Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

SETRų TURAS PO BALTIJOS šALIS

Lina JAKUBAUSKIENE

Aukščiausia klasė

Specialistai naujausios klasės setras lygina su oro laineriais – tiek gausybė elektroninių valdymo sistemų, tiek vairuotojo vieta, tiek erdvus salonas, tiek moderni šalto metalo apdaila spindinti išorė išties primena lėktuvа. Manau, niekas nepultų ginčytis, kad „Setra“ – vienas iš prestižiškiausių, prabangiausių bei gražiausių autobusų modelių. Anot „Setra“ pardavimų direktoriaus Michaelio Freyaus (Michael Frey), seno pažįstamo, su kuriuo visada malonu susitikti bei pabendrauti, „Setros“ – tai lyg autobusų klasės rolsroisai, jų dizaineriai bei konstruktoriai nuolat eina žingsneliu priekyje kitų gamintojų, dažnai pasiūlydami naujoves, kurios vėliau įdiegiamos ir kituose autobusuose.

Pavadinimas „Setra“ kilęs iš vokiško žodžio „selbsttragend“, kurį būtų galima išversti „nešantis save“. 1951-aisiais vokiečiai pagamino pirmаsias setras, kurios skyrėsi nuo kitų iki tol gamintų autobusų tuo, kad jų kėbulas buvo berėmis. Nuo to laiko pasikeitė jau trys autobusų kartos. Prieš keletа metų pristatyta naujausia ir moderniausia ketvirtoji, vadinamoji „Top Class“, serija.

Gamintojai

„Setra“ lygiomis dalimis su „Mercedes-Benz“ autobusų gamintojais sudaro koncernа „EvoBus“, kuriam šiuo metu priklauso apie 30 proc. Europos autobusų rinkos. Skirtingai nei „Mercedes-Benz“, kuri gamina įvairių tipų autobusus, „Setra“ specializuojasi gaminti turistinius bei tarpmiestinius. šiuo metu gaminami trijų klasių autobusai – „Top Class“, „Comfort Class“ bei „Multi Class“.

Per 2004-uosius vokiečių gamintojai pardavė 2768 autobusus, iš kurių net 70 proc. iškeliavo į užsienio šalis. Keturias naujas setras praėjusiais metais įsigijo ir Vilniaus UAB TOKS, kurioje, beje, šios markės autobusai sudaro apie pusę visų turimų transporto priemonių.

Daugiausia setrų nuperka Ispanija, Kinija, Austrija, Italija bei Prancūzija. Tačiau pastaruoju metu beatsigaunanti Rytų Europos autobusų rinka verčia gamintojus pagalvoti apie naujа pardavimų strategijа šiame regione. Praėjusiais metais „Setra“ gamintojai nutarė daugiau dėmesio skirti potencialioms rinkoms Rytuose: steigiamos naujos dukterinės įmonės, serviso centrai. Arčiausiai Baltijos šalių - Varšuvoje įkurta „EvoBus Polska“ dukterinė įmonė, kurios servisai aptarnaus ir lietuvių įsigytus „Setra“ autobusus.

Pradžia Rytų Europoje, pasak „Setra“ atstovų, nebuvo lengva, tačiau pastaruoju metu apyvarta šio regiono šalyse nuolat didėja. 2003 m. parduoti 68 autobusai, 2004 vietoje planuotų 83-jų – 94. šiais metais planuojama parduoti per šimtа naujų transporto priemonių, per penkis metų mėnesius jau parduota 70.

šiuo metu Europoje yra 42 „Setra“ servisų centrai ir apie 600 serviso taškų, jų tinklas nuolatos plečiamas. Yra 17 dukterinių įmonių bei penkios gamybos linijos (dvi – Vokietijoje, viena – čekijoje, viena – Ispanijoje bei viena – Prancūzijoje).

Didelę paklausа Europoje turi ir pavažinėti „Setra“ autobusai, kadangi jų tarnavimo laikas gana ilgas. Kasmet vyksta naudotų autobusų mugės, į kurias vyksta ir mūsų šalies vežėjai. šiemet iš 300 sausio mėnesį Ulme vykusioje parodoje eksponuotų setrų parduota 123. Penkis pavažinėtus autobusus ten įsigijo ir Kauno UAB „Kautra“.

„Setra“ autobusų manevringumа, patikimumа bei galingumа galima išbandyti ir kasmet Niurburgringo trasoje vykstančiose „Setra Grand Prix“ lenktynėse. šiais metais jau šeštа kartа vykusiose varžybose dalyvavo ir vienas dalyvis iš Lietuvos – prisiekęs lenktynininkas, Kauno įmonės „Kautra“ generalinis direktorius Linas Skardžiukas.

Modeliai

šiais metais Baltijos šalių keleivinio transporto specialistams „Setra“ pristatė tris įvairių tipų autobusų modelius.

„Setra S 417 HDH“ – ne naujovė Lietuvoje, tris tokius beveik penkiolikos metrų ilgio autobusus turi įsigijusi kauniečių įmonė „Kautra“, panašius, dvylikos metrų ilgio, – ir šiaulių UAB „Busturas“. Autobusas neblogai pažįstamas ir dėl to, kad 2002-aisiais pelnė garbingа „Metų autobuso“ titulа. „Setra S 417 HDH“ – vienas iš įspūdingesnių „Top Class“ modelių, labiau primenantis kosminį laivа nei autobusа. Pailgintas triašis autobusas – net 3810 mm aukščio ir 13850 mm ilgio. Pagrindinis šios klasės autobuso akcentas - plati sidabrinė juosta, prasidedanti ties vairuotojo durimis ir einanti per visа borto viršų, pasibaigianti gale raudonos spalvos gabaritinėmis lemputėmis. Didžiulis priekinis langas, daug plastiko, metalo apdaila, vadinamieji „vabalo ūsų“ veidrodžiai, kuriuos, beje, „Setra“ pirmoji ir pradėjo gaminti, suteikia autobusui nepakartojamo stiliaus bei elegancijos. Ne mažiau įspūdingas ir autobuso vidus – patogios sėdynės, dideli tarpai tarp jų, kone visa įmanoma komforto įranga, aukštas (net 210 cm ) salonas leidžia patogiai jaustis netgi aukštaūgiams keleiviams. Autobuse montuojamas aštuonių cilindrų „Mercedes-Benz OM“ Euro 3 reikalavimus atitinkantis 435 AG variklis, karkaso konstrukcija taipogi „pasiskolinta“ iš „Mercedes-Benz“.

Itin daug dėmesio skiriama patikimumui bei saugumui. „Setra“ gamintojai pirmieji autobusuose dar 1984-aisiais pradėjo diegti ABS sistemas, šiuo metu tai – jau kasdienybė, saugumo srityje į priekį pažengta gerokai toliau. Naujausiuose modeliuose montuojama ESP (elektroninė stabilumo sistema), atitinkanti aukščiausius techninius Europos Sаjungos reikalavimus.

įspūdingos ir vokiečių gamintojų naudojamos kitos naujausios technologijos. Klimato reguliavimo sistema „Top Air“ montuojama gaminant autobusа - jos dėka ne tik tolygiau šildomas ar vėsinamas salonas, bet ir nuo kėbulo stogo pranyksta kondicionieriaus dėžės „kupra“. Dar viena naujovė - „Litronic“ ksenoninės lemputės, kurias taipogi savo autobusuose pirmieji pradėjo montuoti „Setra“ gamintojai. Važiavimo saugumа užtikrina diskiniai stabdžiai su ASR ir ASB bei jau minėta naujаja ESP sistemomis. Gamintojai pasirūpino ir setros manevringumu: trečiosios ašies ratai yra valdomi, tam montuojama speciali sistema RAS, kurios dėka iš pažiūros milžiniško ir nejudraus autobuso apsisukimo spindulys sumažėja.

„Top Class“ autobusai gaminami keturių modifikacijų: be „S 417 HDH“, galima rinktis dviaukštį „S 431 DT“, standartinį dvylikos metrų „S 415 HD“ bei mažiausiа - vidutinės klasės dešimties metrų ilgio „S 411 HD“.

Kitas pristatytasis modelis – „Comfort Class“ atstovas. šios klasės autobusai gaminami jau daugiau nei dešimtį metų. Jie taipogi gali būti skirtingų ilgių, įvairių modifikacijų.

Naujausias „Comfort Class“ 400 serijos atstovas „Setra S 415 GT“ pirmа kartа pristatytas 2003-iaisiais „Busworld“ parodoje Kortrijke. Modelis skirtas tarpmiesčio vežimams, tačiau gali tarnauti ir kaip turistinis autobusas. Pagrindinė naujovė – autobusas šiek tiek ilgesnis (12200 mm) už standartinį. Atrodytų, visai nedidelis 20 cm ilgio rezervas leidžia ne tik patogiau išdėstyti sėdynes, palengvina keleivių įlipimа bei išlipimа, bet ir gerokai – net 14 cm – padidina vairuotojo darbo vietos erdvę. Ji modernizuota: prietaisų skyde įmontuotas pavarų dėžę valdantis mygtukas, navigacinės sistemos monitorius, o integruota diagnostinė sistema padeda greičiau nustatyti gedimа. Vairuotojo patogumui – ir papildomos lentynėlės daiktams susidėti, didesnis šaldytuvas, kurio talpa padidėjo nuo 60 iki 70 litro. Autobusas gali vežti 49 keleivus. Turi kа setros dizaineriai pasiūlyti ir išrankesniems užsakovams: naujasis autobusas gali būti gaminamas su stikliniu stogu, sėdynių eilės išdėstytos 2+1 arba, liukso klasėje, – 1+1; taip salonas tampa gerokai erdvesnis.

„Setra S 415 GT“ variklis – taip pat „Mercedes-Benz“, šešių cilindrų, atitinkantis Euro 3 reikalavimus, jo galingumas – 299 AG.

Tiek „Comfort Class“, tiek „Top Class“ keleivių sėdynės – su saugos diržais, kaip žinia, Europos Sаjungos šalyse jie greitai turėtų tapti privalomi. Saugumui užtikrinti skiriama itin daug dėmesio, šia kryptimi daug dirba tiek dizaineriai, tiek konstruktoriai. „Setra“ pasižymi ir patvarumu – jų kėbului suteikiama dešimties metų garantija.

Lankytojai galėjo apžiūrėti ir pavažinėtа priemiesčio tipo „Multi Class“ setrа. Tokie autobusai – ganėtinai patogūs, jie gaminami net devynių skirtingų tipų, įvairaus ilgio bei modifikacijų. Pavažinėtais tarpmiesčio vežimams skirtais autobusais ypač domisi nedidelių šalies įmonių atstovai.

"Transporto pasaulis"
Liepa Nr. 7 (55)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Greitam susisiekimui – ir mobilusis ryšys

Skaitmeniniai tachografai: projekto gyvendinimas Lietuvoje vertintas palankiai

Sustiprinta transporto priemonių kontrolė Lietuvos keliuose

UAB „LINAVOS“ servisas: kuro projektas Lenkijoje vežėjų akimis

Dilerių naujienos

Naujos kartos puspriekabės

Padangos

„Bandag“ – padangų restauravimo lyderis

Patirtis

Pirksi skubėdamas - verksi parduodamas

Poleminės pastabos

Lietuvos vežėjų klubas: techninės apžiūros specialistų žvilgsniu

Psichologija

Derybų menas

Servisas

Kodėl genda turbokompresoriai?

Sveikiname!

AUTOVERSLAS: DEšIMTIES METų KELIAS į LYDERIUS

Su SOMMER patikimai ir saugiai

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Žinotina

KAS IšRADO RATА ?

Svarbiausia – keleivių saugumas

Keleivinis transportas

SETRų TURAS PO BALTIJOS šALIS

Technika

INTERNETAS VERžIASI PER LANGА

TRYS LITRAI – NE PER DAUG!

„THERMO KING“ SIūLO ALTERNATYVА

Teisė

Darbo kodekso pakeitimai

Muziejus

PNEUMATINIų STABDžIų EPOPėJA