Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

PASIRODO – GALIMA!

Lina JAKUBAUSKIENė

švenčionyse įsikūrusi UAB „Svirka“ – viena iš nedaugelio asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto sekcijai priklausančių privačių bendrovių. Dar 1993-iaisiais veiklа pradėjusi Vytauto Bulkos įmonė greta pagrindinės veiklos – keleivių vežimo – verčiasi ir krovininių gabenimu.

Lankantis užsienyje, ypač Vokietijoje, privačiа keleivinio transporto įmonę nuo valstybinės atskirsi iš karto: pastarosios kur kas turtingesnės, jose daugiau darbuotojų, keleiviai vežami naujesniais autobusais. Lėšų iš biudžeto joms skiriama tiek, kad galėtų gyventi laisvai ir pernelyg netaupydamos. Savo jėgomis besiverčiančios privačios bendrovės paprastai atrodo kur kas kukliau: ir turtingesniuose kraštuose keleivinis transportas, matyt, nėra ta aukso gysla, iš kurios pelnas semiamas rieškučiomis.

Mūsų šalyje autobusų parkai dar tik pradedami privatizuoti, tad palyginti, kurios įmonės gyvena geriau, būtų sudėtinga. Tačiau apsilankius Vytautui Bulkai priklausančioje UAB „Svirka“, galima teigti: mūsų privatiems vežėjams sekasi neblogai.

Pirmieji žingsniai

Vos įžengus į įmonės teritorijа, maloniai nustebina moderniai suremontuotos senosios švenčionių ATį patalpos, erdvios dirbtuvės, gražiai tvarkoma aplinka. Pradėjusi veiklа iškart po nepriklausomybės atkūrimo, bendrovė auga, atnaujina turimа automobilių parkа, plečia maršrutų tinklа.

„Su transporto verslu daugybę metų neturėjau nieko bendro – baigę Vilniaus pedagoginį institutа ir gavę paskyrimа į mano gimtаjį kraštа, drauge su žmona dirbome švenčionių rajono Vidutinės kaimo mokykloje, – apie pirmuosius žingsnius visai naujoje jam srityje pasakoja Vytautas. – šešiolika metų mokiau vaikus fizikos, išleidau ne vienа moksleivių laidа. Tik papūtus pertvarkos vėjams, ėmėmės verslo. 1991-aisiais pasitaikė proga išvykti padirbėti į švedijа - ten su draugu, triūsdami pas ūkininkus, sukaupėme šiokį tokį pradinį kapitalа. Pinigus iš pradžių investavau į parduotuvių tinklа. Vėliau žvilgsnis nukrypo į transporto verslа. Taip atsirado įmonė „Svirka“.

švenčionių autobusų parkas, kaip ir dauguma kitų šalies keleivinio transporto įmonių, tuomet vertėsi itin sunkiai. Kone visi maršrutai buvo nuostolingi. Nuostolingiausiа iš jų (į Vidutinės kaimа) savivaldybė nutarė paaukoti privatininkams. Paskelbtа konkursа laimėjo „Svirka“. Drauge su nuostolingiausiu maršrutu kaip premija gautas ir reisas į Vilnių. Pirmosios įsigytos transporto priemonės buvo rusiškieji KaVZ autobusai, vėliau vežti keleiviams į sostinę nupirkti pirmieji vakarietiški „Mercedes-Benz“. Po pusmečio pasirodė, kad keleivinio transporto versle išgyventi įmanoma, ir visuomeniniam vežėjui didžiulių nuostolių daręs maršrutas ne toks nuostolingas. Tačiau nepaisant nuolatinių piniginių injekcijų, valstybinio autobusų parko padėtis vis prastėjo, tad privati V. Bulkos įmonė pamažu perėmė vis daugiau priemiesčio maršrutų. šiuo metu „Svirka“ užima 70 proc. rajono keleivių vežimo rinkos.

įmonėje dirba 45 žmonės - greta keleivinio bei krovininio transporto įmonių, „Svirka“ turi ir dvi kaimo parduotuves. Visus administracinius bei finansinius reikalus tvarko keturi darbuotojai, tarp kurių – ir įmonės savininkas su žmona. Keleivius veža 15 autobusų, tačiau, pasak V. Bulkos, tiek jų neužtenka, artimiausiu metu planuojama įsigyti naujų. šiuo metu aptarnaujami devyni maršrutai. Keleiviai vežami ir užsakomaisiais reisais – tam įsigytas turistinis „Berkhof“.

Krovinius į Rytų bei Vakarų šalis gabena penki naujutėliai „Scania“ ir IVECO vilkikai.

Specifika

„Mūsų rajonas – specifinis. Esame netoli Baltarusijos sienos, rajono centras nedidelis. Pagrindiniai keleivių srautai – į sostinę, tad ir maršrutas į Vilnių yra pelningiausias. į sostinę važiuojame penkis kartus per dienа. Mūsų aptarnaujamas maršrutas Vilnius-Adutiškis – ilgiausias priemiestinis maršrutas šalyje - apie 120 km, todėl įsigijome švedijoje 15 metrų ilgio 64sėdimų vietų „Volvo“ autobusа“, - kalbėjo V. Bulka. Kad kelionė į sostinę keleiviams būtų dar malonesnė, svarstoma galimybė įsigyti ir visiškai naujа priemiestinį triašį autobusа – žvilgsnis kol kas krypsta link lenkiškojo „Solario“. įmonės savininkas jau apskaičiavo, kad tokia investicija turėtų atsipirkti per penketа metų.

Rajono valdžia įmonei „Svirka“ ketina įsiūlyti ir tarptautinį reisа į kaimyninės Baltarusijos miestа Pastovį (Postavy). Nors jo ilgis vos per 30 kilometrų, maršrutas būtų labai reikalingas apylinkių gyventojams, tačiau, pasak įmonės savininko, kažin, ar netaptų pernelyg rizikingu – visiems žinoma, kokia „draugiška“ mūsų šalies verslininkams yra kaimyninė šalis.

Nemažа pajamų dalį įmonė „Svirka“ gauna už moksleivių pavėžėjimа. Jų švenčionių rajone reikia vežti itin daug: čia beveik baigiama atsisakyti pradinių mokyklų, tad kaime gyvenančius moksleivius kasdien reikia laiku ir patogiai pristatyti į miestų mokymo įstaigas. Darbo pakanka ir dviem rajone važinėjantiems geltoniesiems mokykliniams autobusiukams, ir valstybiniam vežėjui, ir įmonei „Svirka“. Jų keliai, pasak V. Bulkos, nesikerta: kiekvienas važiuoja savo maršrutu ir gauna iš savivaldybės tvarkingai apskaičiuotas kompensacijas. Už lengvatinį keleivių vežimа savivaldybė su vežėjais taip pat atsiskaito laiku ir visiškai. Liepos mėnesį pagaliau patvirtinta ir kompensavimo už nuostolingų maršrutų aptarnavimа tvarka, todėl artimiausiu metu rajono vežėjai turėtų gauti ir šiuos pinigus.

įmonė „Svirka“ sutartį su savivaldybe vežti keleivius sudaro trejiems metams, pasibaigus laikotarpiui, ji pratęsiama.

Darbai ir problemos

įmonės savininkas, kaip būtų tradiciška, nesiskundžia nei sunkiu gyvenimu, nei problemų gausa. šiek tiek kraujа švenčioniškiams gadina ne visai sаžiningi konkurentai: kaimyninio rajono vežėjai, vežantys keleivius maršrutu Vilnius – Visaginas, grafikа pasistengia sudaryti taip, kad galėtų išvykti prieš pat „Svirkos“ autobusus. Nors ir neturėdami teisės vežti keleivius priemiesčio maršrutais, mielai juos susirenka bei stabčioja kiekvienoje stotelėje.

Dar viena problema – neseniai įsigaliojęs įstatymas dėl kompensacijų studentams už važiavimа tarpmiesčio maršrutais nenumato lengvatų važiuojantiems priemiestiniais autobusais. „Nenorime skriausti studentų vien todėl, kad jiems tenka važiuoti priemiestiniu transportu, tad taikome daugiau nei 50 proc. lengvatа savo pajamų sаskaita. Bet labai norėtųsi, kad įstatymas dėl lengvatinio studentų bei moksleivių vežimo būtų papildytas, ir mes, kaip visi vežėjai, gautume kompensacijas iš valstybės“, - teigė įmonės savininkas.

Tačiau nė vienos iš šių problemų Vytautas pernelyg nesureikšmina ir džiaugiasi patikimu, stabiliu savo verslu. Tad belieka paklausti - koks gi nedidelės, ne taip seniai į rinkа įžengusios įmonės sėkmės receptas?

„Pirmiausia – žmonės. Mūsų įmonėje etatai tikrai nėra išpūsti, stengiamės išsiversti su minimaliomis pajėgomis. Antra – tvarkomės ūkiškai, taupome lėšas bei išteklius. Stengiamės diegti visas iš užsienio parsivežtas naujoves, investuodami visada galvojame apie ateitį“, – pasakojo Vytautas. Prieš porа metų įmonė aukcione įsigijo buvusios švenčionių automobilių transporto įmonės patalpas, čia įrengti jaukūs administracijos darbo kabinetai, autobusų remonto dirbtuvės. Ko ne visi remonto darbai čia atliekami savomis rankomis - tvarkomi sudėtingi variklių gedimai, kapitališkai remontuojami kėbulai. Artimiausiu metu ketinama statyti ir savo plovyklа, kadangi iki šiol švenčionyse nebuvo kur nuplauti autobusų.

„Turime daug puikių, kvalifikuotų, sаžiningų darbuotojų – dauguma atėjo žlugus buvusiems kolūkiams, transporto įmonėms ir dirba įmonėje nuo įsikūrimo. Darbuojasi ir ne vienas mano buvęs mokinys“, - pasakojo V. Bulka. įmonės savininkas dėkingas ir rajono darbo biržai, kuri, sudariusi trišales sutartis, siunčia neturinčius kvalifikacijos darbuotojus į persikvalifikavimo kursus sostinėje. Baigę mokslus, jie privalo atidirbti įmonėje trejus metus. Tačiau gerų darbuotojų bei gerų vairuotojų įmonėje vis dar trūksta, todėl esantiems stengiamasi sudaryti kuo geresnes darbo sаlygas.

Planai

V. Bulka aktyviai dalyvauja ir asociacijos „Linava“ veikloje. Iki šiol įmonė „Svirka“ buvo kandidatė į asociacijos narius, tačiau pastaruoju tvarkomi dokumentai tapti tikrаja nare. „Labai naudingos „Linavos“ mokymo centro rengiamos išvykos į parodas, seminarus, gamyklas. čia sužinau daug naujovių. Matydamas, kaip tvarkosi kaimynai, kai kа pabandžiau įdiegti ir savo įmonėje“, - kalbėjo V. Bulka.

Taupyti padeda, atrodytų, smulkmenos – ekonomiškos elektros lemputės, elektriniu šildymu pakeistas centrinis, jam nereikia samdyti papildomų darbuotojų. Nemažai naujovių įmonės savininkas įdiegė ir darbuotojų patogumui: poilsio kambaryje jie gali ne tik pailsėti, bet ir pasišildyti maistа mikrobangų krosnelėje, išsivirti arbatos ar kavos. Susipažinus su užsienio kolegų patirtimi, ketinama modernizuoti ir įmonės dirbtuves.

Pasak V. Bulkos, grandiozinių, nerealių planų jis nepuoselėja – rajonas nėra didelis, šalies keleivinio transporto rinka jau užpildyta, pakliūti į jа nėra paprasta. „Ir toliau daugiausia dėmesio skirsime paslaugai gerinti, naujoms transporto priemonėms įsigyti. Svarbiausia, kad mūsų darbu būtų patenkinti keleiviai,“ – reziumavo įmonės „Svirka“ savininkas.

"Transporto pasaulis"
Rugpjūtis Nr. 8(56)

"Linava" informuoja

Naujienos

Keliai

Pašykštėję keliams šiandien, rytoj mokėtume keleriopai brangiau

Nauji modeliai

2006–ųJų “FORD TRANSIT“

Patirtis

PIRKSI SKUBėDAMAS – VERKSI PARDUODAMAS

Problemos

REKLAMA ANT AUTOTRAUKINIO GALO – PAVOJINGA AR NAUDINGA?

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

APIE NETEISėTAS RINKLIAVAS NVS šALIų KELIUOSE

Skaitmeniniai tachografai: elektroninių raktų paskirtis ir galimybės

Keleivinis transportas

PASIRODO – GALIMA!

Technika

IVECO pasirinko “AdBlue“ variantа

VANDENILIS – ATEITIES AUTOMOBILIų KURAS?

Vilkiko kabinoje – kaip namie

„SMS paštas internete“ – informacija į kitа pasaulio kraštа per kelias sekundes

Mokymas

įGIJO NAUJų žINIų

Teisė

Vežėjo pareigos krovinį lydinčių dokumentų atžvilgiu

Konsultacijos

KONSULTUOJA VALSTYBINė MOKESčIų INSPEKCIJA Dėl Pridėtinės vertės mokesčio

Verslo etika

KLAUSYTI nelygu GIRDėTI

Muziejus

ATSARGIAI, FANTOMAS!

“GYROBUS“ - NEPASITEISINUSI IDėJA