Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Vilkiko kabinoje – kaip namie

šeši iš septynių Europoje gaminamų markių vilkikų išsirikiavo prie kabinų palyginamojo testo starto linijos. Pagrindinės vokiečių žurnalo “Lastauto und Omnibus“ atlikto testo rungtys – vairavimo patogumas, saugumas ir komforto vertinimas, atkreipiant dėmesį į tai, ar vilkiko su standartine įranga kabinoje galima dirbti ir pailsėti bent panašiai kaip namie.

Atsakydami į šį klausimа, skaitytojams pateikiame išsamiа informacijа apie tai, kokius tolimųjų reisų vairuotojų namų ant ratų pranašumus ir trūkumus išryškino palyginamojo testo rezultatai. Manome, jog jie turėtų sudominti ne tik vilkikų vairuotojus, bet ir vežėjų įmonių vadovus, kadangi nuo optimalaus sprendimo, pasirenkant vienos ar kitos markės vilkikа, dažnai priklauso vežėjų verslo sėkmė.

Užduotis objektyviai įvertinti vilkikų kabinas - pasirodė gerokai sudėtingesnė nei manė testuotojai. Projektai didinti kabinų erdvę iki 10 kubinių metrų jau beveik pasiekė leidžiamas ribas ir tai verčia galvoti sunkvežimių gamintojus, kaip optimizuoti turimos erdvės funkcionalumа. Juk kiekvienoje kabinoje maždaug 6 kvadratiniai metrai ploto skirta darbo vietai, likusi dalis – miegamajai zonai su vienu ar dviem gultais ir dar šiek tiek ploto – poilsio kampeliui. Per didelė prabanga ir išlaidavimas, pasak Europos sunkvežimių gamintojų, būtų tarsi sekimas amerikiečių pavyzdžiu, kurių vilkikų kabinų su variklio skyriumi ilgis gali siekti penkis ar net šešis metrus, vietoje pas mus įprastų 2,35 metro.

Prieš pradėdami vertinimа, testuotojai išrikiavo šešetа Europos gamintojų markių vilkikų su didžiausiomis standartinėmis kabinomis: “DAF XF 95 Super Spacecab“, MAN TGA XXL, “Mercedes – Benz Actros Megaspace“, “Renault Magnum“, “Scania Topline“ ir “Volvo Globetrotter XL“. Jau iš pirmo žvilgsnio įvertinus įspūdingа kabinų dydį, išryškėja pirmieji kiekvienos markės skirtumai. “Volvo“ kabina su nuskliaustu priekiu, pagerinančiu aerodinamines vilkiko savybes, nėra mažiausia tarp konkurentų. Jos vidaus erdvė – beveik 8 mі. Kubinės DAF XF 95 bei MAN TGA XXL kabinų erdvė gerokai viršija 9 mі.

Apskritai olandams pasisekė išgelbėti beveik 20 metų senumo 95 – аjį modelį ir vėl įsisprausti tarp lyderių. Jo kabinoje – daug erdvės ir komforto bei daiktadėžių ir jokių menkniekių, kurie galėtų trukdyti patogiai valdyti vilkikа. DAF sugebėjo išlikti savitai paprastas. Tai tikriausiai ir lėmė, jog jame pasigendama net labai gerų naujovių – funkcinių mygtukų ant vairaračio arba durų apšvietimo. Tačiau viskas, kas pateikta “olando“ kabinoje, solidžiai įrengta ir praktiškai pritaikyta. Patogumo požiūriu “Super Spacecab“ beveik neįmanoma surasti jokių silpnų vietų. Pagal bendrа daiktadėžių tūrį – per 1000 litrų - DAF tampa lyderiu, pakankamai vietos ir ant abiejų spyruoklinių gultų. Labai patogios ir kokybiškos bei nepriekaištingai reguliuojamos sėdynės. Itin praktiška ir didelė neslidi lentyna ant prietaisų skydelio, to pasigendama visuose kituose vilkikuose.

Vis dėlto testo ekspertai pastebėjo ir keletа trūkumų, kurie iš pirmo žvilgsnio kai kam gali pasirodyti nereikšmingos smulkmenos, o konkurentams – esminiai dalykai. Perlipti į šonа dėl pavarų perjungimo svirties, aukšto variklio tunelio ir į vidaus erdvę išsikišančio prietaisų skydelio, pasak testuotojų, tikrai nepatogu. Nepatogios ir vidinės durų rankenos. Dėl šių ir įvairių kitų smulkmenų gana didelė vidaus erdvė nėra tokia funkcionali, kokia galėtų būti. Suprantama, jog šias ekspertų pastabas objektyviausiai galėtų įvertinti tik patys tolimųjų reisų vairuotojai, su “DAF XF 95 Super Spacecab“ ir palyginamojo testo konkurentų vilkikais nuvažiavę ne vienа tūkstantį kilometrų.

Visiškai kitokia “Mercedes – Benz Actros Megaspace“ kabina. Vidaus erdvėje dominuojančios minkštos apvalios formos medžiagų kokybe ir nepriekaištingu dizainu beveik nenusileidžia prabangiam lengvojo automobilio salonui. Priešingai nei DAF, perlipimas į šonа ant lygių grindų nesukelia jokių nepatogumų, pakankamai vietos tarp prietaisų skydelio ir apatinio gulto. Tačiau jis šiek tiek per siauras, tad įprastos lovos patogumа kompensuoja viršutinis gultas. MAN TGA XXL kabinoje įrengti abu gultai gerai pritaikyti vairuotojų poilsiui. Gultai su įprastais čiužiniais “Renault“, DAF ir “Scania“ kabinose taip pat užtikrina gerа komfortа.

Vertinant kabinos erdvės padalinimа, pastebima, kad MAN lygiuojasi į “Mercedes – Benz Actros“. Tačiau vietoje apvalių minkštų formų MAN TGA XXL dominuoja tiesios plokštumos. Optiškai tai atrodo nuobodokai. Ekspertų vertinimu, per pastaruosius metus MAN pasiekta žymi branda, tačiau vis dėlto vidaus erdvėje pasigendama patrauklumo ir grakštumo, kurį lemia medžiagų ir jų formų parinkimas. Palyginti su “Mercedes“, “Scania“ arba “Volvo“, MAN XXL kabina atrodo šiek tiek skurdokai, tačiau tokį įvaizdį ši kabina bent iš dalies kompensuoja matmenimis. Net 0,8 mі didesnė nei konkurentų kabinos talpa ir funkcionaliai išdėstyta įranga suteikia MAN didžiulės erdvės pojūtį, ir 100 mm variklio tunelis tampa tik nereikšminga detale. Testuotojų nuomone, aukštas variklio tunelis ne tik trūkumus išryškina. DAF kabinoje 325 mm aukščio variklio tunelį paslepia praktiškai pritaikyta didelė lentyna. Be to, aukštesnis variklio tunelis garantuoja mažesnį kabinos pakilimа, į jа patogiau įlipti.

“Renault Magnum“, kitaip nei kai kurie konkurentai toleruoja tik lygias grindis. Pagal tradicijа “Magnum“ kabina optiškai padalinta į dvi dalis. Parteryje skirta vieta technikos įrangai, virš kurios iškilusi kubo formos kabina. Jokiame kitame sunkvežimyje taip ryškiai nėra atskirta apatinė ir viršutinė kabinos erdvė. Kitas išskirtinis požymis – labai į priekį išsikišusi priekinė ašis.Priekinės iškyšos ilgis – tik 1070 mm, todėl laipteliai į kabinа sumontuoti už priekinės ašies. Jie statūs, aukšti, tačiau ne tokie nepraktiški, kaip teigia konkurentai. Vienintelė sаlyga, kuriа įvykdžius problemos nekyla, – būtina pradėti kopti laipteliais dešine koja.

Viršuje už rato nišos įrengta ir viena iš dviejų išorinių daiktadėžių. Antroji taip pat įtaisyta greta, iš vairuotojo pusės. Bendras jų tūris – 73 litrai, o tai atitinka tik penktadalį įprastos šios kategorijos kabinų daiktadėžių talpos. Pagal “Renault“ gamintojų filosofijа, daiktadėžės turi būti kabinos viduje. Tai įgyvendinta klasikiniame “Magnum“ kabinos modelyje. Po gultu pakankamai vietos kelionės paketams, gaiviesiems gėrimams ir maisto produktams bei kitoms atsargoms. Kabinoje optiškai daug vietos, tačiau “Magnum“ kubas užtikrina tik apgaulingа pojūtį erdvės, kuri yra mažiausia tarp konkurentų ir siekia tik 7,67 kubinio metro. Vidaus apdailos medžiagos šiame kube iš dalies geresnės nei MAN TGA XXL kabinoje.

Abiem švedijos sunkvežimių gamintojams, vertinant statinius duomenis, skiriamas beveik vienodas balų skaičius.

“Scania“ demonstruoja įspūdingа kabinos dydį. Didžiausias tarp konkurentų “Topline“ vidaus aukštis siekia 2,23 m, o beveik 9 kubinių metrų erdvė šiek tiek nusileidžia tik DAF ir MAN. Tačiau “Scania“ gamintojai nelabai racionaliai sugebėjo panaudoti šiа erdvę. Trūksta daiktadėžių ir lentynėlių, kurias lengvai galėtų pasiekti vairuotojas. “Topline“ privalumai labiausiai išryškėja vairuotojo darbo vietoje. čia viskas pritaikyta jo patogumui: logiškai išdėstyti įrangos aptarnavimo mygtukai ir patogiai įtaisytas butelio laikiklis, prietaisai išdėstyti patogiai ir jie visi gerai matomi, taip pat patogu reguliuoti vairaračio ir sėdėjimo pozicijа. Tokios patogios darbo vietos pasiūlyti vilkiko vairuotojui kol kas niekas kitas negali. Tiesa, kritiškai nusiteikę ekspertai “Scania Topline“ kabinoje pasigedo elektronikos prietaisų, kurių gausa iš konkurentų išsiskiria “Mercedes - Benz Actros“. Daugelis funkcijų šio vilkiko kabinoje patikėta elektronikai, tačiau nemažai vairuotojų jos privalumais ne itin džiaugiasi ir dėl pasitaikančių gedimų laiko jа tik vairuotojų ramybės drumstėja.

Pagal metus senesnis antrasis švedijos sunkvežimių gamintojų atstovas “Volvo Globetrotter XL“ šiek tiek modernesnis už savo tėvynainį. Dėl kabinos erdvės “Volvo“ nepasiseka išlikti lyderiu. įžambus, aerodinamiškai optimizuotas priekis riboja vidaus priekinę erdvę, kuri nesiekia net 2,1 metro. Virš priekinio stiklo įtaisytos daiktadėžės sudaro apgaulingа įspūdį, kad jų tūris gana didelis. Be to, pasigendama lentynėlių iš vairuotojo darbo vietos pasiekiamoje zonoje. Apskritai bendras daiktadėžių už nedidelę papildomа kainа tūris – per 900 litrų, pusė šios talpos tenka išorinėms daiktadėžėms. Praktiškus atlenkiamus butelių laikiklius vidurinėje konsolėje taip pat galima sumontuoti už papildomа kainа. Sumanus kabinos zonų padalinimas sudaro įspūdį, kad 8 kubinių metrų erdvės pakanka laisvai judėti. Tiesa, serijinė pavarų perjungimo svirtis tam šiek tiek trukdo. šio trūkumo nėra kabinoje su “I –Shift“ automatine pavarų dėže ir aptarnavimo rankenėle prie vairuotojo sėdynės.

***

Vienas iš svarbių vairuotojus trikdančių veiksnių - variklio keliamas triukšmas kabinoje. šiuo požiūriu tyliausi abu švedijos vilkikų varikliai, o “Volvo“ savo “kaprizus demonstruoja“ tyliau nei “Scania“. šiek tiek daugiau triukšmo vairuotojo ausis pasiekia “Mercedes - Benz“, MAN ir “Renault“ kabinose.

“Renault“ didžiuojasi atnaujinta platesne kabinos pakaba, kuri riboja skersinius svyravimus. Supimas “Volvo“ kabinoje dabar malonesnis nei anksčiau, šildymo ir vėdinimo sistemos reguliavimas “Actros“ pranašesnis nei testo konkurentų kabinose.

Pasak šio palyginamojo testo ekspertų, nė vienas iš sunkvežimių gamintojų nepateikė atsitrenkimo į kliūtį (crash) testo rezultatų, todėl realiai vilkikų kabinų saugumas nebuvo vertinamas. žinoma, kad spręsdami aktyviojo ir pasyviojo transporto priemonių saugumo problemas, labai intensyviai dirba “Volvo“ ir “Scania“ gamintojai, nuo jų stengiasi neatsilikti “Mercedes - Benz“, MAN, “Renault“ ir DAF konstruktoriai.

Parengė Tomas LABžENTIS

"Transporto pasaulis"
Rugpjūtis Nr. 8(56)

"Linava" informuoja

Naujienos

Keliai

Pašykštėję keliams šiandien, rytoj mokėtume keleriopai brangiau

Nauji modeliai

2006–ųJų “FORD TRANSIT“

Patirtis

PIRKSI SKUBėDAMAS – VERKSI PARDUODAMAS

Problemos

REKLAMA ANT AUTOTRAUKINIO GALO – PAVOJINGA AR NAUDINGA?

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

APIE NETEISėTAS RINKLIAVAS NVS šALIų KELIUOSE

Skaitmeniniai tachografai: elektroninių raktų paskirtis ir galimybės

Keleivinis transportas

PASIRODO – GALIMA!

Technika

IVECO pasirinko “AdBlue“ variantа

VANDENILIS – ATEITIES AUTOMOBILIų KURAS?

Vilkiko kabinoje – kaip namie

„SMS paštas internete“ – informacija į kitа pasaulio kraštа per kelias sekundes

Mokymas

įGIJO NAUJų žINIų

Teisė

Vežėjo pareigos krovinį lydinčių dokumentų atžvilgiu

Konsultacijos

KONSULTUOJA VALSTYBINė MOKESčIų INSPEKCIJA Dėl Pridėtinės vertės mokesčio

Verslo etika

KLAUSYTI nelygu GIRDėTI

Muziejus

ATSARGIAI, FANTOMAS!

“GYROBUS“ - NEPASITEISINUSI IDėJA