Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

IVECO pasirinko “AdBlue“ variantа

Liucijus SUSLAVIčIUS

Artėjant naujų aplinkosaugos normų Euro 4 ir Euro 5 įvedimui (atitinkamai 2006 ir 2009 metais), automobilių gamintojams lieka vis mažiau laiko apsispręsti, kokiu būdu šiuos reikalavimus įgyvendinti. Penki iš septynių didžiausių Europoje sunkvežimių gamintojų pasirinko SRC technologijа - atidirbusioms dujoms neutralizuoti naudojamas amoniako tirpalas. MAN tikisi gauti tа patį rezultatа, naudodamas dalies išmetamų dujų gražinimа į cilindrus bei suodžių filtrа, “Scania“ sukūrė technologijа, paremtа dalies išmetamų dujų grаžinimu ir jos gerai ištobulinta “Turbocompaund“ technika. Ir kol kas tik du iš didžiojo septyneto nelaukdami normų įsigaliojimo siūlo sunkvežimius su Euro 4 dyzeliais, sukurtais pagal SRC technologijа - tai “Daimler Chrysler“ ir IVECO.

IVECO kurį laikа dvejojo, kuriа technologijа naudoti, tačiau galų gale SRC naudai nusvėrė trys argumentai: pirma, naudojant šiа technologijа, sumažėja degalų sаnaudos; antra, taikant dalies atidirbusių dujų sugrаžinimа atgal į variklį patenka ir jose buvę suodžiai bei kietosios dalelės, greičiau užteršiama variklio tepimo sistemoje esanti alyva ir trumpinami variklio aptarnavimo intervalai, o tai IVECO nepriimtina; trečia – naujosios technologijos dėka be esminių konstrukcinių pakeitimų, įgyvendinami Euro 5 reikalavimai. Priimto sprendimo dėka IVECO klientas gali jau dabar įsigyti “Stralis“ šeimynos sunkvežimį arba vilkikа su “Cursor 10“ (430 AG) arba “Cursor 13“ (480 AG) dyzeliu, atitinkančiu Euro 4 ir Euro 5 normų reikalavimus. Tiesa, papildomai teks sumokėti 5000 eurų (Euro 4 variantas) arba 6500 eurų (Euro 5 variantas). Taupūs vokiečiai jau suskaičiavo, kad eksploatuojant tokį sunkvežimį tarptautinėse trasose ketverius metus, pirmuoju atveju dėl mažesnių mokesčių jie sutaupys 2 tūkstančius, antruoju – 8 tūkstančius eurų. Dėl to sutaupymo viskas aišku: valstybė, stengdamasi skatinti naujų sunkvežimių įsigijimа, superšvariems automobiliams mažina mokesčius. Tai labai teisinga ir valstybei naudinga politika. Bet mus domina technika, tad grįžtame prie jos.

IVECO sistema iš esmės tokia pati kaip ir krovininiuose mersedesuose: iš papildomo bako 32,5 proc. amoniako tirpalas (“AdBlue“) siurbliu tiekiamas į elektronikos valdomа dozatorių ir įpurškiamas į atidirbusių dujų srautа prieš pat SRC katalizatorių. Dozės dydis priklauso nuo variklio apkrovimo, dujų srauto greičio ir temperatūros. Ko gero, vienintelis IVECO sistemos ypatumas – amoniako tirpalui naudojami ne aliuminio, o nerūdijančio plieno bakai (talpa 45, 60 arba 120 litrų). Tirpalo atsargai baigiantis, vairuotojas įspėjamas signaline lempute, o jei bakas visai ištuštėja, specialiame langelyje užsidega užrašas “Irregular Motor“ – t.y. variklis dirba kitu nei nustatyta režimu.

Variklyje pakeitimų nedaug: sumontuoti nauji purkštukai, išmetantys dyzelinа į degimo kamerа 2000 barų slėgimu, bei nauja, jau septintos kartos elektroninė variklio valdymo sistema EDC. Varikliai dirba tyliai ir tolygiai, net ir patyręs vairuotojas nepajus jų ūžime jokio skirtumo, lyginant su Euro 3 reikalavimus atitinkančiais dyzeliais.

Keista, kad pristatant naujus variklius didesnis jų ekonomiškumas buvo minimas tarsi ir prabėgom, lyg tai būtų savaime suprantamas dalykas. Rudolfas Ellensonas, atsakingas koncerne už variklių konstravimа, labiau pabrėžė, kad bus stengiamasi didinti variklių “Cursor“ ridа tarp aptarnavimų (šiandien ji yra 150 tūkstančių kilometrų). Atsakydamas į klausimа, kiek degalų leidžia sutaupyti nauja išmetimo dujų neutralizacijos sistema, tikslesnio skaičiaus nenurodė, tik paminėjo, jog degalų ekonomija sieks 5 procentus (tai, be abejo, daro ir taip ekonomiškus “Cursor“ šeimynos dyzelius dar patrauklesnius vartotojams). Tirpalo “AdBlue“ sаnaudos, anot IVECO atstovų, siekia 4 (Euro 4) ir 6 (Euro 5) procentus nuo degalų kiekio, tai reikštų maždaug 1,0 – 1,5 litro “AdBlue“ 100 kilometrų kelio. žinant, kad šis tirpalas kol kas kainuoja maždaug 60 eurocentų už litrа, jau 2 procentų dyzelino ekonomija padengia išlaidas jam įsigyti, o jei iš tikrųjų pavyks sutaupyti 5 procentus dyzelino, tai galima kalbėti apie realiа tokios neutralizavimo technologijos naudа vežėjo kišenei.

Kol kas problema tebėra amoniako tirpalo įpylimas: jo turinčių degalinių tinklas Europoje dar labai retas, todėl IVECO priėmė sprendimа laikinai organizuoti “AdBlue“ įpylimа pas savo prekybos atstovus bei pagal sutartis IVECO automobilius aptarnaujančiose dirbtuvėse. Matyt, ir Lietuvoje kai kur turėtų pakvipti amoniaku…

"Transporto pasaulis"
Rugpjūtis Nr. 8(56)

"Linava" informuoja

Naujienos

Keliai

Pašykštėję keliams šiandien, rytoj mokėtume keleriopai brangiau

Nauji modeliai

2006–ųJų “FORD TRANSIT“

Patirtis

PIRKSI SKUBėDAMAS – VERKSI PARDUODAMAS

Problemos

REKLAMA ANT AUTOTRAUKINIO GALO – PAVOJINGA AR NAUDINGA?

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

APIE NETEISėTAS RINKLIAVAS NVS šALIų KELIUOSE

Skaitmeniniai tachografai: elektroninių raktų paskirtis ir galimybės

Keleivinis transportas

PASIRODO – GALIMA!

Technika

IVECO pasirinko “AdBlue“ variantа

VANDENILIS – ATEITIES AUTOMOBILIų KURAS?

Vilkiko kabinoje – kaip namie

„SMS paštas internete“ – informacija į kitа pasaulio kraštа per kelias sekundes

Mokymas

įGIJO NAUJų žINIų

Teisė

Vežėjo pareigos krovinį lydinčių dokumentų atžvilgiu

Konsultacijos

KONSULTUOJA VALSTYBINė MOKESčIų INSPEKCIJA Dėl Pridėtinės vertės mokesčio

Verslo etika

KLAUSYTI nelygu GIRDėTI

Muziejus

ATSARGIAI, FANTOMAS!

“GYROBUS“ - NEPASITEISINUSI IDėJA