Redakcija Reklama Prenumerata Leidiniai Archyvas
Leidiniai: Metai:

Jaunėlis ATEGO

Kęstutis BRUZGELEVIčIUS

Viena iš labiausiai vykusių „Mercedes-Benz“ vidutinės keliamosios galios sunkvežimių serijų - LK - pelnė koncernui daugelio vežėjų ir vairuotojų simpatijas. šie 6,5-15 t bendrosios masės sunkvežimiai garsėjo ištverme, puikiais ir itin ekonomiškais varikliais bei patikimumu. Garsėjo tiek, kad kai kurios netgi turtingosios Vokietijos transporto įmonės, užsiimančios distribuciniais vežimais, komplektuodavo savo parkus vien pavažinėtais LK serijos sunkvežimiais.

Amžiaus pabaigoje po 13 gamybos metų modernizuotos serijos raidinis pavadinimas pakeistas nauju, kompiuterio sukurtu vardu „Atego“. Iš idėjos naujoji serija turėjo perimti senosios visas geriausias savybes ir praturtėti naujomis. Naujųjų „Actros“, „Axor“ bei „Atego“ reklamai buvo išleista krūvos pinigų, tačiau techninis „Actros“ neišbaigtumas, tiek pernelyg šaltas ir racionalus šių modelių interjeras atgrasė daug potencialių pirkėjų. Koncerno vadovai jau po keleto eksploatacijos metų pamatė - būtina imtis skubių priemonių.

Pirmiausia 2003 m. buvo iš naujo sukurtas flagmanas „Actros“. Vėliau tokio paties likimo susilaukė „Axor“. Po apsilankymo naujų didžiųjų koncerno mašinų kabinose įlipus į „Atego“ telikdavo stebėtis, kaip dizaineriams kažkada pavyko sukurti tokį nejaukų, beveidį interjerа, ko gero, paveldėtа dar iš „Vario“. Buvo aišku - senojo „Atego“ dienos suskaičiuotos…

Ir iš tikrųjų, pereitų metų parodoje IAA Hanoveryje prožektorių šviesoje maudėsi naujutėlis „Atego“. Kaži ar tuo metu jau buvo prasidėjusi serijinė jo gamyba, nes parodos stende pastebėjęs, kad aptikau prastai pritvirtintа priekinio statramsčio plastmasinę apdailos detalę, koncerno atstovas pripuolęs ėmė aiškinti, jog gamyboje bus viskas sutvarkyta, niekas neklibės, nebarškės.

Labai norėjosi tuo patikėti, nes renovuotojo „Atego“ interjeras buvo šaunus: grakštus lanko formos priekinis panelis džiugino akis, o ergonomiška salono konstrukcija - visа kūnа: viskas po ranka, patogu, lengvai pasiekiama. Dizainerių „Actros“ serijoje rasti sprendimai buvo perkelti į „Atego“ ir čia labai lengvai prigijo. žinoma, jautėsi, kad „vyresniojo brolio“ kabina ir platesnė, ir aukštesnė, tad dviem žmonėms rengiantis nakvynei kur kas patogesnė, ypač jei dar lygios grindys. Tačiau šių mašinų - skirtinga paskirtis, taigi ir komforto galimybės skirtingos. Vis dėlto „Atego“ vairuotojas ir keleivis kabinoje miegoti galės nekа prasčiau negu kolegos iš didžiųjų vilkikų, kuriuose gultų plotis nuo 600 iki 800 mm. čia apatinis 685, viršutinis - 700 mm, taigi saldžių sapnų…

Tačiau gultai šiuose sunkvežimiuose - retenybė. Kaip tvirtino „Mercedes-Benz“ atstovybės Lietuvoje darbuotojai, tik vienas kitas vežėjas, turintis komercinių interesų užsienyje, užsisako sunkvežimius su jais, o dauguma perka su dieninėmis kabinomis. Juk atstumai mūsų šalyje nėra tokie, kad vairuotojas nespėtų grįžti namolio nakvynei.

Naujasis „Atego“ dėl įvairiausių priežasčių mūsų padangėje kol kas retas svečias. Net Alt 2005 parodoje jo nebuvo. Tad kai „Silberauto“ atstovai paskambino ir pranešė, jog turi „gyvа“ ir įdomios komplektacijos modelį, su kuriuo galima susipažinti iš arčiau, raginti nereikėjo.

Dizaino požiūriu naujojo „Atego“ išorė pasikeitė nedaug. Kadangi jo kabina gerokai mažesnė už „Actros“, tad ir liko jis tarsi pritūpusi prie žemės šuoliui pasirengusi lūšis. Grėsmingа išvaizdа sušvelnina nauji šiuolaikinės mados įkypi žibintai ir nauja falšradiatoriaus apdaila, formuojanti daugeliui vokiškų automobilių būdingа „šypsenėlę“. Bet visa tai - dailininko rankų darbas. Inžineriniu požiūriu „Atego“ veido naujovės dvi: pirmoji - šalia žibintų atsirado spoileriai, nukreipiantys oro srautа šalin nuo veidrodžių ir durų rankenų, tad jie ir per darganа liks sausi bei švarūs; antroji - nauji ne tiek patys veidrodžiai, kiek visa jų sistema. Daugelyje Europos šalių, kur gatvėse zuja tūkstančiai dviratininkų, „mirtinoji apžvalgos zona“ iš tikrųjų tampa mirtinai pavojinga, ypač sukant į dešinę. Permainų esmė: atsirado po vienа papildomа veidrodį tiek kairėje, tiek dešinėje kabinos pusėje, o kitų parinkta optimalesnė išlinkimo kreivė. Dabar naujаjа „Atego“ veidrodžių sistemа sudaro pagrindiniai ir padidinto matomumo kampo veidrodžiai abiejose pusėse bei vadinamasis „kerb“ (angl. šaligatvio kraštas, bordiūras, šalikelė) veidrodis dešinėje. „Mirtinosios zonos“ praktiškai nelieka, o ši sistema atitinka ES direktyvos, įsigaliosiančios nuo 2007-ųjų metų, reikalavimus.

„Atego“ vidus pasikeitė neatpažįstamai: dabar salono jaukumu bei funkcionalumu su juo gali varžytis ir „Volvo FH 9“, ir DAF LF bei CF serijų, ir IVECO „Cargo“ dizainerių darbai. Taigi netrukus į pasaulį ateisiančio šios klasės sunkvežimio MAN TG-L ir, kaip sklinda kalbos, naujojo „Vovo FL“ serijos modelio laukia rimta konkurencija. Tačiau prisiminę, kaip atrodė šių markių ankstesnių serijų mašinos, galim tik pasidžiaugti - sunkvežimių dizainas pažengė taip toli, kad šiandien vargu ar atsirastų norinčių komplektuoti parkа vien iš pavažinėtų.

Kadangi LK serijos modelių įvairovę atsijojo ir nušlifavo ilgametė patirtis, „DaimlerCrysler“ inžinieriai nepuolė išradinėti dviračio: pasiūlė „tik“ 28 skirtingos bendrosios masės (6,5-15 t) modifikacijas, turinčias bazę nuo 3020 iki 6260 mm. Varikliai, be abejo, „Common Rail“ sistemos vienaeiliai keturių bei šešių cilindrų nuo 122 iki 278 AG, maksimalus sukimo momentas - nuo 470 iki 1100 Nm tame pačiame 1200-1600 aps./min. diapazone. Iš šešeto šiai serijai siūlomų variklių penkių techniniai parametrai beveik identiški iš anksčiau žinomiems 4,25 ir 6,37 l motorams. Naujovė - 4,80 l keturcilindris 218 AG ir 810 Nm esant 1400-1600 aps./min. variklis, skirtas dabar itin sparčiai populiarėjančiam 12 t sunkvežimių segmentui. Nuo šiek tiek mažesnį (vos 13 AG) galingumа, tačiau tokį patį 810 Nm sukimа sukuriančio šešių cilindrų „broliuko“ jis skiriasi 100 kg mažesniu svoriu, vadinasi, ir didesne keliamаja galia bei mažesnėmis kuro sаnaudomis. Kaip ir ankstesniajame „Atego“, variklius reikia aptarnauti kas 60 tūkst. kilometrų.

O štai pavarų dėžių „ūkyje“ permainos ryškesnės: atsisakyta anksčiau standartine buvusios penkialaipsnės dėžės. Dabar su lengvesniais modeliais naudojamos koncerno inžinierių sukurtos rankinės šešialaipsnės G56, G60 ir G85, o su sunkesniais - nauja devynių laipsnių G131. Ir, žinoma, garsusis „TelligentR“ pusautomatis, pradėjęs karjerа dar pirmosios kartos „Actros“ modeliuose. Gerokai modernizuotas bei pritaikytas lengvesnio svorio sunkvežimiams, jis dabar komplektuojamas su tempomatu: šis derinys ne tik palengvina vairuotojo darbа, bet ir sutaupo keletа procentų kuro.

Automobilio „stuburas“ - tradicinis lonžeroninis rėmas. Tiltai su juo jungiami mažalakštėmis pusiau elipsinėmis lingėmis, o galinio tilto pakaba gali būti su pneumobalionais, užtikrinančiais nepriklausomai nuo apkrovimo tiek pastovų kėbulo aukštį virš važiuojamosios kelio dalies, tiek jo lygio reguliavimа, prisitaikant prie rampos aukščio.

Po modernizacijos atjaunėjęs ir „Actros“ bei „Axor“ šeimynos dizaino bruožais praturtėjęs naujasis „Atego“, galima tikėtis, taps toks pat populiarus, kaip ir vyresnieji jo „broliai“.

"Transporto pasaulis"
Birželis Nr. 6 (54)

"Linava" informuoja

Naujienos

Aktualijos

Darbo laikas ir apskaitos žiniaraščiai

Lietuvos keliuose - pažeidėjai iš užsienio šalių

PZU Lietuva: valdymo struktūros pertvarka ir nauja strategija

Vejai transporto priemones stebi mobiliuoju ryљiu

Vežėjų klubas: galimybė bendrauti ir bendradarbiauti

Idėjos

Priekaba... bombai

Naudingi pasiūlymai

BALTIC TRAILERS - NAUJAS VARDAS PUSPRIEKABIų RINKOJE

Nauji modeliai

Naujienos

SENAS NAUJAS PAžįSTAMAS - MAGNUM

Pas kaimynus

BALNINIS VILKIKAS MAZ-MAN 6X2

Patirtis

Pirksi skubėdamas - verksi parduodamas

Pravartu žinoti

Jaunėlis ATEGO

Psichologija

Derybų menas

Specializacija

Būsimųjų „trakerių“ būsimoje kalvėje

Lietuvoje ir pasaulyje

Naujienos

Transporto politika

AR EUROPA BUVO PASIRENGUSI?

Karštose diskusijose - racionalių sprendimų paieškos

Žinotina

VEžėJO ATSAKOMYBėS DRAUDIMAS

Technika

SIURBLYS Už MILIJONА !

Visai civilinis URAL

Teisė

Nelaimingi atsitikimai darbe

Muziejus

AFRIKOS KARALIUS