Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Kodėl genda turbokompresoriai?

Tobulėjant transporto priemonėms sugalvota įvairių būdų, kaip padidinti variklio galingumа nedidinant variklio litražo. Vienas paprasčiausių ir patikimiausių būdų - įmontuoti turbokompresorių. Turbokompresorius padidina variklio galingumа 30-50 proc., taip pat sumažina kuro sаnaudas važiuojant be apkrovos. Turbokompresorius dujų išmetimo sistemoje atlieka kintamo restriktoriaus vaidmenį, tai leidžia, tinkamai parinkus turbokompresorių prie variklio, sumažinti išmetamųjų dujų emisijа.

Visi šie faktai liudija, kad ateityje sunkvežimiai bus tik su turbokompresoriniais varikliais. Taigi jų eksploatacija ir gedimų priežastys aktualios kiekvienam vežėjui. Tobulėjant turbokompresoriams, ne tik labai pagerėjo jų veikimo savybės dėl sumažintos sukančiųjų dalių masės bei patobulintos kompresoriaus sparnuotės formos, bet ir sumažėjo turbokompresoriaus patikimumas. Turbokompresoriai tapo jautresni užterštoms alyvoms ir neteisingai eksploatacijai.

Mantas Pundys

Svarbiausia - teisinga eksploatacija

Turbokompresorius - neatsiejama nuo variklio dalis, taigi jo gedimai irgi susiję su variklio gedimais ar eksploatacija. Taisyklingai naudojant turbokompresorių, jo tarnavimo laikа nustatyti labai sunku (jis paprasčiausiai veikia ir veikia). Bet yra daug priežasčių, dėl kurių turbokompresoriaus darbas sutrinka.

Paprastai turbokompresoriaus gedimas - tai pasekmė, o priežastis, dėl ko jis sugedo, slypi visai kitur. Sugedus turbokompresoriui, kaip ir sugedus kitoms transporto priemonės detalėms, jis arba remontuojamas, arba pakeičiamas nauju. Labai dažnai gedimo priežastis nepašalinama, suremontavus turbokompresorių ar pakeitus nauju tikimybė, kad turbokompresorius vėl suges, lieka labai didelė.

Dvi gedimų grupės

Turbokompresoriaus gedimai gali būti skirstomi į dvi grupes: dėl šalutinių veiksnių ir dėl savaiminio susidėvėjimo.

Dėl savaiminio susidevėjimo turbokompresorių gedimų būna apie 60 proc. Paprastai tokie turbokompresoriai tarnauja ne vienа šimtа tūkstanstančių kilometrų. Dažniausiai užtenka pakeisti remontinį komplektа, kurį sudaro įvorės, atraminiai guoliai, žiedai, iš naujo jį subalansuoti ir turbokompresorius veiks kaip naujas. Kartais turbokompresorius „sprogsta“ be priežasties. Priežastis, aišku, visada yra, tik kartais jа nustatyti beveik neįmanoma, nes lūžusi ar sutrūkusi sparnuotė sukasi dideliais apsisukimais, detalės apsidaužo ir panaikina visas turbokompresoriaus gedimo prižastis. 90 proc. tokių gedimų priežastis - „pavargęs“ metalas. Turbokompresoriaus ašis sukasi 70000-180000 aps/min greičiu, priklausomai nuo turbokompresoriaus tipo, taip pat jis sudaro nuo 0,4 iki 1,6 baro slėgį, taigi apkrovos sparnuotei ir ašiai labai didelės, taip pat jos yra pulsuojančios. Dėl to atsiranda mikroįtrūkimai, kurie laikui bėgant didėja, ir viena iš turbokompresoriaus dalių nutrūksta. Esant 100000 aps./min. greičiui net menkiausias disbalansas gali paversti turbokompresoriaus šerdį į šipulius. Restauruojant turbokompresorių visа laikа yra tikimybė, jog atsukant ir suveržiant turbokompresoriaus šerdį mikroįtrūkimai padidės. Būtent dėl šios priežasties naujo turbokompresoriaus negalima lyginti su restauruotu. Ne be reikalo ir jų kaina skiriasi beveik du kartus.

Kai turbokompresorius genda dėl šalutinių veiksnių, svarbiausia yra pašalinti gedimo priežastį. Nepašalinus jos naujas ar restauruotas turbokompresorius gali būti tuoj pat sugadintas.

Yra daug priežasčių, šalutinių veiksnių, dėl ko gali sugesti turbokompresorius. Aptarsime tik pagrindines, dažniausiai pasiatikančias.

Nešvari alyva

Nešvari ar nekokybiška alyva - tai viena iš pagrindinių turbokompresoriaus gedimo priežasčių. Nepakeitus laiku alyvos, filtras jau nesugeba jos filtruoti ir pirmiausia kenčia turbokompresorius. Daugelis vežėjų alyvа keičia laiku, ir stebisi, iš kur ta nešvari alyva atsiranda. Paprastai priežatis būna variklyje. Nešvari alyva kaupiasi ne tik filtre, ji prilimpa prie sienelių, kaupiasi technologinėse kiaurymėse ir visur, kur alyva silpnai cirkuliuoja. Išardžius variklį, susikaupę nešvarumai sujudinami ir cirkuliuodama alyva juos įtraukia į sistemа. Po kapitalinio remonto ir detalių plovimo dalis abrazyvinių dalelių lieka cilindruose, galvutėje ir kitur. Užvedus variklį su švaria alyva per pirmus 150 -200 km lengvajam automobiliui ir 350-500 km sunkvežimiui šis abrazyvas išsiplauna ir filtras jį nufiltruoja. Važiuojant toliau filtras nebesugeba filtruoti ir alyva, prisotinta abrazyvinių dalelių, gadinа turbokompresorių.

Po kapitalinio variklio remonto būtina pakeisti alyvа nuvažiavus 150 -200 km lengvuoju automobiliu ir 350-500 km - sunkvežimiu.

Papildoma turbokompresoriaus apkrova

Papildomos apkrovos trukdo turbokompresoriui lengvai dirbti, jos dažniausiai sugadina atraminį guolį arba turbinos ar kompresoriaus sparnuotes. šios apkrovos atsiranda:

- užsikišus oro filtrui;

- sugedus kalnų stabdžio sistemai;

- dėl nesandarumo slėginėje sistemoje;

- dėl neteisngai sureguliuoto kuro siurblio.

Uždelstas alyvos tiekimas


Uždelstas alyvos tiekimas - tai laikas nuo variklio užvedimo iki to momento, kai tepalas patenka į turbokompresorių ir jo ašis pradedama tepti esant alyvos slėgiui.

Alyvos tiekimo uždelsimas transporto priemonėje gali atsirasti dėl daugelio priežasčių. Daugelis žmonių mano, jog turbokompresorius pradeda veikti pasiekus 2000 aps/min (lengviesiems automobiliams) ir 1100 aps/min sunkvežimiams. Deja, taip nėra. Variklį pradėjus sukti starteriu, atsiranda išmetimo dujos, kurios iškart pradeda sukti turbokompresoriaus ašį, taigi turbokompresorius ima veikti dar neužvedus variklio. Tepalo siurblys nespėja užpildyti visų kiaurymių ir paduoti alyvos į visas tepamas detales, taip pat ir į turbokompresorių, dėl to atsiranda alyvos tiekimo uždelsimas.

šaltа žiemos rytа pro langа matote apšerkšnijusį automobilį. Dėl labai žemos temperatūros alyva sutirštėja, taigi natūralu, jog automobilis sunkiai užsiveda. Jūs laikote akseleratoriaus pedalа nuspaustа beveik iki dugno, kad tik jūsų automobilis ar sunkvežimis užsivestų. Varikliui ėmus dirbti, jūs dar palaikote aukštus apsisukimus, kad variklis įšiltų ir neužgestų. Toks automobilio užvedimas turbokompresoriui yra „peilis“, nes jis yra sukamas dideliais apsisukimais be alyvos.

Yra ir kitų priežasčių, dėl ko gali atsirasti alyvos tiekimo uždelsimas:

- turbokompresoriaus keitimas, tepimo sistemos ir kitų mazgų neteisingas sumontavimas aptarnavimo metu;

- tepalo ir tepalo filtro keitimas;

- žemas variklio tepalo slėgis, tepalo siurblio gedimas;

- tepalo užteršimas arba skiedimas kitais skysčiais;

- žemas tepalo lygis arba variklio darbas pernelyg pasvirusiu kampu;

Turbokompresorius gali sugesti ir dėl periodiško tepalo tiekimo nutraukimo darbo metu (4-5 sekundėms), taip pat ilgai nevažinėjus automobiliu.

Išardę turbokompresorių matysime panašų vaizdа tiek dėl periodiško alyvos tiekimo nutraukimo, tiek ir dėl alyvos tiekimo uždelsimo.

Slydimo guoliai ir atraminis guolis bus poliruoti ir apdegę nuo trinties ir aukštos temperatūros.

Pašalinis objektas, patekęs į turbokompresorių


Pašalinis obejektas patekęs į turbokompresorių, sugadina jį.

Priežastys, dėl kurių gali patekti pašalinis objektas:

- nešvarus, suplyšęs oro filtras;

- sutrūkusi oro siurbimo žarna;

- variklio gedimas (iš variklio „išspjautas“ metalo objektas), sutrūkę žiedai, vožtuvų gedimas ir kt.

Taip atrodo detalės, į kurias pateko pašaliniai objektai.

"Transporto pasaulis"
Liepa Nr. 7 (55)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Greitam susisiekimui – ir mobilusis ryšys

Skaitmeniniai tachografai: projekto gyvendinimas Lietuvoje vertintas palankiai

Sustiprinta transporto priemonių kontrolė Lietuvos keliuose

UAB „LINAVOS“ servisas: kuro projektas Lenkijoje vežėjų akimis

Dilerių naujienos

Naujos kartos puspriekabės

Padangos

„Bandag“ – padangų restauravimo lyderis

Patirtis

Pirksi skubėdamas - verksi parduodamas

Poleminės pastabos

Lietuvos vežėjų klubas: techninės apžiūros specialistų žvilgsniu

Psichologija

Derybų menas

Servisas

Kodėl genda turbokompresoriai?

Sveikiname!

AUTOVERSLAS: DEšIMTIES METų KELIAS į LYDERIUS

Su SOMMER patikimai ir saugiai

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Žinotina

KAS IšRADO RATА ?

Svarbiausia – keleivių saugumas

Keleivinis transportas

SETRų TURAS PO BALTIJOS šALIS

Technika

INTERNETAS VERžIASI PER LANGА

TRYS LITRAI – NE PER DAUG!

„THERMO KING“ SIūLO ALTERNATYVА

Teisė

Darbo kodekso pakeitimai

Muziejus

PNEUMATINIų STABDžIų EPOPėJA