Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

KAS IšRADO RATА ?

Automobilis pirmiausia asocijuojasi su ratu. Vienas aforizmas teigia: žmogus, išradęs ratа, buvo idiotas, bet žmogus, kuris išrado kitus tris - genijus.

Vis dėlto, kas išrado pirmаjį ratа? Kas? Kada? Kodėl? Kur?

Yra dvi versijos. Viena – ratas - evoliucijos produktas. Kita versija tuo abejoja, jos šalininkai mano, kad ratas – dovana.

Romualdas RAZAUSKAS

Evoliucinė rato versija

Didžiausiu žmonijos istorijoje atradimu buvo laikomas ratas. Manoma, kad jo prototipu galėjo būti rаstai, kuriuos pirmykštis žmogus stengdavosi pakišti po… pavadinkime tai rogėmis, norėdami pajudinti ar perkelti sunkius medžius, akmenis, plaustа. Galbūt tuo metu ir buvo pirmа kartа pastebėta judančio daikto savybė: kai jį suka į šonа, kai galai apylygiai, viename gale plonesnis nei kitame, krovinys judėjo tolygiau. Vėliau iš pakišamo rаsto liko tik du riedmenys jo galuose, o tarp jų atsirado ašis. Dar vėliau juos ėmė gaminti atskirai ir kietai sujungti. Taip buvo išrastas ratas.

Daug šimtmečių praėjo, daug kartų tobulino šį išradimа. Iš pradžių vientisos medienos du ratai sukosi kartu su ašimi. Važiuojant tiesiai problemų nekildavo: ratai sunkūs, judėjo lėtai, todėl ir buvo kinkomi buivolai.

Tačiau darant posūkius jie dažnokai lūždavo, apvirsdavo. Didelis pažangos šuolis buvo du savarankiškai besisukantys ratai, užmauti ant nejudančios ašies - jie sukosi nepriklausomai vienas nuo kito. O kad ratai suktųsi dar lengviau, kažkas ašis sutepė riebalais ar degutu.

Akmens amžiuje nieko geresnio nebuvo galima sugalvoti. O jau geležies amžiuje ratus pradėta gaminti geležinius, dar vėliau - ir su stipinais. Jau buvo galima pasikinkyti greitakojus arklius ir žmogus kur kas greičiau ėmė judėti iš vienos vietos į kitа.

Daug tyrinėtojų mano, kad pirmieji ratа (arba apskritimа) naudoti apie 3500 m.pr.m.e. Mesopotamijos (dabartinis Irakas?) puodžiai. Pirmasis datuotas liudijimas apie rato panaudojimа vežimams – Mesopotamijos mozaika (3200 m.pr.m.e.). Joje pavaizduotas vežimas su pilnaviduriais ratais, sutvirtintais metalinėmis apkabomis.

Amerikoje ratiniai vežimai buvo nežinomi iki XV a. ten atsirandant europiečiams jūrininkams. Tai aiškinama tuo, kad amerikiečiai neturėjo naminių gyvulių, kuriuos būtų galėję kinkyti į vežimus.

Seniausias ratas Europoje rastas Prancūzijos vakarinėje dalyje sausinant pelkes. čia archeologai aptiko 52 cm skersmens bronzinį ratа. Manoma, kad jis padarytas VIII a.pr.m.e. (amžius nustatytas iš ten pat rastų keramikos šukių). Tai seniausias Europoje archeologinis ratas. Ratlankis buvęs аžuolinis. Spėjama, kad tai laidojimo vežėčių ratas.

Kosminė rato kilmė

Kita versija abejoja, kad ratas – išradimas. Jos šalininkai mano, kad ratas gali būti atgabentas į žemę iš kitos planetos. Todėl neieškokime žemėje pirmojo rato liekanų - jos seniai sudūlėjo. Ieškokime pirmųjų ratų pėdsakų.

žinome daugybė žemės civilizacijų. Pakeliaukime po džiungles, dykumas, ieškokime civilizacijų pėdsakų.

Unikalų keliа, tiksliau jo pėdsakus, tyrinėtojai aptiko Pietų Amerikoje. Andų kalnuose rastas net I tūkstantmetyje pr.m.e. lygiagrečiai su Ramiojo vandenyno pakrante įrengtas ilgiausias ir iki mūsų laikų gerai išlikęs kelias, kurio ilgis 5000 km., plotis - iki 8 metrų. Kelias lyg strėlė skrieja tarp dviejų kalnų keterų, vietomis virš tarpeklių, vietomis pakildamas net iki 5000 m viršum jūros lygio.

Išlikusios kelio atkarpos ir net tiltai ir dabar tarnauja Ekvadoro, Peru ir Bolivijos gyventojams.

Kelio danga - akmeninė. Kai kurie luitai sveria apie 10 tonų. Daugelis tiltų, įrengtų net ant bambukų atramų, stovi ir dabar. Kelio dangos paviršius lygus.

Kai XV a. ispanų konkistadoriai pamatė šį neabejotinai pasaulio stebuklа, juo žygiavo tiktai indėnai ir bėgiojo lamos.

Kam dar net prieš mūsų erа indėnams reikėjo tokio ypatingo kelio? Jeigu ne indėnams, tai kam? Nejaugi šimtai tūkstančių žmonių keliasdešimt metų tiesė penkių tūkstančių kilometrų keliа lamoms? Ar galėjo prieš tris tūkstantmečius indėnai žinoti apie tokį inžinerijos įrenginį?

Kas ir kokiu tikslu indėnų rankomis ir indėnų žemėje įrengė keliа, kurio konstrukcija ir kokybė stebina net dabartinius specialistus?

Neabejotina, kad kelias buvo skirtas susisiekimui. Tačiau kokiam transportui? Neabejotina, kad transporto priemonės buvo aukšto techninio lygio ir …ratinės. Tai galima spręsti iš kelio dangoje išvažinėtų įdubimų.

Transportas galėjo priklausyti tik ateiviams iš kitų planetų. Tad ir kelio tiesėjai buvo taip pat ateiviai. Todėl mintis, kad ratas į žemę atriedėjo iš kažkur kitur (iš kol kas nežinomos planetos) nėra atmestina.

Kaip ten bebūtų, sunku rasti kitа išradimа, kuris būtų davęs daugiau technikos raidai. Vežimas, puodžiaus ratas, malūnas, vandens ratas - tai tik mažas skaičius įtaisų, kurių pagrindа sudaro ratas. Kiekvienas iš jų sudarė žmonijos gyvenimo epochа. Ratas išjudino žmonijos raidа iš mirties taško ir davė impulsа jos šimtamyliams žingsniams.

"Transporto pasaulis"
Liepa Nr. 7 (55)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Greitam susisiekimui – ir mobilusis ryšys

Skaitmeniniai tachografai: projekto gyvendinimas Lietuvoje vertintas palankiai

Sustiprinta transporto priemonių kontrolė Lietuvos keliuose

UAB „LINAVOS“ servisas: kuro projektas Lenkijoje vežėjų akimis

Dilerių naujienos

Naujos kartos puspriekabės

Padangos

„Bandag“ – padangų restauravimo lyderis

Patirtis

Pirksi skubėdamas - verksi parduodamas

Poleminės pastabos

Lietuvos vežėjų klubas: techninės apžiūros specialistų žvilgsniu

Psichologija

Derybų menas

Servisas

Kodėl genda turbokompresoriai?

Sveikiname!

AUTOVERSLAS: DEšIMTIES METų KELIAS į LYDERIUS

Su SOMMER patikimai ir saugiai

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Žinotina

KAS IšRADO RATА ?

Svarbiausia – keleivių saugumas

Keleivinis transportas

SETRų TURAS PO BALTIJOS šALIS

Technika

INTERNETAS VERžIASI PER LANGА

TRYS LITRAI – NE PER DAUG!

„THERMO KING“ SIūLO ALTERNATYVА

Teisė

Darbo kodekso pakeitimai

Muziejus

PNEUMATINIų STABDžIų EPOPėJA