Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

TRYS LITRAI – NE PER DAUG!

Kęstutis BRUZGELEVIčIUS

Automobilių pasaulyje konkurencija tarp motorų gamintojų tokia pat įnirtinga kaip ir tarp viso sunkvežimio kūrėjų. Nieko nuostabaus: naujas, galingesnis ir mažiau kuro sunaudojantis variklis yra argumentas, kurio neįmanoma neįvertinti. Kompanija, turinti tokį argumentа, dažniausiai laimi vienа mūšį po kito nesibaigiančiame gamintojų kare ne tik už viešpatavimа rinkoje, bet ir už teisę apskritai išlikti joje.

Pagrindinių kriterijų, nulemiančių variklio sėkmę (ar nesėkmę) yra nedaug: galingumas bei maksimalus sukimo momentas kuo žemesniame bei platesniame apsukų diapazone, patikimumas, eksploatacijos kaina bei ekologiškumas. 2000-ųjų „Metų veno“ IVECO „Daily“ 2,8 l varikliai sulaukė visuotino pripažinimo lygiai taip pat, kaip ir pats venas: užtektinai galingi ir ekonomiški, jie kantriai tampydavo nuolat perkraunamus mažuosius IVECO sunkvežimius, nes tvirta rėminė konstrukcija, atrodė, gali iškentėti viskа.

Tačiau ilgainiui pasirodė, kad tarp „Daily“ modelių milžiniškos įvairovės ir variklių pasiūlos atsiranda disharmonija: tai, kas tinka L arba S klasės deiliams, kurių bendroji masė nuo 2,8 iki 3,5 t, toli gražu ne visada užtenka sunkiajai šios šeimynos „artilerijai“ – C klasės mašinoms iki 6,5 t. Ir, žinoma, atvirkščiai. Pagaliau visada skirtingi reikalavimai keliami varikliams, nuolat zujantiems mieste ir lakstantiems tarpmiesčių maršrutais. Todėl po trejų metų nuo naujos kartos „Daily“ pasirodymo šalia „senojo“ 2,8 l variklio atsirado 2,3 l „unijet“ šeimyna, o štai šių metų pavasarį debiutavo dvi naujos 3 l HPI bei HPT variklių versijos.

Taigi dabar deiliai gali būti pagal reikalа komplektuojami su trijų darbo tūrio galingumo variantų varikliais: „Unijet“ 2,3 l – 96 ir 116 AG, senesnės kartos daug kam gerai pažįstamais 2,8 l bei naujausiais, skirtais ilgų nuotolių „bėgikams“ 3 l – 136 bei 166 AG HPI ir HPT.

Pastarasis amerikiečiams, įpratusiems prie keturių, penkių ar netgi šešių litrų variklių net lengvuosiuose automobiliuose, „šuolis“ nuo 2,8 l darbo tūrio iki 3 sukeltų tik atlaidžiа šypsenа – žaidžia tie europiečiai. Tačiau kai europiečiai pasidomi techninėmis abiejų variklių savybėmis ir dar prisimena savas kuro kainas, jiems noras šypsotis nekyla. Pagaliau naujausias 17 HPT yra galingiausias iš visų šios klasės variklių, gaminamų Europoje, o jo 380 Nm sukimo momento plačiausiame (1250-3070 aps/min) diapazone gali pavydėti bet kuris gamintojas. Ir amerikiečių atlaidžiа šypsenėlę lyg vėjas nupūstų, jei jie sužinotų, kiek kuro „srebia“ toks variklis ir kiek kainuotų jo eksploatacija tenykštėmis kainomis.

Naujuosiuose IVECO 3 l varikliuose 14 HPI ir 17 HPT (atitinkamai 146 ir 166 AG) montuojama antros kartos „Bosch“ firmos „Common-Rail“ aukšto slėgio (1800 barų) kuro įpurškimo sistema bei „Wastegate“ atidirbusių dujų recirkuliacijos sistema, savaime suprantama, su tarpiniu oro aušinimu. Kiekviename cilindre – po keturis vožtuvus. Kuro tiekimа bei dozavimа, įpurškimo momentа, turbinos apsukas kontroliuoja elektroninis valdymo blokas E.C.U.

Galingiausias klasėje 166 AG variklis įdomus ne tik dėl didžiausios galios, bet ir dėl milžiniško tokiam automobiliui sukimo momento, pasiekiamo itin plačiame apsukų diapazone – nuo 1250 iki 3070 aps/min. Tokį ilgа „stalа“ galingumo bei maksimalaus sukimo momento grafike padeda pasiekti antros kartos turbokompresorius su kintama turbinos geometrija – firminis IVECO motoristų „patiekalas“, puikiai užsirekomendavęs visuose koncerno modeliuose nuo mažiausiojo „Daily“ iki 12,9 l „Cursor 13“, montuojamo į flagmanus „Stralis“. Kintama turbinos geometrija ne tik pagerina variklio technines bei ekologines savybes, bet ir užtikrina nepriekaištingа darbа visame sūkių diapazone. Nors naujasis 3 l variklis darbo tūriu šiek tiek didesnis už ankstesnįjį 2,8 l,modernios ir laiko patikrintos technologijos leido sumažinti kuro sаnaudas 8-10 proc., o triukšmo lygį 3dB(A). Sumažės ir aptarnavimo išlaidos – alyva keičiama ne kas 30, o kas 40 tūkst. kilometrų.

12 proc. padidėjusi variklio galia, žinoma, buvo ne pagrindinis konstruktorių uždavinys. Ne mažiau svarbūs tapo ir kiti: kuriant naujаjį variklį ir atsižvelgus į senojo ydas arba praktikoje nepasiteisinusius sprendimus, galima sukurti patikimesnį, ilgaamžiškesnį, ekologiškesnį ir ekonomiškesnį agregatа. Ar konstruktoriams tai pavyko padaryti, parodys netolima ateitis. O vežėjams, užsiimantiems distribuciniais vežimais, būtina žinoti, kad „Daily“ dabar komplektuojamas su šiais varikliais:

HPI 2,3 l: 96 AG esant 2900 aps/min ir 240 Nm esant 1800 aps/min

HPI 2,3 l: 116 AG esant 3100 aps/min ir 270 Nm esant 1800 aps/min

2,8 l: 125 AG esant 3600 aps/min ir 290 Nm esant 1800 aps/min

2,8 l: 146 AG esant 3600 aps/min ir 320 Nm esant 1500 aps/min

HPI 3,0 l: 136 AG esant 2800-3500 aps/min ir 340 Nm esant 1400-2800 aps/min

HPI 3,0 l: 166 AG esant 3200-3500 aps/min ir 380 Nm esant 1250-3070 aps/min

Taigi kaip pagal Jurgį kepurė, taip deiliui pagal darbа – variklis.

"Transporto pasaulis"
Liepa Nr. 7 (55)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Greitam susisiekimui – ir mobilusis ryšys

Skaitmeniniai tachografai: projekto gyvendinimas Lietuvoje vertintas palankiai

Sustiprinta transporto priemonių kontrolė Lietuvos keliuose

UAB „LINAVOS“ servisas: kuro projektas Lenkijoje vežėjų akimis

Dilerių naujienos

Naujos kartos puspriekabės

Padangos

„Bandag“ – padangų restauravimo lyderis

Patirtis

Pirksi skubėdamas - verksi parduodamas

Poleminės pastabos

Lietuvos vežėjų klubas: techninės apžiūros specialistų žvilgsniu

Psichologija

Derybų menas

Servisas

Kodėl genda turbokompresoriai?

Sveikiname!

AUTOVERSLAS: DEšIMTIES METų KELIAS į LYDERIUS

Su SOMMER patikimai ir saugiai

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Žinotina

KAS IšRADO RATА ?

Svarbiausia – keleivių saugumas

Keleivinis transportas

SETRų TURAS PO BALTIJOS šALIS

Technika

INTERNETAS VERžIASI PER LANGА

TRYS LITRAI – NE PER DAUG!

„THERMO KING“ SIūLO ALTERNATYVА

Teisė

Darbo kodekso pakeitimai

Muziejus

PNEUMATINIų STABDžIų EPOPėJA