Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Skaitmeniniai tachografai: elektroninių raktų paskirtis ir galimybės

įgyvendinant skaitmeninių tachografų ir juose naudojamų identifikavimo kortelių sistemа mūsų šalyje, šių metų liepos mėnesį Europos pagrindiniame sertifikavimo centre (ERCA) Isproje (Italija) buvo sertifikuoti šioje sistemoje naudojami Lietuvos elektroniniai raktai. Išsamiau apie tai, kam reikalingi šie raktai, kokia jų paskirtis ir galimybės, kalbamės su Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) Informacinių technologijų skyriaus vedėja Rita SKAISGIRYTE.

- Kaip suprasti elektroninių raktų sаvokа ir paskirtį skaitmeninių tachografų sistemoje?

- Skaitmeninių tachografų sistema pagrįsta kriptografijos technologija, kuria įslaptinamas duomenų turinys. Kriptografijos naudojimo tikslas – užtikrinti duomenų slaptumа, vientisumа ir autentiškumа. Vadinasi, tam, kad duomenys būtų slapti, jie pagal tam tikrа sistemа turi būti užšifruojami, o po to, kai reikia, iššifruojami. Galimybę tai padaryti ir suteikia specialūs elektroniniai raktai. Duomenų slaptumа skaitmeninių tachografų sistemoje užtikrina naudojama elektroninių raktų pora – viešasis ir privatusis raktai. šių raktų pagrindu sukurti skaitmeniniai sertifikatai, prilygstantys valstybės elektroniniam parašui, įteisina skaitmeninių tachografų įrangа tvarkančių ir jа naudojančių asmenų veiksmų teisėtumа bei kortelės turėtojo ar savininko identifikavimа, taip pat užtikrina duomenų saugumа. Paprasčiau tariant, skaitmeniniai sertifikatai prilygsta notaro spaudui, patvirtinančiam duomenų apsaugа, kad joks pašalinis fizinis ar juridinis asmuo negalėtų pasinaudoti įrašytais duomenimis, taip pat negalėtų jų pakeisti.

Skaitmeninis sertifikatas identifikuoja asmenį ir užtikrina duomenų saugumа, vientisumа ir autentiškumа. Todėl, pavyzdžiui, vairuotojo kortelę galime įsivaizduoti kaip vokа, užantspauduotа konkrečios šalies ir konkretaus vairuotojo antspaudu.

- Ar galės bet kurio vairuotojo kortelė dirbti su bet kurioje šalyje įregistruotos transporto priemonės skaitmeniniu tachografu?

- Siekiant užtikrinti, kad bet kurio vairuotojo kortelė galėtų dirbti su bet kurioje skaitmeninės tachografų sistemos šalyje įregistruota transporto priemone, naudojami trys elektroninių raktų lygiai: Europos, šalies narės ir kortelės.

VKTI įsijungus į skaitmeninių tachografų sistemа, Lietuva gavo teisę sukurti šalies narės elektroninius raktus. Juos pagal sutartį mums sukūrė Estijos kompanija “Trьb Baltic AS “. šiuos elektroninius raktus reikėjo pristatyti į Europos pagrindinį sertifikavimo centrа (ERCA), esantį Isproje. čia liepos 11 d. Lietuvos viešasis raktas buvo sertifikuotas, mums perduotas šis sertifikatas ir Europos viešasis raktas, kurie bus įrašomi į visas skaitmeninių tachografų korteles.

Sertifikuotas Lietuvos raktas kartu su Europos elektroniniu raktu ir tachografų kortelių skaitmeniniais sertifikatais sudaro galimybę pradėti skaitmeninių kortelių personalizavimа, t.y. įrašyti duomenis į kortelę, ir įteisinti jа, kad kortelė veiktų skaitmeninių tachografų sistemoje. Taip personalizuotos kortelės pripažįstamos visose skaitmeninių tachografų sistemoje dalyvaujančiose Europos valstybėse. Tai sudarys galimybes VKTI ne tik išduoti personalizuotas korteles fiziniams bei juridiniams asmenims, bet ir keistis duomenimis su kitų Europos šalių atitinkamomis institucijomis. Tokiam duomenų keitimuisi per saugų valstybės duomenų perdavimo tinklа bus naudojama Europos Sаjungos elektroninio keitimosi duomenimis tinklo “Testa“ paslauga “Tachonet“. VKTI, naudodamasi šia paslauga, galės gauti informacijа apie visose Europos šalyse, dalyvaujančiose skaitmeninių tachografų sistemoje, išduotas tachografo korteles ir jų būklę bei teikti informacijа apie Lietuvoje išduotas korteles. Tai būtina, siekiant užtikrinti, kad vienam vairuotojui skirtingose šalyse nebūtų išduotos kelios to paties tipo galiojančios kortelės.

Lietuvoje analogų neturinti skaitmeninių tachografų ir jų kortelių įdiegimo sistema, panaudojant naujausias informacinių technologijų ir telekomunikacijų galimybes, sudarys sаlygas šiai sistemai priklausančiose Europos šalyse pagerinti vairuotojų darbo ir poilsio režimo kontrolę.

- Dėkoju už pokalbį.

Kalbėjosi Tomas LABžENTIS

"Transporto pasaulis"
Rugpjūtis Nr. 8(56)

"Linava" informuoja

Naujienos

Keliai

Pašykštėję keliams šiandien, rytoj mokėtume keleriopai brangiau

Nauji modeliai

2006–ųJų “FORD TRANSIT“

Patirtis

PIRKSI SKUBėDAMAS – VERKSI PARDUODAMAS

Problemos

REKLAMA ANT AUTOTRAUKINIO GALO – PAVOJINGA AR NAUDINGA?

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

APIE NETEISėTAS RINKLIAVAS NVS šALIų KELIUOSE

Skaitmeniniai tachografai: elektroninių raktų paskirtis ir galimybės

Keleivinis transportas

PASIRODO – GALIMA!

Technika

IVECO pasirinko “AdBlue“ variantа

VANDENILIS – ATEITIES AUTOMOBILIų KURAS?

Vilkiko kabinoje – kaip namie

„SMS paštas internete“ – informacija į kitа pasaulio kraštа per kelias sekundes

Mokymas

įGIJO NAUJų žINIų

Teisė

Vežėjo pareigos krovinį lydinčių dokumentų atžvilgiu

Konsultacijos

KONSULTUOJA VALSTYBINė MOKESčIų INSPEKCIJA Dėl Pridėtinės vertės mokesčio

Verslo etika

KLAUSYTI nelygu GIRDėTI

Muziejus

ATSARGIAI, FANTOMAS!

“GYROBUS“ - NEPASITEISINUSI IDėJA