Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Lietuvos vežėjų klubas: techninės apžiūros specialistų žvilgsniu

Ar galima patobulinti krovininių automobilių techninių apžiūrų organizavimа Lietuvoje? Kas daroma ar jau nuveikta šioje srityje? Vežėjai turi pasiūlymų, kuriuos išsakė birželio 15 d. susitikime su UAB „Tuvlita“ direktoriumi Povilu Imbrasu ir kitais bendrovės specialistais bei VKTI atstovu Broniumi šaulinsku.

Lietuvos vežėjų klubas, vadovaujamas Remigijaus žitkevičiaus, surengė dalykinį susitikimа su UAB „Tuvlita“ specialistais. Renginio tikslas – praktiškai supažindinti transporto įmonių vadovus su techninių apžiūrų organizavimo tvarka, pateikti pastabas ir pasiūlymus, kaip būtų galima šį procesа patobulinti.

Eilės prie techninės apžiūros – mitas ar tikrovė?

Artėjant techninės apžiūros atlikimo terminui, įmonės vadovams ar už automobilių parkа atsakingiems darbuotojams tenka nuspręsti, kur, kada ir kas pateiks transporto priemonę techninei apžiūrai.

Pagal nustatytа tvarkа Lietuvoje registruotas transporto priemones techninei apžiūrai galima pateikti viename iš dešimties TAC arba atitinkamuose servisuose. Informacijа apie vietas, kur galima atlikti TA, rasite asociacijos „Transeksta“ internetiniame puslapyje www.vta.lt .

Daugelis vežėjų renkasi artimiausiа TAC. Eilių susidarymo momentai ir jų ilgis – neprognozuojami.

Laikа planuojantiems Vilniaus ar aplinkinių regionų vežėjams, ketinantiems pateikti techninei apžiūrai autobusus, krovininius automobilius bei jų velkamas priekabas ar puspriekabes, galima pasiūlyti UAB „Skuba“ servisа, sudariusį sutartį su „Tuvlita“, dirbantį darbo dienomis nuo 12 iki 20 val. Užsiregistravus bent prieš vienа dienа (registruotis galima ir gerokai anksčiau) tereikės atvykti sutartu laiku ir be jokios gaišaties transporto priemonė bus patikrinta.

IVECO ir „Mercedes Benz“ krovininių automobilių techninę apžiūrа galima atlikti secializuotuose servisuose, bet juose iš anksto neregistruojama.

Techninė apžiūra, priklausomai nuo transporto priemonės, junginio ir darbų sudėtingumo, trunka nuo penkiolikos minučių iki valandos.

TA reikalingi dokumentai

Transporto priemonę, jos dokumentus gali pateikti vairuotojas arba už transporto parkа atsakingas darbuotojas. Svarbu, kad tas žmogus žinotų, kokia techninė apžiūra reikalinga konrečiai transporto priemonei. Paprastai vairuotojas žino, kokio talono jis nori: žalio ar pilko tarptautinio. Pageidavimа reikia pasakyti registruojantis, nuo to priklauso apžiūros kaina, trukmė, galiojimo teritorija ir kt. Jei vairuotojas nepasako, nežino, ko konkrečiai nori, tada atitinkamai užpildoma TA rezultatų kortelė ir tikrinama pagal bendruosius reikalavimus.

Tikrinant pagal „žaliesiems“, „žalesniems ir saugiems“ ir „Euro 3 saugiems“ reikalavimus užpildomas ir TA rezultatų kortelės priedas. šiuo atveju būtina pateikti ir gamyklos išduotus išmetamųjų dujų ir triukšmo bei eismo saugumo sertifikatus.

Jei vairuotojas vežios pavojingus krovinius, jis turi pateikti nustatytos formos prašymа ir nurodyti, kа konkrečiai numato vežti.

Daugiausia dokumentų turi pateikti automobilio savininkas, nusprendęs, kad jo transporto priemonė važiuos tarptautiniais maršrutais, ji turi atitikti Euro 3 reikalavimus, yra saugi ir gabens pavojingus krovinius. Valdytojas, pristatydamas transporto priemonę apžiūrai, privalo pateikti:

1. Vairuotojo pažymėjimа;

2. Transporto priemonės registracijos dokumentus;

3. Dokumentа, patvirtinantį apmokėjimа už apžiūros atlikimа;

4. Ankstesnės apžiūros talonа;

5. Dokumentus, kurie teisės aktų nustatyta tvarka patvirtina mokesčio už Lietuvos Respublikoje įregistruotas krovinines transporto priemones ir Lietuvos Respublikoje įregistruotų transporto priemonių savininkų naudotojo mokesčio sumokėjimа;

6. Potencialiai pavojingų įrenginių valstybės registro išduotа įrenginio registravimo pažymėjimа ir įgaliotos įrenginių techninės būklės tikrinimo įstaigos techninės būklės patikrinimo protokolа, suteikiantį teisę toliau naudotis ant transporto priemonės sumontuotais didesnės kaip 1 tonos keliamosios galios strėlinio tipo kranais, kėlimo platformomis, taip pat 1 grupės takiųjų medžiagų talpyklomis ir didesnės kaip 1 kub. metro tūrio cisternomis ir jų įranga, skirta pavojingiems kroviniams gabenti;

7. Akredituotos ar įgaliotos įmonės arba laboratorijos išduotа galiojantį metrologinės patikros liudijimа tachografui, taksometrui, taip pat taksometro techninį pasа;

8. „žaliesiems“, „žalesniems ir saugiems“ ir „Euro 3 saugiems“ sunkvežimiams transporto priemonės gamyklos gamintojos ar jos įgalioto atstovo Lietuvoje išduotus sertifikatus, patvirtinančius, kad jie atitinka išmetamųjų dujų ir triukšmo reikalavimus, bei eismo saugumo sertifikatus „žalesniems ir saugiems“ ir „Euro 3 saugiems“ sunkvežimiams, taip pat transporto priemonės gamyklos gamintojos ar jos įgalioto atstovo Lietuvoje arba apžiūros įmonės (kai įgalioto atstovo Lietuvoje nėra) išduotus eismo saugumo sertifikatus priekaboms (puspriekabėms), pritaikytoms darbui su „žalesniais ir saugiais“ ar „Euro 3 saugiais“ sunkvežimiais;

9. Prašymа patikrinti transporto priemonę pagal papildomus reikalavimus (jei valdytojas pageidauja ja vežti pavojingus krovinius), kuriame nurodoma numatomų vežti pavojingų krovinių klasės, JT numeriai ir, jei reikalaujama, pakavimo grupės ir tikslūs pavojingų krovinių pavadinimai (pagal Jungtinių Tautų Organizacijos Ekspertų komiteto sudarytа ir Europos Ekonominės Komisijos patvirtintа pavojingų medžiagų sаrašа). Valdytojai, norintys vežti pavojingus krovinius, kurių nėra Jungtinių Tautų Organizacijos Ekspertų komiteto sudarytame pavojingų medžiagų sаraše, prašyme turi nurodyti šių medžiagų pavadinimus anglų kalba. Su prašymu valdytojas privalo pateikti transporto priemonės deklaracijа (transporto priemonės gamintojo, jo įgalioto atstovo Lietuvoje ar vertinimo įmonės išduotа dokumentа, patvirtinantį transporto priemonės konstrukcijos atitiktį Europos sutarties dėl tarptautinio pavojingų krovinių vežimo keliais (ADR) 9 dalies reikalavimams) bei kitus dokumentus, nurodytus Pavojingus krovinius vežančių kelių transporto priemonių sertifikavimo taisyklių, patvirtintų Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2004 m. kovo 22 d. įsakymu Nr. 2B-78 (žin., 2004, Nr.47-1565) 9 punkte;

10. Techninės ekspertizės pažymа, išduotа vienetinės gamybos transporto priemonei ar perdirbtai transporto priemonei pagal susisiekimo ministro patvirtintos transporto priemonių gamybos ir perdirbimo tvarkos reikalavimus;

11. Nustatytos formos pažymа (dvejus metus nuo įrangos sumontavimo dienos pažymа atstoja nustatytos formos Automobilio priėmimo suskystintų dujų kuro sistemai sumontuoti ir jo perdavimo savininkui aktas) apie suskystintų dujų kuro sistemos patikrinimа ir pripažinimа tinkama naudoti automobiliuose, kuriuose ši sistema įrengta;

12. Galiojantį transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo liudijimа (polisа).

Aptardami registravimosi techninei apžiūrai procedūrа, vežėjai teiravosi, ar nepakanka parodyti senа talonа, kad būtų atlikta techninė apžiūra, ar būtinai reikia žodinio patvirtinimo, pageidavimo. P. Imbrasas tvirtino, kad transporto priemonės valdytojas turi pasakyti, kokios TA jis pageidauja. Gali būti, kad šiais metais jis nevažiuos į užsienį, tokiu atveju jam pakanka žalios spalvos talono, nors prieš tai jis turėjo tarptautiniams vežimams reikalingа pilkа talonа.

Dauguma vežėjų jau sudarė sutartis su TAC ir už paslaugа apmoka pavedimu, kuriame būtina nurodyti transporto priemonės valstybinės registracijo numerį.

Kol neįteisintas elektroninis parašas, „Tuvlita“ nepriima internetu atliktų mokėjimo pavedimų.

Kodėl vežėjas lieka be pirminio dokumento?

Pakartotinos TA atveju vežėjas ar jo įgaliotas asmuo turi pateikti pirminės TA lapo dublikatа su žymėtais transporto priemonės defektais. Tai pagrindas pakartotinai apžiūrai atlikti. šis dokumentas prisegamas prie TA rezultatų kortelės arba jos priedo ir saugomas trejus metus po TA atlikimo.

Vežėjas, norėdamas turėti dokumentа su pirminės TA metu nustatytais defektais, turi pats pasidaryti jo kopijа. To reikia, siekiant analizuoti technikos gedimus, jų priežastis ir norint iš anksto paruošti transporto priemonę TA, kad nereikėtų gaišti laiko pakartotinai apžiūrai.

“Tuvlitos“ generalinis direktorius Povilas Imbrasas teigė, kad tokia procedūra reglamentuota teisės aktais ir savavališkai jos pakeisti negalima. Nustatyta tvarka pakeitus teisės aktus, reglamentuojančius TA atlikimа, galima numatyti, kad vienas dokumentas su TA metu nustatytais defektais liktų automobilio savininkui. Tai VKTI prerogatyva.

Rodmenis fiksuoja kontrolieriai

Stebėdami “Tuvlitoje“ vykstančiа TA procedūrа, vežėjai akivaizdžiai įsitikino, kad dalį techninės apžiūros rezultatų fiksuoja kontrolieriai pagal prietaisų parodymus. Tai pasakytina būtent apie stabdžių sistemos efektyvumo patikrinimа. Vežėjai išreiškė abejonę, kad gali pasitaikyti klaidų dėl subjektyvių priežasčių ir pasiūlė taip organizuoti darbа, kad prietaisų parodymus fiksuotų technika, o ne žmogus.

“Tuvlitos“ darbuotojai patikino, kad kontrolieriai turi tinkamа kvalifikacijа, o turimi prietaisai patys negali fiksuoti tikrinimo rezultatų dėl savo techninių charakteristikų ir galimybių.

Tikrinami ir pakrauti

sunkvežimiai bei vilkikai

Vežėjams labai patogu, kai krovinį vežantis transporto įmonės automobilis nedaug išsukęs iš kelio gali atlikti TA. „Tuvlitos“ specialistai teigė, kad tai jiems įprasta procedūra, bet kartais pa

sitaiko keblumų. Atsisakoma tikrinti transporto priemonę, kurios ašys apkrautos per dideliu svoriu. Kontrolės prietaisai veikia tik tuomet, kai apkrova ant sunkvežimio ar priekabos ašių neviršija 13 tonų.

Jei į TA atvyksta pavojingа ar itin jautrų (pvz., kineskopus) krovinį vežanti transporto priemonė, kontrolieriai atsisako jа tikrinti dėl galimų pretenzijų ar pavojaus darbuotojams bei kroviniui.

Tachografų patikra

Susitikime dalyvavęs VKTI atstovas Bronius šaulinskas priminė vežėjams, kad jų patogumui nuo šių metų gegužės 30 dienos pakeisti reikalavimai dėl tachografų patikros – dabar pripažįstama ir užsienio valstybėse atlikta tachografų patikra.

Aktualu tai, kad nuo kitų metų sausio pirmos bus reikalaujama atlikti ir greičio ribotuvų patikrа.

„Tuvlitos“ specialistai sudarė ir vežėjams įteikė aplankus susegtų naudingų, TA procedūrа reglamentuojančių dokumentų rinkinius. Be kita ko, vežėjams aktualu buvo sužinoti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 05 17 nutarimu Nr. 543 nustatytas išimtis, kurioms esant neprivalomas tachografo įrengimas transporto priemonėse, vykdančiose atitinkamus vežimus šalies viduje.

Diskutuoti

klausimai

Renginyje vežėjai klausė, ar TA atliekantys kontrolieriai taiko tolerancijа įveritindami neatitikimus. „Tuvlitos“ specialistai patikino, kad tolerancija galima tik artimųjų šviesų žibintų reguliavimui, bet jokių nuolaidų negali būti vertinant stabdymo efektyvumа.

Lietuvai tapus ES nare, šalyje naujai registruojamiems automobiliams imta reikalauti Europinio tipo pripažinimo dokumento. Automobilių savininkai jį gali įsigyti kreipęsi į dilerius, UAB „Transporto studijos“ ar UAB „Tuvlita“.

„Tuvlitos“ darbuotojai prašė, kad vežėjai, įsigiję automobilius, pirmiausia juos užregistruotų ir tik po to atliktų TA. Antraip gadinami dokumentai, gaištamas laikas.

Pamesta transporto priemonės identifikavimo lentelė – nedidelis trūkumas. Ji nebus kliūtis atlikti TA, jei įmonė parašys raštа „Tuvlitai“ ir vėliau nereikš pretenzijų dėl apžiūros. Vis tik rekomenduotina kreiptis į dilerius ir prašyti, kad jie padėtų įsigyti pamestos lentelės dublikatа.

Viena transporto įmonė turėjo sumokėti baudа, kada Vokietijoje patikrino vilkikа (jis turėjo galiojantį TA talonа), kuriam buvo suremontuota pavarų dėžė, bet nutraukta plomba. Vežėjas pageidavo, kad kontrolieriai tikrindami pastebėtų defektа ir įspėtų apie jį, nes tai gresia finansiniais nuostoliais. Povilas Imbrasas pripažino, kad plombų identifikavimas „Tuvlitos“ kontrolieriams problema, kaip ir neunifikuotos dujų įrangos tinkamumo pažymos.

VKTI neseniai organizavo reidus ir nustatė keletа faktų, kai užsieniečių krovininiai automobiliai važiuoja, nors yra techniškai netvarkingi. Deja, kol nereglamentuota jų nukreipimo į TAC tvarka, netaikomos ir griežtos sankcijos.

žinotina, kad kai kurios Europos šalys, tarp jų ir Vokietija, turi nacionalinius reikalavimus transporto priemonėms. „Tuvlita“ galėtų tikrinti ir atsižvelgdama į tuos reikalavimus, bet turi būti pasirašyti tarpvalstybiniai susitarimai, kad atlikti patikrinimai būtų pripažįstami toje šalyje.

Baigdami susitikimа vežėjai padėkojo „Tuvlitos“ darbuotojams už labai naudingа susitikimа bei diskusijas ir išreiškė viltį, kad jų išsakytos pastabos padės pagerinti techninių apžiūrų procedūrа.

"Transporto pasaulis"
Liepa Nr. 7 (55)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Greitam susisiekimui – ir mobilusis ryšys

Skaitmeniniai tachografai: projekto gyvendinimas Lietuvoje vertintas palankiai

Sustiprinta transporto priemonių kontrolė Lietuvos keliuose

UAB „LINAVOS“ servisas: kuro projektas Lenkijoje vežėjų akimis

Dilerių naujienos

Naujos kartos puspriekabės

Padangos

„Bandag“ – padangų restauravimo lyderis

Patirtis

Pirksi skubėdamas - verksi parduodamas

Poleminės pastabos

Lietuvos vežėjų klubas: techninės apžiūros specialistų žvilgsniu

Psichologija

Derybų menas

Servisas

Kodėl genda turbokompresoriai?

Sveikiname!

AUTOVERSLAS: DEšIMTIES METų KELIAS į LYDERIUS

Su SOMMER patikimai ir saugiai

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Žinotina

KAS IšRADO RATА ?

Svarbiausia – keleivių saugumas

Keleivinis transportas

SETRų TURAS PO BALTIJOS šALIS

Technika

INTERNETAS VERžIASI PER LANGА

TRYS LITRAI – NE PER DAUG!

„THERMO KING“ SIūLO ALTERNATYVА

Teisė

Darbo kodekso pakeitimai

Muziejus

PNEUMATINIų STABDžIų EPOPėJA