Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

REKLAMA ANT AUTOTRAUKINIO GALO – PAVOJINGA AR NAUDINGA?

Liucijus Suslavičius

Važinėję tokiose šalyse kaip Argentina ar Brazilija, tikriausiai atkreipė dėmesį į naktį žibintų šviesoje iš tolo pastebimus sunkiasvorių autotraukinių kontūrus žyminčius šviesа atspindinčius apvadus. Profesionalus gal net nustebino, kad čia, kur keliai apkrauti kur kas mažiau nei Vakarų Europoje, autotraukinio galinio kontūro žymėjimas šviesа atspindinčia medžiaga privalomas jau ne vienerius metus, o štai mūsų “senutėje“ Europoje vis dar apsiribojama nedideliais geltonais ar baltai ir raudonai dryžuotais skydeliais, padengtais šviesа atspindinčia plėvele. Jie iš principo turėtų tamsiu paros metu pagelbėti vairuotojams greičiau pamatyti priekyje važiuojantį ar stovintį autotraukinį ir taip išvengti avarinės situacijos. Deja, skydeliai tvirtinami žemai, jie greit apnešami dulkių ir purvo, tad jų įspėjamasis efektas gana menkas.

Tiesa, gana griežtus eismo saugumo reikalavimus nustačiusioje suvienytoje Europoje niekas nedraudžia papildomai žymėti autotraukinio priekabos ar puspriekabės galo šviesа atspindinčios plėvelės apvadu. Be to, galima naudoti tokias medžiagas užrašams ir netgi reklamoms ant furgonų ir tentų šonų.

Tačiau Vakarų Europos eismo saugumo ekspertai iki šiol gana vieningai prieštaravo reklaminių piešinių ir užrašų iš šviesа atspindinčių medžiagų klijavimui ant autotraukinių galinių plokštumų. Ekspertų motyvas vienintelis: užrašai ir reklama blaškys paskui autotraukinį važiuojančių vairuotojų dėmesį, skatins juos pavojingai prie jo priartėti, norint geriau įsižiūrėti į reklaminius piešinius ir užrašus. Tačiau lazda visada turi du galus: pavyzdžiui, lyjant net ir dienа dideliu greičiu važiuojantis autotraukinys velka paskui save didelį vandens dulkių debesį, kuriame jos galo kontūrai ištirpsta, ypač jei ši puspriekabė – sidabrinės, baltos, pilkos ar kitokios neutralios spalvos. To įvertinti niekas kažkodėl nenorėjo. Kol “neaiškų važiuojantį objektа“ prisivijęs didesniu greičiu važiuojančio lengvojo automobilio vairuotojas susiorientuoja, kas priekyje, neretai stabdymui atstumo gali ir nepakakti…

Vokietijos Darmštato technikos universiteto dar 2001 metais atlikti tyrimai parodė, jog vien tik šviesа atspindinčiomis juostomis apvedžiojus krovininio automobilio ar priekabos galа, įvažiavimo į jį iš galo tikimybė sumažėja net 90 procentų. O ryški spalvinga reklama padarytų autotraukinį greičiau atpažįstamа bet kokiomis sаlygomis. Tuomet tyrinėtojų padarytos išvados taip ir liko vien teoriniais skaičiavimais, nes surengti praktinį eksperimentа su mažiausia keliasdešimčia autotraukinių nebuvo leista. Tvarka yra tvarka: jei įstatymai nenumato, tai ir neleisime – toks buvo valdininkų sprendimas. Aišku, tokia nuostata neskatina transporto priemonės kontūrų apvedžiojimo specialia plėvele: nori – daryk, nori – ne. žinoma, transporto priemonės savininkas neskuba leisti pinigų neprivalomam dalykui.

Vis dėlto laikai keičiasi ir užsispyrimas laikytis įstatymo raidės, o ne jo dvasios laipsniškai nugalimas. O jei dar prisideda privati iniciatyva, reikalai ima judėti greičiau. Matyt, informacija apie avarijų priežastis ir teigiamа kai kurių šalių patirtį paskatino ir Vokietijos eismo ekspertus pakeisti nuomonę apie kontūrų ženklinimа bei reklamа autotraukinio gale. Nuo pernai metų spalio mėnesio Vokietijos ir kitų Europos Sаjungos šalių keliais rieda 300 autotraukinių, kurie, nusižengiant šiuo metu galiojančiai tvarkai, ne tik iš šono ir galo apvedžioti šviesа atspindinčiomis “Scotchlite“ juostelėmis, bet ir gale papuošti reklaminiais piešiniais bei užrašais, reklamuojančiais “Continental“ markės padangas!

šis eksperimentas, kurio tikslas – patvirtinti arba paneigti teiginį apie reklamos ant automobilio galo keliamа pavojų eismui, sudomino ir kitа garsiа firmа – automobilius gaminančiа BMW. Ji savo lėšomis taip pat papuošė ir išleido į kelius dar 300 autotraukinių su visа galinę furgono plokštumа padengiančia naujausių pirmo - šios BMW automobilių šeimynos reklama. Apskaičiuota, kad vien per tris mėnesius šie autotraukiniai nuriedės apie 9 milijonus kilometrų, o užrašus gale perskaitys ir milijonai vairuotojų bei kitų eismo dalyvių. Apie kitа, kur kas svarbesnį teiginį, jog šviesа atspindintys kontūrai padidina eismo saugumа blogo matomumo sаlygomis, jau ir neužsimenama: tai aišku be jokių eksperimentų, tad privalomo žymėjimo įvedimas – ne už kalnų.

Lietuvos valstybinėje saugaus eismo programoje tarp sunkiojo kelių transporto eismo saugumo didinimo priemonių numatyta nuo 2007 metų įvesti magistralinių autotraukinių kontūrų žymėjimа šviesа atspindinčiomis medžiagomis. Gal Lietuva, garsėjanti kaip vežėjų šalis, galėtų būti pirmаja Europos šalimi, įvedusia reikalavimа žymėti Lietuvoje registruotų autotraukinių kontūrus šviesа atspindinčiomis medžiagomis? Juk tai nedraudžiama ir dabar?

"Transporto pasaulis"
Rugpjūtis Nr. 8(56)

"Linava" informuoja

Naujienos

Keliai

Pašykštėję keliams šiandien, rytoj mokėtume keleriopai brangiau

Nauji modeliai

2006–ųJų “FORD TRANSIT“

Patirtis

PIRKSI SKUBėDAMAS – VERKSI PARDUODAMAS

Problemos

REKLAMA ANT AUTOTRAUKINIO GALO – PAVOJINGA AR NAUDINGA?

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

APIE NETEISėTAS RINKLIAVAS NVS šALIų KELIUOSE

Skaitmeniniai tachografai: elektroninių raktų paskirtis ir galimybės

Keleivinis transportas

PASIRODO – GALIMA!

Technika

IVECO pasirinko “AdBlue“ variantа

VANDENILIS – ATEITIES AUTOMOBILIų KURAS?

Vilkiko kabinoje – kaip namie

„SMS paštas internete“ – informacija į kitа pasaulio kraštа per kelias sekundes

Mokymas

įGIJO NAUJų žINIų

Teisė

Vežėjo pareigos krovinį lydinčių dokumentų atžvilgiu

Konsultacijos

KONSULTUOJA VALSTYBINė MOKESčIų INSPEKCIJA Dėl Pridėtinės vertės mokesčio

Verslo etika

KLAUSYTI nelygu GIRDėTI

Muziejus

ATSARGIAI, FANTOMAS!

“GYROBUS“ - NEPASITEISINUSI IDėJA