Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

AFRIKOS KARALIUS

Liucijus Suslavičius

šiandien krovininių automobilių sektoriuje FIAT markei atstovauja lengvi komerciniai „Ducato“ bei „Scudo“. O palyginti neseniai, prieš 30 metų, FIAT buvo garbingai atstovaujamas ir sunkiosiose klasėse. Dar 1938 metais italų koncernas vienas iš pirmųjų pasaulyje ryžtingai perėjo nuo ilgai dominavusių klasikinių „ilganosių“ sunkvežimių prie pažangesnės komponuotės su kabina virš variklio. Juk Italija - kalnų šalis, tad trumpesni bei manevringesni sunkvežimiai jos transportininkams buvo būtini. Dyzeliniai 4x2 tipo modeliai 626 bei 666 su net 8 laipsnių transmisija papildė Italijos kariuomenės autoparkа ir sėkmingai tarnavo tiek šiaurės Afrikos, tiek Pietų Europos frontuose. Dar vienas būdingas bruožas buvo vairas dešinėje: konstruktoriai nusprendė, jog taip saugiau važiuoti kalnų keliais - ir prarajos kraštas geriau matyti, ir prie šlaito gali kiek įmanoma arčiau prisiglausti. Beje, vairas dešinėje sunkiuosiuose FIAT buvo montuojamas iki aštuntojo dešimtmečio vidurio, ir tik IVECO laikais (1975 m.) pereita prie vairo kairėje…

Jau po Antrojo pasaulinio karo 666-ojo pagrindu FIAT konstruktoriai sukūrė šiek tiek modernesnius 660/680 šeimynos sunkvežimius su 123 AG 6 cilindrų dyzeliais, tačiau tikrai visai naujas sunkusis (didžiausia leistina masė - 17,5 tonos) dyzelinis sunkvežimis pasirodė 1952 metais, kai prasidėjo „FIAT 682N“ gamyba. Jo „širdis“ - 10,7 litro darbo tūrio 6 cilindrų dyzelis pasiekė 140 AG/1800 aps/min. Sunkvežimis buvo skirtas gabenti 8 tonas krovinio ir galėjo vilkti priekabа su dar 6 tonomis. Balninio vilkiko variante didžiausia leistina masė galėjo siekti 30 tonų. Savaime suprantama, fiato parametrai šiandien atrodo kukliai, tačiau po karo tebuvo praėję vos 7 metai, kitų gamintojų sunkvežimiai taip pat negalėjo didžiuotis galia ir greičiu. Beje, tada ir automagistralių būta ne tiek daug, tad transportininkai labiau vertino ne greitį, o sukimo momentа, leidžiantį užsiropšti siaurais kalnų keliais į Alpių perėjas…

„FIAT 682N“ galėjo pasigirti originaliais konstrukciniais sprendimais. Pavyzdžiui, jo rėmas virš galinio tilto buvo išlenktas aukštyn, kabinai ir kėbului atremti prie išilginių lonžeronų buvo pritvirtinti skersiniai kronšteinai (po 9 kiekvienoje pusėje), pneumatinė stabdžių pavara buvo dviejų kontūrų, o efektyvūs amortizatoriai slopino tiek priekinio, tiek galinio tiltų pakabos svyravimus. Nieko nuostabaus? O štai mūsų šiandien taip mėgiami vokiški magistraliniai sunkvežimiai tada turėjo tik klasikinę komponuotę, ankštas kabinas be miegamų vietų ir gerais pora metrų didesnį posūkio spindulį.

Atskirai paminėti reikia FIAT kabinа - plieninę, erdviа, su serijine miegama vieta, labai standžiа ir ilgaamžę. Deja, tada ji dar nebuvo atverčiama, tad variklį aptarnauti ir reguliuoti tekdavo iš kabinos vidaus. Kėbulas - taip pat ištisai metalinis, surinktas iš gofruotų plieninių lakštų, atsparus smūgiams ir ilgaamžis. Be Italijos, 682-uosius mielai pirko panašiomis kelio sаlygomis pasižyminčios kaimyninės valstybės - šveicarija, Austrija, Jugoslavija, daug fiatų iškeliavo per Viduržemio jūrа į anksčiau Italijos valdytas ir po karo nepriklausomomis tapusias Afrikos valstybes - Libijа, Etiopijа, Somalį bei jų kaimynus - Tunisа, Egiptа, Sudanа. Todėl Vakarų Europoje šie sunkvežimiai buvo ganėtinai reti. Beje, pačioje Italijoje gana daug 682-ųjų buvo nedelsiant perdirbami į didesnio kraulumo modelius su 6x2 tipo važiuokle. Komplektus perdirbimui tiekė kita automobilių firma - „Viberti“. Tuo tarpu Afrikoje populiariausias liko pats paprasčiausias 4x2 variantas. Būtent jis savo neprilygstamo patvarumo ir paprastumo dėka ilgainiui gavo garbingа neoficialų „Re d’Africa“ vardа.

Nors gamyboje šis sunkvežimis buvo reguliariai modernizuojamas (pavyzdžiui, jo variklio galia išaugo iki 160, vėliau - iki 192 AG), koncernui reikėjo dar didesnio ir galingesnio modelio, kuris galėtų tapti tikru markės flagmanu. Toks modelis - 6x2 tipo su dviem priekiniais vairuojamais tiltais 10 tonų sunkvežimis „FIAT 690“ debiutavo 1960 metais. Jis irgi nepasižymėjo galia: 6 cilindrų dyzelis sugebėjo išvystyti vos 152 AG - tačiau idealiai atitiko tuometines kelio sаlygas ir Italijos eismo įstatymų reikalavimus. Vėliau pasirodęs vilkikas 691 gavo galingesnį variklį ir galėjo vežti daugiau krovinio. Tačiau vietiniai įstatymai pirmenybę teikė ne balniniams vilkikams su puspriekabėmis, o sunkvežimiams su daugiaašėmis priekabomis. Tad septintajame dešimtmetyje šalyje paplito „millepiedi“ - „tūkstantkojai“. Taip vadino autotraukinius, susidėjusius iš keturašio (8x2) sunkvežimio su platforma ir keturašės priekabos. Sunkvežimio pirmojo, antrojo ir ketvirtojo tiltų ratai buvo vairuojami, posūkyje pasisukdavo taip pat pirmas, antras ir trečias priekabos tiltai. Bendra didžiausia tokio autotraukinio masė jau siekė 44 tonas, tad teko dar kartа padidinti (iki 210 AG/1900 aps/min) variklio galingumа. Itin sunkioms eksploatacijos sаlygoms, pavyzdžiui, darbui statybose, teko sukurti 6x4 tipo modelį „FIAT 693“. Visi jie buvo maksimaliai unifikuoti tarpusavyje - turėjo tokius pačius variklius, priekinius tiltus, kabinas, skyrėsi transmisija, pakaba bei padangomis.

1971 metais FIAT gerokai modernizavo sunkiuosius 690-osios šeimynos automobilius: sumontavo galingesnius didesnio darbo tūrio variklius, naujas patogesnes atverčiamas kabinas. Tačiau bazinis 682N nesikeitė - užsakovai tiek šalies viduje, tiek Afrikoje tiesiog nenorėjo modernesnių sunkvežimių, juos tenkino nesenstantis „Afrikos karalius“! Tik devintajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje veteranas pagaliau baigė gyvenimа ant konvejerio. Tačiau į Afrikа jie vis dar keliavo: naudotus 682-uosius italai paremontavę parduodavo į Afrikа, kur šie dar daugelį metų važinėjo (ir tebevažinėja).

Nustebsite, bet „Re d’Africa“ teko sutikti ir Lietuvoje. Dar 1963-64 metais iš Maskvos į vienа Kauno spaustuvių reguliariai atvažiuodavo pasiimti produkcijos triašis vilkikas „FIAT 690“, o aštuntajame dešimtmetyje 6x2 tipo „FIAT 682N“ važinėjo …Vilniuje. šį retа tuometinėje TSRS sunkvežimį kažkokiais keliais gavo Vilniaus kuro aparatūros gamykla. į jokį kitа tuometinį sunkvežimį nepanašus dailus fiatas šviesiai pilka kabina ne vienerius metus važinėjo po Lietuvа. Važinėjo, kol trūko jo rėmas… O tada unikalus automobilis buvo supjaustytas kaip metalo laužas. Nepadėjo ir jau veikusio senovinių automobilių klubo parašymas atiduoti jį klubui. Ramiau buvo senа automobilį sunaikinti…

"Transporto pasaulis"
Birželis Nr. 6 (54)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Darbo laikas ir apskaitos žiniaraščiai

Lietuvos keliuose - pažeidėjai iš užsienio šalių

PZU Lietuva: valdymo struktūros pertvarka ir nauja strategija

Vejai transporto priemones stebi mobiliuoju ryљiu

Vežėjų klubas: galimybė bendrauti ir bendradarbiauti

Idėjos

Priekaba... bombai

Naudingi pasiūlymai

BALTIC TRAILERS - NAUJAS VARDAS PUSPRIEKABIų RINKOJE

Nauji modeliai

Naujienos

SENAS NAUJAS PAžįSTAMAS - MAGNUM

Pas kaimynus

BALNINIS VILKIKAS MAZ-MAN 6X2

Patirtis

Pirksi skubėdamas - verksi parduodamas

Pravartu žinoti

Jaunėlis ATEGO

Psichologija

Derybų menas

Specializacija

Būsimųjų „trakerių“ būsimoje kalvėje

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

AR EUROPA BUVO PASIRENGUSI?

Karštose diskusijose - racionalių sprendimų paieškos

Žinotina

VEžėJO ATSAKOMYBėS DRAUDIMAS

Technika

SIURBLYS Už MILIJONА !

Visai civilinis URAL

Teisė

Nelaimingi atsitikimai darbe

Muziejus

AFRIKOS KARALIUS