Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Skaitmeniniai tachografai: projekto gyvendinimas Lietuvoje vertintas palankiai

Tomas LABžENTIS

MIDT projektas

Europos Sаjungos valstybėse pradėtas vykdyti naujas skaitmeninių tachografų sistemai įgyvendinti skirtas projektas MIDT – Skaitmeninių tachografų įgyvendinimo stebėjimo projektas (angl. – Monitoring of the Implementation of the Digital Tachograph). šis Europos Komisijos remiamas projektas bus vykdomas trejus metus, jį administruoja švedijos nacionalinė kelių administracija. Projektas skirtas ES valstybėms narėms, AETR susitarimo šalims bus organizuoti specialūs seminarai.

MIDT projekto tikslas – organizuoti visapusiškа paramа ES valstybėms narėms, teikti informacijа, rengti mokymus ir skatinti bendradarbiavimа skaitmeninių tachografų diegimo klausimais. Projekto dalyviai taip pat rengs ir teiks pasiūlymus Europos Komisijai dėl skaitmeninių tachografų sistemos įgyvendinimo eigos.

MIDT projektas – tai pasibaigusio Skaitmeninių tachografų įdiegimo projekto IDT (angl. – Implementation of the Digital Tachograph) tęsinys. Tikimasi, jog jis bus naudingas sprendžiant tiek bendras, tiek specifines ES valstybių narių problemas ir padės kuo sklandžiau įgyvendinti skaitmeninių tachografų sistemа visoje Europoje.

Teisinis reglamentavimas

Tarybos reglamentas (EB) Nr. 2135/98, iš dalies keičiantis Reglamentа (EEB) Nr. 3821/85 dėl kelių transporto priemonėse naudojamų tachografų ir Direktyvа 88/599/EEB dėl Reglamentų Nr. 3820/85 (EEB) ir Nr. 3821/85 (EEB), nustato, jog Europos Sаjungos šalys turi imtis visų reikalingų priemonių, kad nuo 2004 m. gegužės 5 d. būtų galima išduoti tachografų korteles, naudojamas darbo ir poilsio laiko apskaitai.

Naujose transporto priemonėse, kurioms taikomos 1985 m. gruodžio 20 d. Tarybos reglamento (EEB) Nr. 3820/85 dėl tam tikrų su kelių transportu susijusių socialinių teisės aktų suderinimo nuostatos ( t.y. transporto priemonės, kurių leistina maksimali masė kartu su priekaba viršija 3,5 t arba keleivius vežančios transporto priemonės, skirtos vežti daugiau kaip 9 asmenis, įskaitant vairuotojа), pirmа kartа registruojamose po 2004 m. rugpjūčio 5 d., privalo būti elektroninis kontrolės prietaisas (skaitmeninis tachografas). Be to, transporto priemonėse, pirmа kartа registruotose vėliau kaip 1996 m. sausio 1 d., didesnėse nei 12 t (krovininio transporto) bei 10 t (keleivinio transporto) leistinos maksimalios masės, kurios eksploatuojamos po 2004 m. rugpjūčio 5 d., skaitmeninius tachografus bus privaloma instaliuoti keičiant neskaitmeninius (mechaninius) tachografus.

Tačiau Europos Komisijos viceprezidentė Loyola de Palacio 2004 m. balandžio 21 d. raštu informavo susijusias šalis dėl moratoriumo skaitmeninių tachografų įdiegimo terminų pratęsimo ES. EK nuo 2004 m. rugpjūčio 5 d. paskelbė 12 mėnesių pereinamojo laikotarpio moratoriumа, per kurį ES valstybės narės privalo parengti ir įdiegti skaitmeninių tachografų sistemа bei imtis papildomų priemonių, įskaitant tachografo kortelių išrašymа (personalizacijа), skaitmeninių tachografų sertifikavimа, periodinę jų patikrа, vežėjų mokymа ir kt.

Projekto įgyvendinimo eiga Lietuvoje

2004 m. vasario 20 d. Susisiekimo ministro įsakymu Valstybinė kelių transporto inspekcija paskirta atsakinga už skaitmeninių tachografų sistemos įgyvendinimа. ES Komisija 2005 m. kovo 10 d. patvirtino VKTI kaip atsakingа institucijа už skaitmeninių tachografų sistemos įgyvendinimа Lietuvoje (angl. MSA – Member State Authority).

Vykdydama jai pavestа funkcijа, VKTI parengė skaitmeniniuose tachografuose naudojamų identifikavimo kortelių personalizavimo ir apskaitos informacinės sistemos sukūrimo investicinį projektа. įgyvendinant skaitmeninių tachografų projektа Lietuvoje, jau parengta skaitmeniniuose tachografuose naudojamų identifikavimo kortelių išdavimo ir su tuo susijusių operacijų informacinės sistemos specifikacija ir bendrasis projektas.

Pagal VKTI patvirtintas tachografo kortelių formas Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyba sukūrė lietuviškų tachografo kortelių dizainа. Su atviro tarptautinio konkurso nugalėtoju – Estijos įmone „Trьb Baltic AS“ - pasirašyta ketverių metų sutartis dėl personalizuotų kortelių tiekimo.

Valstybinėje kelių transporto inspekcijoje pradėtas tachografo kortelių išdavimo centro informacinės sistemos konstravimo ir diegimo etapas. Kortelių išdavimo sistema sudarys galimybes VKTI ne tik išduoti personalizuotas korteles fiziniams ir juridiniams asmenims, bet ir keistis duomenimis apie šias korteles su kitų Europos Sаjungos valstybių atitinkamomis institucijomis. Tokiam duomenų keitimuisi per saugų valstybės duomenų perdavimo tinklа bus naudojama Europos Sаjungos elektroninio keitimosi duomenimis tarp administracijų IDA programos TESTA tinklo paslauga „Tachonet“. šių metų kovo 25 d. pasirašyta sutartis su valstybės įmone „Infostruktūra“ dėl VKTI prisijungimo prie šio tinklo.

Naudodamasi „Tachonet“ paslauga, inspekcija galės gauti informacijа apie visose Europos Sаjungos šalyse išduotas skaitmeninių tachografų korteles ir jų būklę bei teikti informacijа apie Lietuvoje išduotas korteles. Tai būtina, siekiant užtikrinti, kad vienam vairuotojui skirtingose šalyse nebūtų išduotos kelios to paties tipo galiojančios kortelės.

Siekdama užtikrinti skaitmeninių tachografų sistemos dalyvių (vežėjų, montuotojų, kontrolės pareigūnų) mokymа, VKTI pasirašė bendradarbiavimo sutartį su Kauno Naujamiesčio darbo rinkos mokymo centru, kuris rengs specialius mokymus, padedančius sistemos dalyviams išsiaiškinti pagrindines skaitmeninio tachografo charakteristikas ir funkcijas, suprasti skaitmeninių tachografų veikimа, išmokti juos eksploatuoti.

Ekspertų išvados

Kaip „Transporto pasauliui“ susitikime su VKTI atstovais sakė MIDT projekto ekspertai - Per – Arne Holm ir Thierry Granturco, jų vizito tikslas – įvertinti Tarybos Reglamento (EEB) Nr. 2135/98 ir Komisijos Reglamento (EB) Nr. 1360/2002 nuostatų įgyvendinimа Lietuvoje, taip pat padėti spręsti su skaitmeninių tachografų projekto įgyvendinimu susijusius klausimus.

Susitikimo metu VKTI viršininkas Vidmantas žukauskas, jo pavaduotojai Eugenijus Ruškus, Darius Sadaunykas, Technikos skyriaus viršininkas Eirimas Pakalnis ir kiti šios įstaigos specialistai supažindino ekspertus su skaitmeninių tachografų sistemos diegimu mūsų šalyje ir priemonėmis, kurių buvo imtasi, siekiant įgyvendinti šiа sistemа, priimtais sprendimais ir patvirtintais teisės aktais, užtikrinančiais skaitmeninių tachografų sistemos įgyvendinimа ir funkcionavimа. Ekspertams buvo pristatyta skaitmeninių tachografų kortelių išdavimo informacinės sistemos „Skaitis“ kūrimo raida ir rezultatai.

Aptardami šio projekto tolimesnį įgyvendinimа, ekspertai akcentavo, jog šiuo metu nėra griežto reikalavimo po 2005 m. rugpjūčio 5 d. neregistruoti transporto priemonių su mechaniniais tachografais. Europos Sаjungos institucijose vyksta intensyvios diskusijos dėl skaitmeninių tachografų galutinės įgyvendinimo datos nustatymo. šis sprendimas turėtų būti priimtas artimiausiu metu.

Susitikimo pabaigoje MIDT projekto ekspertai konstatavo, jog Lietuva atliko labai didelį darbа, įgyvendindama Tarybos reglamento (EEB) Nr. 2135/98 ir Komisijos reglamento (EB) Nr. 1360/2002 nuostatas skaitmeninių tachografų sistemos diegimo srityje. Atsakydami į „Transporto pasaulio“ žurnalisto klausimа, MIDT ekspertai akcentavo, kad Lietuva, jų nuomone, yra pasiruošusi skaitmeninių tachografų sistemos įgyvendinimui geriau nei kai kurios Europos Sаjungos senbuvės valstybės.

Diskutuojant buvo aptarti klausimai, susiję su tachografų kortelių išdavimu ir dirbtuvių patvirtinimu. Palankiai įvertinę VKTI darbа ir Lietuvos pasiruošimа skaitmeninių tachografų sistemos įvedimui, MIDT priežiūros komiteto atstovai išvyko į Estijа ir Latvijа.

Kiek kainuos skaitmeninių tachografų kortelės?

Atsakymu į šį klausimа jau seniai domisi daugelis vežėjų, tačiau jiems kol kas būdavo atsakoma, jog kortelių kainos bus panašios kaip ir kitose ES valstybėse. Informacija apie tai buvo skelbta ir „Transporto pasaulyje“. Kaip mus informavo VKTI viršininko pavaduotojas Darius Sadaunykas, jau žinomos tikslios skaitmeninių tachografų identifikavimo kortelių kainos Lietuvoje.

šių metų birželio 20 d. LR Vyriausybės nutarimu Nr.675 patvirtintos valstybės rinkliavos:

- už skaitmeninių tachografų naudojamos identifikavimo kortelės (vairuotojo kortelės, įmonės kortelės ar kontrolės kortelės) išdavimа, pakeitimа, atnaujinimа – 170 litų;

- už leidimo, suteikiančio teisę įmonei atlikti tachografų techninę priežiūrа ir remontа, išdavimа – 380 litų;

- už leidimo, suteikiančio teisę įmonei atlikti tachografų techninę priežiūrа ir remontа, dublikato išdavimа – 30 litų.

"Transporto pasaulis"
Liepa Nr. 7 (55)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Greitam susisiekimui – ir mobilusis ryšys

Skaitmeniniai tachografai: projekto gyvendinimas Lietuvoje vertintas palankiai

Sustiprinta transporto priemonių kontrolė Lietuvos keliuose

UAB „LINAVOS“ servisas: kuro projektas Lenkijoje vežėjų akimis

Dilerių naujienos

Naujos kartos puspriekabės

Padangos

„Bandag“ – padangų restauravimo lyderis

Patirtis

Pirksi skubėdamas - verksi parduodamas

Poleminės pastabos

Lietuvos vežėjų klubas: techninės apžiūros specialistų žvilgsniu

Psichologija

Derybų menas

Servisas

Kodėl genda turbokompresoriai?

Sveikiname!

AUTOVERSLAS: DEšIMTIES METų KELIAS į LYDERIUS

Su SOMMER patikimai ir saugiai

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Žinotina

KAS IšRADO RATА ?

Svarbiausia – keleivių saugumas

Keleivinis transportas

SETRų TURAS PO BALTIJOS šALIS

Technika

INTERNETAS VERžIASI PER LANGА

TRYS LITRAI – NE PER DAUG!

„THERMO KING“ SIūLO ALTERNATYVА

Teisė

Darbo kodekso pakeitimai

Muziejus

PNEUMATINIų STABDžIų EPOPėJA